- MIUI / HyperOS topik
- Vodafone mobilszolgáltatások
- Milyen okostelefont vegyek?
- Redmi Note 12 4G - valaki fizetni fog
- Samsung Galaxy S23 és S23+ - ami belül van, az számít igazán
- A Watch7-tel debütálhat a Samsung vércukormérője
- Samsung Galaxy A54 - türelemjáték
- MG4 menetpróba
- Samsung Galaxy Watch (Tizen és Wear OS) ingyenes számlapok, kupon kódok
- Samsung Galaxy Watch4 és Watch4 Classic - próbawearzió
Hirdetés
-
Free Play Days 2024 - 17. hét: Railway Empire, Prison Architect
gp Extraként a TramSim: Console Edition című játékot is kipróbálhatják az érdeklődők.
-
Robotkart irányított a majom a kínai Neuralink agyi chipjével
it A mindezt lehetővé tévő Neucybert a Neuralink kínai riválisa, a Beijing Xinzhida Neurotechnology fejlesztette ki.
-
AMD Radeon undervolt/overclock
lo Minden egy hideg, téli estén kezdődött, mikor rájöttem, hogy már kicsit kevés az RTX2060...
Új hozzászólás Aktív témák
-
llax
senior tag
"Az FCC adott nekik engedélyt, oké, de végez megfelelő mélységű hatásvizsgálatokat is előtte?"
Ha a végletekig le akarjuk egyszerűsíteni a dolgot:
Egy ideig akadékoskodtak. De miután az USA-ban tízmillióknak nincs normális netelérése és a kormányzati szervek (különösen haderőnemek) is meglátták a lehetőséget benne, kb. oda sem nézve nyomják a pecsétet...Ha a cél az alap probléma megoldása lenne és sehol nem akarnának versenyezni a földi szolgáltatókkal (értelemszerűen nem az optikával vagy minőségi kábellel), akkor sok helyett "csak" néhány ezer műhold kellene (de fejlettebb, mint amit most indítanak). Még nincs kicsukva, hogy ez lesz a végső megvalósulás, úgy is, hogy közben 40k műholdról is beszélgetnek...
-
llax
senior tag
Annyiból szerencsés lett volna (akár a PH közösségét is ismerve), hogy a "miért engedik ezt?" kérdés talán kevesebbszer merülne fel.
Az USAF-al most nagyon "összepuszilkóztak" (voltak és lesznek közös tesztek). Az egyik félnek ott a remény a low latency kommunikációra, a másik már látja a karán felé cammogó fejőstehenet.
-
llax
senior tag
Kis javítanivaló:
A Starship oldalon 2x van SN1 szétesős videó, az Mk1+SN1 helyett.
+ ugyanott "A texasi gyártelep kvázi le is állt a „verseny” után"
helyett a floridai állt le / költözött el (de új hely is majdnem áll most, több cuccot Texasba szállítottak). Egyébként az ott legyártott gyűrűk jó része mérethibás volt." a felület is sokkal simább, igényesebb volt (persze csak az Mk.1-hez viszonyítva)."
Ha láttad volna, mit szívtak az összeillesztéssel néha. Egyik oldalon kikalapálja a dudrot, megjelenik a másik oldalon (néha élő közvetítésben is láttam) Szóval az SN1 sem "simán" lett sima, sőt, nem is annyira lett sima... Már az előtt eldőlt, hogy ez nem repül sehová, mielőtt kivitték volna az "indítópadra". Addigra már tweet-elte Musk, hogy 3 Raptor először az SN2 alá kerül, az SN1 alá csak 1 (vélhetően földi tesztekhez). Simábbnak ígérte Musk az SN2-t, aminek büszkén tweet-elte is az alkatrészeit, amiből aztán mégse SN2, hanem egy újabb teszttartály lett (~tegnap-tegnapelőtt).Raptoroknál SN20+-nál tartanak, a 300bar/250t verziók eleinte minden értelemben fixek lesznek (se throttling, se gimbal), mondjuk nagy számú hajtómű esetén sok ilyet közéjük lehet "csempészni".
[ Szerkesztve ]
-
llax
senior tag
"Yepp, de ugye az a Super Heavy-nél lesz téma inkább."
Raptort se láttunk még olyat Mindenesetre van realitása a nagyobb tolóerőnek, ha egyszerűsítenek a szerkezeten. Az SH-n a felénél több is lehet olyan. Ez is nagyban befolyásolja, hogy végül mennyi kell alá. Még nagyon képlékeny minden. (az SS-nél is...)
-
llax
senior tag
Ez az, amit az űrhajósok egy checklist alkalmával, még a Földön kiszúrhattak volna (a szinkron hiányát kevésbé). Mondjuk ez a telemetrián is észrevehették volna, a repülés bármely szakaszában...
Nem tudom, tudod-e, de a Starilner-nek ez volt a veszélytelenebb szoftverhibája (ha semmi nem sikerül, max leszállnak 1 keringés után - esetleg vízre). Egy nagyon sokkal súlyosabb, valódi katasztrófa esélyével fenyegető csak később derült ki. (az majd mehet a 2020-as összefoglalóba - vagy ha esetleg külön ír róla Cifu - mondjuk annak csak minden vizsgálat lezárulta után lenne komolyabban értelme)
[ Szerkesztve ]
-
llax
senior tag
válasz Letsgo2Mars #18 üzenetére
Kevés esély van rá.
Nem nulla, de kevés, több okból is, vannak olyan dolgok is, amik nem a SpaceX-en múlnak.[ Szerkesztve ]
-
llax
senior tag
válasz Letsgo2Mars #21 üzenetére
Pontosan.
Nem csak egy esetleges Marsra induló útnál akadály, hanem már a teszteléseknél is, azokat is jelentősen lassíthatja (lásd: Starhopper repülése, arra vonatkozó korlátozások). Ha csak az SpX-en múlna, simán belevágnának erősen kétes kimenetelű tesztekbe is... Tőlük kitelik (fejlődés szempontjából nem feltétlenül rossz út...)
Jelenleg a két számításba vehető indítóhely is akadály (elsősorban tesztelésre).
A Mexikói-öböl feletti repkedésnek sok a akadálya van. Olyan sok, hogy az eredetileg oda tervezett F9/FH repülésekről le is tettek (1-2, erősen kötött irányba felszállás - a pálya kezdetén ne repüljenek lakott sziget közelében, ez időre tengeri olajkutak evakuálása, jelentős hajóforgalom leállítása stb).
A Kennedy Űrközpont infrastruktúráit csak bérlik, ráadásul az indítóállást az ISS ellátásánál is fontos 39A területére tervezik, ott sem néznék jó szemmel, ha több millió liter hajtóanyaggal feltöltött, erősen kísérleti eszközökkel próbálkoznának.Aztán van egy sor műszaki ok is, ami még hátráltathatja őket. Jelenleg a tartályokkal "próbálkoznak", ha annak problémáin túllépnek (van rá sok esély), a pályán tankolás (kell, ha a Mars a cél), hővédelem, energiaellátás, de még a szokatlan visszatérés (v. marsi leszállás - a tankerek miatt mindenképp kell a földi is) is sok-sok megoldandó feladatot jelent. Sőt, a leszálláshoz szükséges kriogén hajtóanyagok több hónapos tárolása is extra kihívást jelent.
[ Szerkesztve ]
-
llax
senior tag
"Miért a politika?"
Egy másik szempontból akár igaza is lehet...
Lobbi, csókos cégek, "közbeszerzés": legalább egy számjeggyel hosszabb minden...Kicsit hiányolom, hogy Cifu itt nem sütötte el (korábban már megtette): SLS mint Senate Launch System.
Lefordíthatjuk úgy is, hogy nem a pénz, hanem a brutális túlárazás az akadálya sok mindennek...
[ Szerkesztve ]
-
llax
senior tag
" de talán mégis sokat jelent, hogy az új, feltörekvő vállalatok is mind ide akarnak bekerülni..."
Minél később, annál jobb Addig kénytelenek költséghatékony megoldásokon dolgozni. (persze némi megrendelés addig is kell, hogy legyen miből finanszírozni a nagyratörő terveiket)
-
llax
senior tag
Az eredetileg Starship SN2-nek címkézett alkatrészekből összedobott újabb teszttartály kint van az "indítóállásnál", hamarosan útlezárás a helyszín körül. (a lezárás várható időtartamából ítélve előbb csak vízzel tesztelhetnek)
-
llax
senior tag
Odáig még nem jutott el a dolog, hogy annak a képességeit teszteljék...
Az SN1-nél az is sérülhetett, de eddig minden esetben a dóm-palást hegesztés szakadt (a többit már nem kell nézni, csak a kiindulást). Nem is tudom, hogyan gondolják azt, hogy ott egy sima hegesztés elég lesz. Statikus nyomással már elmentek 8,5bar-ig, (üzemi: 3bar), de azok ott fontos csomópontok (középső és felső is), működő hajtóművek mellett lesz ott rázkódás, az alsónál erőátadás is... -
llax
senior tag
Starliner:
A konferencia anyagából hamarosan cikkek várhatók. Pl. itt egy. -
llax
senior tag
válasz Letsgo2Mars #47 üzenetére
Nem olyan sokaknak fontos ez a fejlesztés...
Hely: Nincs. Legalábbis olyan, ami távol esik minden problémás helytől, sok-sok ember tud oda járni melózni, eszköz, anyag, üzemanyag odaszállítása egyszerű (+ahová USA cége vihet rakétatechnológiát - mert komoly korlátozások vonatkoznak a magáncégekre is). Esetleg valami úszó platformon (volt ilyen terv) kivinni az óceánra a kísérletekhez (ehhez a mostani helyük nem a legjobb - viszont az USA kb. legdélebbi pontja). De mint USA cége, így is ott marad a teljes bürokrácia.
1. Tankolás: kicsit nagyobb mennyiségű kakaóról van szó, mint amit az ISS-re visznek. A tervezett tankolási módról Cifu is írt. Ez folyamatos meghajtást igényel, ha kevés üzemanyaggal (és nem túl nagy sebesség változással -> égi mechanika) akarják megoldani, akkor igen nagy csatlakozó keresztmetszetek kellenek.
2. Hővédelem: Igen nagy a felület (egyébként bizonyos szempontokból előny is). Ha a tartályok belsejét nem véded eléggé a hőtől, akkor a nyomást kell folyamatosan, sőt, intenzíven szabályozni bennük (mert a szerkezet kellő szilárdságához nagy erőhatások alatt kell a nyomás).
3. Nagy méretű, védett helyre összecsukható napelem még komoly kihívás lesz. (teher/tanker verzió esete lényegesen egyszerűbb)
4. Lássuk az első teszteket... Igazából nem igényel sokkal több manőverezést, mint egy F9 booster leszállása, de az újdonsága extra kockázat.
5. A hő nem csak vezetéssel vagy szállítással, de sugárzással is közlekedik. Hónapokról van szó. Nem lehetetlen, de nagy kihívás lesz aktív hűtés nélkül. (Földközelbe - akár a Holdig - ez még nem probléma)
[ Szerkesztve ]
-
llax
senior tag
válasz Letsgo2Mars #49 üzenetére
"És az aktív hűtés egyébként valamiért probléma?"
Elsőre: műszakilag nem probléma.
Ha jobban belegondolsz, ahhoz további napelem felület kell + radiátorok. Ezek és a hűtőrendszer tömege is a hasznos teher mennyiségét csökkenti (+további összecsukási-elhelyezési probléma - kivéve a csak odaútra menő példányoknál). -
llax
senior tag
válasz Letsgo2Mars #83 üzenetére
Mindegyiknél kialakul, ami kriogén hajtóanyagot és/vagy oxidálószert használ és nincs ellátva hőszigeteléssel. A hajtóművek begyújtásakor egy jó adag le is hullik belőle.
Pl. egy zsír új F9 esetén nem túl látványos, mivel maga a rakéta is fehérre van festve (a gyújtás, majd start után hosszú másodpercekig ömlik róla a jég). A használt boostereken már jobban látható (onnét tis tudod, a tartály melyik része a LOX). A Szojuz rakétán sincs "gyárilag" fehér szín, az indítóálláson mégis fehér egy jelentős része: a LOX tartályokra ráfagyott jégréteget látod. Ugyanettől lesz fehér az Atlas V rakéta is.
-
llax
senior tag
A Starship SN3 is megadta magát. A videó alapján nem a nyomás vetette szét (nem abból indult a probléma), hanem összeroppant... Ránézésre az alsó, fel nem töltött tartályban nem lehetett elegendő nyomás ahhoz, hogy megtartsa a felső, feltöltött tartályt. Ami nem feltétlenül konstrukciós hiba, simán lehet "üzemeltetési" is. Elon Musk is tett hasonlóra gyanakszik.
[ Szerkesztve ]
-
llax
senior tag
válasz Letsgo2Mars #87 üzenetére
A rakétába töltve már nem hűtik, a ráfagyó "dér" ad némi hőszigetelést. A tankolást kevéssel a start előtt fejezik be, ha jelentősen halasztani kell, akkor leengedik.
Az SN3... A felvételen látszott, amikor az alsó tartály percekkel az összerogyás előtt elvesztette a "simaságát", azaz jelentősen csökkenni kezdett benne a nyomás. Ahogy Musk is utalt rá, nem feltétlenül műszaki hiba miatt...
Ez ilyen félig ballontank konstrukció, ha teljesen az lenne (mint pl. a régi Atlas rakéták, Centaur végfokozat), akkor nyomás nélkül a saját tömegét sem bírná el. Ha meglesz benne állandóra a 3bar üzemi nyomás, akkor elvileg bírnia kell a dinamikus terheléseket.
Ez a 3 bar is egy relatíve magas érték, részben a szerkezet stabilitása miatt szükséges. Terhelés alatt kb. 6bar nyomással egyenértékű igénybevétellel számolnak, ezért is tesztelik 8,5bar-ral. -
llax
senior tag
Nagyon sok szempontból "jobb" dolgokat tudtak 50 éve csinálni, mint manapság... Csak sokkal drágábban. Simán beletettek 1-2 nagyságrenddel több mérnökórát, a kor elérhető csúcstechnológiáit.
+ Sokkal nagyobb kockázatot vállaltak.
Ma már ez nem működik. Sőt, régóta nem működik.Máshol is ez megy: Ma egy utasszállító repülő "upgradelése" tovább tart, mint anno a Concorde kifejlesztése...
-
llax
senior tag
SN3, ahogy a videók alapján várható volt: tesztelés hibája, nem konstrukciós.
-
llax
senior tag
-
llax
senior tag
A DM-2 küldetés továbbra is mintaszerűen zajlik.
SN4:
Hajtóműteszt előtte megtörtént, a problémák már az üzemanyag leengedése közben léptek fel (a "hajtóműrobbanás" és egyéb hazai fake címekkel ellentétben). Az tisztán látszott, hogy nem a tartályok sérültek, nem onnét szökött a metán. A robbanás sem ott keletkezett, hanem az elszökő metán robbant be, az ekkor keletkező lökéshullám indította a többi problémát.
2 teszttel korábban is volt ott probléma, csak nem ennyire súlyos, akkor is szökött a metán, csak kevésbé, ill. azonnal meg is gyulladt (így nem tudott halmozódni, majd esetleg berobbanni).
Ezek miatt megint csúszik néhány hetet a legelső próbarepülés, pedig már tényleg napokra voltak tőle. (Az SN5 már majdnem kész, kb. 2 hét lemaradással követi az SN6 is, készülnek az SN7 részei. Az "indítóállást" helyre kell hozni, de az annyira "minimál dizájn", hogy az sem tart hónapokig.) -
llax
senior tag
Szerintem minden szinten vannak még gondok...
Nem véletlenül épül jelenleg is 3 példány, készültségben kb. 2-2 hét eltéréssel. Ha tartják ezt az ütemet, akkor minden hasonló hiba 1 hónapnál kisebb csúszást jelent a következő teszt számára.
Az első igazi (80+km) és sikeres (leszállással végződő) szuborbitális űrrepülés talán SN10-ig összejöhet, még akár idén (ahhoz továbbra sem kell booster)GSE körül a minimalista kialakítás, már-már "tábori körülmények" közötti üzemeltetés lehet a cél, jelen állapotában tömve sok ideiglenes, sebtében "összetákolt" megoldással (ez is kb. mindenre igaz ott). Itt is csak egyszer kell célba érni, repülésenként több millió dollárt takaríthatnak meg.
DM-2:
Végső megközelítésre engedély kiadva, kevesebb, mint 2 óra a dokkolásig. Eddig egy apró kommunikációs hibát leszámítva minden rendben ment. -
llax
senior tag
A küldetés 2. fele egy kicsit odébb van. (ami a 2 fél között van, az valójában nem a DM-2 része) Akkor kevesebb dolognak kell az eddigieknél is jobban működnie.
A következő, már menetrend szerinti repülésen várhatóan hamarabb dokkolnak. A mostani megközelítés sem egy kimondottan energiatakarékos volt, csak olyan ablakban indultak, hogy maradjon idő a rendszerek tesztelésére, esetleges kisebb problémák elhárítására.
-
-
llax
senior tag
Egy fontos változás, a jövőben a NASA nem zárkózik el a már használt Crew Dragon-ok és boosterek használatától személyzetes repüléseken. (Mire ezekre sor kerülhetne, lesz még idő bizonyítani, az 1. menetrend szerinti repüléshez már elkészült a zsír új booster és hamarosan az új Dragon is - ami már több kisebb fejlesztést is hoz a most fent lévőhöz képest.)
Ma hajnalban először történt meg, hogy épségben leszállt egy 5. alkalommal repülő booster. Így már van remény arra, hogy a nem túl távoli jövőben lássunk 6. útjára induló booster-t is.
Starship: Az új indítópad már majdnem kész, érkezőben a GSE elemei is. Mivel az SN5 is elég jól áll, jelen állás szerint 1-2 héten belül mehetnek tovább a tesztek. (az SN4 robbanása óta még 1 teljes hét sem telt el...) Szerintem mára eléggé félretették a kezdeti nagyon optimista hozzáállást (ugye a Starhopper-el, majd Mk1/2-vel kapcsolatos kezdeti tervek) és egyre jobban berendezkednek a gyakori elhullásra
[ Szerkesztve ]
-
llax
senior tag
Floridában mindenképp költözni kellett volna, amit ugye el is kezdtek. Szerintem ha kezd összeállni valami olyan know-how, ami mögött némi bizonyítás is akad, leporolják a floridai témát, addig az jegelve lesz. Jelenleg legalább annyira (ha nem jobban) gyárat fejlesztenek, mint űrhajót+rakétát.
-
llax
senior tag
Megvolt a Starship SN5 150 méteres próbarepülése. Felszállt és egy darabban leszállt. Ami látszott, abból jónak tűnt a repülés (a kezdeti dőlés normális, mivel nem középen van a hajtómű).
-
llax
senior tag
Ez még továbbra is csak annyit igazol, hogy ha valami alá hajtóművet szerelnek, az képes felemelkedni és leszállni + a Raptor működőképességét. Még úgy is jól irányítható, hogy az a hajtómű közel sem ideális helyen van (nem a középvonalban - ennek később még lehet (biztonsági) jelentősége).
Mondjuk ezekkel a képességekkel sem rendelkeznek valami sokan...A SpaceX is feltette a saját videóját.
Közben Musk már lábak verzióiról írogat és (lentebb) további kisebb ugrásokat emleget.A majdnem teljesen megépült SN6 sorsa némileg kérdéses, talán már csak az SN5-höz hasonló (kis magasság) kísérletekhez használhatják, mert egy anyagváltás (301->304L) is kinézőben van. Már az SN7 teszttartály is 304L-ből készült, abból készül az SN7.1 teszttartály is és az SN8 prototípus elemei is.
Mindeközben épülget a booster számára is a teszt/indítópad és az összeállítására szolgáló épület is. Az SH esetén sokkal gyorsabb kezdeti fejlődés várható.
-
llax
senior tag
Úgy néz ki, hogy repülni fog az SN6 is.
Ha ebből a napi több repülésből csak havi 1-2 repülés / példány összejönne... Akkor is fényévekkel járnának mindenki előtt.
-
llax
senior tag
válasz BatchMan #132 üzenetére
Ma megvolt egy booster 7. használata és egyben az F9 100. startja. Egyre jobb számok a SpaceX részéről...
Az SN8 sikerére most 33%-ot mond Musk
Nem véletlen, hogy az SN9 és SN10 is még csak erre a kis ugrásra készül, az sem véletlen, hogy sok példány van egy időben gyártásban (jelenleg SN15-ig)...Az elemek illesztése folyamatosan javul, ahogy egyre több céleszközt/berendezést használnak. A 4mm anyag, teljes keresztmetszetben hegesztve elég rendesen "elhúz".
[ Szerkesztve ]
-
llax
senior tag
"a média szerint ez egy "sikertelen" kísérlet volt"
Ugyanazok többsége egy betűt nem írt volna róla, ha épségben leszáll...
Itt nem, de másik, hasonló témájú topikban megjegyeztem, hogy pl. az Űrvilág a komplett cikkben írt annyit a robbanásról, mint sok bulvár és azok tech rovatai a címben. Egy sort kb.Aki tudta, hogy mit kell nézni ennél a repülésnél, azt a robbanás érdekelte a legkevésbé. Úgy lett volna igazán szép, ha egyben leszáll, de a manőverezés szebbre és pontosabbra sikerült, mint az addig kiadott animációkon.
Új hozzászólás Aktív témák
- SkyShowtime
- Autós topik látogatók beszélgetős, offolós topikja
- Milyen pendrive-ot vegyek?
- MIUI / HyperOS topik
- Van, amit nehéz lett megtalálni a Google keresőjével
- RAM topik
- Linux kezdőknek
- Sony MILC fényképezőgépcsalád
- Házimozi haladó szinten
- Luck Dragon: Asszociációs játék. :)
- További aktív témák...