Hirdetés
- Yettel topik
- Apple iPhone 16 Pro - rutinvizsga
- One mobilszolgáltatások
- Szívós, szép és kitartó az új OnePlus óra
- iPhone topik
- Snapdragon 695 és 120 Hz-es kijelző a Motorola G34-ben
- Google Pixel topik
- Ez nem futótűz, inkább csak égés
- Garmin Fenix 7 és 7S - profi sport megszokásból
- Samsung Galaxy Fit 3 - keveset, de jól
-
Mobilarena
Új hozzászólás Aktív témák
-
#71562240
törölt tag
válasz
csocsoszán #280 üzenetére
Érdekesség kedvéért praktikus hangszórószintező potenciométer DIY-kodáshoz, persze L-padként, hogy a vele szabályozott hangszóró kb. hasonló impedanciát mutasson. Ilyesmik vannak abban a példaként felmerült Infinityben is.
Ha én hangolhatóvá akarnám tenni a DIY hangdobozomat, nem ilyen szabályzót használnék, hanem ellenálláslétrát, 2-3 értékkel - persze L-padokból. Az okos gyárak is jellemzően ezt teszik, a kétkörös (azaz L-pad) potenciométernél jóval minőségibb, ha a gyártó saját maga tesz bele ellenálláslétrát, 2-3 értékkel, mert annyi fokozat "elegendő", persze az is akkor jó igazán, ha L-pad-ok a létrafokok. Ez semmiképp se hulladék munka, ugyanis a gyártó próba-szerencse alapon kimér mondjuk 20-30 fokozatértéket mondjuk 0 és 6 dB-nyi szabályzási határ között, és 2-3-at beletesz közülük, amelyeknél úgy alakulnak az interferenciák a keresztváltásnál, hogy nagyobb cikk-cakkok nélkül, harmonikusan megy a frekvenciamenet, és jól is szól. Kiméregetik, próba-szerencse alapon, és találnak mondjuk 3 fokozatot, ami jól is szól és cikk-cakktalan a keresztváltásnál. Ez esetben, mondjuk egy kétutas hangdoboznál lesz mondjuk három fokozat a magassugárzóhoz, ezáltal háromféle hangdoboztónus, olyan alkatrészből (ellenállás) létrehozva, amely majdnem biztosan úgyis ott lenne a magassugárzó előtt a hangnyomásszintezés szükségessége miatt - ugyanis nagyon ritka, hogy olyan hangszórókat tudsz egy hangdoboztervbe értelmesen beleválogatni, amelyeknek annyira hasonló a hatásfokuk, hogy nem kell érzékenységet szintezni köztük. Tehát, legalább a magassugárzó előtt szinte minden hangdobozban eleve van szintező ellenállás (a jobbakban, ha szükséges, L-pad). Ergo, ha egy gyártó szabályozható tónusúra akarja készíteni a hangdobozát, a legkisebb kárt egy jól kimért, 2-3 fokozatú ellenálláslétrával (lehetőleg L-pad létra) okozza, annál is inkább, mert ezzel így viszonylag kordában tudja tartani az egyszeri felhasználó elvetemült hangszínszabályzási hajlamát. Kecske is, káposzta is. -
p76
senior tag
Nem tudom mivel készítették ezt a felvételt, de jól szól.
Ráadásul akkora tere van, hogy fejhallgatóval hallgatva a PC alaplapi hangkártyával mintha a hangfalak szólnának a szobában. De az erősítő nincs bekapcsolva és rá sincs dugva a PC. Ezt többször ellenőriztem
Egészen elképesztő. -
#71562240
törölt tag
válasz
RetepNyaraB #495 üzenetére
Végh fénykora idejében még viszonylag kevéssé volt szakosodás, de ma már szinte egyáltalán nem ugyanazok játszanak "régizenét" versus klasszikus-romantikus-modernet versus "kortárszenét". Tehát nehezen összehasonlítható, de nekem inkább Harnoncourt, Marriner, McGegan, Butt, Németh, Benkő..., ha "régizenéről" van szó. Véghet inkább meghagynám klasszikusnak, romantikusnak. Na de virágozzék száz virág! (- csak ne az én kertemben...
).
-
RetepNyaraB
veterán
válasz
#71562240 #494 üzenetére
Ízlések és a papné. Vagy a pap, hogy gendersemlegesek maradjunk. Mondjuk egy jobb Végh Sándor felvételben szerintem több energia van, mint 10 év Harnoncourtban, de ezt nem tőlem hallottad
A "mi hogyan szól jól " meg végképp messszire visz ebből a totyikból sajna, vagy pont nem.
Én elszánt híve vagyok a lehetőleg korhű megszólalásnak, de nem mert erre, vagy arra írták, hanem kellemesebb a fülemnek. Ettől még lehet nem korhű módon hátborzongatóan jó valami és korhűen is lapos, mint egy agyoncsapott poloska.
ui.: III. Richárd pont az a fajta, akit agyon lehet aktualizálni és ritkán jön ki belőle túl jól, de ez egész Sexpírre érvényes. Őt mindazonáltal elég nehéz tökretenni, bár a hálás utókor keményen igyekszik.
A kasztrálás most nagyon menő érv; az új nejem nem pontosan tudom mit lépne az ötletre, de egy Bali nyaralóval hamar meg lehetne győzni talán. -
#71562240
törölt tag
válasz
RetepNyaraB #493 üzenetére
Szóval akkor nem is kasztráltattad magad?! Affenébe, pedig estére ígértem a sztorit a Blikknek...
Én mindenesetre nem csak történészi hajlamaim miatt, hanem zeneélvezetileg is nagyon örülök, hogy a "régi zene" historikus(ságra törekvő) előadásmódja ennyire megerősödött, és hogy bizonyos hanglemezkiadók eleve erre törekszenek. Biztonsággal nyúlhatok egy Harmonia Mundi, egy Alpha, egy Archiv Production... felvételhez, mert tudom, hogy olyan próbálkozást hallok tőlük, amit sokkal jobban szeretek, mint romantikusan előadott gregoriánt, reneszánszt, barokkot. Valahogy színházban is jobban szeretem a III. Richárdot sokadszorra is kosztümösen, mint motorokkal, bőrszerkókkal - "EU-régiómat egy chopperért!"...
Ez persze nem zárja ki, hogy a Garmarnától is hallgatom Hildegard von Bingent - na de ez más téma. -
RetepNyaraB
veterán
válasz
#71562240 #492 üzenetére
Áh, ez rém bonyolult kérdés, 2 rum, bor és ebéd után pláne
Tapasztalataim szerint annál rosszabb egyébként nincs, mint szerzővel próbálni. Tisztelet a kivételnek, as always.
Én egy igénytelen állat vagyok és nem szoktam kutatni semmitse. Ez persze kétértelmű, hiszen azt is gondolom, hogy cirka 30 színpadi év alatt kialakult egyfajta evolúciós tudat, tehát ösztönösen megy a dolog (ha jól megírta a megboldogult, amit akart. Ha nem, akkor úgyis megy a szarból várépítés és az más történet). Másrészt, mivel nem én rakom kotta alá a kéziratot, nem én vagyok a karmester; a meló javát más elvégzi és én értesülök róla, mint előadó. Tehát nem vagyok rákényszerítve, hogy kutatómunkát végezzek. Egy próbafolyamat persze arra való, hogy a menet közben felmerülő zenei kérdéseket közös mederbe terelgessük és mindenki örüljön, kivéve a kritikusok.
Aztán a szerző szándékát firtatni különösen veszélyes, lásd Arany János "gondolta a fene" című kis esete (Tóth Marival). Ráadásul egy adott szándék főleg az adott helyzetben értelmezhető pontosan. Minél távolabb kerül a megvalósítás térben, időben, annál inkább válik kérdésessé, mennyire kell betű szerint ragaszkodni valamihez, vagy esetleg elvonatkoztatva, némi áthallással fűszerezve aktualizálhatjuk és így ma is értelmezhető üzenetet kapunk belőle. Ami megint veszélyes terep, mert hol az elvonatkoztatás, áthallás egészséges mértéke és honnan válik öncélú pöcsméregetéssé az egész?
