Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • #54625216

    törölt tag

    válasz Darmol #73 üzenetére

    Oké, akkor világosíts fel, hogy szerinted mit nem értek és magyarázd el jobban, hogy megértsem.
    De megint csak az egymondatos benyögésre futotta.

  • #54625216

    törölt tag

    válasz Darmol #69 üzenetére

    "Feltűnően kerülöd a hajtómű technológia elsőségének meghatározását a sikeres kereskedelmi küldetéssel mint feltétellel. "

    Mert ez egy mondvacsinált, gyakorlati szempontból értelmetlen feltétel.
    Senkit sem érdekel, hogy milyen speckó cipőben ugorja meg valaki a kötelező minimumot. Világrekordnál lehet a cipő érdemeit elemezni de még akkor sem a cipőé lesz az elsőbbség, hanem az eredményé.

    "Habár azt is leírtam korábban, miért fontos ez: a kínai magántőkének bizonyítottan lehetővé válik befektetnie az űrtechnológiákba."

    A hajtómű technológiának semmi köze ahhoz, hogy a kínai magántőkének lehetővé válik-e befektetnie az űrtechnológiákba. Ha a LandSpace hidrogén meghajtással teljesíti sikeresen a küldetést, akkor is pontosan ugyanannyi kínai magántőke érdeklődne az űrtechnológia iránt, mint most.

    "Ismét: Nem is hordozórakéta méregetéséről volt szó, hanem hajtómű technológiáról. Láthatóan nagyon nehéz elfogadni..."

    Mivel korábban már többször levezettük, hogy egy hordozórakéta gyakorlati hasznosságát nem a hajtómű technológia határozza meg, hanem hogy mekkora terhet tud mekkora költséggel milyen pályára állítani, így próbáltam példát felhozni arra, hogy milyen eredmény számítana valóban elsőségnek a hordozórakéta piacon, de láthatóan nagyon nehéz elfogadni...

    "Tehát azt mondod pl. a hidegháborús űrverseny értelmezhetetlen, mert ez egy nem is létező versenykategória."

    A hidegháborús űrverseny világos, gyakorlati célok eléréséért folyt. Ki állít elsőnek pályára műholdat, kinek az űrhajósa kerüli meg elsőnek a Földet vagy lép elsőként a Holdra.
    Hogy egyébként mivel hajtották a rakétákat, azon akkor sem versenyzett senki.

    "Nem a cégekről volt szó, hanem a metán hajtóanyagú hajtóműről."

    Ezt írtad:

    "Sikeres kereskedelmi küldetést hajtottak végre. A SpaceX még csak tesztel. Még az is teljesen mindegy, hogy kinek műszakilag fejlettebb a hajtóműve. A befektetők azt látják kínaiak be merik vállalni a kereskedelmi alkalmazást, az amcsik nem."

    Erre mondtam, hogy ha a befektetők szempontjait nézzük, akkor őket halál nem érdekli a rakéta meghajtása. Ha a LandSpace a konkurenciánál olcsóbban tud szállítani és/vagy nagyobb terhet és/vagy magasabb pályára, akkor fognak a befektetők leülni velük tárgyalni. (Illetve mivel Kínáról van szó, már maga a sikeres küldetés is vonzhat befektetőket az államilag védett piac miatt, de ennek sincs köze semmilyen elsőséghez.)

    "Mert nincs ellentmondás abban amit írok. Ez csak a ti kényszerképzetetek, amire nyilvánvalóan azért nem mutattatok példát, mivel nem tudtok."

    Elhiszem, hogy a saját írásodban nem látod az önellentmondást, ezért írtuk le részletesen, hogy hol és mikor hibázol. Ha szerinted a levezetésünk logikailag hibás, esetleg ténybeli tévedésekre alapul, akkor lehet cáfolni, de ha az egészet elintézed egy pár szavas benyögéssel, abból a külső szemlélő csak annyit lát, hogy érdemi vita helyett inkább terelsz.

    "Nem tapasztalok részetekről érdemi vitát csak erőlködést. Nem csoda, hiszen nem nagyon van min vitatkozni."

    Attól, mert a veled ellentétes véleményen lévő hozzászólásokat érzelmi alapon minősítgeted még nem cáfolod az állításaikat, csak az egódat véded.

    "Miért szánnék rá több időt? Ha valakit érdekelnek a tények egyszerűen csak visszaolvassa a fórumot."

    Tehát nem veszed a fáradtságot, hogy magadat ismételgesd. Ez derék dolog, mert így legalább elkerüljük a végtelen ciklust. Ennél már csak az lenne a jobb, hogy ha már egyszer az előző mondandóddal vitatkoznak, akkor új érvekkel állnál elő az álláspontod védelmében.

  • #54625216

    törölt tag

    válasz Darmol #61 üzenetére

    "Mutass rá az ellentmondásokra pls."

    Vagy a metán meghajtás technológiai demót nézed, abban pl. a Relativity Space az első, mert a metán meghajtású boosterük sikeresen teljesített, vagy a gyakorlati használhatóságot, hogy a hordozórakéta el is juttatta a payload-ot a megfelelő pályára. Akkor viszont tök mindegy, hogy mivel hajtják, X tonna terhet kell felvinni Y költségen, ebben pedig jó pár magáncég nagyságrendileg jobb eredményeket tud felmutatni, mint a LandSpace.
    Ettől még a kínaiak eredménye tök jó, csak felesleges első helyezéseket kiosztani nem létező versenykategóriákban.

    "ennek ellenére tök konstruktvan álltak hozzád"
    "Mutass rá hol pls."

    Pl.#45
    Ha nem tartod kellően konstruktívnak a hozzászólásainkat, akkor légyszi idézd melyik mondatokkal voltál elégedetlen, hogy tanulhassunk belőle. (Persze ha valamivel nem értesz egyet, az még nem feltétlenül a konstruktivitás hiánya.)

    "Nem igazán, de csak ennyi időt szánok a témára."

    Ezt is lehet, csak akkor miért várod el másoktól, hogy rámutassanak az ellentmondásaidra és érdemileg vitatkozzanak az állításaiddal, ha aztán az egészet elintézed egy egymondatos beszólással?

  • #54625216

    törölt tag

    válasz judas13 #59 üzenetére

    Ez inkább a kínai és az amerikai hadiipar versenye, mint a magán űrvállalkozásoké.
    (Egy elhalasztott indításból pedig bármilyen hosszútávú következtetést levonni butaság.)
    Az alapvető különbség a kínai és az USA (+EU, Japán, stb.) űripara között, hogy a kínaiba csak állami pénz megy, a nyugatiba pedig egyre több kockázati tőke is. A kínaiak nem a globális versenyképességre hajtanak (mint jellemzően más piacokon), hanem a saját belső igényeiket akarják kiszolgálni azzal, hogy saját hordozórakéta kapacitást építenek ki. Mivel ez számukra első sorban politikai függetlenség kérdése, így megengedhetik, hogy számolatlanul szórják a pénzt az űriparukra. Ettől még a kínai hordozórakéta kapacitás javarészt oroszoktól vásárolt technológiára épül és még nagyon messze vannak attól, hogy a kínai magánszféra (ha egyáltalán lehet ilyenről beszélni) részvétele is elérje az amerikai szintet.

  • #54625216

    törölt tag

    válasz Darmol #51 üzenetére

    Ennyit sikerült felfognod belőle? Komolyan?

  • #54625216

    törölt tag

    válasz Darmol #39 üzenetére

    Akkor most mégsem a gyakorlati használhatóság a fő szempont?

    Mi az a gyakorlati használhatóság szempontjából releváns képesség, amiben a LandSpace beelőzte a SpaceX-et? A metán meghajtás nem képesség, hanem egy technológia megoldás egy adott képesség eléréséhez. Ha más cégek más technológiát alkalmaznak és az se nem költségesebb se nem gyengébb hatékonyságú, akkor hol itt a beelőzés?

    Ha mondjuk holnap a kínaiak előállnának egy 100%-ban újrahasznosítható hordozórakétával, aminek a payload kapacitása 100 tonna és a fellövésenkénti költsége 50 millió USD alatt maradna, na akkor valóban beelőznék a SpaceX-et (és kb. mindenki mást) függetlenül attól, hogy mivel hajtják.

    Maga a metán hajtómű pedig eleve nem valami alien technológia, hogy nemzetközi verseny lett volna, hogy ki fejleszti ki elsőként. Jó pár űrtechnikai cégnek van működő metán hajtóműve, a kínaiak most sikeresen rárakták egy belépő szintű hordozórakétára, ennyi a sztori. Nyilván ez sem lebecsülendő, de mi értelme farokméregetési versenyt csinálni belőle?

    "Ezzel csak magadat járattad le, hiszen nem ezt írtad #32-ben."

    ezt írtam:

    "Ha a Volvo hidrogén hajtású kamiont fejleszt én meg egy évvel korábban kijövök egy hidrogénhajtású biciklivel, akkor beelőztem a Volvo-t?"

    így csak behelyettesítettem a mondatodban a cucc szó helyére a biciklit, hogy egyértelmű legyen, hogy mit hasonlítunk mihez.

    "Vagy mégsem maradnak le ahogyan te elképzelted, mert már szerelik össze a kínaiak kamiont a tesztpályához."

    Na de ha a jövőbeli biciklieladásból akarják finanszírozni a kamion fejlesztést, akkor miből szerelik össze a kamiont most?

  • #54625216

    törölt tag

    válasz Darmol #35 üzenetére

    Magadnak mondasz ellent:

    "Mindenben, de különösen az ilyen technológiai versenyekben az számít elsőségnek, hogy ki kezdi el gyakorlatban alkalmazni először."
    vs.
    "Még az is teljesen mindegy, hogy kinek műszakilag fejlettebb a hajtóműve. A befektetők azt látják kínaiak be merik vállalni a kereskedelmi alkalmazást, az amcsik nem."

    A kínaiaknak van egy 1.5t teherbírású hordozórakétájuk, ami végrehajtott 1 db. sikeres küldetést, a SpaceX-nek meg van egy 22t teherbírású hordozórakétája 287 sikeres küldetéssel a háta mögött.
    Tehát ha nem számít a hajtómű műszaki fejlettsége, akkor a LandSpace jelenleg a fasorban sincs.
    Ha meg a technikai elsőség a kérdés, akkor azt a saját ligájában van csak értelme összehasonlítani, esetünkben a Starship fejlettségi szintjét a kínaiak tervezett Long March 9 rakétájával, aminek a jelenlegi céldátuma 2033.

    "Ha az a Volvo a garázsban rohad, míg a te cuccot elárasztja az utakat akkor igen. Beelőzted a Volvot. Neked van működő cuccod, a Volvonak nincsen."

    Pontosabban:

    "Ha az a Volvo a garázsban rohad, míg a te biciklid elárasztja az utakat akkor igen. Beelőzted a Volvot. Neked van működő biciklid, a Volvonak nincsen."

    Így már elég nyilvánvaló, hogy miért nincs értelme az állításodnak.

    "Ebből a pénzből fejlesztenek egy kamiont, miközben a Volvo-t a garázsban túráztatják."

    Annyi csak a bökkenő, hogy azt a Volvo-t jelenleg is a tesztpályán fejlesztik és mire a kínaiak elég biciklit el tudnak adni ahhoz, hogy egyáltalán belekezdhessenek a kamion fejlesztésbe a Volvo már a három generációval előrébb lesz?

  • #54625216

    törölt tag

    válasz Straw #31 üzenetére

    Erre akartam én is kilyukadni, hogy mi számít beelőzésnek.
    Ha a Volvo hidrogén hajtású kamiont fejleszt én meg egy évvel korábban kijövök egy hidrogénhajtású biciklivel, akkor beelőztem a Volvo-t?

  • #54625216

    törölt tag

    válasz Darmol #27 üzenetére

    "a LandSpace demonstrálta: a fejlesztéssel beelőzte hajtómű technológiában a SpaceX-et"

    Pontosan mit értesz beelőzés alatt?

  • #54625216

    törölt tag

    válasz Fritz Teufel #4 üzenetére

    Tehát azzal csapták rá az ajtót mindenki másra, hogy sikerült egy kb. Falcon 1 kategóriájú rakétával hasznos terhet pályára állítaniuk?
    A metán meghajtás nem fúziós technológia, hogy mindenki a nagy áttörésért küzdjön. Mind a SpaceX, mind a Blue Origin másik ligában versenyez, a kínaiak max akkor fogják rácsapni az ajtót mindenki másra, ha 40+ tonnát tudnak majd elsőként pályára állítani egy 100%-ban újrahasznosítható hordozórakétával, függetlenül attól, hogy mivel hajtják.

Új hozzászólás Aktív témák

Hirdetés