- Sony Xperia 1 V - kizárólag igényeseknek
- iPhone topik
- Youtube Prémium és ChatGPT
- Fotók, videók mobillal
- Xiaomi 15 - kicsi telefon nagy energiával
- Milyen okostelefont vegyek?
- Megjelent a Poco F7, eurós ára is van már
- Samsung Galaxy S23 Ultra - non plus ultra
- Brutál akkuval érkeztek az Ulefone X16 modellek
- Mobil flották
Új hozzászólás Aktív témák
-
KTTech
veterán
válasz
mikrofon #5532 üzenetére
Egy videovezérlőre kötve nem tudod a kettőt egy színre hozni, és ez nem függ a csatlakozás fajtájától. Ha jól tudom, nincs olyan videokártya, ami kimenetenként külön LUT-ot tudna kezelni, legalábbis nem tudok róla a consumer szegmensben.
Szoftvernek a Displaycal-t tudom ajánlani - nem mai, de teszi a dolgát.
-
KTTech
veterán
Én magamnak ezt venném: Dell UltraSharp U2723QE az új IPS Black panellel, de ez drágább egy picit, mint 200E. Persze csak ha nem játékra kell, mert azért ez inkább irodai monitor, mint gamer, de tartalomkészítésre is jó. A másik Dell, amit írtam az már jó játékra is, de a black level azért rosszabb, mert nem IPS Black a panel. Ez mindig egyéni preferencia kérdése.
OFF: a kedvenceim az Eizo monitorok (imádtam a 2243W-met), de azt megfizetni...
-
KTTech
veterán
A MiniLED az gyakorlatilag egy kis méretű normál LED, egy lencsével a tetején, hogy jobban szórja a fényt, a fényalkotási metódusban nincs különbség.
Amennyiben az Apple úgy döntött, hogy kék miniLED-et használ, akkor van egy QD réteg is, és az már bekavarhat a kalibrálásnak. -
KTTech
veterán
válasz
Stauffenberg #5363 üzenetére
Ha rendes LUT loadert használsz, nem mászkál sehova a gamma, Windows újraindítás után sem. Egyébként az ilyen gondok általában a videokártya driverekhez köthetőek.
-
KTTech
veterán
A maiak színszűrője (legalábbis a legtöbb esetben, az e1 termékeinél mindig) olyan anyagból készül már, amit nem visel meg az idő vasfoga. Elállítódhat, de olyan kis mértékben, amit mérni is alig lehet... de ha ez történik, akkor csinálni lehet hozzájuk egy korrekciós profilt (amit egyébként is használnak, mert tökéletesen azonos szűrők nem léteznek) és működnek tovább.
A kémiaiból pl. a Spyder2 szériát lehet kiemelni. Olyan szépen driftelt, mint a néhai Ken Block.
-
KTTech
veterán
válasz
BigBlackDog #5184 üzenetére
Használj LUT Loadert. Soha nem szabad csak a Windowsra bízni a színprofil kezelését... (főleg, mert egy 2D-3D váltás törli is... az meg sűrűn előfordul)
-
KTTech
veterán
válasz
Dagidög #5103 üzenetére
Nem éri meg, sőt bizonyos területen a jelenlegi kalibrálód felül is múlja azt (maximális fényerő, ami HDR kalibrálásnál nem árt...). A pontossági különbségeket szabad szemmel nem fogod észrevenni, inkább a mostani kalibrálásnál a tesztábrák számát kellene növelni (de ez csak arra az esetre érvényes, ha a műsorforrás maga is kalibrált, tehát a TV hardveresen, a forrás pedig tartalmazza a TV korrekciós profilját, tehát konkrétan egy PC).
Azzal, hogy egy TV hogyan fogja interpolálni a beállított (és általában elég limitáltan állítható) értékeket nem sokat fogsz tudni kezdeni, kivétel, ha megveszed a speckó szoftvert, amivel közvetlenül bele tudsz írni a TV LUT-jába (és létezik hozzá ilyen).
-
KTTech
veterán
válasz
Chris Kiki #5100 üzenetére
Íme a displaycal telepítési leírása:
Windows only: If your measurement device is not a ColorMunki Display, i1 Display Pro, Huey, ColorHug, specbos, spectraval or K-10, you need to install an Argyll-specific driver before continuing (the specbos, spectraval and K-10 may require the FTDI virtual COM port driver instead). Select “Instrument” › “Install ArgyllCMS instrument drivers...” from the “Tools” menu. See also “Instrument driver installation under Windows”.
-
KTTech
veterán
válasz
Chris Kiki #5097 üzenetére
Nem telepítetted fel az Argyll CMS-ben a Lacie-hez való drivert valószínűleg (nem települ automatikusan).
-
KTTech
veterán
Ahhoz elég egy plazma is, hogy fájjon
kis területen meglepő fényerőre voltak képesek, és mivel főleg sötét helyen használjuk (legalábbis sötétített nappaliban), kellően tudnak még ma is vakítani. Persze egy OLED odacsap nekik szinte minden téren.
A HDR-nek egyébként én sokkal több értelmét látom , mint a felbontás növelésének a megjelenítőknél...
-
KTTech
veterán
válasz
Danielmagua #4849 üzenetére
Mindegyikben volt objektív, a szenzor a kérdéses, hogy milyen a színszűrő előtte... azzal volt gond ugyanis.
-
KTTech
veterán
válasz
Danielmagua #4847 üzenetére
Nálam 1 év után úgy félremért a Spyder2Pro, hogy tanítani lehetett volna... az újabbak lehet jobbak, de nem tudom milyen szenzor van bennük. Az i1 Display Pro-m több mint 8 éves, és pontos.
-
KTTech
veterán
válasz
Danielmagua #4845 üzenetére
Az I1 Display bármelyik verziója megfelelő lesz.
-
KTTech
veterán
válasz
jozsi252 #4842 üzenetére
Csak amit leírtál azokat lehet a monitoron állítani - bár a color temp-et nem kell belőni, azt megadja az RGB beállítás - (ha nem férnek hozzá a LUT-hoz, mint a komolyabb monitoroknál).
Persze mindent egy adott szabvány szerint kalibrálunk, én pl. D58-as color temp-et használok, L* gammával és 120cd/m2 fényerővel (a fekete marad natívon).
A létrejövő profil egyrészről a finomhangolás és a gamma megadása (mert a monitoroknak erről nincs tudomásuk, milyen görbe szerint is kellene nekik dolgozni - és legtöbbször ez okozza a profil betöltésekor a látható különbséget), másrészről a programok számára adja meg, hogy mit is kellene megjeleníteniük (sajnos elég hiányos a támogatás, még mindig, sok program hírből sem ismeri a színkezelést, beleértve képmegjelenítőket is...).
-
KTTech
veterán
válasz
jozsi252 #4840 üzenetére
A kalibrálási report alapján is mondható, hogy nagyon jól sikerült a kalibrálás, ezek szerint hardveresen igen jót sikerült kifognod. Mondjuk az a 0,11-es fekete szint engem zavarna, de az IPS monitorok már csak ilyenek
(ezért használok még mindig PVA-t, viszont annak más nyűgei vannak - hiába, tökéletes megoldás nincs elfogadható áron. De ha hátbadobnának egy Eizo CG3146-al, tuti nem dobnám vissza, hiába IPS. Igaz nem lenne elég egy vese rá, kellene a fél máj és az egyik tüdő is mellé saját résznek a hitelhez és a bp-i lakásom fedezetnek a 31000 USD-s árcédula mellé
).
-
KTTech
veterán
Mivel nagy színterű, így normális, h szaturáltabbak a színek, mint egy sRGB monitoré, kivétel, ha rendesen színkezelt programokat használsz (a Windows alaprendszer pl. nem az), mert akkor nagyjából azonosan fognak megjelenni, amennyiben sRGB a forrásanyag, amit meg kell jelenítenie (de pl. az Adobe programok nem sRGB-ben dolgoznak, csak proofolni tudnak arra a színtérre).
-
-
KTTech
veterán
válasz
kuyarashi #4592 üzenetére
A DuplaLCD-t a Panasonic fejlesztette, remélem hamarosan kijönnek TV-vel is, már demóztak egy 55"-ost (bár ez már kisebb felbontású hátsó panelt használ, mint a monitorban használt, ha jól emlékszem fHD felbontású). A plazma után lehet ezt venném (amint normalizálódik az ára 65+ méretben), mert a kontraszt már megfelelő - legalábbis nem lóg ki annyira a lóláb, köszönhetően a sok világítási zónának -, nincs ABL és nem kell figyelni a beégésre sem.A fogyasztás viszont egy másik kérdés lesz, mert a fizikát nem lehet meg***, a két LCD-t átvilágítani bizony teljesítmény kell.
Monitorban az Eizo jött ki vele, a Prominance CG3146 HDR-el, ami erősen referencia kategória. Nem lökdösném le az asztalomról, ha valaki rátenné, tudja még a 24p-t is kadenciahelyesen, rendes HDR1000, ABL nélkül... (és még több pezsgőt vennének a Spark Energynél, mert már hallottam, hogy durrogtak a plazmáimnál is
- tipikus teljesítményfelvétele 280W, maximális pedig 463W...)
A SED-re emlékszem, a 36"-os méretű Canonnal találkoztam is személyesen. Ritka jó képminősége volt, a színek rendben voltak szemre (mérni nem tudtam). A kontraszt fenomenális volt, az akkori plazmákat simán állva hagyta. A problémát a technológia maga jelentette: a nagy fényerő erősen nyomott hagyott az élettartamon, a foszforréteg fejlesztésénél falba szaladtak, illetve előjöttek azok a problémák, amik a mai napig kísérik az összes self-emitting technológiát.
-
KTTech
veterán
válasz
Krystal_s #4589 üzenetére
A dibamikus kontraszt az elsők közt van, amit ki kell gyilkolni a beállítások közül, csak árt a képminőségnek, és helyből lehetetlenné tesz bármilyen fotós, vagy egyáltalán színhűséget követelő munkát (a TVknél lehet folytatni a sort, pl. az interpoláció, színjavítók kikapcsolásával, és már kezdenek nézhetővé válni).
Kutyából nem lesz szalonna, az LCD-k áteresztenek bizonyos mennyiségű fényt, ráadásul annál többet, minél magasabb a fényerő. Ezt műszerrel remekül lehet mérni, és látni is (ennek kompenzálása a plusz fényforrás, ami a szemet átverve hazudja a mélyebb feketét).
Egy kivétel van a duplaLCD, ami ideális monitornak (1:1000000 valós kontraszt, nincs ghosting, beégés, persze magasabb a lag a két egymás mögé rakott LCD miatt, de az nem zavar. Ja, és 27"-nál 400W körüli fogyasztás, LED háttérvilágítással, de inhomogenitás nélkül, hiszen simán korrigálja az első réteg, ami csak BW képet jelenít meg, hogy a második színes réteg számára biztosítson háttérvilágítást. A fizikát itt se lehet megkerülni, a két LCD réteg sok fényt felfog, így a maximális fénysűrűségre se magas). Ha lehetne erre váltanék, gond csak az árával van, olyan 25-30000 euronál kezdődik.
Szerintem még nem láttál rendes feketeszintet, azért mondod, hogy jó. Mondjuk LCD-nél még én se láttam, a sajátom is szürkés, pedig jól van beállítva, hetente kalibrálom. Bár nálam már az is gáz, hogy a filmek kifejezetten rosszul jelennek meg monitorokon, hiszen többségük nem tudja fogadni a 24p-t, innentől kezdve nem is tud rendesen filmeket megjeleníteni (a 60Hz-re komvertálás igen rondán néz ki). Ez természetesen igaz az összes telefonra és tabletre is.
Nálam van viszonyítási alap, ott van mellette egy Panasonic 65VT65-ös plazma, ami tényleg tud rendes kontrasztot és fekete szintet, megfelelően kezeli a mozgást (cserébe nem jó számítógépes megjelenítőnek).
-
KTTech
veterán
válasz
Krystal_s #4582 üzenetére
Sötétben használathoz a magas fényerő a legutolsó, amit kívánni lehet.
Az eddigi kijelzőidnél a fekete szint szerintem max szürke szint lehetett, hiszen nincs olyan LCD, ami maximálishoz közeli fényerőnél (sőt, jóval alatta sem) bármilyen értelmezhető feketét tudna produkálni. Fekete nélkül meg nincs kontraszt.
IPS-nél amúgy is eleve gyengébb a kontraszt, mint egy jobb VA-nál.Bármilyen furcsa is, én a mai napig keresem a Dell 2709W monitorom lehetséges utódját, ha esetleg tönkremenne, mert nem mai darab, és még nem akadtam rá (VA panel, dupla csöves CCFL háttérvilágítás, szépen kalibrálható - bár erről Ropi is tudna beszélni...). Valószínűleg visszatérek majd az Eizo monitorokhoz...
Jelenleg 5800K-es fehéregyensúly, L* gamma, 120cd/m2-es fényerőre kalibrálva még világosabb környezetben is tökéletesen megfelelő, elég kontrasztos képet ad.
-
KTTech
veterán
válasz
kuyarashi #4584 üzenetére
Azért a mikroLED-től sem kell majd csodákat várni, egy erősebb LCD képminőségét tudja jelenleg (fényerő van bőven, feketeszint esetleges - egy jobb VA-LCD mélyebb feketét produkál -, kontaszt meg hááát, szóval nem végtelen, mint az OLEDnél - legalábbis a jelenlegi gyártói specifikációk alapján)... beégni meg ugyanúgy be fog, mint bármelyik másik alpixelenként aktív fénykibocsátású megjelenítő, hiszen a pixelek különböző mértékben lesznek terhelve, így külön is fognak öregedni. Ami viszont nem várható az a ghosting.
-
KTTech
veterán
válasz
#33253120 #4276 üzenetére
Egyébként nem a kamera minősége az elsődleges, hanem a szűrőké. Arra meg csak az idő ad választ mennyire stabilak.
Nem véletlenül szoktuk ajánlani minimum az i1D3-at (vagy klónjait, amik pl. szoftveresen vannak visszafogva, sebesség értelemben). De az i1D3 már nem birkózik meg a HDR-el, arra az utódja (pro plus) megfelelő. -
KTTech
veterán
válasz
Speeedfire #4089 üzenetére
Nincs olyan, hogy kalibrált érték. Ha bekalibrálod (kalibrátorral) a monitorod, akkor jó lesz. Egyébként nem.
-
KTTech
veterán
válasz
Handemour #3612 üzenetére
Kell neked az a folyamat... a másik lehetőség, hogy visszarakod a LUTManagert, ami ugyanezt a dolgot tudja ellátni: betölti a kalibrációs profilt a gép indulásakor. Elég régen használtam Basiccolort, de úgy emlékszem, üzemmódváltás után nem tölti vissza, így erre figyelni kellene. A legjobb loadere a DisplayCal-nak van (DisplayCal Profile Loader), esetleg fel kéne tenni azt, és rábízni a feladatot, mert képes visszatölteni a profilt akkor is, ha valami kipucolta (pl. egy 3D-t használó alkalmazás, ami akár egy médialejátszó is lehet).
-
KTTech
veterán
válasz
Alabástrom #3421 üzenetére
Firefox és Irfanview, megfelelően beállítva. Mindkettő beállításáról volt többször szó itt a topicban.
-
KTTech
veterán
Nekem VA-s Eizo-m volt, 22-esek (2231W és 2243W), csak a méret miatt váltottam a Dell 2709-re, de IPS-t nem szeretnék (egyetlen IPS panel van ami esetleg érdekelne, ha lenne 27-es méretben, egy Panasonic, ami hozza a mostani VA-s monitor paramétereit, feketében is, de sajnos csak 24-esben van)
-
KTTech
veterán
válasz
general #1964 üzenetére
Az a képnéző semmilyen alapvető képmegjelenítést nem tud rendesen elvégezni. Főleg akkor nem, ha a kijelző kicsit is eltér az sRGB-től . Referenciának használhatatlan.
Az Irfanview, telepített pluginekkel ÉS bekapcsolt színkezeléssel, mely a monitor színterét veszi alapul, (kb. 1/5-re lassulva) megfelelően jeleníti meg a képeket, bármilyen - kalibrált - kijelzőn, aminek a Windows ismeri a profilját, és megfelelően be van állítva a Windows színkezelésében.
Ugyanez a helyzet a böngészőkkel is, gyakorlatilag csak a Firefox képes jól megjeleníteni a képeket nagy színterű monitoron, de az sem alaphelyzetében, hanem belenyúlva.
Még "szerencse", hogy a legtöbb monitor nemhogy nagy színteret, de sRGB-t sem tud... (jellemzően a laptopok 99%-a, szinte az összes TN-es monitor, de a PLS-ek közt is erősen esélytelen az sRGB, jó ha 60-70%-át tudják).
-
KTTech
veterán
válasz
mr_ricsi #1953 üzenetére
2. kérdésre a válasz: Elvileg bármilyen kalibrálóval lehet, csak legyen mögötte egy program, ami leolvassa az értékeket a számítógépen
A kontrasztot baromi egyszerű: fehér kép fényessége, fekete kép fényessége (töksötét szobában, persze), a kettő aránya a kontraszt. A színhőt meg csak simán leolvassák a fehér képről, miközben mérik a fényességét.Az elsőnél: nem sörözgethetsz
A korrekt megoldás: a tesztábrát méred a laptopon futó programmal, majd kézzel korrigálod a TV menüjében az értékeket, hogy megfelelő legyen a végén a kép (mivel a laptopod nem fogja vezérelni a TV-d belső szoftverét...)
-
KTTech
veterán
Lehet spektróval is gyártani egy különbözeti profilt, ami kb. annyit tesz, hogy a két műszer végigmegy az adott megjelenítőn, majd a kettő közti különbséggel korrigál a továbbiakban a HCFR (vagy épp a Argyll). Hátránya: csak az adott monitorhoz és kalibrálóhoz jó... viszont ahhoz tökéletes lesz.
-
KTTech
veterán
Egyeztess a monitorgyártóval, hogy miért így kódolta le a szoftverét a monitornak (bár valószínű azért, mert egy pontosabb elektronika SOKKAL drágább, és így ellensúlyozzák a hibákat, próbálják tartani a megfelelő együttfutást az adott gammagörbén). Egy Eizo-nál pl. mindig úgy reagál, ahogy kell neki (pedig ott 0,33% a lépésköz), csak épp az emberek nem szeretik megfizetni azt a minőséget (most ugyan egy Dell U2709-em van, mivel az IPS nem a kedvencem, maradtam az SPVA-nál, de előtte Eizo S1931, S2231W és S2243W volt, és érzem a különbséget, pedig ezek belépő szintűek gyakorlatilag náluk).
PS.: Ropi arra válaszolt, amit kérdeztél, pontosan. Az, hogy neked van a gépben egy LUT-od, nem jelenti azt, hogy a monitornak nincs egy saját, általad - a monitorok nagy többségében - elérhetetlen LUT táblája
-
KTTech
veterán
Még a tiednél sokkal nagyobb gyártók SEM kalibrálják be a monitorokat, sokkal magasabb kategóriában SEM.
Amik be vannak kalibrálva (so-so, általában újra kell őket kalibrálni rendesen), azok meg nem ebbe az ársávba esnek (nem olcsó és rövid idő a kalibrálás, és nincs olyan, hogy minden elkészült darabra helyes is... értelemszerűen csak betöltenek egy általános értéket a beállításokba és kész, akinek több kell, megoldja.). Amikben kalibráló is van, azok még egy pár 100E-el magasabban nyitnak.Szóval, ha tényleg színhelyes monitort akarsz, akkor olyan 450-500E Ft-os ártól már nézelődhetsz... pl. az Eizo-nál, NEC-nél, HP-nál és DELL-nél... a többit inkább hagyjuk (bár vannak jól sikerült darabok).
A fényérzékelő szenzor az első, amit ki szoktunk kapcsolni kalibrálásnál (egy valamire jó: elrontani azt).
-
KTTech
veterán
A 10 éves CRT-nek mindenképpen jobb a képe, mint egy LCD-nek (feltéve, ha nem belépő modell volt, hanem megkapta a kellő geometriai torzítást csökkentő dolgokat és a megfelelő rétegeket)
(már csak technológiából adódóan is). Egyébként valószínűleg mint a TV, mind a monitor nem színhelyes képet mutat. Alap, hogy minden segédáramkört, pl. automatikus fényerőt, dinamikus kontrasztot, stb. helyből kapcsolunk kifele, ha színhelyes képet akarunk. Aztán rá lehet menni kalibrálóval és már jó is lesz a kép (3D megjelenítésnél alapból csak nagyjából, mivel kitörli a LUT-ot váltáskor, és vissza kell állítani kézzel).
-
KTTech
veterán
válasz
Feri1977 #1858 üzenetére
24"-hoz 60cm nekem kicsit (NAGYON) közelinek tűnik. A 13.3-as laptopom nézem kb. 45cm-ről... (100cd/m2 fényerőre kalibrálva, D58-on). TN-es és a profil nélkül nézhetetlenül kék...
A fényerővel nem a fényerőt, hanem a fekete szintet állítod. Az LCD monitoroknál a fényerőt a kontraszt szabályozza.
Szerintem kezd azzal, hogy a szemednek megfelelő számítógépes korrigált szemüveget veszel (nem olcsó, de hasznos), sokat fog segíteni a fejfájáson, és ezzel párhuzamosan vidd el a monitort kalibrálni. Ezzel a kettővel meg fog oldódni a problémád. Illetve, ha netezés közben nem látod a betűket, ajánlom a CTRL + kombó használatát a böngészőkben.
Az meg, hogy nálam mire van állítva (fizikailag) a szempontodból irreleváns információ. Semmire nem mész vele, mivel minden gyártó egyedileg értelmezi az értékeket, még közelítést sem ad.
-
KTTech
veterán
válasz
Feri1977 #1855 üzenetére
De nagyon okos vagy... mennyi monitort is kalibráltál már?
És ki beszélt a Windowsba épített kalibráló izéről...? Normális kalibráló programok vannak (BasICColor, ArgyllCMS, BluEye Pro stb), amelyek megfelelő hardverrel (i1Display Pro, Colormunki stb, Spyderek) megfelelő beállítást tudnak eszközölni hardveres ÉS szoftveres szinten az adott környezethez igazítva.
Szemre jó szórakozást hozzá, de segítséget ne nagyon várj, mivel minden monitorhoz más beállítások a jók, még azonos szérián belül is, sőt, azonos monitornál 1 év távlatában sem azonosak a beállítások az öregedés miatt... és a nézési környezettől is függenek a beállítások.
-
KTTech
veterán
válasz
Johnny Cage #1851 üzenetére
Akkor egyelőre a megoldás, v2-es profilokat gyártani, és minden működik, mint régen... (bár a 37-esben még jó volt, úgy emlékszem, mivel néztem egy kalibrálás után).
-
KTTech
veterán
Kezdjük ott, hogy milyen a kijelződ és min kötötted össze? Ha jól emlékszem, egy TV, ami halmozottan hátrányos, főleg, ha PC-vel van összekötve, mivel HDMI-n alapból az RGB-t 16-235 közt akarja áttolni. HA felül lehet bírálni, akkor nincs gond, ugyanúgy néz ki, mint a YCBYCr444. Ha nem lehet, akkor van előnye a másik formátumnak. Viszont az olcsó (értsd: kb. 300E alatti, de az esetek nagy többségében a felettiek sem) TV-k nem támogatják a YCBYCr444-t feldolgozás közben, hanem átkonvertálják YCBYCr420-ra, mivel a DVD-k és BD-k ebben vannak kódolva, és ez az elsődleges felhasználási területük, tehát ki is dobják a színformációk javát...
Mind az RGB és az YCBYCr444 is tud akár 12-16 bites színmélységet is, ha megfelelő csatlakozás áll rendelkezésre (értsd: HDMI vagy DP ÉS támogatja a monitor illetve a videókártya is egyszerre). Viszont a küldő és fogadó oldalnak is tudnia kell, egyébként pont ugyanúgy 8 biten működnek, mintha DVI-t használnál...
-
KTTech
veterán
válasz
szarnyalosas #1828 üzenetére
Szia! Kalibrálóval. Mivel ez egy régi TN-es monitor, gyakorlatilag bármilyennel... sRGB-n kívül mást nem is tud.
-
KTTech
veterán
válasz
scarbantia #1816 üzenetére
Mivel kalibráltad (hardver, szoftver)? Mert ami a linken van, az tipikusan olyan hiba, mintha a kalibráló nem támogatta volna rendesen a háttérvilágítást...
-
KTTech
veterán
De ehhez hozzátartozik, hogy minden tartalomhoz tartozik egy adott referencia, amihez kitalálták (például, HDTV-k, filmek stb. a REC.709 illetve 2020, a nézési környezet az BT.2035 szabvány alá esik és így tovább).
Az előbb lemaradt az sRGB nézési környezete:
Parameter Value
Luminance level 80 cd/m2
Illuminant white point x = 0.3127, y = 0.3291 (D65)
Image surround reflectance 20% (~medium gray)
Encoding ambient illuminance level 64 lux
Encoding ambient white point x = 0.3457, y = 0.3585 (D50)
Encoding viewing flare 1.0%
Typical ambient illuminance level 200 lux
Typical ambient white point x = 0.3457, y = 0.3585 (D50)
Typical viewing flare 5.0%Ebből is látszik, hogy ugyan kalibrálni D65-re kalibrálunk, de nézni a tartalmat (és a környezetet beállítani) már D50-re kell...
-
KTTech
veterán
válasz
scarbantia #1811 üzenetére
Amit írtam a laborra is igaz
ott is ICC profillal kell(ene) softproofolni. És nincs olyan, hogy D65 "kell". Olyannak kell lennie a végeredménynek, ami illeszkedik a nézési környezethez. Ha épp D32 vagy D28, akkor olyan (kiállításoknál gyakran előfordul, hogy a megvilágítás ilyen). És ezért van az, hogy webre sRGB-ben dolgozunk, mert a legtöbb monitor ezt (se) tudja teljesíteni...
Az adobe RBG-hez az alábbi paraméterezés a "standard" (az aRGB kb. a látható színek 52.1%-át fedi le...):
Parameter Value
White Point Luminance Level 160.00 cd/m2
Black Point Luminance Level 0.5557 cd/m2 (0.34731% of white point luminance)
Contrast Ratio 287.9
Ambient Illuminance Level 32 lx
Reference Display Surround Level 32.00 cd/m2 (20% of white point luminance)
Viewing Surround 2 cd/m2
Gamma: 2.19
CIE Standard Illuminant D65A ProphotoRGB-nek pl. ez kell (a látható színek 90%-át fedi le):
Viewing Environment
Luminance level is in the range of 160–640 cd/m2.
Viewing surround is average.
There is 0.5–1.0% viewing flare.
The adaptive white point is specified by the chromaticity values for CIE Standard Illuminant D50 (x = 0.3457, y = 0.3585).Minél nagyobb egy színtér, annál több részt fed le a látható színekből, ergo annál hasznosabb, mivel a szűkebb színtereket meg tudja jeleníteni, azaz softproofolni (mondjuk az Adobe programok kérdés nélkül is ProPhoto-ban számolnak, minden egyéb színtér, amit beállítasz ebből konvertálódik).
-
KTTech
veterán
""3DLUT nem csak a legkomolyabb monitorokban van? Csak mert láttam olyan monitort, ahol van hardveres kalibrálás, de 3DLUT-ról nincs szó sehol. Viszont azt továbbra sem tudom, hogy ha a monitorba nyúlunk bele hardveresen, akkor kell-e .icc profil, vagy a monitoron belül zajlik minden korrekció?"
Monitoron belül történik."
Valamint van ICC/ICM profil is a további korrekcióra, valamint anélkül nem tudja a gép, hogy mire is van állítva a monitor
"Ez már nagyon off, de felmerült, hogy a laborok milyen profillal dolgoznak? Ha jól tudom a fotópapírok az sRGB-t se fedik igazán, illetve egész más alakú a színtér, de erről nagyon kevés infó van. (pedig ez megint egy nagyon érdekes kérdéskör, hogy a mai laborok, valamint csúcsnyomtatók milyen színtereket tudnak, mekkora valós bitmélységgel különülnek el a tónusok, stb...)"
Amilyent megjelölsz nekik, hogy használjanak. Legalábbis a korrekt nyomdáknál így van, ahogy az is, hogy minden reggel kalibrálják a nyomdagépeket.
A legkorrektebb nyomdáknál meg adnak ICC profilt az adott gép és papír kombinációhoz (ideális esetben több ezer mintavételi pontból legenerálva), hogy ténylegesen lehessen dolgozni rá. Így már a softproof valós eredményt ad, nem úgy, mint egy általános színtér.
-
KTTech
veterán
válasz
scarbantia #1806 üzenetére
A nyomtatásnál a napfény színét veszik alapul, ellenőrzéskor, általában. De ha komolyan akarnak dolgozni, akkor a kiállítási helyen aktuális színhőmérséklethez van hangolva.
A monitort célszerű D5800K-ra hangolni, az UGRA ajánlása szerint. Ez középút a D50 és D65 közt, ha jobban megnézzük. Nálam remekül bevált. Igaz, nem a "szokott" 2.2-es gamma értékkel, hanem L*-al. Az L* jobban illeszkedik a látáshoz, mint a 2.2-es vagy 1.8-as gamma.
A 120 cd/m2 nem kőbe vésett szabály. Függ a monitor méretétől, a környezeti fénytől, hogy mire állítjuk. Nálam kevés (30-50lx) környezeti fénynél 27"-os monitorhoz a 100cd/m2 vállt be legjobban.
A hardveres kalibrálás annyi előnnyel bír, hogy sokkal pontosabb, mint a szoftveres, hiszen közvetlenül a monitor 3DLUT táblájába kerül a korrekciós érték. Különösen ajánlott L* gamma használata esetén, mivel sokkal pontosabban követi le így (akár 12-16 biten - de ez igaz minden gamma értékre, természetesen), mint a monitor 8 (esetleg 10) bites LUT-jában... az eredmény: jobb színátmenetek (nem lépcsősödik olyan könnyen).
Egy öregedő CCFL-en (vagy LED-en) viszont semmi nem fog segíteni, ha egy szintet elér...PS-ben nem használjuk workingnek a monitorRGB-t... semmi jó nem jön ki belőle. Working space-nek használd azt a színtért, amit a végén látni akarsz (ha nincs ilyen, akkor a lehető legnagyobbal dolgozz). Ha nyomtatni készülsz, akkor használd soft-proofnak a nyomtatóprofilt (vagy akár az sRGB-t is célszerű így elkészíteni, ha nagy színterű a monitorod).
-
KTTech
veterán
-
KTTech
veterán
válasz
MrChris #1781 üzenetére
Nem teljesen egyforma, de erősen közelítenek egymáshoz (a prophoto-nak sokkal nagyobb a színtere mint az sRGB-nek, ez okoz különbséget). A böngésző megfelelő beállítása mellett... (persze, Chrome és IE helyből kiesik, ugyan van ICC támogatásuk, de az untagged képekkel nem tudnak mit kezdeni).
-
KTTech
veterán
válasz
MrChris #1766 üzenetére
Nem is kell tovább keresni a hibát, a monitor nem kompatibilis a kalibrálóval....
A leírásom szerint ha be van állítva az irfan, tökéletesen működik és azonos színt ad a Lightroomal is (ha a kép színtere nem lóg ki a kiválasztott kimeneti színtérből). A firefox beállításai is le lettek írva néhány hsz-el ezelőtt.
-
KTTech
veterán
válasz
MrChris #1762 üzenetére
Akkor valamit nagyon elrontottál a színprofiloddal. Pl. nagy színterű monitort kalibráltál olyan kalibrálóval, ami nem tudja a nagy színteret (pl. Spyder 2 és társai)... és mivel az említett programok tudják is használni a kalibrációt, így ez okozhat kellemetlen dolgokat.
-
KTTech
veterán
válasz
MrChris #1758 üzenetére
A probléma az, hogy pont IE-ben hibás a szín, valamint Windows képnéző-ben, nem pedig Firefoxban vagy Lightroomban... mivel utóbbi kettő korrektül tud színkezelést végezni (firefoxban és Irfanban is külön beállítás, illetve utóbbihoz plugin kell, hogy működjön a színkezelése, egyébként nem helyesen jeleníti meg a képeket...), ellenben pl. a Chrome, IE, Windows képnézővel.
-
KTTech
veterán
válasz
scarbantia #1733 üzenetére
Vedd ki a profile nevet, nem kell neki, csak problémát okoz...
-
KTTech
veterán
válasz
scarbantia #1731 üzenetére
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- Autodesk - Revit
- Egyéni arckép 2. lépés: ARCKÉPSZERKESZTŐ
- One otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 9***(X) "Zen 5" (AM5)
- Milyen billentyűzetet vegyek?
- Bittorrent topik
- Kerékpárosok, bringások ide!
- Sony Xperia 1 V - kizárólag igényeseknek
- Windows 11
- Kés topik
- További aktív témák...
- Samsung Odyssey OLED G8! 32"/4k/240hz/0,03ms/10BIT/Freesync-G-sync/HDMI 2.1/Smart Monitor
- BESZÁMÍTÁS! Samsung Odyssey G9 OLED 240Hz Dual QHD 0,03ms monitor garanciával hibátlan működéssel
- LG UltraGear 27GR95QL-B LoL Edition OLED Monitor! 2560x1440 / 240Hz / 0.03 ms / G-Sync!
- BESZÁMÍTÁS! LG UltraGear 27GL850-B 144Hz QHD 1ms monitor garanciával hibátlan működéssel
- HP Omen - 27" IPS - UHD 4K - 144Hz 1ms - NVIDIA G-Sync - FreeSync - HDR 400 - USB-C - KVM Switch
- AKCIÓ! MSI B450 R5 5500 16GB DDR4 512GB SSD RTX 2060 Super 8GB GDDR6 Rampage Shiva Zalman 500W
- AKCIÓ! ASUS Z97-A Z97 chipset alaplap garanciával hibátlan működéssel
- Bomba ár! Dell Latitude E7240 - i7-4GEN I 16GB I 256SSD I 12,5" HD I HDMI I Cam I W10 I Garancia!
- Az ASUS TUF Gaming B550-Plus csak rád vár! Kamatmentes rèszletre is!!
- 13-14" Új és használt laptopok , üzletitől a gamerig , kedvező áron. Garanciával !
Állásajánlatok
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest
Cég: CAMERA-PRO Hungary Kft
Város: Budapest