Nézed a "Szöktetés a szerájból"-t a Burgtheather-ben 1782-ben, bécsi polgárként. Lövésed nincs Törökországról, Mozartnak se volt, a jelmezeket ahogy Pistike elképzeli, plusz néhány mecset, mert olyat már látott a Géza, aki járt arra és lerajzolta. Akkor most ez a követendő az elkövetkező 300 évben, mert így adták elő a szerző életében, vagy lényegtelen külsőség?
Ha adott zene/bármilyen művészeti alkotás időtlen értékeket közvetít, ezek azért időtlenek, mert 300 év múlva is felfogod, a körítéstől függetlenül (amennyiben nem gyalázod meg szándékosan, ami persze nagy divat manapság). Karl Richter Máté-passiója ugyanolyan érték, mint egy mai, "modern" historikus szellemű előadás, mert Bach jó csávó volt és az előadók igyekeztek ezt nem elbaszni. Na. Végtelenségig lehet ragozni és harcos fiatal koromban rengeteget vitáztam teljesen értelmetlenül különböző fórumokon különböző emberekkel hasonló témákról. Ma már nem fogokKözben mindezzel nem akarom a kutatás, utánajárás fontosságát sem megkérdőjelezni. Valaki ritkán tud egyszerre példás tudós kutató és színpadi előadó egyszemélyben lenni.
Hogy minimálisan ontopik is legyek; ez valahol távol összevethető azzal, mikor a hifizés megszállottsággá válik és az "ideális hang" keresésévé ahelyett, hogy leülnél és élveznéd a zenét azon, amid van. Kell a kutatás, meg a szándékok firtatása, meg a molyolás a részleteken, de azért basszus a kutya nem ott van elásva, ezek csak eszközök a transzcendenciához, ami viszont belőlünk fakad, nem máshonnan.
Viszont erről SEM fogok már vitatkozni senkivelUff, peace.
-
#71562240
törölt tag
válasz
RetepNyaraB #462 üzenetére
A MaNcs minapi Vashegyi-interjújában persze előkerült a "minden halott zeneszerző zenéje régizene" bon mot. Lásd, kutatás szükséges, hiszen a halottat már nem lehet odahívni a próbákra. Te mennyire szoktál utánakutatni korhűileg, szerzőszándékilag? Most nem arra gondolok, hogy kipróbálod, milyen lehetett anno kasztrálva énekelni, hanem... - ámbár... végül is... miért ne! Sztanyiszlavszkij módszer!
-
#01758976
törölt tag
válasz
#10726912 #490 üzenetére
Semmi baj nincs a Mini hangjával, poén volt amit írtam. Egyébként azt tartják róla, hogy bontja, vagy ha úgy tetszik szétszedi a zenét, én nem hallottam ezt tőle, amint mondtam is, hozzám csak azért nem az került, mert almás, és picit butuska a szoftver. Bár az is lehet, ha nem jött volna be a node2I , most akkor a miniről áradoznék
A Nuprimét meg vehetted volna előbb is, hadd hallgattuk volna, akkor azt is. Több légy egycsapásra.
-
#10726912
törölt tag
válasz
#01758976 #488 üzenetére
Elvileg az volt, nem ismerem, a Nuprime előző gazdája használta azt, majd kiderül mi lesz helyette
Nem tudom, mi baj a hangjával, ha nem muszáj, meg sem akarom tudni annyiért, sok út visz már budára
A zene szétszedése a Classic egyik csodája, ott hallottam először, ettől a fajta szétszedéstől lesz életszerűbb a hang, nem folynak össze a hangszerek, a gitárok hangjai, hanem mindent egyszerre hallasz, ha valamire figyelsz külön, akkor azt hallod...s majd meghallod tavasszal a Nuprime tálalásában is. Nem kell félned tőle, a dobozról leválló szinpadképpel együtt igazán élvezetes élmény
kammerer: nincs annyi petákom, hogy suttyomkodjak, meg aztán akkor a DAC nélküliért settenkednék el az AVX-ről, ha hűbele suttyvágással huszaireskedni akarnék. De az messze áll most tőlem, mint mp3 a bakelitre vésett DSD-től -
#71562240
törölt tag
válasz
#01758976 #488 üzenetére
Igaz, patkolás is volt, az jót tett a lóerőknek. Azért nem említettem, mert az Antban meg eleve nincs biztosíték, ilyen szempontból esélykiegyenlítés volt a Magnum patkolása, hihi.
Az Aries Miniről feltételesen már le lett beszélve a Tigrincs. (Aztán lehet, hogy suttyomban mégis beszerez egyet?)
Egyébként - bár nem vagyok egy nagy DAC-szakértő -, nekem önmagában semmi bajom a Sabre csipekkel. Konkrétak. Nem megfelelő körülmények között talán érdesek, de az feltehetőleg a körülmények hibája.
-
#01758976
törölt tag
válasz
#71562240 #484 üzenetére
Ahogy én tudom, a biztik is mentek a levesbe, az egymaga nagy lőrelépés. Az árát én nem tartanám 450k-ra, legalább is ilyen hangot eddig én még nem hallottam ebben az ársávban, sosem sehol.
Nuprime: Ez a Tigrincs nagyon nagyon halad az igazi sabre féle hanghoz, valahogy észre téríthetnéd, mert rám nem hallgat. Mániája lett a zene szétszedése is
Tavasszal, akkor majd látjuk együtt. Ha meg még beszerez egy Aries minit is, az a vég
Egyébként ez az Aries mini volt a Nuprime előtt, Tigrincs?
-
#71562240
törölt tag
válasz
#71562240 #483 üzenetére
Kam Mária ferdítése:
A Hangya és a Magnum mentek a hídon,
"Hallod, hogy dübörgünk? Füllel alig bírom!"
Így szólott a Hangya, jobban mondva csicsergett,
Közben hat kis lábán föl és alá ficergett.A Magnum csak ment, s terelgetett némán,
Nem szidta a Hangyát, csak óvta a sétán.
Óva figyelgette, mert hatláb is megbotlik,
S Magnum alá lépvén a Hangya megkotlik! -
#71562240
törölt tag
válasz
#01758976 #481 üzenetére
"A belépő szintet pedig kikérem magamnak az Antok nevében, mert sok sok közép vagy isten ments felsőbb kategóriájú amp nem tudja ezt."
Na de arról volt szó, hogy "nagyon jó vétel, igen jó hangszer a belépő szintű áráért". Vagyis az ára belépő szint. 150-200 Ft az belépő szintű ár egy erősítőért. Nincs mit kikérned az Antok nevében, mert ott (is) dicsérve voltak!
Nagyon egyébként nincs az a Magnum moddolva, tápvezetékcsere, egy opamp-csere az előfokban, hangszóróaljzatcsere, nagyjából ennyi. Ma (is) kb. 450ezer környéke lenne az ára.
-
#71562240
törölt tag
válasz
alphamooncam #480 üzenetére
TMP Ant on the bridge with Magnum Elephant,
'Do you hear our rumble? That's really relevant!'
So tweated the Ant, between his small lips,
And twisted in his six legs with a smile in cheeks.Didn't say a word the mamutible Magnum,
Only went and went still in his column.
Have the Ant six legs, so they call him sixy,
But if he bump below the Magnum, isn't sexy! -
#01758976
törölt tag
válasz
#01758976 #481 üzenetére
Most olvastam vissza, picit támadó élt érzek saját írásomban, de kérlek ne vedd magadra, eszembe sincs támadni a véleményed vagy téged mert korrektre leírtad a lényeget. Ez a két féle világ, két féle megszólalás, azt meg majd mindenki eldöntheti kinek mi. Kíváncsi leszek majd , ha végére értek a projektnek milyen lesz. Bár az a Sabre amit most Tigris beújított félek nem lesz a szívem csücske, de elfogom fogadni.
-
#01758976
törölt tag
válasz
#71562240 #479 üzenetére
Óhh ez nem összefoglaló volt részemről, csak bedobtam ide mit egy napi posztot egy blogba.
Dehamár
Igazad van az Ant és a Magnum mélyeivel és magasaival kapcsolatban, tisztán technikailag nézve ez ilyen. Azonban kihagytad, hogy a Magnum moddolt verzió és elég erősen belenyúltatok. Gyári állapotában meg a fene sem tudja, viszont,, ha meg azt nézem, hogy amint írtad is a közép és a felső közép tartomány igen csak üde, fürge etc., de szerintem itt dől el a zene ezeken a tartományokon. Az biztos, hogy én az Antok alá már nem mennék, ezen tartományokon, hisz itt van az élet a cső! és az ének is ezen tartományokban van legjobban jelen, lehet ezért is érzem, hogy ez nagyon kerek így, másképp írva inkább áldozok a mélyből/magasból csak ennyire eleven legyen az előadás. Ha a semlegesség a fő szempont, akkor a Magnum jobb ez tény, de kinek pap kinek a papné
A belépő szintet pedig kikérem magamnak az Antok nevében, mert sok sok közép vagy isten ments felsőbb kategóriájú amp nem tudja ezt. Meg azt se felejtsük el, hogy a Magnum hiába volt régen 2x drágább mint az Ant, de az akkor is kategóriája kimagasló erősítője volt, ami még sokat változott is előnyére a moddal. Én ugyan nem választanám, mert nekem kell a cső, de ha ma árazni kellene azt a hangot tehát a elő és végfokot simán a millás kategóriába raknám, hang alapján. Bár ez a két amp két világ, jó volt bele látni a "másik" világba, de én maradok itt ahol vagyok.
Kieg: Node2I változatom van, nem a sima, ez az újabb és elvben jobb változat.
-
#71562240
törölt tag
válasz
#01758976 #475 üzenetére
Hát ennél azért kicsit nagyívűbb hozzászólást reméltünk a témában... Na de majd kammerer!
Fülhallgatóról korábban másutt, hangdobozról ennél a hárásó gyereknél volt alkalmam meghallgatni ezt az ANT LE-t, az Ant DAC-kal is. Hangdobozok hárásó Castle Knight 5-je (mod a'la Tüű Károly) és Tigris éppen kísérleti hangolás alatt álló Cantonja volt, amely valaha GLE 490.2-ként került ki a gyárból, de ma már csak nyomaiban emlékeztet eredeti önmagára, ez majd külön megér néhány mesét Tigris részéről is, részemről is (azóta a hangolása talán nyugvópontra jutott, számottevően másképp, mint ahogy hárásónál vagy éppen tapaizonál volt hallható). Az Ant LE erősítő versenytársa Tigris Magnum MF-MP 160 elő-vékfoka volt - by Tony Relph, ex Rega. Források Bluesound NODE 2 a saját DAC-jával vagy az Ant DAC-kal és Marantz NA-6005, szintén hárásó és Tigris arzenáljából. Kábelek tekintetében Zu Libtec, TMP IC, Kondo KSL IC versus Tara Labs-Cambridge variációk swingerklubja, mindenki mindenkivel.
Szóval, az Ant (LE). A hangja szépségén jól érezni a jópofa csöves alapokat, a fürgeségén pedig a hibridszerűséget (lásd a Tompi által Direct Tube Drive-nak nevezett speciális kapcsolást). Az általa kezelni bírt frekvencia- és hangerőintervallumban szebben, kedvesebben, fürgébben, informatívabban szól, mint a versenytársai többsége a 150-200ezer forintos ársávban. A középtartománya kifejezetten üde, és szépen-fényesen adja a prezenszet is - ergo, a tere is informatív. Jó hallgatni azt, amit jól tud, sőt, nem csak jó hallgatni, hanem kifejezetten élményszerű is, visz magával.
De azért bizonyos határokon túl már érezni rajta, hogy szép a bors, de kicsi. A szubmélyei le-legömbölyödnek, és torzabbak is kicsit, mint a sáv többi része, valamint éteri magasságokba se nagyon merészkedik - lásd, Ikárosz-szindróma. Inkább a felsőmélyek-alsóközepek adják a hangja testét. Az Antnál egyébként semlegesebb, eszköztelenebb karakterű Magnum például jóval stabilabban megy le a szubmélyekig és fel az ultrahangokig, illetve könnyebben elbánik sikerületlenebb hangfelvételekkel, igaz, két-kétésfélszer drágább kategóriájú erősítő, tehát el is várjuk tőle. Az Ant kicsit zavarbahozhatóbb, kibillenthetőbb, mint a nagy hangtömegekkel félkézzel is elbíró Magnum MF-MP 160 - utóbbi ugyebár jóval drágább. A Magnumnak persze nincs "csöves karaktere", az Antnak pedig van - az a bizonyos jó értelemben vett "csöves karakter", a hibrid frissesség mellett.
Kevéssé érezni az Anton, hogy afféle néhánywattos zseberősítő, sokszor mutatja magát izmosnak, bár másképp, mint például egy 47Lab törpe. Csodát szerintem nem tesz az Ant (csodák nincsenek), de tényleg nagyon jó vétel, igen jó hangszer a belépő szintű áráért, és sokféle rendszerbe beilleszthető, barátságos a partnereivel - a hangja is barátságos.Más érdekes összehasonlítások is voltak, azokról talán legközelebb.
-
#01758976
törölt tag
válasz
fehér_ember #476 üzenetére
Asszem, meg. Már csak apróságok jönnek, pl. egy jó koax, de aztán idénre ennyi. Mostanság nagy a nyugalom
-
#01758976
törölt tag
Akkor, ha megengeditek, ha nem, ismét megállapítom az Ant LE - k nagyon kerek dolgok, ezek olyan szépen zenélnek feleim, hogy könny fakad a szememben, pedig nincs itt semmi különös, sőt a dobozaim belépőek, és mégis, lám-lám, nagyon jó ez így, még a jazzy rádió is oké, ma, ez egy ilyen nap, jelentem itt minden rendben, kerek ez az egész, élvezem
-
#71562240
törölt tag
válasz
#07400704 #468 üzenetére
Érdekes csata lenne, elvileg egy kicsit "magasabb kategóriájú" a Marantz, de annyi "kategóriakülönbséget" már ki lehet egyenlíteni ügyes tervezéssel, ügyes árazással. A karaktereik-tónusaik nem állnak messze egymástól, nagyjábólkörülbelültöbbékevésbécirkavalahol a Tigrincs-Magnum és a Marantzod közé lenne várható az Evolution 2 karaktere egy hármas versenyben - kivéve, hogy a PM8000 talán kicsit semlegesebbnek, megfontoltabbnak tekinthető.
A te gondolataid megint ferde utakon, tilosban járnak. Megzavarta őket a Menő Manó.
-
p76
senior tag
[Altec 19]
Olyan mintha csúnyán berezonálna a hangfal, de közben kiderült hogy csak ilyen a zene -
#07400704
törölt tag
válasz
#71562240 #467 üzenetére
Konkrétan ilyenről van szó, azért kíváncsi lennék, hogy a Marantz PM8000 A-osztályával szemben mit tapasztalnék a kettő közt.
-
#71562240
törölt tag
válasz
#07400704 #466 üzenetére
Persze nem mindegy, melyik Evolution. A Creek (Mike Creek) eredendően annak a bizonyos angol iskolának az egyik legeklatánsabb megtestesítőjeként alakult meg és működött, és tartott meg ebből a karakterből máig sokmindent. Sok nagysikerű típussal, főleg éppen az erősítők között. Szépen, kulturáltan, hallgathatósan szóljon, az volt az elsődleges, józanul árazott készülékekkel.
Az Evolution-ökkel kezdődött nagyjából az az irányzat, hogy "modernizálja", "divatosabbá" tegye a Creek hangot a 2000-es évektől - lásd, "részletezőbb", energikusabb, konkrétabb, fényesebb hang, részben megőrizve a korábbi Creek erényeket, de ahogy jövünk a máig az Evolution-ökkel, annál inkább "modernizált" a hangvétel - és persze Kínába áthelyezett a termelés.
Az Evolution 1 és 2 például kapcsolásában még közel áll az én jellegzetesen "angolos" Music Hall-omhoz (Roy Hall régóta a Creek amerikai forgalmazója), de hangjában már benne van az a "modernizáció" is, amit mondtam. Az Evolution 5350, 50A, 100A már egyértelműbben "maiak". Te valószínűleg a "maibb" irányt szeretnéd, de ízléstől függetlenül széles körben elismert, népszerű készülékek, józan árazással - tehát nem tipikusan ár-érték bajnokok, mint például a Cambridge akar lenni, hanem megkérik az árat, de nem luxuspresztízsárat. Más hasonló angol márkák is meg-meglépték ezt a hangkarakterbeli korszakváltást - Arcam, Audiolab...Szerk.: ...hangkarakterbeli és kínaizálódási korszakváltást...
-
#07400704
törölt tag
A Creek Evolution erősítőkkel van valakinek tapasztalata?
Milyen hangképe van, mennyire teres, részletező, stb. -
#10726912
törölt tag
Úgy vélem, hogy egy konkrét élmény berögződése mellett nagy jelentősége van az élményhez kötődő memóriának, azaz nem elég magát az élményt (festményt, vagy a hangot) elraktározni, hanem az ehhez tartozó benyomást, megitélést is el kell tudni raktározni, bevésni, pont úgy, ahogy az ABC-t, a neved, vagy a telefonszámokat sokan, szorzótáblát...versekről nem is beszélve (pl Kamm Mária verseit ugye), s később a vissza idézésnél az emlékhez fűződő benyomások (az Orion HS282 nem ment túl mélyre, de ami mélyhang volt, az nagyon tetszetős volt, nem volt nagy hangerő, de a közép-magas hangok és összességében amit tudott, az kellemessé teszi a hiányosságai ellenére, a CAT5 kábel nyitott, levegős hangúvá tette a dobozt a mezei sodrott kábelhez képest, simább mélytónust adott, és ezeket sorolhatnám a végtelenségig) segitenek abban, hogy egy-egy emlék hitelessége megmaradjon, olyan emlékeké, amik sok éve történt események. Tehát az emlékek nem kizárólag hang és képfelvételek sokasága, hanem az ahhoz kapcsolódó tulajdonságok memorizálása, ami viszont nagyon sokáig megőrizhető, ha valakinek van hozzá képessége, s ugye az vitathatatlan, hogy az emberi memória fejleszthető és esetenként elképesztően erős, szinte végtelennek tűnő. A hangdobozok hangját is hasonlóképp raktározza el az agy, nem tud mikrofonos felvételt késziteni, de kapcsol annyi információt a hallott hanghoz, amivel nagyon részletes képet tud lefesteni, és a részletes tulajdonságok leirásával, vissza idézésével (mint egy vers, tankönyv, stb) behatárolja önmaga részére, hogy milyen hangot fog hallani. Mindez pusztán memória, készség és tanlás kérdése, innentől az emlékezet hitelessége, pontossága memória által behatárolható.
Tehát egy hangdoboz hangja mélybehúzó, kiemelés mentes, testes, viszonylag visszafogott középtérrel, jól terjedő, részletes magastartománnyal, összességében meleg tónusú, de nem eléggé teres, nem vállik le a hangdobozról a hang, csak a kettő között rajzol sztereó teret, de mélysége kevés....ezt az információt elraktározod, s igy ha legközelebb találkozol ugyanezen tulajdonságokkal másik doboznál, vagy akár ennek a doboznak a hangjával, akkor a memóriád össze fogja rakni a raktározott tulajdonságok miatt az emlékképet, amit 30 éve elraktároztál magadban. Véleményem szerint ez teszi hitelessé az emlékezetet egy-egy embernél, ha ezt valaki elfelejti, akkor jönnek a tévedések, s igy működik sok dolog megitélése, memorizálása, emlékekké tétele. Mindez saját vélemény, nem tudományos, nem olvastam semmit a kérdésben, tehát szubjektiv, én ezért tudom elfogadni egy-egy saját emlékeire támaszkodó véleményét egy erősitőre, kábelre, hangdobozra vonatkozó véleményét. (bocsánat a túlbeszélésért, biztos erős volt a kávé). -
#71562240
törölt tag
Ég a napmelegtől a kopár sík szarja,
Híg emlékfoszlányok heverésznek rajta.
Egy, csak egy emlék van talpon a vidéken,
Hogy fiú-e vagy lány, azt se tudja éppen;
Széles országútra ferde bambán bámul,
Ferdül nehéz bortúl? Dehogy! A ginátúl!
Attól néz, csak néz fülére hajolva,
Mintha nem is a Jazz Pharma gyártotta volna! -
cucka
addikt
válasz
#56474624 #456 üzenetére
Pont ezért írtam a hozzászólásom, mert az emlékezet nem fekete-fehér, sőt, pont ellenkezőleg.
Amit te írsz, az az a helyzet, amikor emlékszel valamire, csak nem tudod előhívni, nem jön a nyelvedre az adott szó. Vagy passzív nyelvtudásod van, és egy élethelyzetben kiderül, hogy olyan szavakra emlékszel, amikről nem is tudtál. (Ugyanígy szagok, képek vagy bármi más is előhívhat olyan emlékeket, amelyek létezéséről már megfeledkeztél)
De olyan is van, hogy elfelejtesz valamit. Arra nem emlékszel, hogy 20 éve március 19-én mi történt az angolórán az iskolában. Aznap meg másnap minden bizonnyal emlékeztél rá.
Vagy demenciád van, és egy tök ismeretlen ember bemutatkozik, hogy ő a gyermeked, akit te neveltél fel 20 évig.Aztán olyan is van, hogy nem képződnek emlékek. Feltűnt, hogy amikor új munkahelyed van, az első utad a munkába sokkal hosszabbnak érződik, mint a századik utad? Pedig az eszeddel pontosan tudod, hogy ugyanazt a távolságot ugyanazon az úton, ugyanannyi idő alatt tetted meg. És mégis. Na ez ezért.
De a gina nevű drog is ezt csinálja, tudod, amit italba szoktak csempészni. Az áldozat végig tudatánál van, másnap mégsem emlékszik semmire.Olyan is van, hogy bizonyos emlékek a tudatalattidban vannak. Hipnózissal elő lehet hozni olyan emlékeket, amiről alapesetben nem is tudsz, hogy léteznek.
Pont ez a lényeg, hogy mindenki sziklaszilárdan igaznak gondolja a saját emlékeit, én is, te is. Mindeközben meg tudjuk a józan eszünkkel, hogy mennyire megbízhatatlan és esetleges az emberi memória. Ettől olyan érdekes ez az egész.
Szóval mindent rá lehet mondani, csak azt nem, hogy fekete-fehér. -
-
#56474624
törölt tag
Amire nem emlékszel, arról meg nem is tudod, hogy elfelejtetted,
Akkor én valami csodabogár lehetek, hogy elég gyakran tudatában vagyok, hogy valamit elfelejtettem. Erre a legjobb példa talán, mikor az ember keres valamire egy konkrét szót. A szó maga nem jut eszébe, de mikor valaki rákérdez, hogy ez volt vagy az volt, pontosan tudja, hogy nem azt a szót keresi.
Másik, hasonló példa a passzív nyelvtudás. -
#71562240
törölt tag
"Mint ha pásztortűz ég őszi éjtszakákon,
Messziről lobogva tenger pusztaságon:
Kam Mária képe úgy lobog fel nékem
Majd kilenc-tíz ember-öltő régiségben.
Rémlik, mintha látnám termetes fülrését,
Pusztító hangtárban szálfa-öklelését!
Hallá dübörgő hangjait Rút Kis Kacsának,
Kit ma képzelnétek Listen haragjának.Ez volt ám az ember, ha kellett, a NYÁKon,
Nem terem ma párja hetedhét országon;
Ha most feltámadna s eljőne közétek,
Minden dolgát szemfényvesztésnek hinnétek!
Hárman sem hallnátok füle felbontását,
Parittyakagylóit, öklelő cimpáját,
Elhülnétek, látva bősz dobhártyáját,
És kit dobján viselt, giga hallócsontját!" -
cucka
addikt
válasz
#10726912 #452 üzenetére
Amit tudunk, hogy az emberi emlékezet pontatlan, arra emlékszel, ami neked akkor valamiért fontos volt. Amire nem emlékszel, arról meg nem is tudod, hogy elfelejtetted, hiszen hát elfelejtetted
. Van olyan, hogy észreveszed, hogy emlékszel valamire, ami talán megtörtént, például a deja vu. Olyan is van, hogy arra emlékszel, ami nem történt meg, lásd Mandela effektus.
De persze, emlékezhetsz egy hangra, egy jó ételre, az első csókra, bármire, mindenkinek vannak emlékei. Csak mellette kell annyi önreflexió, hogy tudd, bár ezek az emlékek neked abszolut igaznak tűnnek, ettől még lehetnek pontatlanok, vagy akár hamisak is. Sőt olyan is lehet, hogy két ember máshogy emlékszik ugyanarra, mindkettő teljes joggal hiszi igaznak a saját emlékeit, és mégis egyiküknek sincs igaza.
Philip K Dick könyveinek egyik visszatérő témája az emlékezés és a valóságérzékelés, nálam nagy kedvenc és javaslom mindenkinek, aki erre fogékony.
-
#10726912
törölt tag
Az emlékezet kérdéskör pont olyan megfogható, mint valakinek a leirt tapasztalata egy rendszerre nézve. Ott bukik el a logika egy-egy ilyen kérdés megvitatásánál, ahol eddig is: mindenki a saját meggyőződését hajtogatja, és a másik ember eltérő véleménye, tapasztalata, gondolatai innentől nem igazak, s rengeteg energia elmegy ennek a nemigaznak gondolt gondolatmenetnek a megcáfolására. S ez csak az emlékezetre irányul: nem emlékezhetsz, mert mások megmondták, hogy nem úgy működik és én sem emlékszem 30 évre visszamenőleg egy hangra...tehát ha én nem, és más is megmondta, akkor NEM. Nincs elfogadás a másik eltérő emlékezetére, tapasztalatára: ok, te igen, emlékszel, én nem és igy van jól...ez az audio kultúra legfőbb logikai bukfence, hisz az egyik legfontosabb tényező egy-egy rendszerben maga az ember...a maga emlékezetével, hallásával, tapasztalataival, izlésvilágával. Ebben van logikátlanság, s igy a kvantummásodpercek néha óráknak tűnnek
-
cucka
addikt
-
#71562240
törölt tag
válasz
szazbolha #448 üzenetére
Válaszoltam a "nem értünk egyet, de remélem, ez nem probléma" kérdésedre.
Nem probléma. Több is veszett Krahácsnál! Ennél nagyobb bajunk ne legyen! Ez legyen a legkisebb bajunk! Történnek ennél nagyobb tragédiák is a világban! - például a tarpai grófné szép szőke lánya miatt. -
válasz
#71562240 #445 üzenetére
Jogos. De beillesztettem az "eléggé" szócskát, és érvényesek maradtak a kérdéseim.
(#446) p76
"meghallgattam egy digitális LP-ripet, hogy na ez pont úgy szól mint anno az Akain"Pedig egészen biztos, hogy NEM pont úgy szól. Minden más lett azóta, az egész rendszered, de valószínűleg az akusztikád is. És te is. Látod, milyen érdekes az emberi agy? Összeköti a régi emléket és a mai valóságot.
"régen hallott lemezt hall újra az ember és amikor véget ér egy szám, tudom előre hogy kezdődik a következő szám"
Rengeteg fiatalkori lemez újrahallgatásánál tapasztalom ezt, legutóbb az Edda első lemezét hallgattam, és nem csak azt tudtam, hogy mi következik, de azt is, hogy mikor. -
p76
senior tag
válasz
#71562240 #445 üzenetére
Érdekes hogy én ugyanígy emlékeztem egy 30 évvel ezelőtti LP hangjára amikor most meghallgattam egy digitális LP-ripet, hogy na ez pont úgy szól mint anno az Akain.
Érdekes hogy az agy miket tárol.
A másik ilyen hogy régen hallott lemezt hall újra az ember és amikor véget ér egy szám, tudom előre hogy kezdődik a következő szám akár 30 év után is -
Offba teszem, mert bár ontopik, de lehet, hogy már csak engem érdekel.
Mégiscsak továbbviszem ezt a fonalat, bocsánat, számomra izgalmas téma.
"én is úgy tapasztalom, hogy igenis van hosszútávú hangmemória és a rutin meg az évek ezt igencsak fejleszti."
Ezzel szerintem senki nem vitatkozik, ez úgy van fogalmazva, hogy nem lehet fogást találni rajta. Biztos, hogy fejleszthető, mint minden emberi érzék, vagy teljesítmény. De vannak határok. A magasugrás is fejleszthető, az atléták 4x 5x akkorát ugranak, mint egy átlagember, de soha a büdös életben nem fog emberi lény 10m-t ugrani rúd nélkül. A 30-40 év után is pontosan emlékszem kijelentés véleményem és némely kutatási eredmény szerint igencsak a 10m-es science fiction kategória. Nem a szavakon lovaglok, lehet, hogy költői túlzásnak szánta, amit írt, de mégiscsak ez volt a beszélgetésindító kijelentés.
Az emlékezet akkor is torzul, ha nem tudsz, vagy nem akarsz tudni róla. Hogy lehet "gyakorolni", hogy ne torzuljon, és honnan tudod, hogy nem torzult, amikor ez tudat alatt megy végbe?
Több kérdést is feltettem már ezzel kapcsolatban, nem kaptam választ, persze lehet, hogy nem is megválaszolhatóak. -
#71562240
törölt tag
""Audiokultúra 0 óra 0 perc 1 másodperc"
Na ezt, így, ebben a formában abszolút értem."
Csak hát persze nem az van odaírva, ezért írtam fehér embernek, hogy "lefordíthatatlan szójáték". Hehe. Szóval csak itt és most a laikusok kedvéért úgy vesszük, mintha az lenne odaírva, hogy 0 óra 0 perc 1 másodperc. Hihihihi.
Szerk.: Tehát, aki nincs birtokában holmi kvantumbitnyelvnek, ne dőljön kardjába emiatt, bátran vegye úgy, mintha az lenne odaírva, hogy 0 óra 0 perc 1 másodperc!
-
válasz
#71562240 #440 üzenetére
Ok, azt tudom, hogy a topiknyitóban is benne van. Akkor sem értettem, de gondoltam valami szokásos kammerer-agymenés.
(Jó értelemben.
) Így tovább léptem rajta. De most, egy életem, egy halálom, gondoltam megkérdezem, pláne, hogy fehér ember sem értette, így bátorságot nyertem. Mondjuk semmi haszon fejibe, mert így, ebben a formában továbbra sem értem, ugyanis arra, hogy: "mátrix formában felírt kvantumbitek" még rákeresni sem vagyok hajlandó.
"Audiokultúra 0 óra 0 perc 1 másodperc"Na ezt, így, ebben a formában abszolút értem.
-
alphamooncam
őstag
Nem a "fű pontos árnyalatára" emlékszem, hanem hogy hogyan kéne szólnia, egy szájharmónikának, annak ellenére, hogy 40-45 éve nem szájharmónikáztam.
Például a szájharmónikát helyesen visszaadni nagyon kevés hangsugárzó tud, vagy legalábbis én még nem nagyon találkoztam ilyennel. Persze csak szerintem.
-
#71562240
törölt tag
A topiknyitó címében mátrix formában felírt kvantumbitek segítségével az van leírva, hogy:
Audiokultúra 0 óra 0 perc 1 másodperc
Szerk.: Szerző azt akarta kinyilvánítani, hogy a kvantummechanika felhasználásának korszakába lépve (lásd kvantumfölény elérése) a high-fidelity is megszülethet végre. Mostanában valósul meg az a technológia, amelynek segedelmével a high-fidelity is megvalósulhat.
-
válasz
#92251648 #435 üzenetére
"A hangszerek hangját sem felejtjük el könnyen, bármikor és (szinte) bármilyen rendszeren hallgatva felismerünk egy hegedűt, vagy egy ismerősünk beszédhangját."
Nem erről volt szó, kammerer sem azt állította, hogy 30-40 év után is felismeri a hegedű hangját.
"No de akkor miért is nincs hangzási memóriánk?"Senki sem állította, hogy nincs. A beszélgetés arról folyt, milyen szintű lehet ez, és az, amit 30-40, vagy bármennyi éve hallottunk, az mennyire valós és torzult. És hogy tényleg a hangképre emlékszünk-e, vagy az ahhoz kötődő más emlékeinkre.
-
#92251648
törölt tag
Feltételezem, senki nem tagadja, hogy van vizuális memóriánk, pl. felismerünk egy korábban látott tájat, vagy egy arcot. A hangszerek hangját sem felejtjük el könnyen, bármikor és (szinte) bármilyen rendszeren hallgatva felismerünk egy hegedűt, vagy egy ismerősünk beszédhangját. No de akkor miért is nincs hangzási memóriánk?
Szokták mondogatni, hogy hangmérnöknek könnyű, mert jobban hall, mint mások, pedig ez nincs így, csak másként, hatékonyabban kezeli a hallását. A folyamat tanulható, fejleszthető, tehát ahogy Kammerer is írta, rutin kérdése. A zenehallgató a hangzási arányokat akkor tudja minősíteni, ha van egy viszonyítási alapja (pl. egy másik rendszer/készülék hangja), de a gyakorlott hobbitársaknál, hangtechnikával foglalkozó szakembereknél ez a viszonyítási alap már egy belső minta, ami az agyunkban van elmentve. Nincs benne semmi boszorkányság. Ha kellő időt szánunk rá, bármilyen hangzást képesek vagyunk memorizálni és később viszonyítani hozzá.
-
#71562240
törölt tag
válasz
szazbolha #433 üzenetére
A tarpai grófné szép szőke lánya miatt,
Sterlichter zászlós pisztolygolyónak szaladt,
S Oszkay báró a rémes hír hallatán
Kardjába dőlt az ősi Oszkay ház padlatán!
S régi cselédje, kit Palkónak nevezett,
Bal karján pedig elvágván az ereket,
Vérit csorgatva tartott a kert végibe,
Fehér virágok patyolatszirma hullt vérire!
Egy Ivanics nevű elvadult rác fuvaros,
A Marosnak ment és elnyelte őt a Maros,
S mindez a grófné szép szőke lánya miatt,
Aki most épp a Geiger szálában van, ott mulat!
Szép leányok talpig bársonyban, hajladoznak gyönygykoszorúban.
Járjuk, hát járjuk, táncolva várjuk milyen halált hoz még az est!
Járjuk, hát járjuk, táncolva várjuk milyen halált hoz még az est!
A tarpai grófné szép, szőke lánya miatt,
Aki most épp a Geiger szálában mulat,
Egy puskamíves Alexi Miklós nevű,
Vagyont herdálván egyetlen kincse maradt, egy hegedű!
A tarpai grófné szép, szőke lánya miatt,
Aki most épp a Geiger szálában mulat,
Egy cigányprímás Sárközi Ferkó nevű,
Hajnalig húzza, míg végül lángot vet, a hegedű! -
#71562240
törölt tag
válasz
fehér_ember #431 üzenetére
Kb. qubitek, azaz kvantumbitek transzformációja akar lenni kb. mátrixba. Köznapibb fogalmakkal olyasmi, hogy: 0 óra 0 perc 1 másodperc - digitekre lefordíthatatlan szójáték.
-
#71562240
törölt tag
válasz
szazbolha #426 üzenetére
Gyakorlat kérdése.
Szerk.: Márminthogy a példát éppen arra hoztam hasonlatként, hogy a gyakorlott fülnek-agynak markáns emlékező képessége van abban, amiben gyakorlott. A példában az oroszlán nem a monguzhoz képest értelmezendő (ahhoz nem kell gyakorlat), hanem az éhes oroszlán az egyéb (például jóllakott, veszélytelen) oroszlánhoz, a játékos monguzkölyök az egyéb monguzhoz - például a kígyóval éppen szembenéző anyamonguzhoz. A finomságokról szólt a példa, nem oroszlán versus monguzról. -
válasz
#71562240 #422 üzenetére
"Amit idéztél, azt mondtam én is, csak egy mondatban."
Igen, te is mondtad, hogy torzít az emlékezet, ennek ellenére azt is mondtad, pontosan emlékszel 30-40 évvel ezelőtti hangképekre.
Az idézet és a kutatások lényege, hogy amit gondolsz és írtál a saját emlékezetedről, az valószínűleg nem lehetséges, de nem tudlak és nem is akarlak meggyőzni, csak hangosan gondolkodom a kijelentéseden.
Persze az is emlékezet, amikor arra emlékszel, amit annak idején mondtál és megfogalmaztál arról a hangképről. Pozitív-negatív benyomásokra, amit megírtál vagy beszélgettél valakivel róla. De ez némileg más, mint magára a hangképre emlékezni, és a jelenben felhasználni összehasonlításra. Arról nem is beszélve, hogy ennyi idő távlatából, a vélemény is megváltozhat ugyanarról a hangról."Nem rosszabb a hallási emlékezetünk, mint más emlékezetünk."
Senki sem állította, hogy rosszabb. Ugyanolyan rossz.
Természetesen általában, nem mindenkinek egyformán és a jelenlévők mindig kivételek!
-
RetepNyaraB
veterán
válasz
Panthera #424 üzenetére
Ideális esetben mondjuk olyan koncert, melyen ott voltál, jó helyen és aztán kiadták lemezen, remek hangmérnöki munka társaságában. Ez nem nagyon valósul meg természetesen
De azért jó felvétel sok van, amin hallani egész ócska cuccal is, hogy maga a rögzítés nagyon rendben van és akkor már tudsz navigálni az idea alapján, mikor hallasz egy hangképet. Persze bizonyosan meg lehet bárkit keverni egymás utáni kapcsolgatásokkal, de most ne a kötekedésre hegyeződjünk -
szazbolha
addikt
válasz
#71562240 #423 üzenetére
"A felnőtt busman a bozótban rögtön felismeri, hogy éhes oroszlánt hall-e vagy játékos monguzkölyköt."
-
Igen, de arról már nehezen dönt. hogy a beazonosított oroszlán morranása ugyan az amint a tegnapié vagy másiké.
Elbeszélünk egymás mellett, te durva különbségekről beszélsz, amit nyilván megőriz az emlékezet felismerhető formában (lásd oroszlános példád) én meg arról amikor összehasonlítok egy jó meg egy picivel jobb hangfalat.
Ha 1 hét múlva mutatják vakteszten, nem fogom tudni beazonosítani melyik melyik.
Lehet te full pró vagy és neked menne, de szerintem az emberek döntő többségének nem. Nem a hallás akadályozza, hanem az elmosódó emlék. -
#71562240
törölt tag
Harapjatok a Napba a Dalfutárral.
https://www.youtube.com/channel/UCf8i6LzNPLLcRm75H62CkHQ/videosÉs iratkozzatok fel.
-
Panthera
őstag
válasz
RetepNyaraB #411 üzenetére
Pontos elképzelés arról, hogyan kéne mondjuk egy általad jól ismert felvételnek megszólalnia, függetlenül a teszt eszközöktől...
Ez lehet egy áhított (de elérhetetlen) rendszer hangja vagy inkább élőben hallott előadásra gondolsz? Mi legyen inkább a referencia?
(#403) Dorian: az ilyen eseteket hogyan éled meg, részletesebb a hang tőle vagy figyeltél már erre? Nem, nincs tapasztalat erre vonatkozóan, csak hallottam.
-
#71562240
törölt tag
válasz
szazbolha #421 üzenetére
Na de bevésődéshez kapcsolódik. Rögtön jeleztem, hogy gyakorlat kérdése. A felnőtt busman a bozótban rögtön felismeri, hogy éhes oroszlánt hall-e vagy játékos monguzkölyköt. Gyakorlott benne. Benne van az emlékezetében, kifejezetten pontosan. Bevésődési alapon. A hifista sokáig és elég jól tud emlékezni régi hangképekre. Összehasonlítani tud rég hallott hangképeket. Ugyanis ezt gyakorolja a hifista nap mint nap, ergo, készségszintre fejleszti. Bevésődik, mint a busmannak az oroszlán hangja.
-
#71562240
törölt tag
Amit idéztél, azt mondtam én is, csak egy mondatban. Kérdésed kapcsán mondtam, hogy az emlékezet eleve torzít, az emlékkép eleve torzul. Azért szólaltam meg, hogy jelezzem, a hallási emlékezet hasonlóan "bravúros" időbeli képességekkel rendelkezik, mint a többi érzékelés-észlelés emlékezete, amelyek kapcsán esetleg nem tett volna olyan megjegyzést szazbolha, amilyet tett a hallásira. Eléggé jól emlékszünk bevésett festményre, bevésett forrórezsómegérintésre, bevésett ananászkonzervízre... Hasonlóan eléggé jól emlékszünk bevésett hangképekre - bevésési gyakorlat kérdése. Nem torzul többet és gyorsabban a hallási, mint például a festményrőli bevésett emlék. Erről van szó. Nem rosszabb a hallási emlékezetünk, mint más emlékezetünk. (Sőt, a biológiai evolúció kifejezetten rájátszik arra, hogy a halló állat - közte az emberállat - tudja, hogy mit hall.)
-
válasz
#71562240 #419 üzenetére
Nem ezt kérdeztem.
Nem ismétlem, úgy látszik, erről ennyit.
Idézet egy cikkből:
"Az emlékek nagyon pontatlanok" - mondta el dr. Racsmány Mihály pszichológus, a BME egyetemi docense, az MTA Nemzeti Agykutatási Programjának kutatócsoport-vezetője. "Az emlékezeti rendszernek nem az a funkciója, hogy precíz filmfelvételeket tároljon a múltunkból." Sokkal inkább azért születnek meg, hogy segítsenek navigálni a jelenben, mindig az éppen aktuális céljainknak megfelelően."
"Valójában nem is igazán magukra a történésekre, hanem a történések saját magunk által megkreált verzióira emlékszünk. Kutatások kimutatták, hogy az emlékek sokkal inkább hasonlítanak arra az eseménysorra, ami akkor zajlik le a fejünkben, amikor először újra lejátsszuk a szóban forgó történést, mint magára az eredeti eseményre. Nem magára az eseményre emlékszünk, hanem az első visszahívásra, felidézésre - ekkor születik meg ugyanis a szó szoros értelmében az emlék, az, amit utána újra és újra előhúzunk. Ráadásul ezeknél az újra felidézéseknél az emlék is mindig módosul egy kicsit, aszerint, hogy éppen milyen élethelyzetben vagyunk, mi történik velünk, és mit tartunk fontosnak." -
-
alphamooncam
őstag
válasz
RetepNyaraB #411 üzenetére
Pontos elképzelés arról, hogyan kéne mondjuk egy általad jól ismert felvételnek megszólalnia, függetlenül a teszt eszközöktől (tehát van egy jó esetben 100%-os véleményed és ahhoz képest mit tud, amit épp hallasz).
Ezt pont így gondolom én is, csak kiváncsi voltam ki-mit is ért ezalatt.Fapaci!
Lehet-e ezt "egzaktabbul" meghatározni
, pl. "Hifiidővel" lemérni, szakképzettséget igazoló okmánnyal igazolni, vagy egyébként mi az ami elfogadott arra vonatkozóan hogy stabil mintája van, vagy hogy hol van az a határ amikor a már nem kell arra számítania, hogy a Hifiidővel, szakképzettséggel stb. vagy magát hozzáértőnek gondoló (hülye vagy fiam, én 20 évet dolgoztam autóhifiszervízben* ) lesöpörje a véleményt, mert "nem tetszik".
Korábban beszéltem, hogy milyen meghatározó zenei élményem volt pl. egy dixieland zenekar előadásáról 2 méterről.
Nekem ez az egyik referencia. Szó szerint fájt, hasogatta a fülem a rezes, de egyben k*rva jó is volt, arról nem is beszélve, hogy ezt bármikor fel tudom idézni.
Ez már nevezhető stabil mintának?
-
válasz
#71562240 #416 üzenetére
"1. Az emlékezet eleve torzul."
Nagyon igaz, pont ezért kérdeztem. Ezt elfogadhatjuk alapvetésnek. És ha elfogadjuk, akkor továbbra is fennáll a kérdés: Hogy tudod ellenőrizni, hogy tényleg arra és úgy emlékszel-e, ahogy történt? Mi a referencia a 30-40 évvel ezelőtti hangkép (vagy látás, tapintás, szaglás, ízlelés) kontrollálásához? Mi adja az alapot arra, amit írtál, hacsak nem vagy hipermnéziás?
(Mondjuk az Istencsapása lehet.)
-
-
#71562240
törölt tag
válasz
szazbolha #412 üzenetére
"Azt gondolom a hang-emlékezetünk nem hogy napokra, de órákra se terjed ki,"
Szerintem jól ki tud terjedni évtizedekre is. Gyakorlat kérdése. Harminc-negyven évvel ezelőtti hangképekre is eléggé pontosan emlékezem - nyilván sokan mások is így vannak ezzel. Gyakorlat kérdése.
Ez persze (nem) független attól, hogy ha ugyanazt a felvételrészletet ugyanazon a rendszeren egymásután ötször meghallgatom, öt különféle hangképet tudok kikeverni magamnak az agyammal (tud kikeverni nekem az agyam), viszonylag széles határok között. -
#92251648
törölt tag
válasz
szazbolha #412 üzenetére
Jófajta hangsugárzót építeni korrekt mérés nélkül ha nem is lehetetlen, de majdnem az. Akinek sikerült, az több évtizedes rutinnal rendelkezett.
A hangzásminta pont arra szolgál, hogy ne csak hasonlítgass, hanem egy hangzást önmagában is meg tudj ítélni. Ahogy az ételnél is el tudod dönteni, ízlik-e neked, anélkül, hogy egy másik ételt mellé (t)ennél.
-
szazbolha
addikt
válasz
alphamooncam #408 üzenetére
Valamit tanultam az itteni hifitopikokban amit talán más dimenzióban más feltételekkel már alkalmaztam, de most tudatosan.
Elmentem hangfalat vásárolni meghallgatással, és azt kértem az eladótól, hogy elsőként olyan zenét mutasson amit ő szokott hallgatni. Max. 10-15 perc, ezalatt mindketten lenyugodtunk valamennyire. Aztán kértem, hogy az én teszt CD-met rakja be és hallgassuk végig.
Ennyi elég volt.
Második felvonás: ha csak pörgetem a teszt CD-ről a számokat és egyiket se szeretném végighallgatni, akkor ott baj van.Egyéb: DIY hangfal építéssel eljutottam arra a "szintre", hogy már jól szól (vagy hiszem hogy jól), de már nem tudok mihez viszonyítani, mert mindent eladtam ami volt.
Kell vegyek valamilyen hangfalat, amivel összehasonlítva azt mondhatom, na ettől biztos jobb. Azt gondolom a hang-emlékezetünk nem hogy napokra, de órákra se terjed ki, csak a nagyon durva eltérések maradnak meg. Ha viszont átdugom a kábelt, akkor azonnal hallom mi a különbség.
Persze lehetne mérni is.... -
RetepNyaraB
veterán
válasz
alphamooncam #410 üzenetére
Pontos elképzelés arról, hogyan kéne mondjuk egy általad jól ismert felvételnek megszólalnia, függetlenül a teszt eszközöktől (tehát van egy jó esetben 100%-os véleményed és ahhoz képest mit tud, amit épp hallasz).
Persze majd fapaci elnyihogja, ő mit gondol errőlUi.: már itt elbukik az összes teszthallgatózás jó része, vagyis olyan zenék mennek, amelyekről nem rendelkezel stabilnak mondható elképzeléssel és megette a fene.
-
#92251648
törölt tag
válasz
alphamooncam #408 üzenetére
Amiről írsz, az a teszt-stressz, ez teszi néhányak véleményét használhatatlanná, mert félnek tőle, hogy "hülyeséget" mondanak, ezért próbálnak igazodni mások véleményéhez.
Az említett összejövetelen csak néhányan ismertük egymást, a többség akkor látta először a többieket. A szerényebbek, rutinosabbak csendben maradtak, inkább a kezdők nyilvánultak meg. Aki részt vett már néhány teszten, meghallgatáson, az tudja, hogy az első benyomás sokszor csalóka, illetve nagy rutin kell ahhoz, hogy ne vigyen félre. Ezért is nem mindegy, mit mi után hallgatsz, mert óhatatlanul is előzőhöz viszonyítasz, ha nincs saját belső stabil hangzásmintád.
-
alphamooncam
őstag
válasz
Mathiask #406 üzenetére
Nagyra becsülöm a türelmedet, a toleranciádat, és hogy hasonló képen gondolkodunk arról, ha valaki NAGYON magabiztos, kvázi ellentmondást nem tűrő nyilatkozatot tesz.
A belső hangom ilyenkor sikít, hogy vigyázz...
Az, hogy nagyon rövid idő alatt alkot valaki véleményt, az nálam már nem ennyire egyértelmű, mert sokszor én is így teszek.
Kérdezheted, hogy miért?
Azért, mert ami elsőre nem tetszett, azt később sem találtam még eddig soha jónak, ellenben ami elsőre jónak tűnt, az később lehet már nem is volt számomra annyira jó, mert ilyesmire azért volt bőven példa.
És akkor itt visszautalnék Fapaci által említett meghallgatásra, ahol ( vélhetően ) a résztvevők ismerik egymást, és vonatkoztatási pontként használják az általuk nagyra értékelt társuk véleményét, és ahhoz igazodnak, mindegy hogy mit hallottak.
Ezt még fokozni is lehet, pl. ha egy számomra nagyra értékelt, referenciaként működő fórumtárs úgy nyilatkozik, hogy "nem jól hallottad", az otthonit szoktad meg, meg hasonlókat, mindezt persze úgy, hogy nem hallotta azt amit én hallottam.
Na ilyenkor kerülök bajba, mert ugyan nem értek egyet, viszont vitatkozni sem akarok, hiába vagyok biztos abban, hogy mit tetszett, és mi nem tetszett, inkább megalkuszom, de a tüske marad.
Szóval mindenki esendő, és aki ezt a műfajt, értsd fórumozást műveli ezt nagyon észben kell tartania.
-
Tothg86
tag
Számomra a kütyüzés mellett ez a pszichoakusztika a legizgalmasabb. Bar én ugyan a hifis ösvény elején járok még. Kis túlzással nem hallottam még kétszer ugyanúgy szólni a rendszeremet. Volt korábban egy hozzászólás a zenehallgatási rituálékról. Az alkohol engem tompít , nem jön elő a zenéből amit szeretek benne, hiába oldja az elvárásokat. Az sem jó, ha egész nap arra várok , hogy este zenét fogok hallgatni, mert gyakran csalódás a vége. Ha az asszony nyafog, szintén. Legjobb a nyugalom es pihent állapot, illetve ha jól elkapom, hogy épp milyen zene esik jól. Akkor viszont beindul a flow, megédesednek a hangok, jobban tetszik minden. Egyelőre rejtély önmagam számára is, hogy tetszeni fog-e a hang, amit hallok,amikor leülök elé, vagy sem.
-
Mathiask
senior tag
válasz
#92251648 #396 üzenetére
"egyik nap miért tetszik jobban ugyanaz a produkció, mint másik napon"
Idemásolnám azt is amit a másik topicban írtál:
"a jelenlévő kb 30 hobbitárs nagy része lelkesen fogalmazta meg benyomásait, amik semmilyen korrelációt nem mutattak. Szinte vállalhatatlan produkciókat is egekbe magasztaltak és igen becsületes hangzásról is mondták egyesek, hogy nem tudnának együtt élni vele."
Én úgy gondolom, hogy túlságosan bízunk a fülünkben és az általad leírt két jelenség (egyszer ezt halljuk, máskor meg amazt, illetve hogy ugyanarról mindenki képes gyökeresen ellentmondó nyilatkozatot tenni) azt mondatja velem hogy nem kéne. Sokszor az az érzésem, hogy nagyon magabiztos véleményt tudunk megfogalmazni magunknak is rövid tapasztalásból is(hazaviszek valamit és bekötöm), amit a fenti jelenségek miatt sokkal nagyobb fenntartással kéne kezelni. Ha le is írjuk ezeket, akkor annak is aki olvassa. Persze tudom: "de hát hallom". Én úgy érzem ha ezt mindenki elfogadná, akkor sokkal nyugodtabban lehetne fórumozni, mert nem lennének nagy összecsapások, hogy "-Én ezt hallottam -Akkor süket vagy -Te meg beképzeled magadnak".
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- Ukrajnai háború
- Kína nagyon pályázik az összes GeForce RTX 5090-re
- Megkapja az FSR 4-et a PlayStation 5 Pro
- Elemlámpa, zseblámpa
- Kínai és egyéb olcsó órák topikja
- Interactive Brokers társalgó
- Mibe tegyem a megtakarításaimat?
- PCI Express 6.0-s SSD-t demonstrált a Micron és az Astera Labs
- Renault, Dacia topik
- Autós kamerák
- További aktív témák...
- Életre szóló garancia Bennem bízhatsz!
- Expressz kézbesítés 5 percen belül e-mailben!
- Ohh! Dell Latitude 7430 "Kis Gamer" Üzleti Profi Ultrabook 14" -60% i5-1245U 16/512 FHD IRIS Xe
- Windows 11 Pro + AJÁNDÉK AAA játék!
- Akció! Dell Latitude 7410 Üzleti Strapabíró Profi Fémházas Ultrabook 14" -80% i7-10610U 16/256 4K
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest