- Redmi Note 12 Pro - nem tolták túl
- Yettel topik
- Xiaomi 12 - az izmos 12
- Apple iPhone 15 Pro Max - Attack on Titan
- Hivatalosan is bemutatta a Google a Pixel 6a-t
- Samsung Galaxy A54 - türelemjáték
- Samsung Galaxy S23 Ultra - non plus ultra
- One mobilszolgáltatások
- Milyen okostelefont vegyek?
- Nem növel telepméretet a Galaxy S26 Ultra
Új hozzászólás Aktív témák
-
Dr. Szilikát
őstag
válasz
PociAti #27621 üzenetére
Nem tudom, melyikre adatra gondolsz, az általad megadott linkeken 6,5 óra szerepel, mindenesetre a töltési idő független a hálózattól.
Ezek a töltők AC 100-240 V inputtal működnek, a kapcsolóüzemű tápegység a kimenetet ettől függetlenül korlátozza 42 V és 1,7 A áramra, ha jól látom a neten.
Ha eltérő kimeneti áramú töltőt adnak hozzá, az befolyásolja a töltési időt, de a feszültség nem lehet 42 V-nál több, ebben az esetben. Annyi engedménnyel, hogy például nekem a rollerben van egy leválasztó dióda, ami visszafelé nem engedi folyni az áramot (így nem okozhat kárt egy zárlat a csatlakozónál), ezen a diódán a töltőáram 0,8 V feszültséget ejt.
A töltő talán ezért is valamivel 42 V fölé húz. De én jelenleg azt csinálom, hogy az akku kímélése érdekében 39, esetleg 40 V-ig töltöm, majd elválik, így meddig fogja bírni. Hogy kicsit kevesebb energia megy bele, esetemben az nem lényeges. Mivel egyszerre általában csak 6-8 km-t megyek vele , túlmerülni sem tud.
-
Dr. Szilikát
őstag
Gyanítható vagy remélhető, hogy az egyelőre ideiglenesnek látszó paraméterekkel (350 W / 25 km/h) kerékpár kategóriába eshet, ugyanazon jogosultságokkal, kivéve a sört, mert ez gépi hajtású jármű.
Ezzel együtt igazságtalan szerintem, hogy akinek jogosítványa van és ilyen rollert irányít, attól bevonhatják egy sör miatt is, míg akinek nincs jogosítványa, csak büntetést kockáztat, ez így nem korrekt. Illetve utóbbit is eltilthatja a bíró a gépjárművezetéstől egy időre, de addig előveszi a kerékpárt és nem rázza meg a dolog.
Tehát ezt senki nem garantálhatja egyelőre, mert a törvénymódosítást az EU-szabályokhoz is igyekeznek harmonizálni, ugyanakkor hazai társadalmi vita is kialakul állítólag Révész Máriusz, a nyilvánosságra hozatal után, de a véglegesítés előtt.
-
Dr. Szilikát
őstag
válasz
abrtom87 #27570 üzenetére
Rendeltem én is egyet, aminek jó a rugózása (elől-hátul), viszont tömör / kamrás a gumi, ami rücskös úton nagyon átadja a rezgéseket.
Tehát nem mindegy, milyen minőségű úton tervezik használni. Kulturált simaságú úton ez is nagyon jó. Sportos rugózása révén jól áthidalhatók bukkanók. De keresztbordás aszfalton nem akarod használni, annyira ráz.
Nemrég láttam egy ilyet, ami pneumatikus és rugózása is van, nem drága: AovoPro ESMAX.
Ami még zavaró például, én letiltanám a trigger (gázkar) motorfék képességét teljesen. Ne fékezgessen nekem, ne rángasson orra, arra ott a fékkar, ami kis mozdításra motorfék, további húzásra mechanikus.
Természetesen, én sem úgy állok már rajta, mint kezdetben, amikor elrántott a kormány, hiszen van egy hozzászokási folyamat, rá lehet jönni dolgokra. De szerintem jobb lenne enélkül a motorfék nélkül.
-
Dr. Szilikát
őstag
válasz
PociAti #27559 üzenetére
Érdekesség:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=99000006.koh2.10. Legnagyobb tervezési sebesség:
az a sebesség, melyet a jármű vízszintes felszínen túlzott illetéktelen külső hatás nélkül elér, figyelembe véve a jármű szerkezetére és felépítésére vonatkozó bármilyen külön korlátozást is.================================
II. Rész2. A jármű legnagyobb sebességére vonatkozó követelmények
2.1. A jármű konstrukciója szerinti legnagyobb tervezési sebességet a következő előírások szerint állapítják meg.
3. A jármű előkészítése
3.1. A járműnek tisztának kell lennie; csak azoknak a segédberendezéseknek szabad működniük, amelyek a jármű üzemeléséhez a vizsgálat alatt szükségesek.
3.2. Az üzemanyag-hozzávezetés és a gyújtás beállítása, a mozgó mechanikus részek számára szolgáló kenőanyag viszkozitása, valamint a guminyomás a gyártó előírásainak kell megfeleljenek.
3.3. A motornak, a sebességváltónak és a gumiknak a gyártó előírásai szerint rendesen bejáratottaknak kell lenniük.
3.4. A vizsgálat előtt a jármű összes részeinek hőstabil állapotban kell lenniük rendes üzemi hőmérsékleten.
3.5. A jármű tömegének a menetkész állapot tömegének kell lennie.
3.6. A tehereloszlás a kerekeken a gyártó előírásainak kell megfeleljen.4. Gépjárművezető
4.1. Felépítmény nélküli járművek
4.1.1. A járművezető súlyának 75 kg ±5 kg-nak, magasságának 1,75 m ± 0,05 m-nek kell lennie. Segédmotoros kerékpároknál azonban a megengedett eltérés csak ±2 kg, illetve ±0,02 m lehet.
4.1.2. A járművezetőnek overallban vagy annak megfelelő más öltözetben kell lennie.
4.1.3. A járművezetőnek a vezetőülésben kell ülnie...
------------------------------------------------
...többit inkább nem másolom be, megtekinthető. -
Dr. Szilikát
őstag
Nemrég kaptam egy ilyet, minimál kategória, valószínűleg kerékpáron lesz használva, de roller kormányán is szűk helyen elfér:
https://www.aliexpress.com/item/1005007070563842.html
Gumis beakasztós bilincs, 14500 méretű Li-ion cella van a belsejében, vezetékkel forrasztva. Micro USB töltés. Mivel van csökkentett és villogó módja is, a kikapcsoláshoz hármat kell nyomni, ha jól emlékszem, a max fényerőhöz képest.
Igényesebbeknek nem ajánlott, amire nekem kell, arra megfelel.
-
Dr. Szilikát
őstag
válasz
PociAti #27448 üzenetére
Valamelyik magyar oldalon írták (ha nem is szó szerint): amikor gyerekként jégen csúszkáltunk és ösztönösen jobb vagy bal láb kerül előre, attól függően, hogy valaki mire orientált. Mint ahogy vannak balkezes emberek is.
Többségünknél a jobb láb elől, ha jól tudom, de lehetnek kivételek is.
-
Dr. Szilikát
őstag
válasz
Ciccuka #27408 üzenetére
https://hu.wikipedia.org/wiki/Roller
A roller emberi erővel hajtott jármű. Egy kormányból, egy fedélzetből és két kerékből áll. A fedélzeten van az egyik láb, a másikkal pedig hajtja magát az ember.
E-rolleren (is) a hétköznapi felfogás szerint állva utazunk.
SMKP régen úgy kezdődött, hogy ülése és pedálja is volt (Babetta, Riga, Verhovina), de már akkor is volt Simson és az 50 cm3 határolta be a kategóriát, felette volt "nagymotor". Később a 4 kW mérőszám is bejött a képbe.
Régen egy érdekes színfoltja volt a közlekedésnek a kerékpárra szerelhető Dongó-motor, amivel még a 70-es években is lehetett találkozni, de már akkor is korlátozta a KRESZ a teljesítményt, illetve sebességet:
https://hu.wikipedia.org/wiki/Dongó_(segédmotor)
https://magyarjarmu.hu/ipar/dongo/ -
Dr. Szilikát
őstag
válasz
GoodSpeed #27363 üzenetére
A linkelt RCB-nél használtam eleinte a tempomatot, de valahogy leszoktam róla, nem nagyon hiányzik. Itt a gomb 3-szori lenyomása aktiválja, vagy az alkalmazás.
Veszélyesnek nem mondanám, hiszen a fék vagy trigger azonnal inaktiválja, olyat meg ritkán csinál az ember, hogy leszállunk és menjen tovább magának.
Mindamellett nem reklámoznám a gépet olyanoknak, akinek nem megfelelő a sportosra hangolt futómű. Az jó, hogy rugózott az első és hátsó kerék, de a tömör / kamrás gumi annál keményebb. Noha könnyebben szalad a sima aszfalton.
-
Dr. Szilikát
őstag
De vajon mi a helyzet azokkal a 350 W RCB / Evercross rollerekkel, amit 25 km/h alapbeállítással kapunk, de az alkalmazás Speed Limit menüpontjában 30 km/h is beállítható? (Okostelefon nélkül az ON gomb 6x lenyomásával kapcsolható be/ki ez a lehetőség.)
Nem az a gond, hogy megkötöm a kötelező biztosítást, mert úgyis ez a cél. Viszont ezzel kvázi beismerem, hogy a jármű 30-as végsebességű és a végén még SMKP-nak fogják minősíteni (ha elkészülnek a jogszabályok), letiltanak vele a kerékpárútról és kötelező lesz rá a sisak is?
Elképzelhető ilyen forgatókönyv?
-
Dr. Szilikát
őstag
válasz
alphamooncam #27265 üzenetére
Ha jól értem, mint ahogy elvben a gyalogos sem léphet a zebrára (szabályosan), ha már villog a zöld, ő meg rollerrel gurult rá.
-
Dr. Szilikát
őstag
válasz
zoltanz #27231 üzenetére
Az egyik telefont OTG-módba kell billenteni az USB dugó vagy kábel megfelelő bekötésével, ekkor átvált 5 V kimenetre (a korábbi tápbemenet helyett), ami pendrive, SSD-ház használatához jó, esetleg némelyik kisebb áramigényű HDD is elmehet róla.
Másik telefon marad normál módban, tehát az 5 V-ot saját töltésre használja, a szokott módon.
-
Dr. Szilikát
őstag
válasz
alphamooncam #27095 üzenetére
Az egy tömböt képező akkutelepet nem lehet és nem is szabad megbontani, leágaztatni, hiszen az kikerülné a BMS-modult, ami az akku negatív ágát szakítja meg probléma esetén. Meg amúgy is, egyenlőtlen terhelés a cellákra soha nem jó, ha relatív nem is nagy áramról van szó és még időben sem sok.
Feltételezem, hogy DC-konverterrel szokták megoldani, mint ahogy találtam is egy rajzot, de most tovább nem nézelődtem, ez van egyelőre. Vannak vezeték nélküli indexlámpák is, talán láttad is, annak belső akkuját kell viszont töltögetni USB-ről általában / gondolom a szokott módon.
-
Dr. Szilikát
őstag
válasz
r6man123 #26963 üzenetére
Sokat számít a beállítás, illetve vázgeometria. Aki egyenesen ülve használ egy városi kerékpárt (egyfajta "úrvezető" stílusban) nagyobb ütéseknek teszi ki a gerincét, mint aki előre hajló, sportosabb módra áll be. Persze, ilyenkor is érdemes kicsit felállni, ha jön egy nagyobb bukkanó.
Az ülésmagasság úgy jó, ha tekerés közben a csípő nem billeg, de a jó beállítás a neten részletesebben is megtalálható. Merev váz esetén érdemes beépíteni egy teleszkópos nyeregcsövet, plusz jól rugózó nyerget, a kettő együtt már egész kényelmes.
Nem akartam terelni a témát, csak soha nem lehet tudni, ki mit tud.
-
Dr. Szilikát
őstag
válasz
PociAti #26922 üzenetére
Ez a QB/T 2946-2020 egy nagyon jó kínai szabvány az ebike műfajban, bármelyikünk elolvashatja ( 电动自行车用电动机及控制器规定了电动自行车用电动机(包括含减速器的电动机)及控制器的产品分类), legfeljebb nem minden pontja teljesen világos:
http://www.aipuo.com/news/991.html
Lehet, hogy a megadott nyomaték mellett kihoztak belőle próbapadon ilyen teljesítményt, viszont 250W ±20W teljesítményt garantálnak egyébként.
-
Dr. Szilikát
őstag
válasz
bandigyerek #26925 üzenetére
1-1 fázistekercs nem kaphat több feszültséget, mint amire tervezték, illetve azt lehet csillagba vagy deltába is kötni, az sem mellékes. Az áramfelvételt ott is befolyásolja a terhelés és a hálózati motort is túl lehet terhelni.
3 fázis a forgó mágneses mező létrehozásának legjobban bevált módja, klasszikusan az erőművek szinkrongenerátorának körben elhelyezett tekercsei által létrehozott 3 fázisú feszültségben nyilvánul meg, ami a motorokban visszaalakul forgássá, így a távvezeték kvázi villamos tengelyként viszi át a munkát.
Az akku egyenáramából (DC) elektronikusan generálható AC, 3 fázisban (is), így nem kell mechanikus kommutátor, adja magát a BLDC motorok mára bevált megoldása. A frekvenciával befolyásolható a mező fordulata, amit a mágnes szinkronban követ (szinkron motor néven).
Az áram pedig PWM szabályzással változtatható a kívánt teljesítmény és nyomaték érdekében. Természetes, hogy itt is lehetséges rövid idejű csúcsteljesítmény, amitől még nem melegednek túl a részegységek, míg a folyamatos terhelhetőség kisebb.
Performance Evaluation of an In-Wheel Motor Cooling System
-
Dr. Szilikát
őstag
válasz
Thunderzolee #26920 üzenetére
Azt értette itt más is szerintem, hogy jogilag mi vitatható, de két esetben is tettél olyan megjegyzést, ami furcsán jött ki és fizikai tévedésre vall. Ez nem inkorrekt kiragadás. Vannak szavak, mondatok, ami védhetetlen, kétszer olyan hosszú hozzászólással sem semlegesíthető:
Egyik: A Lime pedig 48V-os, így hiába a 250Watt, értelmét vesztette a megkötés.
Másik: Mert ha 250W-ban határozza meg azért, h gyenge legyen a roller, majd jön egy gyártó, aki nem 36, hanem 48V-os hajtásláncot tesz mellé, azrán hiába a jogalkotó álomvilága a gyengécske, veszélytelen rollerről, mert a 48V-al párosított 250W-os roller már egyáltalán nem gyenge.
Mint kiderült, ezt is rosszul tudtad, a Lime nem is annyi és még egy barkácstuning sem értelmezhető rá. De ha gyárilag 48 V-ra tervezték volna és 250 W-ra, akkor is csak 250 W lenne.
Nem lesz több a teljesítmény, szavak cunamijával sem tudod elfedni ezt a tévedést.
-
Dr. Szilikát
őstag
válasz
Thunderzolee #26916 üzenetére
Akkor jól sejtettem, hogy valami itt nem tiszta, fizikai hiányosságok vannak. Felejtsd el ezt a feszültség dolgot, nem az számít. Írtam is, hogy mellékes.
Ha valami 250 W-os, akkor annyi. Ha egy gyártó nagyobb feszültséggel oldja meg a 250 W-ot, az ugyanúgy 250 W-os lesz, csak kisebb áramok dolgoznak benne.
A teljesítmény fejezi ki lényegében a motor erejét, mennyire bírja az emelkedőt, vagy milyen jól gyorsul. Nem a feszültség.
P = U x I, ha ismerős.
-
Dr. Szilikát
őstag
Amit sokan nem értünk, de lehet rá magyarázat:
Jókai-regénnyel vetekedne a szabályozás
2024. február 24
– A probléma abból ered, hogy az új mikromobilitási eszközökre nem dolgoztak ki szabályozást. A minisztérium már többször nekifutott, de hamar rájöttek, olyan mennyiségű joganyagot kellene hozzá kidolgozni, hogy a végeredmény – vastagságát tekintve legalábbis – egy Jókai-regénnyel vetekedne – mondta Herpy Miklós.
Amennyiben jóváhagyják a tervezett KRESZ-módosítást, és így az e-rollerek 25 km/h végsebességig kerékpárnak, az ennél gyorsabbak segédmotoros kerékpárnak minősülnek majd, akkor a meglevő rendeleteket ki kell egészíteni a segédmotorként meghatározott eszközök forgalomba helyezésének és forgalomban tartási feltételeinek a szabályaival. És mivel jogosítvány is szükséges lenne hozzá, a jogosítványra vonatkozó jogszabályokat is módosítani kellene.
– Ez azért sem egyszerű, mert létezik egy uniós harmonizált jogosítványrendszer, amelybe úgy kellene beilleszteni a segédmotornak minősített elektromos roller kategóriáját, hogy azt egyébként az unió más országaiban „explicit” nem ismerik – mutatott rá a szakjogász.
Ráadásul a jogosítvány megszerzésére vonatkozó vizsgáztatás, és az ehhez kapcsolódó oktatás szabályait is ki kellene egészíteni.
– És van egy rossz hírem: az Európai Unió majd valamikor meg fogja alkotni a mikromobilitási eszközökre vonatkozó harmonizált szabályokat, és akkor a tagországi jogszabályokat ki lehet dobni a kukába, és újakat kell megteremteni – fogalmazott Herpy.
Az uniós országokban is pontosan ezért ódzkodnak megalkotni az újfajta mikromobilitási eszközökre vonatkozó részletes jogszabályokat; ez az oka, hogy jellemzően csak átmeneti szabályokat hoznak.
Magyarországon is ez lehetne a megoldás. Meg kellene várni az uniós harmonizált szabályokat, addig pedig átmeneti szabályokat bevezetni.
-
Dr. Szilikát
őstag
válasz
Thunderzolee #26909 üzenetére
A Lime pedig 48V-os, így hiába a 250Watt, értelmét vesztette a megkötés.
Nem világos, mit akartál ezzel közölni, jogi besorolás szempontjából a feszültségnek nincs jelentősége. Nem fejezi ki a járműnek sem a sebességét, sem a teljesítményét.
Hogy valaki belebarkácsol (mondjuk feszültségemeléssel növeli a teljesítményt), onnan kezdve ő a nagyobb teljesítményért felelhet jogilag. Érdektelen, hogyan oldotta meg. Plusz a kockázat, hogy túlmelegszik, leéghet a motor stb.
Egyébként (gyári) konstrukciós szempontból a nagyobb feszültség előnye, hogy kisebb áram szükséges a megcélzott teljesítményhez, így csökken az alkatrészek terhelése, hővesztesége, ezért kénytelenek is feszültséget emelni a tervezők, ha jót akarnak.
Utólagos átalakítás más eset, a barkácsoló ember nem tervezi újra a rendszer elemeit, hogy minden optimálisan illeszkedjen egymáshoz, hanem csak belegányol egy ponton, amivel ki is nyírhat dolgokat.
-
Dr. Szilikát
őstag
válasz
PociAti #26609 üzenetére
Pálcika úgyis csak egy gúnyos jelző, szleng, nem lesz semmi kategorizálás alapja.
Szerintem én azt látom pálcikának, ami elhalad mellettem és szinte nem ismerem fel, hogy lábbal hajtós gyerekroller vagy mi lehet, ugyanis olyan vékony még a talpa is, hogy alig látom az akkut.
-
Dr. Szilikát
őstag
válasz
PociAti #26519 üzenetére
Olyan is van, amikor szerződnek a parkolóhely közelében lévő bármilyen üzlettel, vállalkozással.
Van egy megbízott dolgozó, akit betanítanak erre a nem bonyolult munkára és a szokásos munkája mellett az akkucseréket is elvégzi. Azt nem tudom, hogy az üzletbe telepítenek töltőhelyet is, vagy csak a rolleres cég autójával mozgatják az akkukat is.
-
Dr. Szilikát
őstag
válasz
wwenigma #26462 üzenetére
Trencsén: az csak egy friss laikus feltételezésnek tűnik, inkább földgázrobbanás "szokásos" tünetei.
A roller akkuháza a fotón egyben van, ezért is képtelenség. Maga a roller is csak úgy néz ki, mint egy külső tűz áldozata. Lehet, hogy csak rá akarják terelni a gyanút az ártatlan rollerre, de a hivatalos vizsgálat szerintem kideríti az igazságot.
A valóságot a londoni videó szemlélteti, ahogyan működik ez a dolog. Nincs ilyen detonáció szerintem. Magam is láttam kigyulladó 18650 cellát, amire sokan azt hinnék, hogy fémtokos cella nem gyullad ki. A tokja meg is maradt, de a láng kifújt belőle, felizzott az egész. (Ezt én magam idéztem elő egy külső zárlattal.)
Egyébként magam is gondolkodom egy roller beszerzésén, de vannak aggodalmak is. Hiába kicsi az esély, azt értem, de egy balszerencse is bárkit megtalálhat.
Meg amit az Aliexpresszen olvastam: "A roller fantasztikus, 2 nap után ellopták. A rendőrség soha nem fogja megtalálni".
De nem akarok negatív lenni, csak slusszpoén.
-
Dr. Szilikát
őstag
Az aszinkron motor kalickás (asszinkron, ezt így le sem írhattad az iskolában, mert a tanár kiakad).
A BLDC-motorok permanens mágnes forgórésszel és tekercselt állórésszel működnek. Nyilván azért nem fordítva, mert akkor csúszógyűrűkkel kellene táplálni, így meg csak kivezetik és kész. Noha ezek háromfázisú szinkronmotorok, de azért terjedt el a BLDC elnevezés, mert a meghajtóelektronikával egységben értelmezik (mint például egy PC-ventilátort), ami DC-tápról megy, így DC-motornak nevezik. Hiába AC-motor a lényegi eleme.
Visszatápláló rollerek vannak, hiszen a szinkronmotor működik generátorként is, de nagyobb fordulaton hatásos.
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- Luck Dragon: Asszociációs játék. :)
- Redmi Note 12 Pro - nem tolták túl
- Yettel topik
- D1Rect: Nagy "hülyétkapokazapróktól" topik
- Xiaomi 12 - az izmos 12
- Telekom otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Nem tetszik a Procon-SP-nek, hogy a Nintendo távolról kivégezheti a Switch 2-t
- Xbox tulajok OFF topicja
- Szeged és környéke adok-veszek-beszélgetek
- BestBuy topik
- További aktív témák...
- DJI Mini 4 pro - Fly More Combo - RC2 drón szett +128GB SanDisk SD
- Dji Mavic 2 pro - sok alkatrész
- Napirajz könyv
- DJI Mavic Air 2 Fly More szett Friss vásárlás, aktív DJI Care, újszerű állapot (AZ ÁR ALKUDHATÓ)
- Új, felbontott Philips Series 7000 BHS752/00 kerámia hajvasaló - 2 év magyar bolti garival! -
- 134 - Lenovo Legion Pro 7 (16IRX8H) - Intel Core i9-13900HX, RTX 4090
- LG 27GR95UM - 27" MiniLED - UHD 4K - 160Hz 1ms - NVIDIA G-Sync - FreeSync Premium PRO - HDR 1000
- ÁRGARANCIA!Épített KomPhone i9 14900KF 32/64GB RAM RTX 5070Ti 16GB GAMER PC termékbeszámítással
- Apple iPhone 14 Pro Max / 256 GB / 88% akkumulátor / 1év Garanciával / Gyári Független
- BESZÁMÍTÁS! Gigabyte B550M R7 5700X 32GB DDR4 512GB SSD RX 7700 XT 12GB DeepCool CC560 Seasonic 650W
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest