- Samsung Galaxy S23 és S23+ - ami belül van, az számít igazán
- Android alkalmazások - szoftver kibeszélő topik
- Samsung Galaxy S22 és S22+ - a kis vagány meg a bátyja
- Telekom mobilszolgáltatások
- Jobb hajlítható kijelzőt gyárt a Samsung
- Samsung Galaxy S23 Ultra - non plus ultra
- Yettel topik
- One mobilszolgáltatások
- Nem állnak jól az Apple Watch számai
- Fotók, videók mobillal
Új hozzászólás Aktív témák
-
Jó régen írtam [ezt a cikket], de lényegében nem volt nagy előre lépés azóta se...
-
A lézeres önvédelem nem a rakéták vakítását jelentheti?
Nem, az már évek óta itt van velünk.
Itt az aktív hit-to-kill, vagyis a beérkező célpont elpusztítására képes lézerfegyverekről szólna, amelyeknél azért a 100, de inkább 200-300kW feletti teljesítmény elvárt lenne (igen, lassan fél évszázada "10 év múlva itt lesz" státusz újabb példája)Az F-16A asszem még analóg számítógépre épült, a block ** (C) -t ől digitális
Az Flight-By-Wire esetén valóban analóg volt az elejétől.
A küldetés számítógép (MMC) viszont az elejétől digitális volt. Az első generáció MIPS R3500 volt, az F-16C/D-től RM5260 64bites proci, az F-16 MLU-tól meg RM7000A. -
Nálam a 2029 és a 2031 közötti elvi indulások között nem jön ki a nyolc év, én erre utaltam.. És ez a lényeg nem a tervezés elkezdése, vagy az első kapavágás.
Fejlesztési - tesztelési - kiértékelési körökben lehet számolni bármilyen ilyen programnál. Van egy igénylista, az alapján történik egy háttérfejlesztés, egy prototípus elkészítése, annak tesztelése és az eredmények kiértékelése után egy válaszút, hogy ez így megfelel-e az elképzeléseknek, vagy találtak a tesztelésnél valamit, ami nem felel meg az elvártaknak. Utóbbi esetén újabb forduló következik, a hibajavítást megcsinálják, azt letesztelik és megint kiértékelik.
Az, hogy az NGAD 2020-ban már repült, arra utal, hogy az elmúlt 5 évben ezeket a köröket rótták a tesztrepülési fázisban.
Ha az F-X 2028-ban száll fel először, akkor a tesztrepülésekkel végrehajtható köröket akkor fogják tudni csak megkezdeni. Lehet csűrni-csavarni, de ez 8 év hátrány e téren, és ez nem kapavágás, hanem általános fejlesztési alaptézis.
Innen kezdve az, hogy mikor juthat el valójában a sorozatgyártásig, attól fog függeni, hogy tesztrepüléshez köthető (és az azon kívüli) körök hogy sikerülnek, mennyi problémával szembesülnek, majd a különféle gyártási folyamatok kidolgozása, beszállítói láncok kiépítése mennyi időt vesz igénybe.
Emiatt nem lehet az F-47 sorozatgyártásánál említett 2029-es dátumot sem kőbe vésettnek tekinteni...
Feltételezem 3 év óta dupla sebességen van minden, idéntől meg triplán.
Ez az erőforrások kérdése, az USAF az FY24 költségvetési évre 1.9 milliárd, az FY25-ös költségi évre 2.75 milliárd dollárt kért és többnyire kapott az NGAD projektre. Az F-47 bejelentésével együtt jelezték, hogy további nagyságrendileg 20 milliárd dollár fog kelleni a fejlesztési projekt befejezéséhez és a sorozatgyártás megkezdéséhez. Amit itt érdemes megjegyezni, hogy e mögött ott látszik a politikai akarat.
Ami az F-X projektet illeti, azt valójában 2022 óta [Global Combat Air Programme @ BAe] (illetve [GCAP @ Leonardo] ), vagyis GCAP néven ismerjük (számomra némileg meglepő módon a Mitsubishi oldalán csak egy [2023-as hírt találtam róla] ). Ez egy közös Brit-Olasz-Japán program lenne, idén akarják a közös projektcéget létrehozni, ebben a három tagország egyenként 33.3%-os részesedéssel fog bírni.
Bár nagyon ambiciózusak a tervek (a három ország abban állapodott meg, hogy közösen 40 milliárd dollárnak megfelelő összeget dobnak össze a fejlesztési fázisra, 2035-ig, akkora van ütemezve a hadrendbe állás), már az, hogy a korábbi BAe - Leonardo Tempest projekt átalakult újra (ez már a negyedik átalakulása 2012 óta, ha jól számolom) azért jelzi, hogy nem egyszerű ez az eset. Jelenleg itt a 2035-ös hadrendbe állást húznám alá, meg azt, hogy 2022-től 2025-ig tartott, amíg a felek ebben végül megállapodtak.
Elképesztően jól kell menjen ez a nemzetközi projekt, ha be akarja fogni az F-47-est...
-
-
Tulajdonképpen miért van szükség vadászgépekre, tankokra még mindig?
Huhh... ez önmagában egy hosszabb cikk lenne, de akár lexikont is lehetne belőle írni...
Tömören: elsődlegesen a fő probléma az, hogy egy ennyire új és drasztikus technológiai váltást nagyon drága és kockázatos bevezetni.
Gyors példa: az Orosz-Ukrán háború elején tele volt az Ukrán propaganda a Bayraktar TB2 videókkal. Majd pár hónap után elvágták őket. Az ok az volt, hogy az Oroszok megfejtették a digitális adatkapcsolat működését és így elektronikus ellentevékenységet (EW) tudtak tenni, semlegesíteni a drónt már relatíve messziről.
Technológiailag kvázi évtizedek óta itt vagyunk....
[Kratos XQ-58A Valkyre] , ez most kb. a legfejlettebb, leginkább pörgős megoldás, de a Boeing fejleszti az Ausztráloknak az [MQ-28 Ghost Bat] rendszert. De mindkettő még fejlesztés alatti rendszer és viszonylag kis méretűek, kevés fegyvert vihetnek maguknak. Hasonlóból fejlesztenek Törökországtól Oroszországon át Kínáig minden felé.
De itt a kulcs még mindig a fejlesztés. Ez a kép alant 2004 április 19-én készült, a Boeing X-45A egy GPS vezérlésű légibombát dobott le kísérlet képen...Ez nagyjából egy lopakodó könnyű bombázógép lehetett volna, mint az F-117A - és a kérdésedre a válasz: tessék, ez egy ideális platform lehetett volna erre, 20 évvel ezelőtt.
Igazság szerint a légierő vezetésében se volt túl nagy rajongás érte (az ember vezette gépeket preferálták, hiszen jobbára Ők is pilóták voltak), és a politikai támogatás se volt korlátlan mögötte.Az X-45A is a DARPA (a védelmi minisztérium kutató ügynöksége) programja volt első sorban, a NASA meg az USAF beállt mellé. Bemutatták, hogy képesek rá, de katonai célra nem erőltették a valódi megrendelést, kvázi inkubátorban tartják ezeket. Nem csak az USAF, de az US Navy is amúgy, ők 2012-2014 között az X-47B-vel demonstrálták, hogy ha akarnák, tudnának hordozófedélzeti drón harci gépet is üzemeltetni.
Az US Navy vezetése mégse akart pilóta nélküli harci gépet (részben ismét a pilóta hátterő döntéshozók miatt - szerintem), de hogy a drón-pártiakat valahogy lenyugtassák, csináltak egy Boeing MQ-25 Stingray programot, aminek a fő feladata... a légi utántöltés.
Eddig 76 Stringray megrendelése van tervben, és mivel menet közben már rájöttek, hogy ja, ezt akár lehetne harci feladatokra is használni, utólagosan megkapta az elvi lehetőséget, hogy hajó elleni robotrepülőgépeket (AGM-158C LSRAM) hordozzon... De ugye az eredeti tenderben egyáltalán nem szerepelt ilyen kitétel, szóval a Boeing nem is készült ilyesmire...
Ez egy igen összetett kérdés tehát...
Ahogy a cikkben is írtam, az NGAD kapott hideget-meleget és komoly érvek szóltak, hogy a Valkyre és Ghost Bat szintű drónok nagyobb változatai felé forduljanak a fejlesztések terén. Végül úgy tűnik, hogy az ember vezette gépek tábora győzött...
-
Csak mert van olyan hobbi szinten érdeklődő ismerősöm, aki szerint ez tulajdonképpen csak egy "paper", "render" launch bejelentés volt, Trumpot fényezve (47, ne már
), meg a Boeing mélyrepülését csökkentve.
A "render" launch biztos, hogy nem igaz, 2020 szeptemberében jelentette be az USAF, hogy az NGAD keretében tesztrepüléseket hajtottak végre ( [Defense News hír] ).
Csakhogy mindezt szigorúan titkosan, szemben az ATF vagy a JSF tenderrel, ahol a prototípusokról meglehetősen sok képet és videót kaptunk.
Az YF-23-ról és az YF-22-ről publikált kép az 1990-es évekbőlA cikket olvasva az jön le hogy te nem így gondolod, és ténynek veszed az 5 éve zajló fejlesztést.
Nem 5 éve zajlik a fejlesztés, hanem legalább 5 éve repült(ek) a prototípus(ok), lásd az előbb linkelt hírt.
A fejlesztés nagyjából 10 éve elkezdődhetett.Mert ellenpéldának számomra ott van a szintén említett B-21 program, ami láthatóan zajlik, és mondjuk az F-22 és F-35 fejlesztési idejének (vagy Typhoon, Szu-57) és sebességéhez képest számomra eddig meglepően gyors.
A B-21 projekt megrendelését 2015-ben írták alá a Northrop Grumman céggel, és előtte már 4 évig folyt a légierő és a potenciális gyártók között az egyeztetés az igénylistáról.
Egyébként a Szu-57 azért rossz példa, mert erőforráshiányos fejlesztés. Egyszerűbben fogalmazva, nincs elegendő pénzük arra a csökkentett képességű gépfejlesztésre sem, amit szerettek volna elérni. A Szu-57 esetén ugyebár a tervezőiroda a manőverezőképességet és a sebességet előrébb vette, mint a lopakodó képességet (mert többek között nincs megfelelő hajtóművük)... Az Indiaiak ezért hagyták ott az FGFA projektet, ami a kétüléses export Szu-57 lett volna. Csak amikor szembesültek vele, hogy milyen magas RCS értékkel bír a gép (pontosan nem tudjuk az értéket, de hivatkoznak rá), elengedték ezt az irányt...
-
Az F-35 esetén elvárás volt, hogy a radarabszorbens bevonat ne legyen olyan karbantartás-igényes, mint az F-22A esetén. Ezt megvalósították, de többek között ennek az ára az volt, hogy nagyobb az RCS érték.
A másik "áldozatot" ott hozták, hogy a helyből fel- és leszállás miatt a géptörzs kialakítása meglehetősen "dobozszerű", széles.
Szóval kompromisszumok miatt alakult így...
Új hozzászólás Aktív témák
lo Trump elnök személyesen jelentette be, hogy a Boeing nyerte meg az Új Generációs Légi Fölény vadászgép kifejlesztésére kiírt tendert.
- NVIDIA GeForce RTX 5080 / 5090 (GB203 / 202)
- Samsung Galaxy S23 és S23+ - ami belül van, az számít igazán
- Telekom otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Autós topik
- Android alkalmazások - szoftver kibeszélő topik
- Politika
- Gaming notebook topik
- Milyen videókártyát?
- Forza sorozat (Horizon/Motorsport)
- Nintendo Switch 2
- További aktív témák...
- Gamer PC R7 5700x 8/16 4.6ghz 2x16 32gb 3200mhz ram, rtx 3070, 1tb m.2 ssd
- Ducky One 3 full size billentyűzetek többféle színben és különböző kapcsolókkal
- GOPRO Hero 12 BLACK - 5.3k akciókamera - Motoros/biciklis szett (4.)
- DJI Mavic 2 Pro drón szett - 1" Hasselblad kamerával
- Újszerű Garanciás Macbook Air M1-es (8GB/256GB) 2026.09-ig Garis)
- AKCIÓ! Acer Predator Triton Neo 16 15 notebook - Ultra 9 185H 32GB RAM 2TB SSD RTX 4070 WIN11
- Azonnali készpénzes Microsoft XBOX Series S és Series X felvásárlás személyesen/csomagküldéssel
- AKCIÓ! ASUS TUF GAMING X670E-PLUS WiFi alaplap garanciával hibátlan működéssel
- Telenor 5G Indoor WiFi Router (FA7550) + töltő
- AKCIÓ! Gigabyte A620M R5 7600 32GB DDR5 1TB SSD RX 6800 16GB Cooler Master CMP 510 Seasonic850W
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest