- Xiaomi 15 Ultra - kamera, telefon
- Eurós árlista a Google Pixel 10 telefonokhoz
- Xiaomi 15 - kicsi telefon nagy energiával
- Aurát vált a Vivo V60
- Samsung Galaxy S25 - végre van kicsi!
- Hivatalos a Pixel 10 startdátuma
- Samsung Galaxy Z Fold5 - toldozás-foldozás
- iPhone topik
- Apple Watch Sport - ez is csak egy okosóra
- Samsung Galaxy Z Flip7 - kis fogyás is sokat jelent
Új hozzászólás Aktív témák
-
-=MrLF=-
senior tag
egy kis friss: [A dömpersofőrök is utcára kerülhetnek?]
"A Komatsu szintet lépett és bemutatta legújabb önvezető dömperét, az Innovative Autonomus Haulage Vehicle (IAHV) nevű járművét. Ennek a dömpernek már vezetőfülkéje sincs, így nagyobb a rakfelülete és a teherbírása is a korábbi típusokhoz képest." -
#06658560
törölt tag
"Van termékfelelősség, de kíváncsi lennék, hogy kit fognak felelősségre vonni egy autó esetében, ahol az adott platform sw. applikálását az indai leány végzi akár kéthavonta cserélődő állománnyal?"
Elég megnézned az eschedei ICE baleset kvetkezményeit, kiket fogtak perbe miatta!
-
#06658560
törölt tag
válasz
Inkvizitor1 #62 üzenetére
A cikk annyit ér, hogy igazolja, aki írta, még távolról sem látott járműfejlesztést. Többet nem.
-
dabadab
titán
"Amire jó példa pl. a kibocsájtási szabványok VW, GM, Mitsu, stb. általi megsértése."
A VW esetében a németeknél konkrét emberek ellen is folyik bűnügyi nyomozás az ügyben.
"kíváncsi lennék, hogy kit fognak felelősségre vonni egy autó esetében, ahol az adott platform sw. applikálását az indai leány végzi akár kéthavonta cserélődő állománnyal?"
A felelősség alapvetően nem az egyszeri kódernél van, hanem annál, aki aláírja a hivatalos papírt, hogy becsszóra jó ez így.
-
peti_s
addikt
Nekem a Mercedes rendszerét volt szerencsém egy hosszú út során kipróbálni, nos, ez jól hangzik de ennyire még nem jók ahogy a cikk leírja, meg ahogy te is sugallod. Lefékez, utána pedig elindul megy szépen, de nem gondolkodik eléggé, a szenzor távolsága, vagy a távolság értelmezése sem erőssége. Mármint dugóban ha az előtted lévő a padlógáz, satufék taktikát követi, a Mercedes is ezt fogja, de amúgy is ez áll a stílusához közelebb, erős gyorsítás, késői, erős fékezés. (Mielőtt megkérdi valaki, ECO módban volt az autó.) Kényelmes volt hogy nem kellett figyelnem dugóban mert tudtam hogy megáll, de mindig túlgyorsított, utána meg jött az erős fékezés. Ha egy kicsit jobban kikukucskálok hogy mi van jóval előrébb, már nem biztos hogy megáll automatikusan, stb. Még bőven van hová fejlődnie a meglévő rendszereknek is.
A Tesla rendszeréről a neten láttam videókat, amikor baleseteket kerül el, piszkosul gyors reakcióidővel. Az már egy teljesen más fejlettség, de ehhez képest az adaptív tempomat, főleg a Mercedesnél sehol sincs. -
MaUser
addikt
ha a mérnökök valamit nagyon elrontanak, ott simán bejön a büntetőjogi felelősség is, nem csak pénzbüntetés a cégnek.
Amire jó példa pl. a kibocsájtási szabványok VW, GM, Mitsu, stb. általi megsértése.
Van termékfelelősség, de kíváncsi lennék, hogy kit fognak felelősségre vonni egy autó esetében, ahol az adott platform sw. applikálását az indai leány végzi akár kéthavonta cserélődő állománnyal?
-
#82729984
törölt tag
Hát általában igy van (és persze vannak kivételek). Persze ha te úgy érzed hogy egy 50 éves szoftver, mondjuk valami lyukkártyás csoda ami akár már 2 jegyü számok összeadására is képes az jobb mint egy mai, akkor nem vitatkozok veled
Ami biztos: az embernél sokkal jobban fognak vezetni.
-
Crafter32
őstag
-
szbende
csendes tag
>Porthoszx
Nyilván, hiszen a szoftvereknél is így van: ha kijön az új verzió az csak jobb lehet minta régi, mert benne van az elmúlt 10-20-30-50 év tudása. -
#82729984
törölt tag
+1
Illetve nem tudom arról volt-e szó hogy a legnagyobb előnyük az önvezető autóknak, hogyha valami gikszer van, akkor az az összes autón egyszerre frissithető és onnantól már mind tudni fogja.
Idővel ez azt jelenti hogy olyan autó gördül le a szalagról, aminek a vezérlőegysége már több millió km-ert levezetett, mert benne lesz az elmúlt 10-20-30-50 év tudása.
Ehhez képest az embernél minden egyes idióta 17 éves hülyegyereknél egyesével kell megtanitani ugyanazokat és mindegyiknek el kell tölteni 15-20 évet meg levezetni 1-2 százezer km-ert hogy megtanuljon vezetni...
-
Crafter32
őstag
válasz
#72042496 #63 üzenetére
Vki már belinkelte az egyik hasonló témában ide a lapcsaládba, én is akkor láttam először. Szépen felépített élőadás volt, hogy mindenféleképpen az önvézető autók lesznek a jövő. De fontos, hogy nem most! Mutatta is a Mercedest, hogy bár megtehetné teljesen magától haladjon az úton, de nagyon helyesen kéri a vezető beavatkozását. Eközben a Tesla tojik erre és simán hosszabb időre is figyelmünket le tudjuk venni a vezetésről. Szerintem is a Mercedes megoldása a helyes. Érdemes tényleg megnézni!
-
#72042496
törölt tag
válasz
Inkvizitor1 #59 üzenetére
Bazso Gabornak is van egy nagyon hasonlo eloadasa, Az autozas varazslatos jovoje cimmel. Mobilrol nem tudom linkelni, de YouTube-on fennvan. Erdekes eloadas, szerintem erdemes vegighallgatni.
-
Inkvizitor1
tag
"The coming nightmare for the car industry."
http://ideas.4brad.com/coming-nightmare-car-industry -
dabadab
titán
válasz
Inkvizitor1 #59 üzenetére
"(A fentieket nem én találtam ki, egy külföldi szakmai website-on olvastam - nemtudom lehet-e linkelni)."
Lehet, sőt, direkt megkérnélek rá!
-
Inkvizitor1
tag
Itt a jó alkalom ide leírni, hogy az autóipar mennyire kezd az okostelefon ipar irányába elmenni, és hogy a nagy autógyárak nagy része megy a lecsóba. 3 közelmúltbeli változás miatt:
1.) Az önvezető autók, amik autópályán valószínűleg már 2017-től hivatalosan is futhatnak az USA útjain nappal, napos időben, majd később autóutakon, megkésőbb városon belül is.
2.) Az autó értékéből korábban 0%-ot, majd folyamatosan növekvő, mára már 30%-ot képviselő elektronika a közeljövőben gyorsan tovább növekszik, többek között az önvezetéshez szükséges szenzorok és kiegészítők miatt is (és a felszabaduló vezetőt kiszolgáló multimédia miatt).
3.) Ha az elektromos hajtás elkezdi felváltani a robbanó motort, akkor a nagy autógyártók hozzáadott értéke mégtovább csökken, mivel az előbbihez néhány száz alkatrész kell, az utóbbihoz pedig tízezres nagyságrendű.Ezek miatt az autóipar várhatóan elmegy az okostelefon ipar irányába, ahol a minimális hozzáadott értékű gyártást akármelyik összeszerelő üzem elvégzi (mint pl: az Apple-nek a Foxconn), és az igazi értéket a software design, stb fogja képviselni. Egy Apple, Google vagy Samsung bármelyik, akár kínai autógyártót is megkeresheti, hogy gyártson le neki mondjuk 100.000 autót, és az elektronikát, software-t, multimédiát stb majd ő bele teszi.
Emiatt foglalkozik már egy ideje önvezető autó gyártással a fent említett 3 óriás (Apple, Google, Samsung).
(A fentieket nem én találtam ki, egy külföldi szakmai website-on olvastam - nemtudom lehet-e linkelni). -
rolkaDb
aktív tag
Érdekes teszt volt nagyon, köszönöm a lehetőséget!
-
TaaT
nagyúr
válasz
Crafter32 #56 üzenetére
"Egyenlőre nem áll ott a fejlesztés, hogy helyettesíteni tudna egy embert a gép. "
Mondta is valaki hogy holnap vagy holnapután elárasztanak minket az önvezető autók?
"Szép dolog, hogy beáll a parkolóba és nem hibázik ha egy autót kell követni stb, de ez nagyon kevés."
A fejlesztés már nem itt tart, csak a cikk szólt erről (Úton az önvezető autók felé).
-
Crafter32
őstag
Úgy látom itt többen a gép felé hajlanak, én továbbra sem értek vele egyet. Egyenlőre nem áll ott a fejlesztés, hogy helyettesíteni tudna egy embert a gép. Szép dolog, hogy beáll a parkolóba és nem hibázik ha egy autót kell követni stb, de ez nagyon kevés.
-
Bog
HÁZIGAZDA
válasz
kislaszlo83 #54 üzenetére
A cikk elvileg nem erről szólt, ezért nincs benne hasonló eszmefuttatás, de a fórumban ha előkerül a téma, akkor nyilván van mit írni
-
kislaszlo83
tag
Azt hiszem, ez a hozzászólásod, nem lebecsülve a munkátokat
, tartalmasabb a cikknél is.
Én, mint jogsi nélküli, valahogy nem vonz, érdeklődve nézem ezen ág fejlődését. Nagyon tetszenek ezek a technikai újítások, ésszerűnek, sőt sajnos sok esetben elfogadhatóbbnak tartanék egy önállóan mozgó gépjárművet, mint az ember által működtetettet. -
fairi
őstag
válasz
Crafter32 #48 üzenetére
Ember se tud 100% jól dönteni, mégsincs betiltva az autózás. Ráadásul hogy esetek biztos % jó döntés szülessen sok-sok év autózás kell mindenféle terepen.
Önvezető autóknál az előny, hogy szituációk optimális megoldását még a legfrissebb autóba is bele lehet táplálni, addig az emberi agyba nem lehet betölteni az adatokat. Megtanulja talán, de stresszhelyzetbe is tudja azt az már kérdés.
100% sose lesz, ám minél több önvezető autó lesz és minél több tapasztalat szoftverirásról egyre jobban közelít majd.
Embereknél: vannak a jó autóvezetők, átlagosak, akik magukat jónak hiszik, rosszak és a kezdők. És ez együtt van a forgalomban.
Még hosszú évek tesztelés az önvezetőknél, de el fog jönni mikor vezető nélkül is nagyon jól, megbizhatóan tudnak közlekedni
-
TaaT
nagyúr
"ha a mérnökök valamit nagyon elrontanak, ott simán bejön a büntetőjogi felelősség is, nem csak pénzbüntetés a cégnek."
Idehaza ez mondjuk nem divat.
"katasztrófa lenne, ha a 70%-ban jól döntő emberek helyett egy 99,9%-ban jól döntő gép vezetne."
Na ezt nem tudják felfogni az emberek.
-
dabadab
titán
válasz
Crafter32 #48 üzenetére
"Amíg nem tud 100%-ban jól dönteni addig nem lenne szabad elengedni a kormányt"
Igen, hiszen katasztrófa lenne, ha a 70%-ban jól döntő emberek helyett egy 99,9%-ban jól döntő gép vezetne.
"(#47) fairi: Gépet nem lehet felelősségre vonni és bíróságra vinni."
Sőt, hidat se, ezért ha összedől egy híd, akkor senkit se vonnak felelősségre, igaz?
(#50) Ghoosty: ha a mérnökök valamit nagyon elrontanak, ott simán bejön a büntetőjogi felelősség is, nem csak pénzbüntetés a cégnek.
-
Ghoosty
őstag
válasz
Crafter32 #48 üzenetére
Szerintem ez a bíróságra citálás dolog is kicsit túl van lihegve.
-Kocsit nem tartom karban rendesen, nem fog a fék, elütök valakit meghal. -> Bíróság eldönti a felelősségemet aztán vagy börtönbe zár, vagy megúszom, mert "nekem nem kell értenem hozzá, tegnap amúgy is minden rendben volt". -> 1-2 év és folytathatom, ahol abbahagytam, a család próbálhat kárpótlásért külön perelni engem, akinek vagy van pénze, vagy nincs.
-kocsi rosszul működik, elüt valakit -> engem nem lehet bíróság elé cipelni. A gyártót lehet. Megállapítják, hogy hibás volt a program. Kifizet a cég egy nagyobb kártérítést aztán kijavítják a programot -> az elütött családja kap valamilyen anyagi kárpótlást, a javítás következtében később ugyanez a hiba nem jön elő, egyel kevesebb hiba a rendszerben
Miért jobb az első verzió?
A baleseteknek van egy harmadik kategóriája, amivel eddig se lehetett kezdeni semmit.
-kocsit vezetem, elém dől egy fa, félrerántom ösztönszerűen a kormányt, ezzel elütök egy járdán lévő embert, aki meghal -> véletlen baleset nincs felelős
-
#72042496
törölt tag
-
Crafter32
őstag
Jelenleg ezeket tudja egy autó? Tud így dönteni? Amíg nem tud 100%-ban jól dönteni addig nem lenne szabad elengedni a kormányt, sőt tiltanám például kreszben. Tesla picit sokat enged, ahogy YouTubeon nézegettem róla videókat. Jó példa volt gyermek úttestre szaladása is. Nyilván ez a "borús" jövő, nem a V8 és a drift, de nem hiszem én életemben kiszorulna teljesen az ember.
(#47) fairi: Gépet nem lehet felelősségre vonni és bíróságra vinni.
-
fairi
őstag
válasz
Crafter32 #43 üzenetére
Felelősség kérdése az igazi probléma csak jelenleg.
" Lehet meg tud állni időben és nem téved, mint egy ember, de mi van ha a fékút hosszabb az ütközés helyénél? "
emberi vezetővel is nagyon veszélyes tud lenni. Még mindig vannak a kocsisok akik imádják kicentizni bekanyarodás esetén zebrán zöld jelzésnél hogy pont az gyalogos előtt át tud iszkolni vagy centizni hogy pont mögötte,és nem vár a biztonságos távolságra mert ő siet rossz napja van, vagy egyszerűen szereti ezt csinálni, vagy mobilozik. Egyik rosszul számolt és elsodorta az anyámat, én el tudta ugrani anyámnak a manőver nem sikerült.Emberek biztonságos vezetését is sok minden befolyásolja,balesetekből látszik nagyon is.
" De legalább meg van a lehetősége az embernek a cselekvésre viszont a mai önvezető autót magára hagyjuk nincs."
azt se biztos az ember hozza a jobb döntést,és ő is okozhatja a balesetet a felülírással. Pl erre van is példa.Mikor igazi tesztje kezdődik az önvezető autóknak akkor lehet igazán okos lenni, ki is a jobb. Sokszor az emberi vezetőbe se biztos érdemesebb megbízni gyalogosként mint majd ezekbe a kocsikba.
-
Bog
HÁZIGAZDA
válasz
Crafter32 #45 üzenetére
Szerintem erre PONT jobban képes, mint te vagy én. Látja a tereptárgyakat, ismeri a térképet, ki tudja számolni a többi autós mozgását, a saját kocsija tehetetlenségét, a fellépő potenciális erőhatásokat és eldönti, hogy melyik a legkevésbé káros eset.
A gond akkor van, amikor mondjuk egy kisgyerek kiszalad egy labda után az útra takarásból, amit sem te, sem a kamerák, sem az önvezető autó nem tud megjósolni, a fékút hosszabb és akkor az emberi sofőr vélhetően gondolkodás nékül rántja el a kormányt a szalagkorlát felé, hogy megóvja a gyerek életét ütközés árán is. És itt lesz a kérdés, hogy az autó hogyan dönt.
Egyébként gyanítom, hogy úgy, hogy a benne ülőknek még akkor is több esélyük van életben maradni, ha ütközni kell, mint a gyereknek, akit nem véd egy karosszéria. És remélhetőleg kiszámolja, hogy ha már csatt, akkor milyen szögben van a legtöbb esély nem meghalni.
Én mindenképpen azt gondolom, hogy biztonsági szempontból egy önvezető autó óriási előrelépés. Kényelmi szempontból is. Gazdasági szempontból is előbb-utóbb, mert ha nem te vezeted a kocsit, akkor az a kocsi szépen fel tudja szedni a városban közlekedőket is jól megtervezve, amíg te pihensz, dolgozol, kirándulsz, etc. (Taxisok majd tüntetnek, de a dugókerülő navigáció miatt ez kábé senkit sem fog meghatni.) Ha nem kell vezessél, akkor az utazás alatt tudsz ügyeket intézni, tanulni, kikapcsolódni, ami szintén eléggé mérhető lehet gazdaságilag. Az autó optimalizálja a fogyasztást, a károsanyag-kibocsátást, ez sem utolsó szempont, érkezés után elmegy parkolóhelyet keresni (vagy hazamegy, vagy elvisz valaki mást), ezzel csökkenhet a belvárosok terheltsége, ha pedig minden autó önvezető, akkor egyszerre indul a sor a pirosnál, nem ragad be a kereszteződésben, az autók viselkedése miatt javul az utak áteresztő kapacitása, etc. Irgalmatlanul sok olyan hozadéka lehet ennek, ami óriási mértékben javíthatja az általános életminőséget, csak az a baj, hogy ez nem egyik napról a másikra fog megtörténni, hanem azért egy hosszú, bonyolult, göröngyökkel teli, necces folyamat, mert évtizedeken keresztül heterogén lesz még a közlekedés és talán évtizedek kellenek hozzá, hogy csak önvezető autók legyenek az utakon. És akkor majd az lesz a menő csávó, aki tud vezetni, tényleg. -
dabadab
titán
válasz
Crafter32 #43 üzenetére
"Szerintem pont az a baj önvézető autókkal, hogy ha baj van akkor mindenki mossa kezeit."
A cikkben szereplő autók NEM önvezetők, pont ezért van az, hogy moshatják a kezeiket (bizonyos határokon belül, tegyük hozzá).
"Belerohan vagy el tudja kapni a kormányt mérlegelve, hogy szántóföld vagy inkább árokban landoljon az autó? Ilyet biztosan nem tud és inkább a halált fogja választani."
Megkérdezhetem, hogy honnan ez a bizonyosság? Főleg, hogy ténylegesen használatra kész önvezető autó még egyáltalán nem is létezik, de azt már biztosan tudod, hogy teljesen kézenfekvő eseteket biztosan nem kezelnek le a fejlesztők.
-
Crafter32
őstag
Tetszik a cikk vége, sok benne az igazság. Szerintem pont az a baj önvézető autókkal, hogy ha baj van akkor mindenki mossa kezeit. Bár nagyon látványos, hogy magától megy az autó, de nem lenne szabad engedni. Életveszélyesnek tartom 100%-ban átengedni a vezetést. Lehet meg tud állni időben és nem téved, mint egy ember, de mi van ha a fékút hosszabb az ütközés helyénél? Belerohan vagy el tudja kapni a kormányt mérlegelve, hogy szántóföld vagy inkább árokban landoljon az autó? Ilyet biztosan nem tud és inkább a halált fogja választani. Bár ahogy nézem a forgalomba résztvevőket, mindenki csak villog és belekapaszkodik kormányba például egy rosszul kimért előzéskor, de sosem húzódik félre és frontális ütközést választja behunyva a szemét. De legalább meg van a lehetősége az embernek a cselekvésre viszont a mai önvézető autót magára hagyjuk nincs.
-
TaaT
nagyúr
"Ez is kérdés ami felmerül állandóan. Vajon a gép vagy az ember hozzon döntést? Mit tudjon egy gép és mit ne? Hol a határ a jogosultságok vonalán, és mit veszít egy ember ha gépesítve van.? ....STB."
Erről lehet meg kéne kérdezni a fly-by-wire gépekkel repülő pilótákat.
Cypress: "Az ezzel járó adatfeldolgozási igényt inkább nem részletezném, legyen elég annyi, hogy az autóban nagyobb a számítási kapacitás, mint az Apollo porgram ürhajóiban volt."
Tényleg nem spórolnak az erőforrásokon.
[link]
Nemsoká lesz ilyen is
Roborace
-
BalanceR
addikt
Érdekes cikk volt, sok hasznos infóval, jól körvonalazza az autós közlekedés következö 25-30 évét..
Pár kérdés felmerült bennem:
A BMW nem csinál autómatikát, ami magától berakja a vasat a rokiparkolóba keresztbe?
Vagy olyan sportcupé, ami érzékeli, ha kisebb járgány van elötte, és levillogja lakott területen 60nál?
Esetleg olyan Audi, ami magától dudál abban az ezredmásodpercben az elötte állóra, amint zöld a lámpa?
Csakmert Magyarországon ilyenre is lenne igény...Kiváncsi leszek, egy jópár év múlva, lesz-e olyan, hogy két autómata autó koccanásakor autómatikusan átküldik egymásnak a betétlapot Bluetoothon, amit a Siri fogalmaz, vagy lesznek-e modderek, akik, mint most az okostelókat, az autó SWtket főzik otthon, hogy gyorsabb, hangosabb, energiatakarékosabb járgányhoz jussanak?
Lesz-e E-rendőr, aki figyeli, hogy legális Szoftver van-e a verdán, vagy hogy lesz-e app traffipaxra rászaladás után autómatikus kenőpénzutalásra a kéknek bitcoinban...
És a legjobb, bátmilyen részeg vagy simán mehetsz kocsival. -
dabadab
titán
"Az ezzel járó adatfeldolgozási igényt inkább nem részletezném, legyen elég annyi, hogy az autóban nagyobb a számítási kapacitás, mint az Apollo porgram ürhajóiban volt."
Az Apollo-11 fedélzeti számítógépének 64 kB memóriája volt és a "CPU"-ja 0,04 Mhz-en járt - manapság egy kenyérpirítóban komolyabb számítási kapacitás van.
-
#80439296
törölt tag
'Ön súlyos közlekedési balesetet szenvedett. Kinyíljon a légzsák?'
-
#72042496
törölt tag
"Az ezzel járó adatfeldolgozási igényt inkább nem részletezném, legyen elég annyi, hogy az autóban nagyobb a számítási kapacitás, mint az Apollo porgram ürhajóiban volt."
Az nem lehet, hogy manapság egy telefonnak is nagyobb a számítási teljesítménye, mint annak idején az Apollo-program űrhajóinak volt?
-
csongi
veterán
Hatalmas ugras lesz mikor a szupravezetok igazabol megerkeznek a rendszerbe. A szoba homersekleten mukodo megoldasok akar ebben az evtizedben is megjelnehetnek.Egy csomo mechanikus kotes kivelthato lesz, amit computer vezerelhet. Erdekes idoszak lesz a jarmuvek vilagaban a kovetkezo 10-20ev.
-
Cypresss
senior tag
A sávkövetés kb a repcsiken már évtizedek óta meglevő terepkövetésnek felel meg...
A minek?
digitális azonosító sugárzása és ez alapján adott esetben automatikus kitérőmanőver végrehajtása (TCAS/ACAS)
Amiről beszélsz az két külön rendszer, egyik a válaszjeladó, másik a TCAS TA/RA (traffic advisory/resolution advisory). Elnézést, nem oktatni szerettelek volna, csak repülés buziként zavarja a szemem minden pontatlanság.
A Mercedes egyébként azért lát sokkal messzebbre és azért sokkal finomabb a sávkövetése, mert a konkurenciától eltérően sztereó kamerát használ az aktív biztonsági rendszereihez. Az ezzel járó adatfeldolgozási igényt inkább nem részletezném, legyen elég annyi, hogy az autóban nagyobb a számítási kapacitás, mint az Apollo porgram ürhajóiban volt.
A kormánynak például külön számítógépe van.
-
csongi
veterán
Erosen kihagyjak a meltatlankodok, hogy ezek csak onallo rendszerek. A jovobe a megoldas egyik resze az online kommunikacio a jarmuvek kozott. Es akkor lesz igazabol hatekomy es kornyezet kimelo a kozlekedes.
Egy pelda. Az egyik auto lassit a gyalogos atkelo miatt, es ezt tudatja a mogotte levo jarmuvekkel. Igy elkerulheto a hernyo efektus, es elmaradhat a felesleges megallasok, elegendo lassitani es az iranyitott lesz.
De ugyan ez vonatkozhat a forgalom iranyito lampakra.
Tenykent kezelhetjuk. Ha egy fejlett halozatban folyik a kozlekedes, akkor sokkal hatekonyabb, es kornyezet kimelo, energia takarekosabb. -
kopidoo
senior tag
válasz
cintula187 #22 üzenetére
Szerintem semmi szopás nincs benne. Mert ilyen esetben közvetlen fizikai kapcsolat lesz a kormánykerék és a kormánymű között. Igaz kicsit jobban neki kell feküdni a kormánynak.
-
Fitzgerald
veterán
Annyira érdekes ahogy a tudomány és a technika egyes területei fejlődnek egymáshoz képest. Az ember már azt hinné, hogy a részecskegyorsítók, szuperszámítógépek, mobil méretű multimédiás eszközök korában már a repülő autók tömeggyártását tervezik, pedig még ez az önvezető, a föld felszínén közlekedő járműves dolog is gyerekcipőben jár.
-
Fejvadi
nagyúr
Sok embernek jönne jól egy önmagát vezető autó, de ez igen távoli még.
-
-
Bog
HÁZIGAZDA
Amint egy telefonnal meg el lehet az készíteni
De ez ma másnak is eszébe jutott, pont most kaptam egy sajtóközleményt ezzel a témával: "Szíves figyelmébe ajánlom az alábbi érdekes cikket, amely az olaj és zsiradék egészségünk szempontjából létfontosságú felhasználásáról szól." -
Bog
HÁZIGAZDA
Tartom azt a véleményem, hogy ha egyszerre az összes autó önvezető lenne, akkor minden flottul menne. De ez utópia. A dolog nehézsége pont az, hogy egyszerre kéne az utakon lennie az önvezető és a humánvezérelt autótömegnek és egyik sem képes a másikkal mit kezdeni. Egyszerű példa: az önvezető autó jó nagy követési távolságot hagy közepes forgalomban, mert már nem lát két kocsival előre, hogy ott mi az újság (ellentétben egy normális sofőrrel), emiatt - hogy is mondjam - türhőbb közlekedési kultúrával rendelkező sofőrök állandóan be fognak vágni elé, amitől az önvezető kocsi vészfékezget és igazából soha nem fog eljutni sehová:-)
És ez csak egy dolog, túlságosan sokan és sokféleképpen vezetünk, cselezünk, csalunk, tolakszunk, furakodunk, parasztkodunk, erre reagálni normális esetben mindenki tud, ismeri a trükköket, hol kell sávot váltani, mikor, felméri a másik autó viselkedését, hogy beenged-e, etc. Erre az önvezető autó nem képes.
Ez az egész tényleg elsősorban relatív zárt és szabályozott környezetben tud majd edukálódni (autópálya), ahol nincs keresztirányú forgalom, éles kanyar és random változó sávok. -
Bog
HÁZIGAZDA
válasz
cintula187 #10 üzenetére
A Merci kétféleképpen tud vezető nélkül parkolni: garázsba ki-be és utcán, merőleges parkolóhelyre saroktolatással. Mindkét esetben az a feltétel, hogy senki ne üljön a kocsiban. Ne az otthoni, mondjuk tágas garázsra gondolj, hanem egy parkolóházra bárhol, vagy egy sima utcai szitura, bár mire ott kimászik a teljes család és elindul az app, addig szétdudálják a fejed. De parkolóházban valid, ha szűk a hely és nem lehet kicsomagolni a gyereket az ülésből, mert nem férsz oda, akkor elég jól jön ez a megoldás.
-
NEXUS-6
tag
A teljesen önvezérlő kocsi szerintem még pont olyan messze van a megvalósulástól, mint az emberszerű univerzális MI. A sávkövetés kb a repcsiken már évtizedek óta meglevő terepkövetésnek felel meg, 1960-ban az ördög praktikája, 70-ben a kind of magic, 80-ban átlagos fícsör. Az autóipar ennyivel van lemaradva, márcsak mert a sávtartó is drága luxus ma még. Olyan dolgok, amelyek a göbziknél 50 éve általános, pl digitális azonosító sugárzása és ez alapján adott esetben automatikus kitérőmanőver végrehajtása (TCAS/ACAS) utópisztikus jövőkép a kocsiknál.
És tegyük hozzá, hogy teljesen önvezérlő repcsi a mai napig nincs a több évtizedes tapasztalat, a sokkal több forrás és a repülőket körülvevő egyszerűbb környezet ellenére.
-
Bog
HÁZIGAZDA
Akkor sem értetted meg, most sem, sajnos.
A Tesla előnye elsősorban az, hogy OTA-n frissíti a rendszert és ad hozzá új funkciókat anélkül, hogy neked márkaszervizbe kéne császkálnod, ha egyáltalán ott elérhető bármilyen frissítés és képes a staff meg is csinálni azt.
Ennyi. Nem varázslat, csak júzerközpontú, az autó egy innen-onnan (főleg Mercedes) összevásárolgatott alkatrészekből összelegózott hardver (ami egyébként állati messze van a prémiumtól), ami azért tud mégis vonzó, egyedi és izgalmas lenni, mert az egészet egy sokoldalú szoftver vezérli. Csak egy példa: az Audiban nekem kell előre-hátra váltogatnom az automata parkolásnál, a Teslában nem. És most már a Merciben sem.
Viszont nagyon nem hibátlan, egyébként leginkább az fordult elő (nem csak a Teslánál, hanem a többi gépnél is), hogy ha azt érzi, hogy a vezető keze a kormányon van, akkor azt feltételezi, hogy előbb-utóbb beavatkozik az ember. Amikor én próbáltam az emberke előtti vészfékezést, akkor azt csont nélkül megcsinálta. A Merci viszont ott jár most éppen előrébb, hogy állítólag valami 600 méterre lát előre és ha beáll a forgalom, akkor nem az van, hogy odáig tartja a tempomat a tempót, aztán utána kifejeled a szélvédőt a vészfékezésnél, hanem okosan elkezd már hamarább lassítani, hátha eltűnik az akadály, ha nem, akkor nem 130-ról kell satuzni. -
cintula187
addikt
-
#72042496
törölt tag
Bármit, amit utasként csinálnál egy járművön.
"Amúgy meg mi van ha valamelyik szenzora elromlik egy ilyen autónak, bekoszolodik a kamera akkor megáll és hívja a központot???"
Valószínű redundánsra csinálják a rendszert, a kosztól (hótól, jégtől...) pedig gondolom, automatikusan meg tudja majd tisztítani a kamerákat.
-
cintula187
addikt
Amennyiben jól működik a rendszer, márpedig autópályán nagyon hibátlan, akkor hosszú monoton ingázások közben nagyon kényelmes lehet ez az üzemmód. Elaludni biztos nem mernék közben és nem is engedi. A rendszer védeni is tud bambuláskor.
-
caprine
senior tag
Nekem olyan életidegenek ezek az önjáró autók. Mi a francot csinálnék én egy ilyen autóba, aludnák??? Kösz de nem kell.
Valamelyik széria volvonál azt hiszem a totalcaron tesztelték a vészfékaszisztens. Úgy elütötte a boját, hogy mondták is jó hogy nem emberrel probálták ki.
Amúgy meg mi van ha valamelyik szenzora elromlik egy ilyen autónak, bekoszolodik a kamera akkor megáll és hívja a központot???
-
csongi
veterán
Ez is kérdés ami felmerül állandóan. Vajon a gép vagy az ember hozzon döntést? Mit tudjon egy gép és mit ne? Hol a határ a jogosultságok vonalán, és mit veszít egy ember ha gépesítve van.? ....STB.
Azon kár ércelődni, hogy nem állt meg a tesla.
egyik sem 100% an üzem biztos. Ezek benne vannak de se biztosító, sem a gyártó nem vállal rá felelősséget.
A jogszabályok sem fogják figyelembe venni, jajj hát nem működött a vészfékező rendszer.
A vezető vezet és dönt, nem az autó, jelenleg. Ezek kiegészítő rendszerek, amik csökkentik a baleset kockázatát, de nem helyettesíti a sofőrt. A Volvo autója az újságírókat ütött el
Jól van ez, szépen fejlődnek a rendszerek. -
-
Örni
senior tag
Lelki szemeim előtt megjelent pár gazdag ruszki fiatal akik egy parkolóban telefonnal versenyeztetik a Mercijüket egymás ellen
-
Beri78
őstag
Köszi a tesztet - nagyon érdekes volt.
Attól félek, lassan elfelejtenek vezetni az emberek, és amikor a rendszer leáll, azt se tudják majd, mit csináljanak... -
Injun
senior tag
Valami jó kis receptet mikor közöltök?
-
cintula187
addikt
Mindegyiket elfogadnám, nem tudnék választani. Kedvenc (mondjuk itt nem szerepelt) a Tesla X. De a 3-asra is nagyon kiváncsi vagyok véglegesen mit fog tudni.
A mercedes és 7-es BMW telefonos parkolását nem tudom felfogni minek kell erőltetni. Nincs gyakorlati értelme. Csak "képesek vagyunk ilyet alkotni és marhagazdag menőmágnás vagyok" felfogást gyarapítja.
Akinek ilyen autója van nem szűkölködik garázs hellyel. Ha mégis beszuszakolja magát az autó szűk helybe a mellette levő kocsi emberi soförje nem tud beszállni. Két szárnyas ajtójú tesla x talán nyitható. -
Bocha
HÁZIGAZDA
válasz
LamerGyuri #3 üzenetére
Jól látod, az a lényeg, rengeteg pénzt és luxusautót kapunk a reklámfilm-elhelyezésekért, ezért is raktunk rengeteg reklámfilmet az anyagba, csak úgy, mint az összes többi anyagunkba!
Nyilván megírhatod, hogy örültél volna egy fél órás filmnek, de ugye a stílus maga az ember. Sajnos nagyon szűkös volt az időbeosztás, gyakorlatilag választani kellett, hogy vagy részt veszünk a programon és beülünk az autókba, vagy videózunk, az előbbit választottuk, mert egyébként nem tudtunk volna miről írni. Amikor ezeket az autókat megkapjuk majd tesztelni, készítünk jó minőségű videókat is.
-
Bardoczy
csendes tag
Valamelyik autós-multimédiás teszt után volt vitám az egyik szerzővel, amikor a Tesla asszisztens rendszereit valami földöntúli tudománynak, valamint utánozhatatlan technológiának hitte, én pedig le mertem írni azt, ami most a cikk utolsó bekezdésben van. A tablet a középkonzolon meg továbbra is nevetséges.
-
laci_csk
senior tag
Abbol az automata parkolasbol (film) semmit nem ertettem.
-
petipetya
nagyúr
A Tesla vészfék érdekes volt, szegény baba biztosan megijedt.
Érdekes volt, köszi a tesztet.
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- LG 48C2 - 48" OLED EVO - 4K 120Hz 1ms - NVIDIA G-Sync - FreeSync Premium - HDMI 2.1 - A9 Gen5 CPU
- Samsung Galaxy A14 64GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- Telefon felvásárlás!! iPhone X/iPhone Xs/iPhone XR/iPhone Xs Max
- T Phone Pro 128GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- LG 34WR55QK-B - 34" Ívelt VA - 3440x1440 - 100Hz 5ms - FreeSync Premium - HDR 10 - USB Type-C 65W
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest