Hirdetés
- Motorola Edge 60 Fusion - nem csak a forma időtálló
- Ismét elérhető a One UI 7 a Galaxy S24-re
- Bemutatkozott a Poco X7 és X7 Pro
- Apple iPhone 16 Pro - rutinvizsga
- Huawei Watch GT 4 - kerek karék
- Íme, a One UI 8
- A Deezer zenei kínálatának 18 százalékát már AI generálta
- Milyen okostelefont vegyek?
- Samsung Galaxy S24 Ultra - ha működik, ne változtass!
- Mobil flották
Új hozzászólás Aktív témák
-
-=MrLF=-
senior tag
Ez is egy jó cikk: [link]
-
-=MrLF=-
senior tag
Köszi az írásaidat!
-
-
Jó régen írtam [ezt a cikket], de lényegében nem volt nagy előre lépés azóta se...
-
-
A lézeres önvédelem nem a rakéták vakítását jelentheti?
Nem, az már évek óta itt van velünk.
Itt az aktív hit-to-kill, vagyis a beérkező célpont elpusztítására képes lézerfegyverekről szólna, amelyeknél azért a 100, de inkább 200-300kW feletti teljesítmény elvárt lenne (igen, lassan fél évszázada "10 év múlva itt lesz" státusz újabb példája)Az F-16A asszem még analóg számítógépre épült, a block ** (C) -t ől digitális
Az Flight-By-Wire esetén valóban analóg volt az elejétől.
A küldetés számítógép (MMC) viszont az elejétől digitális volt. Az első generáció MIPS R3500 volt, az F-16C/D-től RM5260 64bites proci, az F-16 MLU-tól meg RM7000A. -
A lézeres önvédelem nem a rakéták vakítását jelentheti? Az F-16A asszem még analóg számítógépre épült, a block ** (C) -t ől digitális
-
dabadab
titán
Szeretném jelezni, hogy az F-19 nem maradt ki
-
Nálam a 2029 és a 2031 közötti elvi indulások között nem jön ki a nyolc év, én erre utaltam.. És ez a lényeg nem a tervezés elkezdése, vagy az első kapavágás.
Fejlesztési - tesztelési - kiértékelési körökben lehet számolni bármilyen ilyen programnál. Van egy igénylista, az alapján történik egy háttérfejlesztés, egy prototípus elkészítése, annak tesztelése és az eredmények kiértékelése után egy válaszút, hogy ez így megfelel-e az elképzeléseknek, vagy találtak a tesztelésnél valamit, ami nem felel meg az elvártaknak. Utóbbi esetén újabb forduló következik, a hibajavítást megcsinálják, azt letesztelik és megint kiértékelik.
Az, hogy az NGAD 2020-ban már repült, arra utal, hogy az elmúlt 5 évben ezeket a köröket rótták a tesztrepülési fázisban.
Ha az F-X 2028-ban száll fel először, akkor a tesztrepülésekkel végrehajtható köröket akkor fogják tudni csak megkezdeni. Lehet csűrni-csavarni, de ez 8 év hátrány e téren, és ez nem kapavágás, hanem általános fejlesztési alaptézis.
Innen kezdve az, hogy mikor juthat el valójában a sorozatgyártásig, attól fog függeni, hogy tesztrepüléshez köthető (és az azon kívüli) körök hogy sikerülnek, mennyi problémával szembesülnek, majd a különféle gyártási folyamatok kidolgozása, beszállítói láncok kiépítése mennyi időt vesz igénybe.
Emiatt nem lehet az F-47 sorozatgyártásánál említett 2029-es dátumot sem kőbe vésettnek tekinteni...
Feltételezem 3 év óta dupla sebességen van minden, idéntől meg triplán.
Ez az erőforrások kérdése, az USAF az FY24 költségvetési évre 1.9 milliárd, az FY25-ös költségi évre 2.75 milliárd dollárt kért és többnyire kapott az NGAD projektre. Az F-47 bejelentésével együtt jelezték, hogy további nagyságrendileg 20 milliárd dollár fog kelleni a fejlesztési projekt befejezéséhez és a sorozatgyártás megkezdéséhez. Amit itt érdemes megjegyezni, hogy e mögött ott látszik a politikai akarat.
Ami az F-X projektet illeti, azt valójában 2022 óta [Global Combat Air Programme @ BAe] (illetve [GCAP @ Leonardo] ), vagyis GCAP néven ismerjük (számomra némileg meglepő módon a Mitsubishi oldalán csak egy [2023-as hírt találtam róla] ). Ez egy közös Brit-Olasz-Japán program lenne, idén akarják a közös projektcéget létrehozni, ebben a három tagország egyenként 33.3%-os részesedéssel fog bírni.
Bár nagyon ambiciózusak a tervek (a három ország abban állapodott meg, hogy közösen 40 milliárd dollárnak megfelelő összeget dobnak össze a fejlesztési fázisra, 2035-ig, akkora van ütemezve a hadrendbe állás), már az, hogy a korábbi BAe - Leonardo Tempest projekt átalakult újra (ez már a negyedik átalakulása 2012 óta, ha jól számolom) azért jelzi, hogy nem egyszerű ez az eset. Jelenleg itt a 2035-ös hadrendbe állást húznám alá, meg azt, hogy 2022-től 2025-ig tartott, amíg a felek ebben végül megállapodtak.
Elképesztően jól kell menjen ez a nemzetközi projekt, ha be akarja fogni az F-47-est...
-
judas13
addikt
Igen te azt írtad, hogy "cirka 8 év lemaradásban lesznek". Én meg azt, hogy az én olvasatomban nem. Nálam a 2029 és a 2031 közötti elvi indulások között nem jön ki a nyolc év, én erre utaltam. És ez a lényeg nem a tervezés elkezdése, vagy az első kapavágás. Aztán, hogy az élet, hogy miként hozza a számokat az már más kérdés lesz. Feltételezem 3 év óta dupla sebességen van minden, idéntől meg triplán.
De elengedem az egészet mostantól kezdve, elvégre a cikked nem eről szól, csak felvillantottam egy képet, hogy (szerencsére) lesznek végre már más szereplők is a kiszámíthatóan megbízható Trump érával szemben.
-
-
judas13
addikt
Euronews cikk
de alatta nationaldefend cikk az már nem annyira.
Igen 28-ra az első teszteket. Elvileg 2031-ra datálta meg már magát a gyártást is majd 2035-ig a cseréket. Az USA 2029-es indulásával szemben, ez nekem nem 8 év.
Persze big Respect ha összejön majd, nyugtával a felkelő napot..de a japánokról beszélünk. -
Jó kis cikk, köszönjük
-
judas13
addikt
Japán hirtelen a világ elé vágott - épül a Mitsubishi 6. generációs vadászgépe
A fejlesztés nem volt titok, de gyorsasága megdöbbentette a katonai szakírókat. Ez a géposztály Ázsia katonai főszereplői közé emeli a szigetországot.
A fegyver az eddig ismert legjobb lopakodó technológiát alkalmazza, újonnan tervezett speciális kompozit anyagokkal és optimalizált szerkezeti formázással a radarkeresztmetszet csökkentése érdekében, így szinte láthatatlan lesz az ellenség számára....
Az FX további képessége a mesterséges intelligenciával megtámogatott hadviselés és az autonóm harc. Az AI valós idejű harci forgatókönyveket szolgáltat, figyelembe véve az összes földi és légi veszélyforrást, köztük a drónokat is. Az eredmény az, hogy a másodperc törtrésze alatt megjelennek a legjobb döntési lehetőségek a pilóta sisakjának belső monitorján.
Eközben az egység parancsnoka egyidejűleg látja a század többi tagjának külső-belső pozícióit is, például, hogy melyiknek mennyi és milyen fegyvere vagy üzemanyaga maradt, javítva ezzel a falka-szerű támadás esélyeit, és megkímélve a kimerült gépeket a fölös kockázatoktól.
A gép a hiperszonikus és lézerfegyverek integrációját valósítja meg, vagyis egyszerre képes 5 Mach sebességű rakétákat kilőni, miközben leszedi az ellene támadó rakétákat. Mindezekhez a gép 360 fokos érzékelőrendszert használ.
A tüzelési és védekezési biztonságot adatfúziós rendszer segíti, amely több forrásból származó információk kombinálásával javítja a helyzetfelismerést és a harci hatékonyságot. Ehhez járul, hogy a pilóták a sisakra szerelt kijelzők segítségével átlátnak a repülőgép testén, vagyis szemmel is érzékelheti a külső harci helyzetet.Az Egyesült Királysággal és Olaszországgal kötött partnerség révén Japán hozzáférést nyer az európai repülőgép-technológiákhoz, ami tovább erősíti a hazai védelmi szektort.
Remélem ez a rendszer (is) megfogja végre már törni az USA hegemóniáját a piacon - ha megvalósul.
-
oriic
HÁZIGAZDA
Ezekről mindig az Ace Combat féle Arsenal Bird meg a drónjai jutnak az eszembe
(na azt kellene megvalósítaniuk inkább
)
_____
Btw, remek írás mint mindig.
-
Egon
nagyúr
Szokásosan maximálisan igényes írás, köszönjük!
-
-
Tulajdonképpen miért van szükség vadászgépekre, tankokra még mindig?
Huhh... ez önmagában egy hosszabb cikk lenne, de akár lexikont is lehetne belőle írni...
Tömören: elsődlegesen a fő probléma az, hogy egy ennyire új és drasztikus technológiai váltást nagyon drága és kockázatos bevezetni.
Gyors példa: az Orosz-Ukrán háború elején tele volt az Ukrán propaganda a Bayraktar TB2 videókkal. Majd pár hónap után elvágták őket. Az ok az volt, hogy az Oroszok megfejtették a digitális adatkapcsolat működését és így elektronikus ellentevékenységet (EW) tudtak tenni, semlegesíteni a drónt már relatíve messziről.
Technológiailag kvázi évtizedek óta itt vagyunk....
[Kratos XQ-58A Valkyre] , ez most kb. a legfejlettebb, leginkább pörgős megoldás, de a Boeing fejleszti az Ausztráloknak az [MQ-28 Ghost Bat] rendszert. De mindkettő még fejlesztés alatti rendszer és viszonylag kis méretűek, kevés fegyvert vihetnek maguknak. Hasonlóból fejlesztenek Törökországtól Oroszországon át Kínáig minden felé.
De itt a kulcs még mindig a fejlesztés. Ez a kép alant 2004 április 19-én készült, a Boeing X-45A egy GPS vezérlésű légibombát dobott le kísérlet képen...Ez nagyjából egy lopakodó könnyű bombázógép lehetett volna, mint az F-117A - és a kérdésedre a válasz: tessék, ez egy ideális platform lehetett volna erre, 20 évvel ezelőtt.
Igazság szerint a légierő vezetésében se volt túl nagy rajongás érte (az ember vezette gépeket preferálták, hiszen jobbára Ők is pilóták voltak), és a politikai támogatás se volt korlátlan mögötte.Az X-45A is a DARPA (a védelmi minisztérium kutató ügynöksége) programja volt első sorban, a NASA meg az USAF beállt mellé. Bemutatták, hogy képesek rá, de katonai célra nem erőltették a valódi megrendelést, kvázi inkubátorban tartják ezeket. Nem csak az USAF, de az US Navy is amúgy, ők 2012-2014 között az X-47B-vel demonstrálták, hogy ha akarnák, tudnának hordozófedélzeti drón harci gépet is üzemeltetni.
Az US Navy vezetése mégse akart pilóta nélküli harci gépet (részben ismét a pilóta hátterő döntéshozók miatt - szerintem), de hogy a drón-pártiakat valahogy lenyugtassák, csináltak egy Boeing MQ-25 Stingray programot, aminek a fő feladata... a légi utántöltés.
Eddig 76 Stringray megrendelése van tervben, és mivel menet közben már rájöttek, hogy ja, ezt akár lehetne harci feladatokra is használni, utólagosan megkapta az elvi lehetőséget, hogy hajó elleni robotrepülőgépeket (AGM-158C LSRAM) hordozzon... De ugye az eredeti tenderben egyáltalán nem szerepelt ilyen kitétel, szóval a Boeing nem is készült ilyesmire...
Ez egy igen összetett kérdés tehát...
Ahogy a cikkben is írtam, az NGAD kapott hideget-meleget és komoly érvek szóltak, hogy a Valkyre és Ghost Bat szintű drónok nagyobb változatai felé forduljanak a fejlesztések terén. Végül úgy tűnik, hogy az ember vezette gépek tábora győzött...
-
philoxenia
MODERÁTOR
Talán az anyagi fölény demonstrálása miatt...
"Mi meg tudjuk csinálni, ti nem!" A légifölény mint olyan, az orosz-ukrán háborúban is mennyiség és nem minőség. Egymás hátországát támadják, nem egymás légi harcjárműveit. Esetleg a földön.
Hol van már a "Vörös Báró"?
Ha más területet nézünk, Izrael is ötvenezer embert ölt meg ötezer terrorista helyett, míg előtte a Hamász eleve civilekre támadt.
A legerősebb fegyver meg a dezinformáció jelenleg. -
PR0JECTNR56
addikt
Pont a napokban láttam az F-47 renderképét felbukkani és érdekelt volna egy átfogó írás a témában. Köszönöm a cikket
-
Tulajdonképpen miért van szükség vadászgépekre, tankokra még mindig? Elég lenne a rakétákat fejleszteni meg a drónokat.
Pilóta nélkül valószínűleg sokkal olcsóbb lenne egy ekkora drón, lehet még kevésbé látszódna a radaron fülke nélkül.
Ha meg kap valamilyen profi elekromos zavarást, tök mindegy van-e benne ember, ugyanúgy lezuhan. Persze emp védettek elvileg, de gyenge pont mindig van. -
Csak mert van olyan hobbi szinten érdeklődő ismerősöm, aki szerint ez tulajdonképpen csak egy "paper", "render" launch bejelentés volt, Trumpot fényezve (47, ne már
), meg a Boeing mélyrepülését csökkentve.
A "render" launch biztos, hogy nem igaz, 2020 szeptemberében jelentette be az USAF, hogy az NGAD keretében tesztrepüléseket hajtottak végre ( [Defense News hír] ).
Csakhogy mindezt szigorúan titkosan, szemben az ATF vagy a JSF tenderrel, ahol a prototípusokról meglehetősen sok képet és videót kaptunk.
Az YF-23-ról és az YF-22-ről publikált kép az 1990-es évekbőlA cikket olvasva az jön le hogy te nem így gondolod, és ténynek veszed az 5 éve zajló fejlesztést.
Nem 5 éve zajlik a fejlesztés, hanem legalább 5 éve repült(ek) a prototípus(ok), lásd az előbb linkelt hírt.
A fejlesztés nagyjából 10 éve elkezdődhetett.Mert ellenpéldának számomra ott van a szintén említett B-21 program, ami láthatóan zajlik, és mondjuk az F-22 és F-35 fejlesztési idejének (vagy Typhoon, Szu-57) és sebességéhez képest számomra eddig meglepően gyors.
A B-21 projekt megrendelését 2015-ben írták alá a Northrop Grumman céggel, és előtte már 4 évig folyt a légierő és a potenciális gyártók között az egyeztetés az igénylistáról.
Egyébként a Szu-57 azért rossz példa, mert erőforráshiányos fejlesztés. Egyszerűbben fogalmazva, nincs elegendő pénzük arra a csökkentett képességű gépfejlesztésre sem, amit szerettek volna elérni. A Szu-57 esetén ugyebár a tervezőiroda a manőverezőképességet és a sebességet előrébb vette, mint a lopakodó képességet (mert többek között nincs megfelelő hajtóművük)... Az Indiaiak ezért hagyták ott az FGFA projektet, ami a kétüléses export Szu-57 lett volna. Csak amikor szembesültek vele, hogy milyen magas RCS értékkel bír a gép (pontosan nem tudjuk az értéket, de hivatkoznak rá), elengedték ezt az irányt...
-
Az F-35 esetén elvárás volt, hogy a radarabszorbens bevonat ne legyen olyan karbantartás-igényes, mint az F-22A esetén. Ezt megvalósították, de többek között ennek az ára az volt, hogy nagyobb az RCS érték.
A másik "áldozatot" ott hozták, hogy a helyből fel- és leszállás miatt a géptörzs kialakítása meglehetősen "dobozszerű", széles.
Szóval kompromisszumok miatt alakult így...
-
DjFlanker
aktív tag
Köszi szépen, ha valakiben, benned megbízom a kérdésben.
Csak mert van olyan hobbi szinten érdeklődő ismerősöm, aki szerint ez tulajdonképpen csak egy "paper", "render" launch bejelentés volt, Trumpot fényezve (47, ne már), meg a Boeing mélyrepülését csökkentve. És a cikkben is említett kínai bemutató utáni ""pánik""-ra reakció. A cikket olvasva az jön le hogy te nem így gondolod, és ténynek veszed az 5 éve zajló fejlesztést. Gyorsan hozzáteszem, ez nem személyes, nem neked szól, nem akarom kétségbe vonni amit leírsz.
Mert ellenpéldának számomra ott van a szintén említett B-21 program, ami láthatóan zajlik, és mondjuk az F-22 és F-35 fejlesztési idejének (vagy Typhoon, Szu-57) és sebességéhez képest számomra eddig meglepően gyors. -
Busterftw
nagyúr
Koszi az irast!
A radaros kep meglepett, en azt gondoltam mivel az F-35 modernebb/ujabb, ezert jobb stealth kepessegekkel rendelkezik, mint az F-22.
Persze, gondolom, a valasz ennel bonyolultabb.
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
lo Trump elnök személyesen jelentette be, hogy a Boeing nyerte meg az Új Generációs Légi Fölény vadászgép kifejlesztésére kiírt tendert.
- Kingston FURY Beast DDR5 16GB 5600MT/s DDR5 CL36 DIMM INGYEN FOXPOST
- Kingston FURY Beast DDR5 16GB 1x16GB 6000MT/s DDR5 CL36 DIMM INGYEN FOXPOST
- DDR5 Hibás ramok eladók ha egyben viszed INGYEN FOXPOST+Olcsóbb
- Kingston FURY Beast DDR5 RGB 32GB (2x16GB) 6000MT/s DDR5 CL36 INGYEN FOXPOST
- Corsair Vengeance RGB Pro 32GB (1x32GB) DDR4 3600 (PC4-28800) C18 INGYEN FOXPOST
- iRobot Roomba i7+ eladó minden tartozékával plusz kiegészítőkkel eladó!
- 8. Gen Lenovo notebook//i5-8250u//8GB DDR4//UHD Graphics 620//256GB M.2 SSD//Win 11//FullHD//
- Gyári AMD Wraith Stealth Ryzen AM4 CPU hűtőventillátor cooler hűtő
- 8. Gen Lenovo notebook//i5-8250u//8GB DDR4//UHD Graphics 620//256GB M.2 SSD//Win 11//FullHD//
- Noctua NH-C14S
- AKCIÓ! ASUS TUF Gaming FX707VI GAMER notebook - i7 13620H 16GB RAM 1TB SSD RTX 4070 8GB W11
- AKCIÓ! Gigabyte B450M R7 2700 16GB DDR4 512GB SSD RX 6600 8GB GDDR6 CM MasterBox 5 Lite 600W
- Samsung Galaxy Watch Active 2, 1 Év Garanciával
- Getac S410 i5-6300u, G3: i5-8365u, G4: i5-1145G7
- 92 - Lenovo Legion Pro 7 (16IRX8) - Intel Core i9-13900HX, RTX 4070 (ELKELT)
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest
Cég: Laptopszaki Kft.
Város: Budapest