Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • And

    veterán

    válasz zupp87 #7889 üzenetére

    "Ezen van egy töltési karakterisztika (hőmérséklet, nyomás, feszültség kontra töltöttségi szint), melyen látszik, hogy 100%-os töltöttségi szinten kb. 15 fokkal melegebb az akksi mint a kiindulási hőmérséklet"
    Nem akarnám nagyon lefikázni azt a cikket, hiszen az alapokkal nincsenek gondok benne, de itt van például az általad említett karakterisztika: ezzel az a nagy bajom, hogy már megint valami olyan dolgot általánosít, amit nem nagyon kellene. A töltöttségi fokhoz úgy rendelni a cellahőmérsékletet, hogy nem adják meg mellé a töltés 'sebességét' - vagyis a töltőáramot -, de akár a cella típusát, hát az szerintem nagyon nem szép dolog. Például C/10-es áramú normál töltésnél egy modern NiMH akku 150%-os töltésbevitelnél az életben nem lesz 72..73 °C-os, pedig a görbe erősen azt sugallja, hogy a -dV pont környékén már ekkora a hőmérséklet. Ez pedig nyilvánvalóan nem igaz, ráadásul az a görbe totál egy kalap alá veszi a NiCd-t és a NiMH-t, és a töltés során kialakuló kapocsfeszültséget is úgy említi, mint abszolút igazságot, pedig ez sem állja meg a helyét.
    Tehát: a hőmérséklethez, vagy annak emelkedéséhez nem lehet egyértelműen és általánosan töltöttségi szintet rendelni feltöltéskor (ahogy a kapocsfeszültséghez sem). Ez teljes mértékben töltőáram-, akkutípus és belső ellenállás (így akár életkor és általános állapot) függvénye.
    #7890: "Sorry, javítanom kell magam: 100% fölött, ugyanis a -dV kb. 120%-nál következik be érzékelhetően. 100%-nál ahogy néztem, úgymond nyeregpontja van a feszültségnek, tehát az első deriváltja növekvő tendenciáról csökkenőre vált."
    No, egészen pontosan ezt a lekapcsolási pontot ajánlották figyelni régebben, inflexiós pont néven, és éppen azért, hogy a -dV módszernél előálló enyhe túltöltés ne következzen be. Bár biztosan létezik ma is, de konzumer kategóriában konkrétan ilyen töltőtípusról nem tudok, és a kapható integrált töltő céláramkörök sem nagyon figyelik ezt a pontot. Helyette a -dV-t vagy az ellaposodást (0 dV-t, mivel kisebb töltőáram és NiMH esetén a -dV egyszerűen elmarad) keresik. Korábban többször linkelt hosszútávú, kapacitás csökkenését vizsgáló teszt(ek) alapján ennek az enyhe túltöltésnek nincs igazán jelentősége, a modern cellák elviselik, a túlmelegedéstől pedig a normálisabb gyorstöltők amúgy is védik az akkukat. A 24 bites szigma-delta átalakítót meg akkutöltőbe eléggé túlzásnak tartom, mivel a trend / jelleggörbe vizsgálatához ennél jóval kisebb precizitás is elegendő. Szerintem ez inkább jelfeldolgozás (szoftver) kérdése, hiszen az akkutöltés még a legnagyobb árammal is nagyon lassú folyamat a feldolgozás képességeihez képest, vagyis bőven van idő akár túlmintavételezésre, hosszabb átlag számítására. Az inflexiós pontot vagy -dV-t sem másodperces pontossággal szükséges megtalálni a töltési karakterisztikán.

  • zupp87

    csendes tag

    válasz zupp87 #7889 üzenetére

    "Ergo a teljes bevitt energia nagy részét elfűti már ilyenkor az akksi, de még nincs 100%-on, így a -dV sem következik be, hogy a töltés lekapcsoljon"

    Sorry, javítanom kell magam: 100% fölött, ugyanis a -dV kb. 120%-nál következik be érzékelhetően. 100%-nál ahogy néztem, úgymond nyeregpontja van a feszültségnek, tehát az első deriváltja növekvő tendenciáról csökkenőre vált. Na ezt akatram én annó egy 12 bites (SA konverteres) NI kártyával 5V-os méréshatáron érzékelni.. sikertelenül. Majd kiderül, mit mondanak erre a nemsokára megérkező 24 bites precíziós szigma-delta átalakítók.. vagy csak zavart fogok mérni? Majd kiderül. Mivel úgy láttam, nagyon sok töltő, mév a voltcraft is -dV-t érzékel, ami már túltöltés hatására következik be.

Új hozzászólás Aktív témák