- Google Pixel topik
- Mobil flották
- Samsung Galaxy S23 Ultra - non plus ultra
- Xiaomi 14T - nem baj, hogy nem Pro
- One mobilszolgáltatások
- Vivo X200 Pro - a kétszázát!
- Ulefone Amor 34 Pro - a nagy vetítőgép
- Okosóra és okoskiegészítő topik
- Samsung Galaxy S25 Ultra - titán keret, acélos teljesítmény
- Samsung Galaxy S22 és S22+ - a kis vagány meg a bátyja
Új hozzászólás Aktív témák
-
bambano
titán
tehát az eddigi ítélkezési gyakorlatban nem születtek meg a precedensek?
egyébként nem az volt a kérdés, hogy a jogrendszer tud-e kezdeni bármit is az üggyel, mert nyilván tud. beleírták a felhasználási szerződésbe, hogy nem autopilot, oszt jónapot, rákennek mindent a sofőrre, az ügyészség kapott egy egyszerű ügyet, a tesla mossa kezeit, mindenki jól jár a sofőrt meg a két halottat leszámítva.
a kérdés az, hogy a jelenlegi jogi helyzet tartalmaz-e valami erkölcsöt és/vagy morált.
-
bambano
titán
például a cikk témáját adó esetben egy önvezető autó olyan dolgokat csinált, amiről már most is elvárható lenne, hogy ne csinálja.
arra is van esély, hogy a kezelési utasítást mindenben megtartó sofőr sem tudta volna megfékezni.
ehhez képest mindenért a sofőr a felelős.
például az opelnél ha nem fogod a kormányt, akkor figyelmeztet. elvileg meg is áll, de ezt még soha nem próbáltam. az viszont teljesen biztos, hogyha az autó az önvezetési szabályok megsértését feltételezi (mert pl. nem érzékeli a kezed a kormányon) egy dolgot biztosan nem csinál: nem gyorsít. az is biztos, hogy már a buta adaptív tempomat se küldi bele az autót az előtte keresztben menőbe.tehát ha a teslának a vezérlése legalább alapszinten rendben lenne, akkor szerény számításom szerint legalább három hibát nem lett volna szabad elkövetnie. de elkövette, ezek összességének lett az eredménye, hogy feltrancsírozta a rizsrakétát és abban ketten meghaltak.
-
-
bambano
titán
nem, nem tévedtem, a vw-t nem azért vették elő, mert a szoftver bizonyos trükköket tudott. azért vették elő, mert a vw vezetése annak tudatában rendelte meg a trükköket a szoftverbe és töltötte bele az autóikba, hogy a trükkök csalnak.
szerk: vagyis a vw csaló szoftvere egy törvénytelen specifikációra adott egy specifikációnak megfelelő implementációt.
a tesla szoftvere ezzel szemben egy helyesnek tűnő specifikációra ad egy helytelen implementációt, ami emberéletet követelt. az én autómban is olyan, hogy helytelen implementáció van, csak még nem tört össze semmit, mert Bambanő izmos és kegyetlen.
-
bambano
titán
és akkor itt pontosan mi is történt? az történt, hogy a bosch befecskendező szoftverében levő hiba miatt elromlottak a kibocsátási értékek, ezért megbüntették a vw-t (ez lenne az analóg a tesla önvezető sw hibájával) vagy az történt, hogy a fóccvágen vezetői eldöntötték, hogy csalni fognak, és a kocsiba pakolt sw pontosan megcsinálta, amit elvártak tőle?
-
bambano
titán
a valóság az, hogy engem is szivatott már meg a saját autóm, pedig az nem tesla és nem full önvezető csak l2.
miután jelenleg erősen úgy állunk, hogy nem tudják minden helyzetre felkészíteni az autót, és az autó nem ai, hogy olyan helyzetet is megoldjon, amit még nem látott, ezért jelentős esélye van a hibának. amiért az felel, akinek nincs köze hozzá. -
-
bambano
titán
én azt látom a saját autómon, hogy messze nincs rendesen letesztelve a rendszer. amikor egy "helyzetben" csak egyféle probléma adódik, akkor azt még többnyire kezeli. Amikor kettő vagy több, akkor matt. És látható, hogy mattot kapott, miközben meghoz és végrehajt egy teljesen hibás döntést. És simán előfordulhat, hogy nem vagyok elég gyors vagy elég erős ahhoz, hogy felülbíráljam. És egyáltalán nem biztos, hogy annyi idő alatt az autó észreveszi, hogy felül akarom bírálni, abortálja a marhaságát és visszaadja a kezelést. pedig ez csak egy l2-es, nem tesla önvezető fud.
hát igen, a repülésben is minden szénné van kontrollálva, ezt szajkózták a két boeing utasainak a hozzátartozói is. és azért azt is olvasni lehet, hogy nem úgy volt, hogy a boeingnél egyszer véletlenül elcsesztek valamit, amitől lezuhant két gép, meghalt egy kisebb falunyi ember, és ettől meghunyászkodtak és azóta minden rendben van. nem. előtte is, utána is, üzemszerűen tojtak a vonatkozó biztonsági előírásokra.
mi a biztosíték arra, hogy majd ha lesz engedélyezett önvezető rendszer, abban nem fog ez a hozzáállás előfordulni? Azt se hiszem el, hogy le tudnak programozni egy rendes ai-t (nyilván, hiszen nincs hozzá hardver, ami meg ma fut, az nem ai), de azt biztosan nem fogom elhinni soha, hogy nem lesz centek foghoz verése alapon kicit ócóbb aktuátor meg kicit gyengébb kamera stb, stb. meg "részvényesi nyomásra" meghajló minőségbiztosítás...
az a véleményem, hogy soha nem fognak önvezető autókat csinálni. pláne azokkal a technológiákkal, amik most vannak. teljesen más szemlélettel lehetne...
-
bambano
titán
bemész a kórházba, mielőtt bármit tennének veled, kilométeres beleegyező (=lemondó) nyilatkozatot kell aláírnod. tehát de, a röntgengépek semmiben sem másabbak, mint az önvezetés.
a vasúti biztosítórendszerekkel meg az a helyzet, hogy azok nem mesterséges intelligencia cuccok, hanem nagyon sok nagyságrenddel egyszerűbb cuccok. ott egy kicsit egyszerűbb a hibátlanságra törekedni. de már a polgári repülésben is látható, hogy messze van a kívánatos cél. ha tucattermékké válik egy szoftver, aminek következménye az is, hogy magas a várható perérték, akkor ott nincs semmiféle felelősségvállalás.
egyébként is a tesla linux kernelt használ. mit is mond a gpl?
-
bambano
titán
ennél konkrétabb indoklás?
jelenleg az összes szoftvert, kivétel nélkül, úgy kapod meg, hogy as-is. anno elolvastam az ms eula-ját, nagyjából azért vállaltak értelmezhető felelősséget, hogy a zacsiban levő cd-t el lehet olvasni a számítógépen.ha pedig az autó fog vezetni, a bal1-ben ülőnek nincs lehetősége közbeavatkozni, a szoftver gyártója meg eltolja a felelősséget, akkor ki lesz a felelős? az, hogy jelenleg a gyártó által oktrojált szerződés szerint a bal1-ben ülő utas felelős mindenért, most is tarthatatlan, másrészt ez a hárítás kifejezetten a jog "lohol az események után" a gyártók meg röhögve hárítanak mindent.
kétségeim vannak afelől, hogy egy ilyen végfelhasználói szerződést, mint ami most van a teslákon, egy rendes bíróság előtt megállna-e. szerintem nem. azt tényként állítom, hogy még sosem került rendes bíróság elé a téma.
szerk: a szoftveripar sincs felkészülve rá, hogy életében először olyan cuccot kellene csinálnia, ami működik.
-
bambano
titán
de hogy kezeled helyén a tesla önvezetőjét?
a teslával meg a többi vezetéssegédlettel az a legnagyobb probléma, hogy egy olyan paradigmaváltás van bennük, amire senki nincs felkészülve. Például se a szoftveripar, se a jogászok.
Arra a tényre, hogy több, mint két tonna száguldó acél egy távolban ücsörgő programozó klimpírozásának eredményeképpen olyan döntést hozhat, ami jogi következményeket von maga után, arra nincs felkészülve senki. Eddig nem volt ilyen. -
bambano
titán
a kérdés az, hogyha hirtelen megkattan a szoftver, belefér-e az emberi reflexidőbe, hogy korrigáljon?
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- Canon MILC: EOS R és M topik
- Milyen egeret válasszak?
- Mibe tegyem a megtakarításaimat?
- Android másképp: Lineage OS és társai
- Bronz hatásfokú Rosewill tápok 12V-2x6 csatolóval
- Óvodások homokozója
- Elite: Dangerous
- Vezetékes FÜLhallgatók
- Subaru topik
- Azonnali alaplapos kérdések órája
- További aktív témák...
- AZTA! HP EliteBook 840 G8 Fémházas Laptop Ultrabook 14" -60% i7-1185G7 16/512 FHD IPS Iris Xe
- Sony PlayStation 5 (PS5) Játékkonzol - Lemezes verzió, dobozában!
- Zalman R1 White - Ha valami egyedire vágysz 2.0!
- Riverside 500
- ÚJ Bontatlan Apple Macbook Air 13,6 M4 16GB/256GB - Ezüst - MAGYAR(2025) - mw0w3mg/a - 3 év garancia
- Telefon felvásárlás!! Apple Watch Series 6/Apple Watch Series 7/Apple Watch Series 8
- ÁRGARANCIA!Épített KomPhone Ryzen 7 7700X 32/64GB RAM RTX 4070Ti Super GAMER PC termékbeszámítással
- ÁRGARANCIA! Épített KomPhone i5 14400F 32/64GB DDR5 RTX 5060Ti 8GB GAMER PC termékbeszámítással
- Telefon felvásárlás!! iPhone X/iPhone Xs/iPhone XR/iPhone Xs Max
- Xiaomi Redmi 10 128GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest
Cég: CAMERA-PRO Hungary Kft
Város: Budapest