Samsung Gear VR kontrollerrel - bemutató

Távirányítót kapott a Gear VR, amely a szemüveggel és attól függetlenül is megvásárolható. Megnéztük, mennyire praktikus és milyen tartalmak érhetők el jelenleg hozzá.

A Gear VR régen és ma

Korai volna az óriási felhajtással beharangozott és a kiállításokon kígyózó sorokat produkáló VR-kellékek piacáról és a virtuális valóság jelenségéről en bloc ítéletet mondani, az viszont tény, hogy a szegmens töredezettsége némileg visszafogja a VR lendületét. Tagadhatatlan viszont az is, hogy eddig a Samsung lovagolta meg a dolgot a leghatékonyabban: SuperData szerint minden VR megoldásból 6,3 millió darab kelt el 2016-ban, és ebből 4,51 millióért a Gear VR valamely modellje felelt. A különféle előrendelési és vásárlási akciókkal, illetve az alacsonyabb árral persze érthető a népszerűsége: elég hozzá egy csúcskategóriás Galaxy, amit belecsúsztatva, kábelmentesen indulhat a móka, míg a HTC Vive és az Oculus Rift eleve drágább, plusz brutális PC-s erőforrást igényel.

Nem csak mutatós a fekete Gear VR, hasznos kiegészítője a Bluetooth kontroller
Nem csak mutatós a fekete Gear VR, hasznos kiegészítője a Bluetooth kontroller [+]

Cserébe a számítógéphez láncolt variánsok nagyobb felbontást, teljesebb alternatív valóságérzetet és kontrollereikkel, extra szenzoraikkal nagyobb szabadságélményt nyújtanak. És bár a Gear VR oldalán eddig is volt pár gomb meg egy érintőpanel, önálló kontrollerrel nem rendelkezett. Egészen mostanáig. Annál is sürgetőbbé vált a dolog, mivel a mobilpiacon a Google bedobta a Daydream platformot a közösbe saját szemüvegével és kontrollerével (ez a View, de más is építhet kompatibilis eszközt), és egyre több mobil támogatja. Érthető, bár sajnálatos, hogy a Galaxy S8 pont nem: elég lenne hozzá a hardver és maga a Gear VR szett is, mégsem akarja magát a gyártó lábon lőni, elég tartalom van amúgy is az Oculus alkalmazásboltjában, a számuk pedig csak nő.

A vastag szivacs kényelmes viselést biztosít
A vastag szivacs kényelmes viselést biztosít [+]

A Gear VR-t ugyanis az Oculusszal együtt alkotta meg a Samsung, a platform pedig a virtuális valóság felé nyitó Facebook kezébe került, és mivel ők és a régi-új Gear 360-nal a Samsung is temérdek térbeli tartalmat kínál, a lehetőségek kifogyásából nem kell tartani. De maradjunk még a hús-vér valóságnál: külsőleg a fekete, műanyag headset annyiban nem hoz meglepetést, hogy ilyen volt a piacról végül távozott Galaxy Note7-tel egy időben kijött Gear VR is (SM-R323). Adott egy 207,8 (szélesség) x 98,6 (magasság) x 122,5 milliméteres (vastagság), plasztik szerkezet, melynek egyik fele tekintélyes szivacsozást kapott, hiszen ez nyomódik az archoz (AliceWake és jómagam szerint is kényelmesen). A másik oldalt fényes fedél zárja, ami alá megy az egész rendszert működtető, USB-n csatlakozó telefon, hiszen az utóbbi a VR-élmény megjelenítője és motorja. Ha a mobil a kiegészítőben van, a fedlapot félre kell tenni.

Két pánt tartja stabilan a fejen a Gear VR-t, a távirányító vezetékmentes
Két pánt tartja stabilan a fejen a Gear VR-t, a távirányító vezetékmentes [+]

Mégsem egyszerűen némi műanyagból meg két passzív, 101 fokos rögzített lencséből áll a górcső alá vett, SM-R324 kódjelű tartozék (a felső görgővel nem is a két optika, hanem a telefon állítható a szemüvegesek igényeihez). Akad a szerkezetben egy giroszkóp, egy 1 KHz-en mintát vevő gyorsulásmérő és egy közelségérzékelő is, hogy a Gear VR tudja: mikor távolodott el a tulaj a szemüvegtől. A 345 grammos öntvényhez a mellékelt két pánt három ponton csatlakozik (két oldalt és felül), amelyek mobilostul együtt is komfortos, stabil viselést nyújtanak. Jobb oldalon, mint eddig is, érintőpanellel ellátott, négyállású óriásgomb is díszeleg, felette home és vissza billentyűvel, kicsit előrébb hangerőszabályzóval. Eddig ezekkel lehetett kezelni a Gear VR-t, no meg a fej forgatásával, most viszont tágul a horizont.

Hirdetés

A kontroller, beüzemelés, tartozékok

Ahogy korábban, úgy most is arcmozgatással lehet az egyébként pofásabb Oculus Home VR-főképernyőn 360 fokban navigálni és a célkeresztet a választott opcióra irányítani. Praktikusnak semmiképpen nem lehet a headset oldalsó bögyörészését nevezni, ezért a gombok a Bluetooth-alapú távirányítóra is ellátogattak, amely két AAA teleppel működik (a leírásban akad egy pár). A Samsung tehát nem a tölthető akkumulátor (ami időigényes), hanem a gyors telepcsere mellett döntött. Így is napi két óra játékkal 40 napnyi üzemidőt ígérnek – nyilván ennél a telefont összehasonlíthatatlanul többször kell majd etetni. Ez megoldható egyébként úgy is, hogy a mobil benne marad a Gear VR-ban, melynek az alján akad egy Type-C kimenet. Játék közben nem megy a töltés, nem is volna praktikus.

A kontrollerre az összes megszokott gomb és az érintőfelület is felkerült
A kontrollerre az összes megszokott gomb és az érintőfelület is felkerült [+]

A legfontosabb tény, hogy a mindenhol lekerekített, 48,1 x 38,2 x 108,1 milliméteres és 64,3 grammos kontrollert kényelmes fogni és kezelni, akár több órán át. Ügyes megoldás, hogy a csuklópánttal a karhoz, a tépőzárral pedig a Gear VR-hoz rögzíthető. Az előbbi akkor jön jól, amikor egy virtuális zombi arcon hányja az embert, aki ijedtében a távirányítót elengedi, az utóbbi meg a tárolásnál biztosítja, hogy a szemüveg és a kontroller biztos egy helyre kerüljön. Persze, van, aki említett zombit zsigerből orrba vágná, és ahogy a műanyag kiegészítő, úgy a háztartási kellékek is csúnya véget érhetnek – használja tehát az ember a Gear VR-t ülve vagy állva, érdemes magának a szobában helyet hagynia. A forgószék a legpraktikusabb a gyors körbeforduláshoz, meg némi sötétség: mert bár a szerkezet egész jól szigetel, az éles napfény itt-ott benéz a virtuális valóságba és a telefon hátsójának sem tesz jót, ha folyamatosan süti.

Az alsó tüzelőgomb újdonság, ahogy a nyekergése is, hosszú használat után
Az alsó tüzelőgomb újdonság, ahogy a nyekergése is, hosszú használat után [+]

A kontrolleren elöl van a tapipad és a négyirányú gomb, amelyet ilyen formán megérinteni, végigsimítani és lenyomni lehet, így a görgetés is opció. Alatta a vissza és a home funkció pihen, domború és homorú kivitelben. Végül a hangerőszabályzó sem maradt le. A távirányító alján, elöl egy határozottan benyomható tüzelőgomb pihen, és ez a szerkezet gyenge pontja: több nap intenzív játék és használat után elkezdett nyöszörögni, az útját talán kissé szűkre tervezték. A párosítás a leírtak szerint, Bluetooth használatával gyorsan összejön, aztán jöhet a frissítés, mert nyilván egy kontrollert is lehet. És ennyi: csak kézpreferenciát kell választani (jobb vagy bal), és már lehet is használni. A szerkezet egy idő után kikapcsol, ha nem érnek hozzá, felébreszteni a vissza gombbal lehet, amit a telefon azonnal érzékel. A kontrollerben giroszkóp, gyorsulásmérő és 208 hertzen mintázó mágneses szenzor van – a térbeli mozgatást, a tengelye körüli forgatást, a célzást és a gombfunkciókat a rendszer bármiféle, akár tizedmásodpercnyi késedelem nélkül érzékeli, ez mindenképpen jó hír. A beüzemelésben és működésben háromszínű LED segít, a kapcsolat Bluetooth 4.2 LE szabványon működik.

A telefon a lelke a Gear VR-nak, az új variáns nyolcféle Galaxyval működik együtt
A telefon a lelke a Gear VR-nak, az új variáns nyolcféle Galaxyval működik együtt [+]

A Gear VR és a kontroller egy méretes, fekete dobozban látogatott el hozzánk. Aki a távirányítót külön vásárolja meg, annak a benne lévő, kisebb kartonszerkezet lesz a jutalma. A nagyobbik pakett nyilván a szemüveget és a szíjakat tartalmazza, a kisebbik meg minden mást: a távirányítót, a leírásokat és a tartozékokat. Elővarázsolható innen a csuklópánt, a két AAA-s telep, egy Type-C - microUSB konverter a mobil töltéséhez, végül egy microUSB aljzat a szemüveghez. Alapból ugyanis az SM-R324 belsejében USB-C port pihen, a Galaxy S8 vagy az S8+ óvatos behelyezésekor ezt kell a mobilra csúsztatni a VR-élmény automatikus indításához. A Galaxy S6, az S6 edge, az S6 edge+, a Note5, az S7 és az S7 edge viszont microUSB porttal rendelkezik, ezekhez pedig a megfelelő tartozékot ki kell cserélni.


Ilyen az Oculus Home főoldal már VR-ban, kontrollerrel hadonászva és fejjel körbefordulva [+]

Aki olvasta korábbi bemutatónkat és/vagy látott élőben Gear VR-t, tudhatja: az egész rendszer első beüzemelése pofonegyszerű. Az Oculus app előbb bejelentkezést vagy regisztrációt kér, a vásárláshoz meg opcionális banki adatokat (a Gear VR készpénzt vagy érméket nem fogad be). Némi extra telepítés és engedélykérelem után aztán mehet is a telefon a headsetbe, az meg a fejre, és máris a virtuális főoldal tárul a türelmetlen vásárló (vagy gyermeke) szemei elé. Az S8-cal ez pár másodperc kérdése, és az új Galaxyval egy apró döccenés sem fordul elő. A rendszer egyébként hamar jelzi: a telefon hangszórója helyett érdemes fülest vagy Bluetooth hangrendszert használni, annyi helyet hagy a Gear VR, hogy a jack csatlakozót a Galaxyba tudjuk csúsztatni. Megéri: a térbeli, 360 fokos képvilág csak az élmény egyik fele; érdemes a két fület is kiragadni a valóságból.

Kontrollerre szakosodott megoldások és egyebek

Ha minden telepítve és a telefon is a helyén, a júzer lényegében egy virtuális hotelszobában találja magát, ahol a levegőben lógnak az opciók, az appok, a játékok, az érdekességek, az ajánlók és minden egyéb. Újdonság, hogy lefele bólintva megjelenik a kontroller virtuális mása jobb vagy bal oldalon aszerint, mely kezes használatot jelöltünk meg. Azzal pedig késedelem nélkül, kis fehér csóvával és lézerszerű pötyivel lehet jelölni és bökni. Immáron tehát függetlenül fordulhat, bólinthat a fej és mozoghat a virtuális kurzor, a korábbiaknál kényelmesebben. Persze továbbra is bevethető a Gear VR oldalán lévő gombsor és érintőpanel, csak ezek után nincs értelme.


[+]

Az mondjuk nem egészen igaz, hogy először használható a Gear VR távirányítóval, mert például az az Xbox és egyéb Bluetooth kontrollerrel is összedolgozott (egy Herobound: Spirit Champion vagy Minecraft meg is kívánta, a kontrolleres címek száma azonban elenyésző volt). Ám mégiscsak a Samsung által mellékelt távirányító a hivatalos, és a gyári alkalmazások, a böngésző (igen: lehet minket VR-ben is olvasni) és a segédmenük is kihasználják a szabad mutatást. Az egyelőre nem kompatibilis alkalmazásoknál és játékoknál viszont marad a fejjel való célzás. Nyilván a tárirányító gombjai ettől még működnek. A kontrollerrel kompatibilis játékok és programok listája még elég szűkös, az Oculus honlapja mindenesetre 70 címet ígér rövidtávon, ami nem kevés. A legjobb most elérhető Alice és jómagam szerint is a Drop Dead névre hallgató zombi hentelés. Szépen működik benne a fejjel fordulás és a kontrollerrel való szabadon célzás kombinációja, és roppant szórakoztató a különféle redneck fegyverekkel, bezombult redneckekre vadászni. Passzol ehhez a grafika, a hang és a humoros, önironikus történet is.

A Night Sky pofás megjelenésű és kontrollerrel is irányítható
A Night Sky pofás megjelenésű és kontrollerrel is irányítható [+]

Jó grafikájú címből akad más is, a népszerű Gunjack ugyanakkor még nincs felkészítve a távirányítóra, magyarán fejjel kell célozni. Annál jobb a távirányítós Night Sky, ahol egy sziklaszirten ülve csillagokat kell összekötni, amit mindenféle látványos, rajfilmszerű animációval hálál meg a játék. Megemlítendő még a 3D-s táblás kártyajáték, bár a DragonFront felbontásban és képélességben nem olyan jó, mint az előbbiek, ennek ellenére kidolgozott és szórakoztató. Egyébként még mindig határeset a Gear VR felbontása a QHD/QHD+-os telefonokkal. Megszokható, hogy a képernyőpixelek kivehetők, de egy HTC Vive sokkal élesebb képet sugároz, komolyabb „ott vagyok” élménnyel – nem csoda, brutális hardverpark dolgozik mögötte.

A Drop Dead a távirányítós játékok egyik sztárja, a zöld úriember VR-ban ijszetően közel hajol
A Drop Dead a távirányítós játékok egyik sztárja, a zöld úriember VR-ban ijszetően közel hajol [+]

Most még tényleg kevés a kontrolleres tartalom, viszont minden másban ma már hatalmas az Oculus Gear VR-kompatibilis alkalmazástára. Népszerűek a horror és sci-fi címek, hiszen ezek hatásosak 360-ban, de edukációs vonalon is vannak érdekességek. A Human Anatomy VR-ban például körbe lehet járni a teljes emberi csontvázat és összes apró alkotóelemét, majd kvízjátékban tesztelni az eltanult ismereteket. A Neos: The Universe atomi szinttől az általunk ismerni vélt univerzumig engedi kicsinyíteni és nagyítani a benne található, apró és kozmikus elemeket. Van virtuális múzeumséta (Stadel Time Machine), de lehetünk cirkuszi előadás játékszere is (Cirque du Soleil’s Kurios).

A nagy felbontású 360-as fotók lenyűgözőek
A nagy felbontású 360-as fotók lenyűgözőek VR-ban [+]

Ez persze csak az érem egyik fele, a közösség a másik. Egy sor csatornán keresztül megoszthatók és megtekinthetők a saját (mondjuk Gear 360-as) és mások által lőtt, térbeli képek és videók. Samsung VR, Facebook 360, Oculus Videos, Oculus 360 Photos – a lista nagy, az elérhető katalógus pedig folyamatosan bővül. Ezek közül a profi, nagy felbontású 360 fotók néznek ki a legjobban, egy sivatag közepén ritka eső után, a tejútrendszer alatt az Isten háta mögött, a tengerfenéken korallok társaságában – a látvány a Gear VR felbontásán is lenyűgöző. Azt egyébként a mi képernyőképeink sem tudják visszaadni, hogy mennyire más virtuális valóságban megtekinteni az igazi vagy a számítógépek által létrehozott tereket.

Extra elismerés jár annak, aki VR-ban is minket olvas
Extra elismerés jár annak, aki VR-ban is minket olvas [+]

A videók minősége már kevésbé kiemelkedő, mozgóképen inkább a poligonból megalkotott tartalmak az élesek, de persze elérhető a YouTube teljes 360-as katalógusa is. A Galaxy S8-cal egyébként nem csak nem akadnak a Gear VR tartalmai, másfél óra zombiirtás után is legfeljebb langyosra melegszik a telefon, vagy annál csak kicsivel melegebbre, így sosem bukkan fel egy kis pihenésre és pihentetésre felszólító üzenet. Vegyes használattal 4-5 óra VR-ozás jön ki egy Galaxy S8 töltésből, persze ez is fényerő és használatfüggő. Maximumon járatva a 3D-s címeket hamarabb lemerül a mobil, haloványabb fényerővel és fotókat, videókat böngészve sok VR-óra kijön a 100%-ból. Azt is meg kell jegyezni, hogy napi 1-2 alakalommal előfordult szoftverleállás, egyszer-egyszer pedig az Oculus szoftver is nulláról újraindította magát. Szerencsére ehhez sosem kellett a telefon kihúzni és visszacsúsztatni.

A Gear VR, a kontroller és a Galaxy S8 ütős triót alkot a VR-piacon
A Gear VR, a kontroller és a Galaxy S8 ütős triót alkot a VR-piacon [+]

Az biztos, hogy a korai indulással a mobilos VR-piacon még mindig tetemes a Samsung és az Oculus előnye, és ez az elérhető tartalmakban is megmutatkozik. Ott van régiótól függően a Netflix és egyéb, való világban is népszerű szolgáltatás, van (elég bétás) hangalapú keresés és a fizetősek mellett szép számú ingyenes tartalom. Ebben egyébként folyamatosan erősít a Daydream is, viszont még mindig a Gear VR nyújtja a mobil típusú VR-piacon a legkomplettebb élményt, amihez most a kényelmesen használható távirányító is csatlakozik. Mindennek az ára szemüvegestül, kontrollerestül 40 ezer forint, plusz ugye a kompatibilis okostelefon. Akinek már van Gear VR-ja, az információink szerint 10 ezer ropogós HUF-ért beszerezheti csak a tárirányítót, összedolgoznak.

A kontroller érkezésével egyébként most már tűkön ülve várjuk azokat a komolyabb mobil VR címeket, amelyekben szabadon, FPS nézetben lehet mozogni, lövöldözni, avagy ügyességi, esetleg edukációs feladatokat végezni, az ilyesmi egyelőre még a konzolhoz vagy PC-erőműhöz kötött VR-megoldásoknál működik igazán. Az az eltérés mindenképpen marad a kétféle VR piac között, hogy az utóbbi csoport komolyabb grafikával és szabadságélménnyel szolgál, ugyanakkor a családhoz, a haverhoz, a suliba vagy a munkahelyre sokkal könnyebb a plasztik Gear VR-t elcipelni, mint a komplett konzolt vagy számítógépet, állványokkal, kábelekkel és adapterekkel. A Samsung és az Oculus megoldása praktikusságban tehát még mindig az élen jár.

Samsung Gear VR (SM-R324) kontrollerrel

Bone123

A cikk elkészítését a Telenor Hipernet Blog támogatta, ahol további mobilos érdekességekről és a Galaxy S8-ról lehet olvasni.

Azóta történt

Előzmények

  • Samsung Galaxy S8 és S8+ duplateszt

    Lemászik a kijelző a jövőből idecsöppent S8 előlapjáról – nincs sok egyéb elem arrafelé, az ujjlenyomat-olvasó hátra költözött. Van viszont íriszleolvasó és egy sor innováció, meg némi kompromisszum.

  • VR-ban a Samsung az első

    Több Gear VR kelt el tavaly, mint Oculus Rift, HTC Vive és PSVR együttvéve, számolgatta egy elemzőcég.

  • Samsung Gear VR (SM-R322) bemutató

    A Samsung nagyon komolyan veszi azt az elhatározását, hogy szinte mindenki számára elérhetővé teszi a VR-t, a csúcskategóriás mobiljaikhoz készült szemüveg egyáltalán nem drága.

  • Samsung Gear VR - szemünk előtt a jövő

    Az Oculussal közösen fejlesztett, a virtuális valóság megjelenítésére egy Galaxy Note 4-gyel képes szemüveg az elmúlt évek egyik legnagyobb technológiai fejlesztése, de veszélyes is.

Hirdetés