- Nem nyílnak a Foldok?
- Yettel topik
- Így lesz tégla a porszívódból - a Roidmi csődje
- Honor Magic6 Pro - kör közepén számok
- Fotók, videók mobillal
- Samsung Galaxy Watch7 - kötelező kör
- Vékonyabb lett, jobb kamerát kapott, de az akku maradt a régi: itt a Fold7
- Magisk
- Google Pixel topik
- Úszáshoz szánt fülhallgató a Xiaomitól
Új hozzászólás Aktív témák
-
kuyarashi
őstag
Kalibráltam service menü segítségével. Az az extrém kiugró érték az mi az, ill. mitől?
-
kuyarashi
őstag
válasz
general #4183 üzenetére
Egyetértek. Minden panelnek megvan a saját karakterisztikája. Én mindig úgy vagyok vele, hogy minden, ami kikerül a 'mesterember' kezei közül, az legyen pontos. Értem, hogy másik monitoron, AMOLED kijelzőn, stb. totál más lesz, de legalább a gyökereknél ne legyen baj a színekkel. Ha alapvetően jól vannak belőve egy kép, akkor még van rá esély, hogy színhelyes monitoron, vagy bármilyen megjelenítőn fog kinézni valahogy, de ha már alapjaiban is problémás, akkor még ennek lehetősége sincs biztosítva.
Mondjuk ugyanazt írtam le, hosszabban.Azt néztem, hogy a DELL monitorom R, G és B értékei 255 fölé is mennek. Ez miért van? A monitor natívban 8 bit (+ FRC). DELL U2713H.
Még egy. LG-nek végül csapattad? Év végén akartad True Color Finderrel is kalibrálni, ha jól emlékszem.
-
kuyarashi
őstag
Köszi. Igen, és a fényerőt service menüben nem tudom állítani, tehát pinyózni' kell.
Egyébként ez egy monitor. Szervizmenübe lépéskor a fényerőm megmarad.Még egy kérdés (meg később még egy). Ha natívban szeretném kihasználni a monitor tudását, akkor a Preset menü Offset almenüjét választhatom szerviz menüs HW kalibrálás előtt?
-
kuyarashi
őstag
Röviden; a 120 cd/m² egy általánosan "elfogadott", vagy inkább bevetett fényerősség monitoroknál. Általános célra és olyan grafikai munkára, ahol a végeredményt megjelenítőkre szánják. Ettől függetlenül (környezeti fény mennyisége, egyéni igények) lehet növelni, esetleg csökkenteni a fényerőt.
Valószínűleg elégedett leszel vele, de a puding próbája az evés.Persze állíthatsz is majd a fényerőn. Lehet mondani, hogy a kalibrálás így értelmét veszti, de igazából eleve nem ér sokat. Tudom, hogy kicsit kiábrándító, de az hogy a webshop valamilyen VGA-val, valamelyik kimeneten bekalibrálja a monitort, az nem sokat ér, sőt félrevezető. *Ropi* fotós tudásbázisát érdemes átolvasni. (Első piros szöveg előtti rész.)
-
kuyarashi
őstag
-
kuyarashi
őstag
-
kuyarashi
őstag
válasz
mikrofon #4075 üzenetére
Arra ügyelj, hogy ne vibrálós fajta legyen, mert az sokakat kikészít (van rá esély, hogy telefonnal tudod tesztelni). Ha nem is fárad el a szemed, vagy fájdul meg a fejed, akkor sem túl baráti, ráadásul a PWM-esek hamarabb is döglenek be.
Még egy. Ott van a káros ibolya-kék fény, ami a ledekből szivárog és kicsit szerintem túl van fújva, mégis jó, ha tud róla az ember. -
kuyarashi
őstag
válasz
Alabástrom #4072 üzenetére
Ez tényleg csak félig-meddig ide illő téma, de pár sort mindenféleképp megér.
Esetedben, ahol nincs nyomtatás, alapvetően a monitor adja a fényt és nincs akkora jelentősége a CRI értéknek, de azért számít és én úgy vagyok vele, hogy miért kell elrontani azt, ami már régóta jól működik. Jelen esetben mondjuk nem szándékos, csak nem kívánt velejáró.
Konkrétan arra gondolok, hogy míg a hagyományos, wolfram izzók a látható fény teljes spektrumát tudják, addig a ledek például nem (legalábbis általában). A jól ismert villanykörte a Naphoz hasonlóan, mondhatni a legtermészetesebb úton állítja elő a fényt, mivel izzik. Ezért a szemnek is ez a legkevésbé káros és természetellenes. A ledek viszont túlnyomó részt 85%, jobb esetben 95% CRI-re képesek. Persze vannak speciális led fényforrások, de a munkát, vagy sok idő eltöltését ebben a fényben alapvetően nem ajánlom jó szívvel. Sok led PWM-es, tehát vibrál is. A hagyományosnak viszont kicsi a hatásfoka. Vannak még fénycsövek, energiatakarékos 'izzók', stb. Egyik jobb, mint a másik, szóval nem szívesen foglalok álláspontot, úgyhogy nagy segítség voltam.Én nappal természetes fénynél, este éjjeli lámpa fényénél dolgozom. Nem variálom túl. Megszoktam, így a színhelyességgel általában nincs nagy problémám.
-
kuyarashi
őstag
válasz
mikrofon #4070 üzenetére
Persze, számít, de sok minden más is.
Ezen a téren az ideális kb. az volna, ha teljesen lesötétített szobában dolgoznánk ki a képeket, ahol mondjuk hagyományos izzók adnák a környezeti fényt, amelyeknek 100 körüli a CRI-je. Más kérdés, hogy kinek esne jól "bányában" melózni, vagy hogy miért világítsunk nappal, stb.A legideálisabb munka persze eleve nem ülő, egy irányba bámuló meló...
-
kuyarashi
őstag
válasz
Alabástrom #4066 üzenetére
Biztos, hogy a környezeti fénnyel volt gond? Nem inkább az agyad színérzékelésével, a monitor bemelegedésével, stb.?
-
kuyarashi
őstag
Kemény. Egyetértek, bár még nem kalibráltam ilyet. Én 2 éve nézem ezt a modellt és ár érték arányban elég ütős (bár egy ideje kicsit drágább, mint szokott). Ami jobb nála, az az UP2718Q, de az már más kategória (valós 10 bit megjelenítés, 4k, HDR). A hardveres kalibrálása több, mint 40 percet vett igénybe i1D3-al. Ráadásul most elég drága. 1 éve még "csak" 350.000 Ft volt az Oázisban.
Visszatérve az UP2716D-hez, van egy kistestvére ugyanezekkel a specifikációkkal UP2516D néven. Ahogy a típusa mutatja, 25 colos, de valószínűleg ugyanennyire teljesít jól.
A Dellnek ezen vonalán (széles színskála, GBr-LED) még az U2713H az, ami nagyon jó, én ezt használom. A fent említett típusok állnak csak felette. -
kuyarashi
őstag
A Capture One egy nagyon jó program, Lightroomnál például sokkal gyorsabb (is).
Lehetséges, hogy nem ezzel, hanem a többi szoftver színkezelésével van gond, vagy inkább eltérés. -
kuyarashi
őstag
válasz
turorudi #4005 üzenetére
Röviden:
Monitor színtérre nem is érdemes állítani, mert akkor csak nálad lesznek olyanok a képek, mint amilyenre szerkeszted őket.
Ha a monitorod tudja az AdobeRGB-t, akkor érdemes arra állítani és abban feldolgozni a képeket, hogy legyen mozgástered, a végén pedig a kimenetnek megfelelő profilt beállítani és persze beágyazni. Szóval igen, pipáld az ICC-t mentéskor, de előtte mondd meg neki, hogy mi legyen az a színprofil! Ha netre (és bármilyen más megjelenítőre) szánod a fotót, akkor sRGB-re konvertálj (szerkesztés menüpont alatt), ha nyomtatásra, akkor általában maradhat aRGB, de érdemes előre leegyeztetni a nyomdával.*Ropi*:
Kicsit eloroztam a választ, de gondolom te ezt már százszor leírtad. -
kuyarashi
őstag
válasz
MrChris #3986 üzenetére
Telepítetted a monitorhoz a gyári drivert, vagy színprofilt, stb?
zohan1970 (#3987):
Van több mód a NEC-ek szerviz menüjébe való belépésre, de nekem nincs NEC-em, úgyhogy kipróbálni nem tudom ezeket.Idézem:
1.
"- display menü
- display mode - proceed - (azonnal) reset (nyomva tart), és láss csodát.
- WARNING ENTERING SERVICE MENU"2.
- Press MENU/EXIT to enter the user menu.
- Press LEFT to go to the monitor information screen.
- Press SELECT and RESET/DV MODE at the same time.
- You will get a warning screen. Press SELECT to enter the service menu. The power light will flash between blue and amber.Hirtelen ennyi, talán már próbáltad őket. A belépés módja általában gyártónként változik, de modell szinten azért nem.
Csak óvatosan a szerviz menüben! -
kuyarashi
őstag
válasz
MrChris #3981 üzenetére
A cameratico.com oldalon tudod a böngésző színkezelését tesztelni.
jjeahh (#3983):
MrChris a Firefoxot önállóan beállította. -
kuyarashi
őstag
válasz
MrChris #3979 üzenetére
Szia!
Ha Chrome, akkor a címsorába másold be a "chrome://flags/" parancsot'! Keresd meg a "Force color profile" sort és a legördülő menüjében állíts át a színkezelést sRGB-re, majd kattints a jobb alsó sarokban megjelenő "RELAUNCH NOW" gombra!
Újraindulást követően ellenőrizd a színeket! -
kuyarashi
őstag
És akkor most a lényeg, egyértelműen.
A lemenő nap színe narancsos, árnyalatú. Mit csinál ilyenkor az ember (és a legtöbb élőlény) évmilliók óta; csicsizni megy. A legtöbb reggel milyen színű? Mondjuk a kora reggel van, hogy szintén narancsos, de általában hideg, kékes árnyalatot párosítunk mellé. Ennek megfelelően alakult ki az emberben (is) az alvásszabályozás (persze még sok minden közrejátszik, de ez is benne van). A melatonin a teljes belső óránk szabályozásáért felelős hormonunk, amire bizonyos mértékben a színek is hatással vannak. Ez tudományos tény.
Manapság azért lett ez ennyire felkapott, mert már minden led (meg 3D, meg 4K). A legolcsóbb gerjeszthető anyag kék színű, ezért a gyárak legtöbbször ezt használják (lámpákhoz, kijelzőkhöz). Ma már mindenki okostelefonnal járkál, vagy hosszú órákat ül számítógép előtt. Az LCD-k 90%-a led háttérvilágítású, melyeknek mondjuk 90%-a (ezeket hasraütésszerűen írom) W-LED-es, ami a "white led-re" utal. A fehér (white) fény előállítása pedig kék diódákkal és az előttük helyet kapó sárga foszfor szűrőréteggel történik. Csakhogy szivárog át némi kék fény is a szűrőn. A fény 380 és 500 nm közötti tartományban levő ibolya és főleg kék összetevőjét nagy energiájú látható (HEV) kék fénynek nevezzük. A 380 és 440 nm közötti hullámtartományban levő kék ibolya az, ami elméletileg különösen káros hatású, és valószínűsíthetően a retinában -a nagy energiájú beeső fény által- okozott kár, a fotoretinitisz egyik oka -elméletileg. Azt tudom elképzelni, hogy az alsóbb tartományban lévő kevéske ibolya lehet az, ami konkrétan degeneráló, de ennek egy részét nem érzékeljük, mert ez már karcolja az ultraibolya határát. Az efölött "található" kék árnyalat pedig igazgatja a melatonin szintet, ami alapvetően nem káros, csak ugye jóból is megárt a sok.
Szóval önmagában a kék fény természetesen nem káros, de az sem természetes, hogy az ember egy olyan hálószobában hunyja le a szemét este, amit előtte órákon keresztül ledes olvasólámpa világított meg, vagy elalvás előtt monitort, telefont bámult. Ma pedig ez már rutin, ezért tolódhat el az alvási ciklus és a rem szakasz, tehát alapja mindenféleképp van az állításnak.
Úgyhogy lehet arról vitázni, hogy a gyakorlatban ennek mekkora a szerepe, vagy egyénenként hogyan változik, vagy hogy mekkora szelete ennek a marketing. Tény, hogy sok szemüvegre visznek fel kék fényszűrő réteget (pl.: Zeiss 380-440 nm), vagy építik bele magába a lencse anyagába (Essilor 415-455 nm), vagy monitorokba, mobilokba akár szoftveresen, de szerintem kicsit el van ez túlozva. Elkezdték a nagyobb gyártók, a többiek pedig nem maradhattak le.A monitorodat érdemes ibolya-kék mentesítőt kikapcsolva, natívban kalibrálni, aztán ha nem színspecifikus melót végzel, akkor akár érdemes lehet bekapcsolni és ezzel megadni szervezetednek a kíméletesebb fény adta lehetőségeket.
Az a fotós, vagy nyomdász, grafikus pedig, aki szemüvegre szorul, kerülje a kék fény blokkolós szemüvegeket, mert elviszi a kelvin értéket. A boltban csak kérni kell egy lencsét és át kell rajta nézni. Ugyanakkor van, akit különösebben nem zavar. Egyébként ilyen esetben az eladó sem szokta ajánlani.
-
kuyarashi
őstag
Igen, erre gondoltam. A vélemények ráérnek egyébként, de az írás átfogónak tűnik, ezért érdekel, hogy konkrétan mi szorul benne korrekcióra.
(Még én is csak 2 részt olvastam el.)A ProPhoto RGB-t még nem próbáltam, de most megtettem, és meglepően nagyobb színtér, mint az aRGB. Fotókon is tesztelem majd. Talán jobb ebben feldolgozni?
-
kuyarashi
őstag
*Ropi*, ezeket olvastad már? Hiba, pontatlanság, vagy "egyet nemértés" van-e benne részedről?
(Mint például az első részben, miszerint a SW kalibrálás egy 0 a HW kalibráláshoz képest. Bár ez elég régi írás, akkoriban ez az állítás még megállhatta a helyét.) -
kuyarashi
őstag
Engem egyáltalán nem lep meg. Ha valaki bekalibrál egy monitort mondjuk DP porton egy bizonyos kábellel, aztán kicseréli egy másik DP kábelre, még akkor is lehetnek különbségek, a portváltásról meg ne is beszéljünk.
Az, hogy papíron azonos a HDMI és a DVI jele, szerintem nem egészen igaz. Akkor mondhatnánk, hogy a jel így is, úgy is digitális, ami kettes számrendszerben 0 és 1, szóval akár kártyát is cserélhetünk, elméletileg 0 és 1 ott is, ergo a kép ugyanaz. A monitorban a csatlakozó szálai totál máshová vezetnek, ahogy a VGA-n is. Így sosem lesz teljesen azonos a jel. A GTX 1060-on a DP portot például külön chip vezérli, ami firmwarezhető.Egyébként nemrég én is egy Q3279VWFD8 monitort kalibráltam, elég jó eredménnyel. Az illető 5 év garanciával 65.000 Ft-ért vette.
Kicsit lagos és a 30" feletti LCD-knek még a prémium kategóriában sem elég homogén a hátterük, de ennyiért baromira megérte. A tartósság más kérdés, majd az idő elárulja. -
kuyarashi
őstag
Az első két válasszal egyetértek, sőt én is ezeket a beállításokat használom jelenleg.
A harmadikkal is egyetértek, de annyival kiegészíteném (ill. pontosítanám részemről), hogy általában a levilágító laborok várnak sRGB fájlt, hisz az átlagemberek fényképezőinek, telefonjainak nagy többsége sRGB-t használ. Ezért ezeknek a printereknek az alapbeállítása is sRGB, ami átállítható aRGB-re (legalábbis a miénk).Mi dönti el, hogy épp D50-et, D65-öt, vagy L* gammát választasz?
-
kuyarashi
őstag
Mit jelent az, hogy a munkafolyamat is natívban megy, ami nálad aRGB? A natív és az aRGB az két különböző dolog, nem?
Egyébként én is így nyomom. Sok nyomtató viszont sRGB-t vár. A laborgépünknek például állítható a kimenete (aRGB, ill. sRGB), de alapvetően az átlagemberek 99%-a sRGB-t használ (még, ha nem is tud róla), ezért a printer alapból sRGB-ben van.Photo (D50, Gamma 2.2)-ben kalibrálsz? Illetve PS-ban a proofot használod-e, illetve ha igen, mire állítod?
-
kuyarashi
őstag
válasz
sebixxx #3921 üzenetére
Ekkora nyomorék nem lehetek! És mégis. Nagyon benéztem. Az egy dolog, hogy "elozo-t" írtál, de valamivel össze is kevertem.
Ha a kontraszthoz és a gammához kell nyúlni, az szerintem már nem jó. Szemre lehet jobbnak tűnik bizonyos tartalmaknál, mint volt, de összességében valószínűleg nem jobb.
Nehéz egyértelmű választ adni arra, hogy jobbak lesznek-e a színek kalibrálást követően. Ha ezalatt azt érted, hogy színhelyesebbek lesznek az árnyalatok, akkor a válasz igen. Ha azt, hogy észrevehetően teltebbek, mélyebbek, kontrasztosabbak, vagy harsányabbak, akkor a válasz az, hogy nem valószínű, vagy az, hogy részben. Egyrészt ez függ attól is, hogy jelenleg milyen állapotban van a monitor, másrészt pedig az egyéni ízlésedtől is, mert ez a része eléggé szubjektív és persze a felhasználás célja is meghatározó.A megfizethető tartományban a legjobb megjelenítőkalibráló eszköz az i1Display Pro. Sokáig ez volt a 2. legpontosabb kalibráló (vagy talán még most is?), amit csak a Discus előzött meg, viszont az ennek a többszörösébe kerül és általában nem támogatott hardveres kalibrálások során. (Persze ezt a mondatomat szépen szét lehet cincálni -ezért nem is megyek bele jobban.) Ami még az i1D3 mellett szól, hogy mai napig ez a leggyorsabb koloriméter és mivel nem kémiai alapú, 10 év múlva is kb. annyira pontos lesz, mint ma.
Grafikusoknak, fotósoknak, animátoroknak azért nem árt, ha van saját eszközük, de általános célra használt monitorok mellett nem kötelező. Jó, ha van. -
kuyarashi
őstag
válasz
sebixxx #3915 üzenetére
Teljesen természetes. Eizoval nem érdemes összehasonlítani egy TN paneles monitort, talán még akkor sem, ha az Eizo is TN. A monitorkalibrálásnak pedig nem az a hozadéka, hogy több színárnyalatod, vagy nagyobb színtered lesz, hanem az, hogy megpróbálja megközelíteni a referenciát, azaz színhelyes(ebb) árnyalatokat adjon a monitor, rendben legyenek a gradiensek, stb.
Tehát szebb nem igazán lesz a Delled, csak pontosabb. (Persze ez az IPS-ekre, VA panelekre is vonatkozik.) A TN még TN marad.Válaszolva a kérdésedre pedig, a Spyder 5 egy kémiai alapú kalibráló, amelyek köztudottan nem valami pontosak, főleg ha már 1-2 évesek.
Egyébként kicsit több lépésből áll a kalibrálás, mint írtad, de nem sokkal bonyolultabb.Megírnád az Eizo típusát?
-
kuyarashi
őstag
válasz
zohan1970 #3872 üzenetére
Szia!
Érdemes DP portos VGA-t keresni, mert ez "iparibb" szabvány. A HDMI hangot is átvisz, tehát a szórakoztatóelektronikában megvan a helye, de monitorhoz sokkal inkább DP. Talán a többiek is egyetértenek.
Processzorból szerintem csakis Intel, videokártyából pedig játékra NVidia és minden másra is.
Mondjuk számításban jók az AMD-k, de olykor drivergondjaik vannak, néha a hőmérsékletük és fogyasztásuk is magasabb. Ugyanakkor van, hogy ki lehet fogni őket elég jó áron.
Sok múlik azon, hogy mennyit szánnál rá.Én egy pár éves, gyári HP géppel nyomom a grafikát; előnye a megbízhatósága és az olcsósága. (Például a 32 GB RAM 28.000 Ft volt hozzá. 6/12 magos CPU pedig 30-40.000 Ft jelenleg. Stb.)
-
kuyarashi
őstag
válasz
general #3842 üzenetére
Az a baj, hogy csak a Spyder 3-al lehet hardveresen kalibrálni (ha jól tudom). Az pedig elég gyenge volt újonnan is, nemhogy elöregedve. Én meg is kaptam a monitorhoz az LG logós Spydert, de használhatatlan volt, csak rontott a helyzeten, ezért el is adtam. Szemmel láthatóan agyonvágta a színeket.
Ugyanakkor, nálam megvan a gyári lemez -többek között- az eredeti True Color Finder programmal.
Ha kipróbálod a *Ropi* által küldötteket, várom az eredményt. Ha pedig kell még szoftver, szólj és küldöm. -
kuyarashi
őstag
válasz
general #3829 üzenetére
Öccsééém!
Anno szenvedtem a service menuben, de nem találtam a 256 pontos színkorrekciót, a többihez meg nem mertem nyúlni. Az X és Y koordinátákat lehet itt eltolni 16-os számrendszerben. A legjobb eredményt úgy kaptam, ha az X-hez nem nyúltam. A monitormenüben csak a fényerővel machináltam. 80 cd/m² értékre akartam belőni, de végül 120-ra állítottam, mert ugye ez a monitor PWM-es. Úgy voltam vele, hogy minél kevésbé vibráljon. (Bár meg kell jegyezni, hogy szemmel 80 cd környékén sem látom a vibrálást. Talán mert a monitor maximális frekvenciája 240, vagy 250 Hz, ami elég magas. Így még 80 kandelánál sem érzékelhető.)A lényeg, hogy az eredmény nálam is nagyon korrekt lett. A múltkori "mezei menüs" kalibrálás előtt 85 cd/m² volt az LG fényereje (100%-os brightness mellett), kalibrálást követően pedig lecsökkent 58-ra, és hiába kaptam használható színeket, a kelvin érték 8.000 körüli volt.
A mai, szervizmenüs kalibrálás előtt 108 cd/m² fényerőt mértem (100% brightness-nél), XY-os állítgatás után pedig 80 cd/m²-t, de 37-es brightness mellett, 65-ösnél pedig 120 cd/m²-t. A színhőmérséklet 6450-6550K között van.
Ja, és a monitormenüs' kalibrálás nincs hatással a menürendszerek színére, szóval csak a felszínt kapargatja, ezért eddig minden menüablak rózsaszínben úszott, viszont a szervizmenü XY koordinátás, hardveres kalibrálás viszont alapjaiban vágja helyre a rendszert. Fullos a cucc, úgyhogy nagy köszönet a tippért!Sajnálom, hogy a magas költségek miatt nem gyártják az RGB LED paneleket; brutális potenciál van bennük. Mivel ez nincs, az OLED pedig ritka és kényes', várom a microLED technológiát.
Service menu
A kalibrálás utáni értétek sokkal jobbak, mint legutóbb. Kíváncsi volnék, hogy újonnan mi jött volna ki belőle.
-
kuyarashi
őstag
válasz
general #3829 üzenetére
Ezt akár én is írhattam volna, nagyon kemény.
Detto, amit írsz. Szóval ugyanez minden, kb. szóról-szóra stimmel. Ja, és szintén Csabán vettem.
(Csak az időpont és az ár nem stimmel.)
Amúgy emlékszem, hogy régebben olvastam a hozzászólásaidat. Holnap veretem neki, aztán írok. Köszi. -
kuyarashi
őstag
válasz
taranis #3825 üzenetére
Az U2713H monitoromban volt kb. 1.5 éve 12.000 üzemóra (szintén GR-r LED háttérvilágítás). Jelenleg 80 cd/m² fényerőn használom, amit 6-os brightness (igen, jól olvasod) és natív 50-es kontraszt mellett teljesít a monitor. Úgyhogy biztosan van még a tiédben is potenciál.
-
kuyarashi
őstag
ZozzM (#3808):
IGP a prociba integrált grafikus processzor (már, ha Inteled van). Csak portot kell váltanod, mármint a gép hátulján át kell dugnod a kábelt a VGA kimenetéből a processzoréba (persze lehetséges, hogy kábelt is kell cserélned).taranis (#3809):
Tesóm fotós, neki ilyet vettem (Fuji). Még nem sokat használta, de ígéretesnek tűnik. 27 colon, a 2K felbontás pazar', mármint FHD után tényleg. Nekem 24 col FHD-ről (~94 PPI), 27" 2K-ra (~109 PPI) váltani meglepőbb volt, mint ezután beülni a szintén 27" 4K (~163 PPI) elé. Egyszerűen azért, mert 70-80 cm-ről (ahogy én dolgozom) a szem felbontóképessége már hamarabb eléri a határait. Ettől függetlenül a 4K természetesen jobb. Ha a VGA bírja, akkor 70, vagy 10 milliárd K még jobb volna.
Kérdésedre válaszolva, természetesen nagy hatással lehettek rá az évek, főleg, hogy (WCG) CCFL fénycsöves, de a gyárilag megadott 350 cd/nm fényerőből biztosan sok megmaradt még. A bő harmada valószínűleg elég is. A miénkkel nincs gond. Viszont sárgulnak, de úgyis kalibrálni fogod. A Prad szerinti 97,5% aRGB nem rossz. Azért merem ajánlani, mert 1 év bolti garanciával adják. Ezen az áron szerintem elég jó vétel.
Ugyanakkor a karoli9 által javasolt HP LP2475w egy széles körben elfogadott és kedvelt monitor volt, épp a pontos színei miatt. Szintén WCG CCFL, úgyhogy a helyzet hasonló. Persze más a méret és a felbontás.
Ha már az öregeknél' (9 éves sztori) tartunk, akkor még ott a Dell U2410 is, ami kb. ugyanez a kategória.
Ha pedig LED-est szeretnél, akkor U2413. -
kuyarashi
őstag
válasz
karoli9 #3777 üzenetére
Ha RAW-ból és JPG-ből is ugyanolyan rosszak a képek, akkor nem azzal lesz a gond, hogy milyen színtérre állítja a vázat (főleg, hogy RAW-ba való fotózáskor bármelyik színtér kinyerhető).
Azért dolgozza fel jelenleg tableten a képeit, mert monitoron esélytelen, annyira félrekalibrálták. Ezért írtam én is, hogy törölje a színprofilt, mert még akkor is sokkal-sokkal jobban jár.
Talán tényleg csak az probléma forrása, hogy a kalibráló cég saját VGA-val x porton kalibrált. Viszont szerintem még ebben az esetben sem kellene ennyire használhatatlanná válnia a monitornak. Ahogy én értelmezem, nem "csak" 2-3 deltaE eltérésről van szó.
-
kuyarashi
őstag
Velem anno olyan történt, hogy egy ismerős 5D-vel készült RAW képét hívtuk elő, ami iszonyat fakó lett. 3 különböző monitoron (H-IPS, CRT, TN) is megfelelőek voltak a színek, a Konica R1 vegyszeres laborunk viszont nagyon szürke képet készített. Bármilyen más képet elküldtünk neki, hibátlan volt, de amint beadtuk neki az 5D képét, ismét színtelen eredményt kaptunk.
Lementettem a módosítatlan nyers képet, így én magam is feldolgozhattam, de szintén béna lett. Próbáltam túlszaturálni, majd RAW-ból sRGB-be és aRGB-be is menteni, sőt a laborgépen is aRGB-t állítani, de sehogy sem jött ki az a szín, amit a monitorokon láttunk. Közelében sem volt annak, szóval nem arról beszélek, hogy leheletnyi volt a különbség, hanem arról, hogy közük nem volt egymáshoz.Ez a jelenség csak ezzel az egy alkalommal történt meg, de azóta sem oldódott meg a rejtély. Máskor nem volt probléma abból az 5D-ből származó fotókkal.
-
kuyarashi
őstag
válasz
#27956736 #3767 üzenetére
Miért nem törlöd a színprofilt? Ideiglenes megoldásnak megfelel. Így legalább visszatérhetnél a megszokott színekhez. A mostaninál mindenképp jobb és nem kellene tableten szenvedned (feltételezem, hogy nem valami kényelmes).
Ha te nem nyúltál a monitorhoz, akkor valószínűleg kalibrálásnál szúrtak el valamit. -
kuyarashi
őstag
Dehogy. Az LG W2420R egy kvázi legendás, RGB-LED háttérvilágítású, WCG monitor, ami utoljára úgy 2013-ban volt kapható, 300.000 Ft-os áron (előtte persze fél millió volt). Én outletből, 99.000 Ft-ért vásároltam 7-8 évvel ezelőtt.
#3773
Itt most arról van szó, hogy eddig (szemre) élvezhetőek voltak a képek, kalibrálás óta pedig borzalmasak. Azt meg is jegyezte ZozzM, hogy bármi más megjelenítőn rendben vannak a képek. Persze biztosan nem 99.9%-osan színhelyesek, de legalább átlagosak, nem úgy, mint a kalibrált monitoron. -
kuyarashi
őstag
válasz
Lassú Víz #3762 üzenetére
Lassú Víz és *Ropi*:
Várjunk, ehhez ismerni kell a modellt. Ez az LG egy RGB LED (nem W-LED, GB-r, stb.) háttérvilágítású, széles színskálás monitor, amiből nagyon kevés készült (a magas előállítási költségek miatt) és aminek alapvetően brutálisan nagy a színtere, épp a 3 különböző lednek köszönhetően. A nagy hátránya is épp ebből fakad; a 3 különböző alapanyag -aminek a gerjesztésével létrejön a monitor fénye-, nem egyforma ütemben bomlik, így idővel túlsúlyba kerül a 'kilehettalálnimelyik' szín.
Szóval itt a háttérvilágítás viszi el a színeket, ezért sosem lesz már profi ez a monitor (ahogy ezt a 25.000 kelvines-es plafonérték és a ~8.000-es kalibrált érték is mutatja), kivéve, ha tényleg megoldom (álmomban) a diódák fényintenzitásának külön-külön való szabályozását.A kalibrálást megelőző factory reset a monitor beállításait a gyári alapértékekre csavarta, aminek következtében 100% brightness-t és 70% contrast-et kaptam. A specifikáció szerint 250 cd/m² a monitor maxa, de öregsége miatt már csak 85-öt ad (lsd. 1-es és 2-es ábra). Miután a menübe lépve levettem a kék csúszka gyári, 50-es értékét 0-ra, a pirosét 4-re -ezzel nagy mértékben elfordítva a kristályokat-, a fényáteresztés nagyban lecsökkent, így kaptam azt az 58-as értéket (vagy nem?). Magyarul a háttérvilágítás hibáját a folyadékkristályok megregulázásával akartam kijavítani, ami rohadtul nem ideális. A monitor kukába dobáson kívül viszont csak ez az egyetlen lehetőségem maradt. Így megint "Hello Kitty" feeling van. (Ahol a Hello = "viszlát soha többé!".)
(Egyébként szemre nem tűnik annyira kevésnek az az 58 cd/m², mint amennyire az ember számítana. Igazából a 80 cd/m²-es Dellemhez képest majdnem fel sem tűnne, ha nem látnám a számokat.) -
kuyarashi
őstag
Ez jó hír!
A 3.3.2-vel most a régi RGB ledes LG-met kaptam nagyjából rendbe, ami totál rózsaszín volt (anno töltöttem fel képet is). Szemre egész jó az eredmény, persze műszeres méréssel kiderül, hogy a fenenagy gamutja "enyhén" el van csúszva. A szintén széles színskálás Dellem után ismét káprázatos színeket kaptam tőle, viszont a 2 monitor képi világa nagyban eltér egymástól, úgyhogy munkára továbbra is csak maximum 2. monitorként használható az LG.
Szét kéne kapni és a ledvezérlő elé be kellene iktatni egy szabályzót (már ha külön kezeli a 3 színt az elektronika).Nagyon jó volna, ha fel lehetne támasztani, mert nagyon komoly cucc, sajnálom elenyészni hagyni.
W2420R OSD-ben állított értékek - szintén fotózva (biztosan lehet jobban is csinálni) -
kuyarashi
őstag
Majd *Ropi* pontosít, ha erre jár. Neki van némi' tapasztalata (és spektrofotométere is). Úgy emlékszem, hogy az újabb verziók valamivel melegebbre kalibrálnak, mint a 3.3.2.
Egyébként igen, furcsa, de az még furcsább, hogy a kalibrálók nagy része elég pontatlan, ami megelőzi a szoftver pontatlanságát. Persze ettől függetlenül legyen precíz a program.
-
kuyarashi
őstag
Ha Display CAL-t telepítem egy gépen, majd bekalibrálom a gépre kötött monitort, akkor ugye minden Windows (7, 10) indításnál betölti a program a profilt? Tehát nem kell megcsinálnom egyszer sem a manuális élesítést.
-
kuyarashi
őstag
Kíváncsiságból kérdezem, hogy a plazmák mennyi' színt tudnak az sRGBl és aRGB színterekből megjeleníteni és mennyire fedik le azokat.
Előre is köszi. -
kuyarashi
őstag
Ha megkaptad az ICC profilt, akkor azt bármikor be tudod tölteni a rendszeredbe, sőt előtte ajánlott is a Factory Reset.
Az megint más kérdés, hogy mennyit ér egy olyan kalibrálás, ahol más videokártyát, esetleg más kábelt használtak és mások voltak a környezeti tényezők. Nem mondanám, hogy semmit, de azértt írom.A hardveres kalibrálás más tészta, de ezt az Acert nem lehet így kalibrálni (legalábbis, ha hardveres kalibrálás alatt nem a szervizmenü bolygatását értjük).
-
kuyarashi
őstag
A választ megkaptad.
Szerintem általánosságban irreleváns otthonra több százezres kalibrálót venni. Egyrészt kicsit aránytalan, ha mondjuk a monitor többszörösébe kerül, másrészt, ha a monitort nem munkára használja az ember, akkor biztos, hogy nem veszi észre a különbséget. Harmadrészt, pedig ha, nyomtatót nem kalibrálsz, úgymond feleslegessé válik ez funkció. Egyébként meg a i1D3 egy pontos és nagyon gyors műszer. Annyira kicsi hibaértékkel (deltaE) dolgozik, amit szabad szemmel már nem különböztet meg az ember a referenciától.
A Colormunki pedig szerintem ideális otthonra.(Egyébként kezdő vagyok a témában, de a fentiekben szerintem a többiek is egyetértenek. Ha nem, akkor javítanak.)
-
kuyarashi
őstag
Én is azt tudom mondani, hogy ez a szoftvertől függ, de kiegészíteném annyival, hogy a gyári programok is van, amikor jól jönnek. Mégpedig a hardveres kalibrálásnál. Ehhez persze a kijelzőnek is támogatnia kell a dolgot, ami viszonylag ritka.
99%, hogy te mindent szoftveresen fogsz kalibrálni, ebben az esetben pedig legjobb a DisplayCAL 3.3.2. Ha visszaolvasol a topikban, kiderül, hogy az újabb változatok nem pontosak. Reméljük ez változik. A 3.3.2-t lehet kicsit nehéz lesz megtalálni, úgyhogy ha ilyen gondod lesz, szólj! -
kuyarashi
őstag
Szia!
Nem, a ColorMunki Display-el szerencséd van. Idézem Ropit: "Amiről biztosan tudom, hogy nem kémiai alapú szenzorosak: X-Rite Colormunki Display, az X-Rite Eye One Display Pro (i1D3, EODIS3) és a BasICColor Discus (ár szerint növekvő felsorolás)."
Az igényeidhez szerintem bátran ajánlható ez az eszköz. Sok sikert hozzá! -
kuyarashi
őstag
Valaki le tudná írni, hogy hogy kell működésre bírni a DisplayCAL programot? Windows 10, Dell U2713H és i1D3.
Letöröltem minden kalibráló szoftvert és az X-Rite drivert, majd telepítettem a DPCAL 3.3.2-t, de még mindig szürke minden, és a legördülő menükből sem érek el semmit.
Előre is köszi. -
kuyarashi
őstag
Olyat szoktak csinálni, hogy bekalibrálnak hardveresen egy monitort, majd arra rákalibrálnak szoftveresen is?
-
kuyarashi
őstag
Eddig meg sem fordult a fejemben, hogy a HW kalibrációnál pontosabb eredményt adhat az SW, de ezek szerint nem feltétlenül van így.
Majd lehet összevetem, csak először meg kellene mérnem, hogy hogy sikerült a jelenlegi HW kalibrációm. Ezért is tettem fel a "hogyan mérjem meg" kérdést pár hsz.-al visszább'.
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- Nem nyílnak a Foldok?
- Yettel topik
- XPEnology
- Telekom otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- One otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Így lesz tégla a porszívódból - a Roidmi csődje
- Synology NAS
- Autós topik
- Milyen asztali médialejátszót?
- Keresek egy topikot, de nem találom!
- További aktív témák...
- ÁRGARANCIA!Épített KomPhone i3 10105F 16/32/64GB RAM RTX 3050 6GB GAMER PC termékbeszámítással
- Ikea Eilif Paraván - Asztali elválasztó
- ÁRGARANCIA!Épített KomPhone i5 12400F 16/32/64GB RAM RTX 4060 Ti 8GB GAMER PC termékbeszámítással
- Prémium PC házak akár 20-40% kedvezménnyel eladók garanciával, számlával!
- ÁRGARANCIA! Épített KomPhone Ryzen 5 5600X 16/32/64GB RAM RX 7600 8GB GAMER PC termékbeszámítással
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest