- One mobilszolgáltatások
- Bemutatkozott a Poco X7 és X7 Pro
- Telekom mobilszolgáltatások
- Google Pixel topik
- Samsung Galaxy S25 Ultra - titán keret, acélos teljesítmény
- Magisk
- Redmi Note 13 Pro+ - a fejlődés íve
- Poco X3 Pro - hardverfrissítés
- Xiaomi 15 - kicsi telefon nagy energiával
- QWERTY billentyűzet és másodlagos kijelző is lesz a Titan 2-ben
Aktív témák
-
rudi
nagyúr
válasz
Chandler #412 üzenetére
Ha 3d-ben akarsz kódolni akkor kötelező a C, majd utána a C++. Amikor már kicsit fölfejlődtél (olyan fél-egy év) jöhet az OpenGL és a DirextX, majd a HLSL.
Közben nem árt a 2D és 3D grafikus programokkal sem megismerkedni (Photoshop, Maya és társai), meg elolvasni a Szirmay-Kalos féle 3D grafika, animáció és játékfejlesztés meg a régebbi Számítógépes grafika könyvet. Ezekhez nem árt izmos középiskolai (vagy egyetemin) matek (mátrixok a transzformációkhoz és 1-2. fokú deriváltak a fizikához).
Sok hasznos mindenféle vana neten, csak keresni kell, és jók a az ATI és NV developer részelge is - persze ezekhez már nem árt egy kis programozói felkészültség. -
rudi
nagyúr
Hát most éppen megtaláltál két dolgot, amit C-ben el szokás magyarázni. Az első faktoros példa általában a legfalapabb rekurziót bemutató példa szokott lennei a közepes vagy annál jobb könyvekben.
Az osztás esete pedig megint egy tipikus eset amit egyrész le szokás írni az int típus tárgyalásakor, aztán meg alap példa szokott lenni típuskonverzióra.
Pár éve kellett nekünk quick- és bubblesort algoritmust elemezni sebesség tekintetében annak föggvényében, hogy milyen típusú adatokat hasonlít össze. Borlandos C fordítóval csináltam és a float és double típusok rendezési sebesége között nem volt eltérés (nagymennyiségű adatnál sem), az int-re már nem meléxem pontosan, majd megnézem. Lényeg, hogy kasztolni márpedig kell.
Jó a C az alapokhoz, de kell mellé használati utasítás vagy egy jó tanácsadó. -
rudi
nagyúr
válasz
csabicsepp #191 üzenetére
Bugfixeltem a modnatot
Suliban egy félévet ''programoztunk'' (inkább tevékenykedtünk) Macromedia Directorral és abban látszott meg, hogy mennyire egészen szépeket lehet csinálni nulla programozói háttérrel a beépített hatásokkal és persze ALAPOS művészi érzékkel. Láttam olyan multimédiás bemutatókat, amik csak clickérzékelést meg pár átmosást tartalmaztak, de annyira szépek és igényes kivitelűek voltak hogy csak na... Már az akkori 8.5-ös Director is támogatott valamiféle 3D-t, de amit ez jobban kifejlődik és jön a Windows3D, akkor már clickeléssel fog lehetni Doom6-ot csinálni.
Persze erre jön az érem másik oldala, az optimalizáltség, hogy a Directoros dolgok megfektették a 800MHz-s Notebookot és az 1700as Celeronokat
Lényeg a lényeg: MA bárki tud csinálni valamit, de MA jót csak az tud csinálni aki TEGNAP tudott valamit csináli, ergo ahhoz hogy MA tudj jót csinálni tényleg kell tapasztalat.
A kérdés a továbbiakban az hogy aki MA bármit tud csinálni (automatákkal), annak honnan lesz tapasztalata ahhoz, hogy HOLNAP JÓT tudjon csinálni...? -
rudi
nagyúr
Ez jó: ''Persze abban van igazsag, hogy kicsit mas most belekezdeni a dolgokba, mert mig regen, eleg volt egy jo agy es algoritmizalo kepesseg az effektiv kezdeshez, ma mar rengeteg tanulas, tapasztalat szukseges mindehhez.''
Tapasztalat kell a kezdéshez
Ez tényleg így van. Anno c64-en vagy ZX-en elég volt egy print''Hello!'' <enter> ma meg már...
Szerintem az egész hozzáállás változott. Régen nem volt ennyi mindenféle (windows, web, mittudoménmi) csak dos és annyi. Azzal alap dolgokat gyorsan lehetett csinálni, de nehezebb volt feljebblépni (mekkora vesződés volt C64-en grafikus ódban képet kirakni). Ma szinte semmi nem kell ahhoz hogy egy képet kirakj (berakod szövegszerkesztőbe és elmented html-be, vagy img src = ...). Ma egy pont&click minigamehez kb. fél nap kell hogy megcsináld flash-ben.
Az van hogy most már mindenkinek van PC-je és midenki (meg a kevsébé ügyesek is) szeretne csinálni rajta valamit, ezért vannak a scriptnyelvek meg a clickelős gyártók és társaik. Persze ezeken csak röhögnek a c64-en edződött, ma magasszintű nyelveken programozók, de le kellene gondolkodni azom, hogy változott a világ... -
rudi
nagyúr
válasz
loszerafin #93 üzenetére
Hát azért a sorszám csak az egyik dolog. Amikor shell sortingot vagy heap sortot kellett megemészteni az max párszáz volt de olyan kedves jó összevissza-láncoltlistás agyonegymásbaciklusozott hogy volt mit csinálni vele
Tényleg 3D-ben matekból max hatányfüggvények jönnek elő de egy kis alapos lineális algebra ismeret nem árt hozzá. Ha majd rájön a kedves programozni vágyó hogy inkább mozgóképekkel vagy hasonlóval akarna foglalkozni akkor viszont egyből jönnek ám a feltételes valószínűségi változók, a fourier transzformáltak és társaik... -
rudi
nagyúr
Műszaki infon asszem nincs, de nem vagyok benne biztos. Mostanában kezdtek valami info-light-ot, tanárit és még valami 4éveset, ott van. Nézz utána az egyetem oldalán: Bővebben: link
-
rudi
nagyúr
válasz
Gergarian #46 üzenetére
Veszprémben Műszaki Informatikán első egy-két évben van alap programozás C-ben és később c++ban. Először asszem heti 4 órában átfutnak az alapokon (nem valami sok, általában jó ha már ekkorra az alapok mennek), aztán van gyakorlat amin alap algoritmusokat kell tudni megvalósítani (keresők, sorbarendezők, egyszerűbb kódolók/dekódolók). Közben van prognyelvek elmélete, ahol a gyakon csinált proggikat elemzik le hogy milyen hatékony és hogyan érdemes nekilátni (pszeudokód), milyen a futásideje stb. Végül van felsőbb évben (valahol 3-4 körül) programozás labor ahol egy-kéthetente kell megírni egy programot 4óra alatt ami kicsit keményebb mint a korábbi gyakorlat volt. Ezek kötelezőek! Közben van még egy halom elméleti óra (forítóprogramok, szoftvertechnológia, számgéprendszerek, hálózatok stb.) ahol elmagyaráznak mindent részletesen HW és SW témában, csak figyelni kell.
Szabadon választhatóban van több irány:
Van olyan hogy adatbázikkezelő rendszerek, ahol adatbézisszervezéssel és SQL-el (standard query language - standard lekérdező nyelv) ismertetnek meg, aztám ADO és DAO adateléréssel és közben Visual BASIC-el. ők az adatbázisosok
Másik vonal a webes fejlesztés, ezek általában java-t nyomnak és dinamikus web-nyelveket .php .cgi és netes softvert vagy dinamikus webes adatbázist, esetleg wap-os cuccokat fejlesztenek.
Harmadik vonal a képfeldolgozós. Ott C++os keretrendszerben dolgoznak és mindenféle álló és mozgóképes trükköket csinálnak. Hozzájuk tartozik multimédiás (Macromedeia Flash és Director) és 3D-s (Maya) részleg. Valamint a kemény szenzor és optikafejlesztők és a neuronhálózatos képfeldolgozók. Én ezt a vonalat választom/választottam.
Negyedik vonal az elvadult programozóállatok, ők is C++ ban nyomnak tudtommal és most talán éppen az e-bussinnesre és szabályozó rendszerekre meg ütemezésre gyúrnak.
Látható hogy C az alap és szerintem nem olyan összetett dolog, bármennyire aggódnak egyesek. Arra tökéletesen elég hogy az alapokat elsajátítsd, megismerd mondjuk a Microsoft Visual Studi környezetet (debugger, szerkesztők stb.) és alap algoritmusokat, programozási hozzáállásokat. Ezalapján később át tudsz majd esetleg állni java-ra vagy valami másra.
Ha grafika terén akarsz ügyködni akkor illene alaposan ismerni a egy 2D-s (pl. Adobe Photoshop) és egy 3D-s (pl. Maya) szerkesztőt is.
Lényeg a lényeg: szerintem 16évesen nem okoz gondot egy alap C megtanulása egy-két év alatt! -
rudi
nagyúr
Hát azért a sima c (cikluosk, elágazások, tömbök, filekezelés, kisebb subrutinok ) nem összetettebb mint a pascal. Ha eleve valami előregyártós prognyelvvel kezd akkor lehe hogy a gyorsrendezésről maj a quicks(melyik tömböt) jut eszébe és nem az hogy mennyire jó ha egyszer-kétszer az ember átszenvedi magát rajta és megérti hogyan megy. Nálunk képfeldolgozás és programozós tanszéken si a C és C++ dívik, csak a webes és adatbázisos tanszékek nyomulnka javaban és basic-ben.
-
rudi
nagyúr
válasz
Gergarian #35 üzenetére
Ha a cél a 3D akkor tudok tanácsolni.
16 évesen akkor először is az angolra kell rágyúrni hogy bármilyen tech szöveg (HW vagy SW leírás) nyelvi megértése ne okozzon gondot. Következő dolog a MATEK! Hatalmas matematikája van a 3D programozásnak, de elég egyszer megérteni.
Prognyelvnek egyértelműen C és C++ mert a DirectX, HLSL (high level shader language), CG (C for graphics) erre épül. Ha meg majd pár év múlva egyetemet kell választani akkor szóbajöhet akár a Veszprémi Egyetem (én most itt tartok) mert egész jó és érdekes a Képfeldolgozási és Neuroszámítógépek Tanszék Bővebben: link.
Ha 3D-zni akarsz akkor érdemes megismerkedni egy 3D modellező programmal mint amilyen a 3D Studio vagy a Maya (Veszprémben MAYA-t tanítanak két-három éve, és már egész jó az órai szint). Ezek azért is kellenek, mert a csúcs 3D kóderek éppen ilyeneket gyártanak a mezei 3D designerek számára, akik valójában az effekteket találják ki. Ha van némi művészi készséged és esetleg konkrétan a 3D modellezés is érdekel akkor mindenképpen érdemes lehet ellátagatni valami szobrász vagy grafikus tanfolyamra, hogy fejlődjön a kompozíciós képességed.
Szóval mindenekelőtt C és közben nézegesd mit írnak itt: Bővebben: link, kövesd a beyond3d fórumát és esetleg nézz rá az oldalamra Bővebben: link -
rudi
nagyúr
válasz
Gergarian #27 üzenetére
Hát az tényleg igaz hogy ANGOLUL TUDNI KELL!!! Bár az első tanulókönyved mindenképpen legyen magyar, hiszen anyanyelvén ért legjobban az ember, aztán jöhetnek az angol cuccok frissiben a netről.
Érdekességként megjegyzem hogy pl a teljes DirectX és OpenGL leírás és egy halom példa meg eszköz ingyen fellelhető a neten, ezekből, és a rengeteg jó fórumból (főleg beyond3d) kemény grafikus programozóvá edzheted magadat. A beyond3D-n pl. éppen most fut egy shader-programozós verseny aminek a fődíja egy Radeon 9800XT -
rudi
nagyúr
válasz
Gergarian #23 üzenetére
Hello!
Meg lehet kérdezni hogy hány éves vagy?
A Delphi Pascal-ra épül és általában mindenre használható.
A BASIC amit mostanában használnak meglátásom szerint inkább ablakos adatbáziskezelős dolgokhoz jó.
Eddig úgy láttam, hogy ahol komolyabb, átlagos ''csináljunkegyadatbázistésegy keretetamikezeli'' dolognál több kell ott bizony a C és a C++ dominál, aminek kicsit nehézkesebb a tanulása mint a pascalnak, de szerintem ha jó anyagod van hozzá, akkor kezdhetsz ezzel is.
Először mindenképpen kell egy alapnyelv: pascal, basic vagy C és utána jöhet a specializálódás annek függvényében mi érdekel konkrétan. A legtöbb scriptnyelv (excel, macromedias scriptek stb.) általában BASIC jellegű, a grafikai programozás (DirextX, OpenGL és shader programozások) C-re hasonlítanak. A webes dolgok meg java-sok.
Ha van elég időd és motiválásod akkor 1-2 év alatt egész jó szintre el lehet jutni egy alap programozási nyelvben, utána még pár év specializáció és akkor rájösz majd hogy mennyire keveset tudszazért csak HAJRÁ!
Aktív témák
Hirdetés
- Akciós Windows 10 pro + Office 2019 professional plus csomag AZONNALI SZÁLLÍTÁS
- 123 - Lenovo Legion Pro 5 (16ARX8) - AMD Ryzen 7 7745HX, RTX 4070 (48 hónap garancia!)
- BESZÁMÍTÁS! MSI B450M R 5 5600X 32GB DDR4 512GB SSD RTX 3060 12GB Rampage SHIVA Corsair 650W
- LG 65QNED86T / 65" - 164 cm QNED / 4K UHD / 120Hz & 3ms / HDR 10 Pro / FreeSync Premium / HDMI 2.1
- Csere-Beszámítás! Asztali számítógép PC Játékra. I5 12400F / RTX 3070 / 32GB DDR4 / 1TB SSD
Állásajánlatok
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest
Cég: PC Trade Systems Kft.
Város: Szeged