Hirdetés
- Google Pixel 9a - a lapos munka
- Samsung Galaxy S22 és S22+ - a kis vagány meg a bátyja
- iPhone topik
- Samsung Galaxy A56 - megbízható középszerűség
- Kézbe fogható paradoxon lett az iPhone Air
- Kempinglámpa helyett kürt
- Apple iPhone SE (2020) - életképes alternatíva
- Vivo X200 Pro - a kétszázát!
- Lassan teljes a Xiaomi 16 tudáslistája
- Vivo X200 FE amire vágytam
Új hozzászólás Aktív témák
-
llax
senior tag
Még senki nem próbált szabályozni repülés közben egy full flow hajtóművet és nem is várható a közelebbi jövőben, hogy más ilyet tegyen. Ezt is el kell kezdeni valakinek.
Gondolom az erősen limitált üzemanyag mennyiség (FAA engedély) és a hosszú ideje tervezettől eltérő repülés új problémákat is okozhatott.
A sárgára váltó láng az erősen metándús üzem. Ott már a szabályozhatóság alsó határára érhettek. Közben a mozgását is érdemes figyelni: nagyon belassul, majd amikor ereszkedne kicsit gyorsabban, akkor vált sárgára a láng - eközben még a tömege is gyorsan csökken (picit "New Shepard jellegű" mozgás). Ha egyéb probléma lett volna, akkor nem egy darabban / kicsit laposabban érkezik le...
A leérkezés lényegesen "puhább" volt, mit egy F9 booster leszállása, de itt nincsenek rugalmas lábak, csak egyszer használatos energiaelnyelő talpak, azok lapultak ki, a feladatukat láthatóan ellátták. (a StarShip esetén már nem ilyen talpak lesznek)Ami számított volt ezen a teszten, az látszólag jól működött. Ugyanakkor fontos is volt ez a teszt, mert vannak dolgok, amiket egyszerűen nem tudnak átemelni az eddigi megoldásaikból.
A StarHopper elvileg többet nem is repül. Átépítik hajtómű tesztállássá.
(a ráépített tartályok nem "repminősítettek" voltak, ez jelölve is volt rajtuk) -
John_Doe
senior tag
Volt ott más baj is. A linkelt youtube videón ha nézed 5:40 körül látni hogy kicsit elkezd égni valami a harang tövében. Először van egy sárgás villanása a lángoszlopnak majd a harang tövében elkezd égni valami azután az egész láng sárga színűre vált. Látni lehet hogy kicsit kemény volt a leérkezés az összenyomott lábakon és aztán repül a tartály.
-
llax
senior tag
Leszállás után az egyik COPV elszállt a 4-ből (2 He, 2 N2, az utóbbiból az egyik repült).
Vártam, hogy valaki YT-ra felteszi ezt külön, önálló videóként (ennek a végén), de eddig nem találtam: a Twitter-en van videó.
Csak hangosan gondolkodva... Ha ez (szokásosabb módon) a szerkezet valamelyik tartályán belül lett volna, mekkora tűzijáték lehetett volna belőle???
-
llax
senior tag
Vélhetően a szabályozási tartomány legaljára mentek, ekkor már nem tudták tartani az ideálishoz közeli keverési arányt. Ha valami dúsul, akkor viszont a CH4 legyen az, a LOX dúsulása minden körülmények között kerülendő.
Egy ilyen "full flow" hajtómű szabályozása a legnagyobb kihívás az összes közül, a SpaceX-en kívül másnak nem is igazán van ezzel "éles" tapasztalata (plusz a metán hajtás sem szokásos dolog - egyelőre). A Raptor a világ 3. valameddig megépült full flow hajtóműve és az egyetlen, amit bármilyen jármű alá szereltek. (ezért is volt fontos a "víztorony" reptetése)
A Merlinek ennek az ellentettjei, nyílt ciklus és pintle injektor: nagyon széles sávban szabályozható tolóerő, minden körülmények között. -
llax
senior tag
Ez is egy cél.
A végső cél, hogy CH4+LOX-on kívül semmi mást ne kelljen tankolni. A StarHopper pont nem tudja ezt, héliummal helyezi nyomás alá a tartályokat, az RCS nitrogént használ, de legalább a gyújtáshoz nem kell külön "üzemanyag". (hétfő este pont ez a gyújtórendszer rendetlenkedett, ezért volt 1 nap halasztás)
Ha kiáll az indítóállásra egy F9 Dragonnal a tetején, a teljes rendszer üzemanyag rendszeréhez kell: RP1, LOX, MMH, NTO, sűrített He, sűrített N2, TEA, TEB.
-
joghurt
addikt
Mókás volt, ahogy a lilás szúrólángból a leszálláshoz közeledve hirtelen sárga fáklya lett.
-
llax
senior tag
Ha ez ekkora port kavar, mekkorát fog a booster???
(máshol a lángterelő alagutak és a rengeteg víz miatt nem látod külön a port)
Kérdéses még az is, hogy azon a helyszínen érdemes-e komolyabb erőfeszítéseket tenni egy teljes értékű indítóhely felé. Túl közel van lakott terület, részben ez, részben a minősített FTS hiánya miatt még 200m-re sem emelkedhetett. Még így is a házak elhagyását (de legalább ablakoktól eltávolodást) javasolták...
Továbbá gyakorolják a "minimál infrastruktúrás" repülést, a cél, hogy ne kelljen "teljes értékű" indítóállás ennek a rendszernek.
Szép repülés volt, de a leszállás lehetett volna finomabb is, a lábak alatti energiaelnyelők teljesen kilapultak. (óvatosabb volt, mint egy F9 booster, de egy személyszállítónak is tervezett jármű leszállítását kell még gyakorolni)
Ez volt a víztorony utolsó repülése, ezután hajtómű tesztállás lesz belőle.
-
Cifu
félisten
A SpaceX mindent a lehető legolcsóbban akar megoldani. Hozzáteszem, hogy az Blue Origin féle New Shepard leszállások is hasonlóan néznek ki. Ott sem aszfaltozzák / betonozzák le több száz méteres körben a leszállóhelyet. Hozzátéve, hogy hiába betonozod le, por esélyesen azon is lesz...
-
Szép volt, csak kissé poros! Az egész terület lebetonozása vállalhatatlan költség lett volna?
-
twollah1976
őstag
Jo nagy port csinalt.
-
Porfelhő... az volt rendesen
Új hozzászólás Aktív témák
- Eladó Canon eos 700d fényképezőgép
- X1 Carbon 9th 14" FHD+ IPS érintő i7-1185G7 16GB 512GB NVMe ujjolv IR kam gar
- Latitude 9430 2-in-1 27% 14" QHD+ IPS érintő i7-1265U 16GB 512GB NVMe ujjlolv gar
- Apple Watch Series SE3 Alu 40/44 mm GPS/Cell - bontatlan - 1 év Apple garancia
- Apple Watch Series 11 Titán 42/46 mm Sport/Milanaise- bontatlan - 1 év Apple garancia
- Telefon felvásárlás!! Samsung Galaxy S21/Samsung Galaxy S21+/Samsung Galaxy S21 Ultra
- Apple iPhone 15 Pro Max 256GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- Új Dell 13 Inspiron 5310 FHD+ IPS i5-11300H 4.4Ghz 8GB 256GB Intel Iris XE Graphics Win11 Garancia
- Lenovo ThinkPad L16 Gen 1 - 16" WUXGA IPS - Ultra 5 135U - 16GB - 512GB - Win11 - 2,5 év gari
- Ipad Pro A1709 64GB és 256GB Retina 2K cellular
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest
Cég: CAMERA-PRO Hungary Kft.
Város: Budapest