Samsung Gear VR - szemünk előtt a jövő

Virtuális valóság

Ha pusztán a technológiai oldalt nézzük, illetve nem idegenkedünk a nagy szavak használatától, akkor kijelenthetjük: az elmúlt években lezajlott egyfajta forradalom a virtuális valóság körül. Mindez úgy történt meg, hogy tulajdonképpen észre sem vettük, hiszen rohamtempóban jutottunk el oda, hogy egyáltalán lehetségessé vált olyan szintű virtuális valóságot teremteni, aminek kapcsán még a jelenség érkezését jópár évvel ezelőtt megjósoló szakemberek is csak ámulnak és bámulnak. Ennek nyilván így kellett lennie, korábban nem volt lehetséges értékelhető minőségű megoldásokat gyártani (ennek ellenére akadtak próbálkozók), amikor viszont elérkezett az idő, jó gyorsan megtörtént, aminek meg kellett történnie. Vagy épp az, aminek talán sosem kellett volna, de ez már egy olyan filozófiai kérdés, amire majd csak a cikk végén térünk vissza.


[+]

Mielőtt belemegyünk abba, hogy a Samsung hogyan jutott el oda, hogy a világon elsőként tényleg használható szintű virtuális valóságot megjelenítő szemüveget dobjon piacra az Egyesült Államokban, érdemes tisztázni, hogy milyen fogalmakról is beszélhetünk ennek kapcsán. A virtuális valóságot ugyanis nem különösebben nehéz definiálni, például már rögtön az elején érdemes elválasztani a szimulált valóság témakörétől, a kettő között ugyanis komoly elméleti különbség van, a szimulált valóság teóriája ugyanis azt mondja, hogy a minket körülvevő világ potenciálisan nem is létezik, csak olyan jól meg van csinálva, hogy ezt észre sem vesszük (a Mátrix mindenkinek megvan, ugye?). Ezzel szemben a virtuális valóság csak a valóság egy részét szimulálja, mesterséges létével kapcsolatban pedig a benne lévő felhasználó mindvégig tisztában is van, legalábbis elméletileg. Ehhez jön hozzá az okostelefonoknál már régóta elérhető kiterjesztett valóság (avagy augmented reality), amely nagyon leegyszerűsítve az olyan megoldásokat takarja, ahol egy kamera képét megjelenítő kijelzőn láthatók olyan elemek, amik a valóságban nincsenek is ott. Persze a fejünkre automatikusan virtuális kalapot helyező kameraszoftvereknél sokkal nagyobb halmazról beszélhetünk, a haditechnikában a kiegészített felhasználói felületek ugyanúgy jelen vannak, ahogy mindez az autóiparban is egyre inkább kézzel fogható, a Microsoft holografikus szemüvegéről nem is beszélve.


Így mutatkozott be a Samsung Gear VR a tavalyi IFA-n, ahol mi is ott voltunk.

Tesztünk tárgyát, a Samsung Gear VR-t egy kedves olvasónk juttatta el hozzánk, lévén Európában nem kapható és a gyártó ebből adódóan nem is adja oda az itteni újságíróknak. Nem egy önálló fejlesztésről van szó, a koreai cég az amerikai Oculus VR-ral közösen készítette el a kiegészítőt, ez utóbbi társaságot pedig a téma iránt érdeklődők valószínűleg jól ismerhetik, sokat foglalkozott velük a sajtó. Mindenképp fontos róluk tudni, hogy bár csak 2012-ben alakultak, bő egy éve 2 milliárd amerikai dollárért felvásárolta őket a Facebook, illetve a vezetőségét erősíti a Wolfenstein, Doom és Quake játéksorozatokban található grafikus motorokat jegyző John D. Carmack is. Az Oculus VR-nak egyébként nincs más piacon lévő terméke, az Oculus Rift nevű, számítógéppel működő szemüvegükből jelenleg csak a második generációs fejlesztői példányt lehet megvásárolni, ami a virtuális valóság iránt érdeklődő geekek egy részének gyűjteményében valószínűleg megtalálható, mert egyáltalán nem beszerezhetetlen és nem is annyira drága, mint amennyire egy előremutató dologról beszélünk. Ettől függetlenül a nagy cégek komolyan vehető megoldásai közül a Samsung Gear VR az első, ami tényleg piacra is került, de azért más kiegészítőket is el lehet érni, egészen apró vállalatok ugyanúgy foglalkoznak a virtuális valósággal, ahogy a Google-t is izgatja a dolog; ez utóbbi egyébként jelenleg a Cardbox projektben materializálódik, de a kiterjesztett valóság kapcsán a Google Glass is sokak számára ismerősen csenghet.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés