Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • vicze

    félisten

    válasz opr #54 üzenetére

    Egy egyik nyerseséges, a másik 1+ milliárdos tőke injekciókra szorul minden évben.

    Itt hozzá tenném, hogy állami pénz nélkül nincs űripar, így egyik se piaci alapon működik nyilván.
    Pl.ha már említve lett:
    "Az Axiom Space és a Polaris piaci alapon rendel tőle Dragon indítást"
    Ehhez képest, a Axiom több állami megrendelést fűz egybe és egy köztes értékesítést csinál, 1-1 űr turistával fűszerezve.
    De pl. Dream Chaser-nek sincs semmi köze a piaci alaphoz, mert az egy NASA megrendelés. Teljesen adófizetői pénzből, minden procikája.

    Borzasztó kevés a nem állami megrendelések száma. Amennyiben kiveszem Starlinket, akkor 15-30 között mozog az adott évtől függően. És ez egyre több cégre oszlik egyre kisebb haszonnal. Sőt nyereséges jelenleg alig akad az egész piacon, és ez elég jól mutatja a helyzetet. Akik valósan nyereségesek az űriparban, nem a feljuttatók, hanem túlnyomó többségben akik rendelésre építi a műholdakat. Az az ipar elég jól elvan...

  • Cifu

    félisten

    LOGOUT blog

    válasz opr #41 üzenetére

    Especiel a McDonnell-Douglas DC-X/-XA és Delta Clipper és a Lockheed-Martin X-33 / Venture Star féle megoldásoknak kellett volna a következő logikus fejlődési lépcsőnek lennie. Mindkettő drága K+F lett volna, de potenciálisan teljesen újra felhasználható, egy fokozattal a világűrbe eljutni képes technológiát adott volna.

    Technikailag mindkettő megvalósítható lett volna, csak sok felmerülő probléma lett volna törvényszerűen, amit mérnöki oldalról meg kell oldani. Ez idő, erőforrás és pénz kérdése. A DC-X/XA esetén a projekt felfüggesztése illetve nem folytatása kapcsán az volt az egyik indok, hogy hát elpusztult a tesztjármű - dehát könyörgöm, a tesztjárműveknél ez teljesen általános dolog, ezért építik meg őket, hogy megnézzék az adott technikai megoldásoknak milyen esetleg problémái lehetnek. (Persze leginkább az volt az indok, hogy a Clinton-kormányzat durván megvágta a Védelmi Minisztérium költségvetését, akik meg többek között az ilyen projekteket lőtték le)

    Az X-33 esetén a felhozott technikai újítások közül egy (a kompozit műanyag üzemanyag-tartály) nem valósult meg, könnyűfémötvözetre tértek át, ami olcsóbb és végül könnyebb lett. Ez volt indokként megfogalmazva, miért nem akarnak többet költeni rá...

    Eközben a "klasszikus", régimódi megoldások, mint az SLS vagy Orion, vagy akár Starliner olyan brutális időcsúszásban vannak és olyan plusz költségeket halmoztak fel, hogy nehéz megmagyarázni, a DC-X / Delta Clipper vagy az X-33 / Venture Star miért nem kaphatta meg az esélyt a megvalósulásra...

    Ezek alapvetően szubjektív döntéseknek tűnnek, vagy ha összeesküvés-hajlamosak vagyunk, akkor sem az McDD, sem a Lockheed nem akarta a jól profitáló hagyomános hordozórakéta-szegmensre veszélyt jelentő technológiát megvalósítani...

    Visszatérve az eredeti megállapításra, én nem hinném, hogy az McDD mérnökeivel rossz lóra tett anno Jeff Bezos. Amiben hibázott (ha lehet ilyet mondani) az az, hogy kevés pénzt és nem megfelelő projektvezetést rakott bele. A Delta Clipper / DC-Y koncepció az eredeti McDD becslés szerint az 1990-es években nagyjából 600-700 millió dollárba fájt volna. A 2000-es években még az inflációval kalkulálva sem lehetett volna több 1-1,2 milliárdnál. Ehhez a hiányzó infrastruktúra miatt (amit a BO-nak a nulláról kellett felépítenie, az McDD-nél viszont megvolt) még egy jó 100-150 milliót alsó hangon hozzá kell csapni, de így se lett volna 2 milliárd dollárnál többe szerintem. Csakhogy Bezos vagyona 2005-ben ~4.1 milliárd dollárt ért "csak"...
    Vagyis hozzávetőleg a fél vagyonát fel kellett volna akkor raknia erre a vonatra. Esélyesen több pénzt látott az Amazon jövőjében, mint a BO jövöjében...

  • Cifu

    félisten

    LOGOUT blog

    válasz opr #28 üzenetére

    Es ez (szerintem) nagyon nem jo. Remelem a kovetkezo evtizedben (2030-as evek) lesz legalabb egy realis verseny/vetelytarsuk, mert nagyon szar otlet lenne egy kozel monopoliumhelyzet.

    Pont ez a baja mindenkinek.
    Az állami vagy állami pénzből élő szereplők egy ideig elnevetgéltek a háttérben, hogy rájuk úgyse jelent veszélyt a SpaceX. Aztán legdurvábban most az Orion és StarLiner vs. Dragonv2 közötti kontraszt mutatja, hogy marha jó, ha nem veszed őket komolyan, csak attól még lenyomnak, mint a bélyeget...

    Jelzés értékű szerintem, hogy mindkét NASA HLS (Holdkomp) megbízást "új titán" cég vitt el, ugyebár a SpaceX és a Blue Origin. A Lockheed, Boeing, Northrop Grumman egyszerűen leszakadtak.

    Európa vagy Japán pedig ugyanabban a gúzsban táncol, mint a NASA és a hozzájuk nőtt régi cégek: egyszerűen az 1960-as, 70-es és 80-as években bevált recept alapján igyekeznek élni 2020-ban is. Amíg ebből nem szabadulnak, például nem lesz belső versenytársa az ArianeSpace-nek, addig nem lesz változás sem..

    Ami viszont szamomra tovabbra is meglepo, hogy ausztralia mintha gyakorlatilag nem letezne uripari szempontbol.

    Egy hatalmas, de amúgy mindössze 26 milliós országról beszélünk. Egyszerűen nincs olyan igény és háttér, amely ezt az országot felhúzná e téren. Ausztrália szeretné magát középhatalomnak tekinteni és Franciaországhoz vagy Németországhoz, esetleg Japánhoz mérni, de erre nem képes, hiába fejlett ország amúgy...

  • Rive

    veterán

    válasz opr #28 üzenetére

    - A SpaceX brutalis, hogy mennyire mindenki elott tart.

    Ez azért csak mértékkel. Technikailag, ha valaki tényleg rászánja magát, akkor kis szerencsével 4-5 év alatt elő lehet állni a kezdő F9 kaliberébe eső masinával.

    Az brutális, hogy:
    - ez alatt az idő alatt a SpaceX mennyire fogja letarolni a piacot
    - utána még mennyi idő lesz a brand felépítése
    - mire a Falcon-copy bejáratódik, a friss starship ellen kelle(ene) nyomulnia...

    Úgy igazán durva, hogy a SPaceX már a kétésfeledik (az FH azért még csak fél ám :DDD ) komoly, újrafelhasználható platform üzembe állításánál jár.

  • kraftxld

    félisten

    válasz opr #28 üzenetére

    Azért a déli félteke is benne van a buliban, Canberra mellett van a NASA egyik tracking állomása (tök jó hely, voltam ott pár éve), meg a RocketLab Új-Zélandi.

Új hozzászólás Aktív témák

Hirdetés