- iPhone topik
- Milyen okostelefont vegyek?
- Honor 400 Pro - gép a képben
- iPhone 16e - ellenvetésem lenne
- Honor 200 - kétszázért pont jó lenne
- Samsung Galaxy S25 - végre van kicsi!
- Samsung Galaxy S25 Ultra - titán keret, acélos teljesítmény
- Mobil flották
- India felől közelít egy 7550 mAh-s Redmi
- Android alkalmazások - szoftver kibeszélő topik
-
Mobilarena
Minden ami HTPC, legyen akár hardveres akár szoftveres kérdés!
Új hozzászólás Aktív témák
-
Callisto
őstag
-
Callisto
őstag
válasz
python1 #58020 üzenetére
Én talán keményvonalas vagyok (amíg a takaróm ér) abból a szempontból, hogy valóban sokat számítanak a jobb hangfalak és hangeszközök és a minőség többe kerül, de azért elvakultnak nem gondolom magamat. Igyekszem saját magam kitapasztalni amit lehet, de reálisan gondolkodni és a földön maradni.
Pl. attiss66 hozzáállása és gondolkodása szimpatikus és egy egészséges egyensúly szerintem: [link] -
Callisto
őstag
válasz
python1 #58016 üzenetére
Persze, pl. ha sarkítani akarok berakok egy drága rendszert egy üres beton kockaszobába rosszabbul fog szólni, mint egy töredékébe kerülő egy berendezett jó akusztikájú szobában és van egy csomó más tényező. Ugyancsak ha rosszul vannak elhelyezve a hangszórók az nem lesz a legjobb stb.
Természetesen van példa arra is, hogy egy erősítő tud úgy szólni, mint a 3x annyiba kerülő.Ettől függetlenül annak amiről szó volt és amire reagáltál semmi köze "a jól szól egy rendszer" témához... Amire reflektáltál az az, hogy EQ APO-ról egy jó minőségű konvolverre váltás minőségjavulása mennyire lesz hallható.
Egy jobb DAC-kal és erősítővel, jobb hangfalakkal jobban hallható lesz, mint pl. egy alap soundbar-os hangszórórendszeren (sarkítás ismét). Utóbbin nem lesz égbekiáltó a különbség. Minél részletezőbb és zajmentesebb egy egy rendszer, annál inkább lesz hallható.A legfontosabb az akusztika és, hogy a frekvenciagörbe a rendszer árától függetlenül a lehető legegyenletesebb legyen.
(Nem emlékszem, hogy árat írtam volna, ezt Te hozod fel. Azt írtam, hogy kezdő lánc. A minőségről van szó, nem az áráról. Használtan is töredékébe kerül egy DAC ami tudja azt, mint egy másik újonnan, de ez nem fair összevetés ár szempontjából. Az elektronika a lényeg, nem az hogy mennyibe kerül bár többnyire azért van párhuzam a minőség és az ár között.)
-
Callisto
őstag
válasz
Callisto #58015 üzenetére
Illetve van még nagyon egyszerű megoldás, ha arra kíváncsi valaki, hogy EQ APO-nál jobban szól-e másik convolver akár DirectSound, akár WASAPI exkluzív audio módban.
Pl. foobar2000-hez van FIR convolver bár én nem próbáltam, de más lejátszókhoz is lehet találni. Talán VLC-hez is van. Jriver-ben alapból van.
Kikapcsolni az EQ APO-ban a filterezést, effekteket. foobar2k-ba, jriverben a convolverbe betölteni a filtert és meghallgatni ami probléma lehet, mert akkor kézzel kell azt megcsinálni pl. jriver-hez. -
Callisto
őstag
válasz
python1 #58014 üzenetére
Micsoda? Te lennél a második aki elolvassa, ahol egyértelmű mivel kapcsolatos a hsz és miről szól, majd ennek ellenére másra vonatkoztatja.
Ha mégsem...
A rendszerszintű jó minőségű convolver elég macerás tud lenni.
Mondjuk van még egy EQ APO-nál jobb minőségű egyszerű megoldás, a JRivert használni hangkártyának., de ennek is megvan a hátránya. Sok lehetőség van, de kitapasztalni ezeket sok idő és egy kezdő láncban nem biztos, hogy ad annyi minőség pluszt, de ki kell próbálni ha valaki nem sajnálra rá az idejét. -
Callisto
őstag
válasz
attiss66 #58005 üzenetére
Amit Cavernben állítasz be crossovert az az aktív crossover számoláshoz kell a filter generálása során. Annak nincs hatása a mérésre (nem kéne hogy legyen), de azért ezt VoidXs erősítse meg.
A videóban (nem néztem meg) Ő 100Hz-es aktív crossovert használ, de ahogy már párszor írtam a jó crossover pont sokmindentől függ és mindig az adott rendszerhez kell belőni.
Sőt ha tud az AVR pure diorect módot, akkor azt használd mind a méréskor, mind az általános használat során hiszen úgyis a PC fog csinálni mindent. Pure directben jobb hangminőség lesz. -
-
Callisto
őstag
válasz
attiss66 #57997 üzenetére
A 80Hz csak ajánlás, nem biztos hogy az a legjobb crossover. Azért ez az ajánlás, mert az emberi hallás átlagban ennél alacsonyabb frekvenciájú hang helyét nem tudja már lokalizálni. Fentebb írtam hogy miként lehet viszonylag gyorsan és jól megállapítani a crossovert. Ha valaki máshogy látja javítson ki (vagy jobb megoldása van).
Nálam pl. 60Hz a crossover, mert a front hangfalaim és a szub-om karakterisztikája, illetve a szoba akusztikája (room mode), a hangszórók pozícionálásával elérhető lehető legjobb SBIR (aminél a hangfalak pozíciója szó szerint pár centiket számít) együttesével így lesz mélytartományban legkisebb csillapítások és kiemelések nélkül jó az átmenet a szubról a többi hangszóróra.
Sokat fogsz még kísérletezni és olvasgatni, ha érteni is szeretnéd mit, hogyan és miért is csinálsz. A lényeg, hogy a mérésnél sehol se legyen crossover. Úgy állíts be mindent, hogy minden hangszóró/szub a lehető legteljesebb tartományt szólaltassa meg önállóan.
A crossovert (ha aktív crossovert akarsz) a Cavernben állítsd majd be ami a beállított crossover-hez fogja elkészíteni a FIR filter. Ezt (is) tudod módosítani akárhányszor új mérés nélkül.Nem kell mindig mérned ahhoz, hogy más paraméterekkel számoltass a Cavernnel filtert.
Tudsz gyorsan kísérletezni, hogy egyes paraméterek változtatásával (pl. célgörbe) hogyan változik a hangzás: beállítasz paramétereket Cavernben, elmented a filtert, kicseréled az EQ APO-ban és teszteled. Majd ha nem tetszik megint paramétereket állítasz és így tovább.Nagyon sok tesztelgetés lesz mivel nem tudod még, hogy mi mire is való. A jó, hogy ezeknek utána tudsz olvasni vagy hosszú öntanulási folyamat során megtapasztalod mivel mi változik. Nem tudom angol olvasás mennyire megy, de rengeteg fórum és cikk, guide van ezzel kapcsolatban. Igaz nem pont Cavern, de FIR filterek és szoba akusztika korrekcióban használt görbékről, paraméterekről és ezek többnyire közös pontok a különböző programokban.
-
Callisto
őstag
válasz
VoidXs #57990 üzenetére
Az simán lehet na de resamplingtól annyira más legyen a korrekció eredménye? Ahhoz elég komoly hibának kell lennie. Hogy is mondjam, nem picinek.
A HLConvolver amit használok az is resamplingol ha nem talál az input sample ratenek megfelelő filtert mégsem szól rosszul akkor sem. Sőt nem igazán lehet különbséget hallani. -
Callisto
őstag
válasz
Smiley #57987 üzenetére
CamillaDSP ami jó és ingyenes. Illetve fizetősek vannak.
Viszont az EQ APO nagy előnye az egyszerűsége. Ezt el kell ismerni. Legtöbb ember számára nem éri meg a tökölés és szívás és rendszerfüggő is, hogy mennyire hallható az a hangminőség különbség.Sokat használtam eleinte. Tesztelgettem, összevetettem másokkal is és nálam nagyon hallható volt gyengébb minősége. Szakik pedig azt mondják, hogy a convolver engine-je rosszul van implementálva. Nem felel meg a hivatalos matematikai definíciónak. Persze ezt lehet helyretették azóta, de fogalmam sincs.
De ismétlem: más megoldásokkal vagy sok szopás van mire összeáll egy jól működő rendszer vagy hátrányai vannak amikkel nem tudnak sokan együtt élni.
EQ APO óriási előnye, hogy nem kell az effektek használatához semmilyen más program, mert rendszerszinten működik. Ez pedig óriási előny.
Rendszerszintű DSP-zést meg lehet oldani mással is. ASIO-t vagy WASAPI Exlusive módot is lehet használni a convolvernek, de mivel az ASIO vagy WASAPI exlusive csak módot csak egy alkalmazás használhatja (ami itt a DSP/convolver lenne) ezért kell egy virtuális hangkártya, vagy Asio bridge plusz még egy audio repeater is stb. Ezek mind-mind plusz szoftverek a PC-s windowsban és sok kellemetlenséget okozhatnak.Rengeteg idő mire egy ember megért mindent és utánajár. Megmondom őszintén, hogy ha valakinek nincs audiofil/high-end rendszere talán nem is éri meg a nyüglődést.
Mindenesetre aki nem sajnál időt rá, annak érdemes lehet kipróbálni pl. egy CamillaDSP-t. Megismerkedik vele kicsit és hátha azt mondja a végén, hogy megérte. Vannak hozzá teljeskörű, komplett leírások.
-
Callisto
őstag
válasz
attiss66 #57978 üzenetére
A méréshez ne használj crossovert, hogy a teljes frekitartományt tudja helyesen mérni a Cavern. Kártyán kapcsold ki.
Amit Cavernben állítasz be crossovert az szoftveres aktív crossover lesz és az előállított filterrel az EQ APO fogja számolni. Ilyenkor nem kell a kártyán a crossovert használnod.
Ha nem akarsz aktív crossovert amit a Cavern számol, akkor Cavernben ne állítsd be és a kártyán állítsd be a mérés után. Tesztelheted is melyik megoldás tetszik jobban. Nem tart semeddig mérés után generálni Cavernel crossoveres filtert és crossover nélkülit. -
Callisto
őstag
válasz
VoidXs #57973 üzenetére
Fáziskorrekciót azért lehet hallani szóval megérheti használni zenehallgatáshoz. Persze rendszere válogatja. Ez is olyan, hogy bizonyos paraméterekkel számolt filternél jót tesz, más paraméterekkel számoltnál meg nem.
Hasonló a helyzet a minimum/linear phase esetén. Bizonyos filternél előnyös az egyik, míg más paraméterekkel számoltnál meg a másik jobb. Ezért tették bele Audiolense-be a mixed phaset amivel lehet még jobban hangolni az eredményt.
Egyébként kíváncsiságból most csináltam egy filtert gyorsan Cavern-nel és le a kalappal. Támogathatna multichannel wav-et is. Sok időm most nincs próbálgatni a beállításokat, de a gyors teszt is rendkívül meglepően jó.
Én is 64 biten számoló convolvert használok, de EQ APO sajnos iszonyat rossz minőségű ASIO-s/WASAPI-s professzionális convolverhez képest. Egyszerűen az EQ APO által használt WDM mód alapból rosszabbá teszi és az algoritmus implementáció is hibás. Viszont sok más előnye van.(Audiolense is azt csinálja a 10db korrigálásnál, hogy lehúz mindent.)
Zaj nálam sem probléma. Áttértem AoIP-re (Ravenna).
-
Callisto
őstag
-
Callisto
őstag
válasz
attiss66 #57967 üzenetére
Dehogynem kell csatlakoztatni. A Hangszóró kimenet az a Windowsban a példában a Xonar hangkártya analóg hangkimeneteit takarja és magában foglalja az összes csatornát. Illetve amilyen speaker layout be van állítva. Ha 7.1, akkor 8 csatorna lesz.
Most már látom, hogy akkor PC hangkártya analóg kimenetekkel lesz a Denon erősítőre csatlakoztatva.
Ehhez az útmutatód teljesen jó. Kövesd az ott írtakat. -
Callisto
őstag
válasz
attiss66 #57964 üzenetére
Ez is elég nagy téma. Röviden annyi, hogy minél nagyobb annál pontosabb végeredményt ad az elkészült filter. Ugyanakkor van egy józan határa is a maximumának amely fölé nem nagyon van értelme menni és a samplerate-től függ. 192KHz sample rate-hez már bőven elég szokott lenni 65K-s FFT, de én 131K-t használok a legjobb minőséghez, egyéb esetben pedig csak 16K-t. A magasabb FFT növeli a latencyt, de latencyt növelik a time domain, fáziskorrekciók is.
Például az általam készített filternél a 16K FFT 10781 sample-nyi latencyt okoz fázis és time domain korrekcióval együtt, ami 192000 samplerate-nél kb. 45ms latency ha jól számolom. Ez 96000 sample ratenél már 90ms lenne. -
Callisto
őstag
válasz
attiss66 #57963 üzenetére
Dehogynem hallottam a Cavernről. Ez pont hasonló FIIR filtert készít a mérésből, mint a többi amiket felsoroltam. Ezt a FIIR filtert fogja az Equalizer APO használni a korrekcióhoz. Az Equalizer APO-t én is használtam eleinte, de nem éppen a legjobb hangminőséget nyújtja a megvalósítása okán és a convolver algoritmusa is hibásan van implementálva, mely a FIIR filtert használja a korrekcióhoz. Egyébként nagyon jó program, sokrétű, átlátható, egyszerűen kezelhető és ingyenes.
A hangerőszinteket és távolságokat mindenképpen külön állítsd be, ha van rá lehetőséged pl. házimozi procin vagy erősítőn stb. Ezt a linkelt útmutató is írja. Miért?
Azért, mert ezeket is majd az előállított filterben fogja megtenni ami többlet korrekciót jelent, nagyobb latencyt, nagyobb dinamikavesztést és pontatlanabb eredményt okoz.
Pl. minél nagyobb a frekvenciatartományban a célgörbéhez képesti szintkülönbség annál többet kell kompenzálni ami nagyobb dinamikaveszteségget és rosszabb hangot eredményez ahhoz képest ami lehetne.
Persze a a maximális szintkorrekciót lehet korlátozni db-ben. Talán a Cavern-ben is meg lehet adni a maximumot.
Ezek a programok nem fogják neked a preamp-ot (hangerőszabályzót) állítani hanem szoftveres úton a digitális hangba nyúlva korrigálnak. Pl. ha egy csatorna a célgörbén van, de egy másik csatorna attól +5db-re akkor az már 5db különbség amit alapból korrigálni kell és akkor még nem beszéltünk a frekvenciaátmenethez szükséges korrigálásról.
A hangfalak crossoverét sem fogják kicserélni. Csupán a mérés alapján az általuk okozott fázishibákat igyekeznek helyretenni.
Ha a Cavern aktív crossoverét használod a sub-hoz az már más. Ilyenkor a filter végzi el a tényleges crossovert. Ebben az esetben nincs szükség pl. a házimozin és a sub-on a crossoverek beállítására (teljes tartományt kell engedni a hangszóróknak, subnak), mert szoftveres úton lesznek a mélytartományok az LFE csatornára irányítva a filter által.
Ebben az esetben amúgy van még egy buktató: az a bizonyos LFE +10 db mastering, de megint két A4-es oldalt igénylne. A lényeg, hogy a filmek LFE csatornáját +10 db-re masterelik ezért az LFE csatornát +10 db-el játszák le a házimozik. Igen ám, de a sub-ra átirányított mélytartományt nem kéne +10 db-el erősíteni. Házimozik ezt jól tudják és nem is teszik viszont egy ilyen filter nem válogat. Átteszi az LFE csatornába a frontok mélyét példának okáért amit aztán majd +10 db-el erősíteni fog a lejátszó vagy a házimozi erősítő. És ez nem jó. Van megoldás ennek elkerülésére is (pl. Audiolense-ben), de az közel plusz 10 db-nyi dinamikaveszteséggel jár.
Egyébként az összes korrekciót a Cavern által számolt filter fogja tartalmazni és ezt a filtert használod majd az Equalizer APO convolution filteréhez.
Azt még mindig nem tudom, hogy milyen eszközöket akarsz használni. Lehet számodra irreleváns dolgokat írok le. Az, hogy PC és Cavern nem jelent semmit magában. A PC a korrigált hangot egy házimozi erősítőre küldi vagy végfokra?
A linkelt oldalon lévő útmutató egyébként teljesen jó, de ismétlem sok minden függ attól, hogy milyen eszközöket használunk. Mást kell csinálni ha egy házimozi prociba vagy erősítőbe megy a hang, mást ha közvetlen egy DAC-ba, mást ha akarsz aktív crossovert stb. -
Callisto
őstag
válasz
attiss66 #57959 üzenetére
Nem olvastam vissza mindent, illetve nem találtam, hogy mivel és hogyan végeznél korrekciót.
Azt sem tudom minden programról, hogy milyen korrekciót számol a filterhez (pl. Cavern, Acourate, Audiolense, Dirac). Ezekben és főleg az algoritmusokban ViodXs egyértelműen magas szinten van.
Ha csak EQ-zol (frekvenciakorrekció) és nem akarsz FIIR-es aktív crossovert és time domain stb. korrekciót akkor egyszerű a helyzet.A hangszóró távolságaiból eredő késleltetést hagynám, hogy az AVP/AVR vagy más célhardver korrigálja és ne a generált korrekciós filternek kelljen foglalkoznia vele ami így jobb és pontosabb korrekciót adhat, illetve a filterből adódó latency is alacsonyabb lehet.
(Bár a távolságok miatti korrekció valahol így is, úgy is megmarad.)A hangszórók hangerejét is szépen be lehet REW-vel állítani azonos szintre, de a crossoverket ehhez kikapcsolnám. Mindent úgy állítanék be, hogy a sub és a hangszórók is a teljes tartományukat szólaltassák meg (és ne egyszerre, azaz LFE+Front se legyen).
Sub-nál 0-500Hz, a többinél 500-20000Hz tartományú pink noise generálásával állítanám be a hangerő szintejeit. (REW-ben meg lehet adni ezeket az SPL generátornál.)A távolságok (késleletetés) és hangerők beállítása után megkeresném a sub optimális beállításait.
Először megmérném a jobb vagy bal hangszórót (sub és crossover nélkül), hogy mekkora tartomány hogyan képes megszólaltatni. Majd megmérném a sub teljes tartományát is. Ezekből látnám, hogy kb. hol lehet a jó crossover és oda állítanám be. Célszerű 80Hz vagy alá állítani, hogy hallgatásnál ne lehessen lokalizálni a sub helyét.
Következne egy nagyobb tartomány mérése a sub-ot használva, a frontokat crossoverezve a sub-ra úgy, hogy a jobb és bal oldali hangszórókra egyszerre küldeném ki a sweepet pl. 10-1000Hz tartományban. Itt már látnám, hogy mennyire egyenletes a frekvenciaátmenet a sub-ról a hangszórókra.Ha a crossover felett van jelentős hangerő csökkenés, akkor emelném a crossovert és mérnék megint. Fordított esetben, ha nagyon hangos lesz pl. crossover alatt, akkor csökkenteném a crossovert. (Aktív crossovernél általában lehet játszani a crossover típusával is.)
Továbbá a sub fázisával és késleltetésével is lehet hangolni a frekvenciaátmenetet.
Figyelni kell arra is, hogy összhangban legyen a sub és a front a crossover tartományában különben hülyén fogod érezni magad (nagyon furán fog szólni a mély) a crossover tartományában. Ezt tudod ellenőrizni ha pl. hangot generálsz a REW-vel a crossover frekin, alatt, felette és hallgatod hogy szépen együtt szól-e a sub a frontokkal. Eközben is állítgathatod a sub fázisát és késleltetését.A sub beállítása után készíteném el a korrekciós filtert szintén crossover nélkül. (Ha csatornánként tudsz korrekciót végeztetni szoftverrel vagy máshogy.)
A fentiek menete és módja - ahogy írtam - függ attól, hogy milyen eszközöket és programokat, illetve filtert/korrekciót szeretnél alkalmazni és nem fed le minden esetet.
(Pl. a sub-omnak van 10 csatornás parametrikus EQ-ja és az egész előtt REW-vel visszaméregetve ezt is beállítottam.)Aktív crossovert használva csatornánként koorigálok FIIR filterrel és a hang útja nálam így néz ki:
PC/Arvus H1-D (forrás) -> Ravenna/AES67 AoIP -> DSP PC, ami a 7.1 csatornát korrigálja (később Pi5 váltja reményeim szerint) -> Merging Anubis aktív crossoverrel -> DAC -> végfok.Hosszú út és kísérletezés, tapasztalatszerzés, előtt állsz.
Sajnálom, hogy ilyen hosszú lett. Ha tudsz angolul rengeteg módszert és infót találsz az egészről.
-
Callisto
őstag
válasz
AthlonXP #57883 üzenetére
Egyébként a rendszerhangok/játék ez megy 5.1-ben? Csak a film lejátszással van gondod? Ha igen, akkor két dolog van: tuti valamit nem jól állítasz be. Vagy a TV-d nem hajlandó az eARC-on tovább engedni a kódolt formátumokat ami meg fura lenne. Gondolom a lejátszóknál akkor megy a többcsatornás hang, ha azok dekódolják és nem passthrough-ra vannak állítva.
Amikor megy az 5.1 az erősítőd kiírja, hogy milyen formátum? Ha mindig PCM, akkor errefelé keresgélnék. Megnézném pl. TV kézikönyvében, hogy működik a passthrough rajta. -
Callisto
őstag
Tervezek átállni AV prociról teljesen digitális alapra PC-vel a következőkkel megvalósítva:
Arvus H1-D
Merging Hapi MKII + DA8P cardNem tudom van-e itt aki esetleg ezekhez ért (inkább a Merging Hapi - Ravenna az érdekes), de ha igen megköszönném ha meg tudná válaszoln egy kérdésemet.
A terv az, hogy lenne egy mini PC ami fogadná az audiot Ravenna protokollon, számolná az aktív crossovert és convolution-t. Ez a PC csak DSP célra lenne és a végeredményt küldené a Mergin Hapi-nak aminek a DA8P kártyája a végfokokra lenne kötve.
Ugyanakkor lenne egy forrás PC (pl. gaming), aminél a hangot akár HDMI-n TV eRARC által, akár Ravennán szeretném kiküldené úgy, hogy ezt is DSP-ze a mini PC.Valahogy így:
A Ravennát és a Merging szoftvereit nem ismerem. Csupán doksikat olvasgattam és az alapján a lehetőségek szinte határtalanok, de mielőtt fejest ugrok bele érdeklődnék egy hozzáértőtől, hogy megoldható-e?
Főleg az kérdőjel, hogy tudja-e két PC párhuzamosan használni az egy darab Merging Hapi-t.
Az AoIP és a Mergin Hapi elismerten kiváló hangminőségű DAC-ja mellett amiről ódákat zengenek ez a végállomás lenne nekem.
Érdekesség: A DA8P a DAC-nak (előzőn AKM, újon ESS) csak a SDM modulját használja. Minden mást a Merging védett algoritmusai csinálnak egy DSP-vel.
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- Tudástár Mi is az a HTPC?
- Csere-Beszámítás! AMD Ryzen 9 9900X Processzor!
- LG 48C3 - 48" OLED evo - 4K 120Hz 1ms - NVIDIA G-Sync - FreeSync Premium - HDMI 2.1 - A9 Gen6 CPU
- Tablet felvásárlás!! Apple iPad, iPad Mini, iPad Air, iPad Pro
- AKCIÓ! ASRock H310CM i3 9100F 8GB DDR4 240GB SSD 1TB HDD GTX 1060 3GB AeroCool Strike-X 500W
- Beszámítás! HP Z2 G4 Tower Workstation számítógép garanciával, hibátlan működéssel
Állásajánlatok
Cég: CAMERA-PRO Hungary Kft
Város: Budapest
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest