- Motorola Edge 50 Fusion - jó fogás
- Milyen okostelefont vegyek?
- A Galaxy Z Fold7, minden színben és oldalról
- Okosóra és okoskiegészítő topik
- Xiaomi 14T - nem baj, hogy nem Pro
- Garmin Forerunner 970 - fogd a pénzt, és fuss!
- Google Pixel topik
- Amazfit Active 2 NFC - jó kör
- Samsung Galaxy S22 Ultra - na, kinél van toll?
- Mobil flották
Új hozzászólás Aktív témák
-
keIdor
titán
Nekem ez tetszett nagyon, már az eleje akkorát ütött.
-
Иван
őstag
-
L7wy
őstag
Ezt nem írtam.
tessék a művészet
Látod mennyi alapot teremtett?
-
L7wy
őstag
válasz
Crystalheart #19 üzenetére
Hát akkor nem nagyon értesz hozzá, ez van.
De most komolyan, mitől művészi egy bármilyen szépen fogalmazott szöveg, ha mindenki a saját felfogása szerint képezi le az agyában a róla alkotott képet? Akkor maga az olvasó képezi a művészi "képet", a szöveg pedig csak a váz/ötletadó. -
Crystalheart
őstag
Egy ilyennél is a programtervezés számít, a koncepció, még ha művészinek is mondjuk a végét. (Aztán megesik, hogy a programozó és a program tervezője ugyanaz, de nagyobb projektekben természetesen nemigen.) Aztán pedig vagy sztorival bíró, és/vagy lenyűgözően szép játék lesz belőle, vagy valami olyan, ami csak avantgárd tekintetben művészet.
(Pl. önmagában egy grafkártya teszt-renderelésére kitalált ízléses CG sem művészet, még ha kell is hozzá művészi érzék, vagy jobban mondva szépérzék. Egyszerűen nem az. A lakberendezésnél vagy a kerttervezésnél is csak azt mondjuk: ez már szinte művészet! Valahogy ahogyan a japánok kezelik még a teljesen hétköznapi munkákat is.) A filmeknél sem a technikusok a művészek, hanem az irányítók: a rendező, a forgatókönyvíró, az operatőr, a zeneszerző, plusz kisebb művészek is szerepet kapnak, de azért a több száz (vagy ezer) fő nagy része egyszerű technikus, talán némi művészi érzékkel, még akkor is, ha a végtermék az évtized megművészibb filmje. Fent linkeltem azt a Blizzard movie-t, ott sem a 3D-grafikusok voltak a művészek, vagy akik a hulló hópelyhek fizikáját megprogramozták, hanem a látványtervező, a rendező, a zeneszerző, a színész, meg aki a kameraállásokat megcsinálta/irányította.
"Én mondjuk az írókat nem mondanám művészeknek" - Hát akkor nem nagyon értesz hozzá, ez van.
Én meg az avantgárdot nem szeretem, szerintem az szakította el a művészetet a közemberektől, és hálás vagyok Hollywoodnak, amiért legalább a filmek fő vonalában megmaradt a klasszikus történetmesélés és a popularitásra való törekvés a rosszul elvont, művészieskedő izék helyett, amit itt Európában gyakran művészfilmeknek mondanak. Az igazi művészfilmek szerintem egyúttal közönségfilmek is, hiszen az üzenetét közönség nélkül nem képes átadni, funkcióját nem töltheti be, ha pedig csak önmagáért való, akkor nem is igazán művészet. Az avantgárd még egyes képzőművészetekben, azaz a festészetben és építőművészetben tartja magát fő vonalban (ha a zenében az újabb, megkérdőjelezhető muzikalitású gép-irányzatokat nem számítjuk ide), és várom már, hogy ezekben is csökkenjen a jelentősége, akárcsak az irodalomban és a klasszikus/szimfonikus zenében. Az irodalomból szerencsére hamar kiveszett, a zenéből pedig talán már a rendszerváltás után. VISZONT: nem mondhatom az avantgárd festészetre, hogy nem művészet, vagy hogy szerintem nem művészet, még ha a neki tulajdonított értéket vitatnom is kell.
-
L7wy
őstag
Demoscene (bocsi ez lemaradt)
A demoscene (ejtsd: demószín) nemzetközi underground számítástechnikai szubkultúra, amelynek célja különböző számítógépes digitális művészeti alkotások („demók”) készítése. -
L7wy
őstag
válasz
Crystalheart #16 üzenetére
Pedig lehet a "programozás" is ám művészi
szerintem legalábbis. Az hogy szóval, ecsettel vagy hegedűvel lehet művészetet csinálni, még nem zárja ki, hogy programozással ne lehetne. Az egész az érzékszervek + agyra való hatása, és mivel el lehet érni programozással is, így én nem zárom ki ennek a lehetőségét. Sőt szerintem a jövő művészete erősen fog kapcsolódni az informatikához (ha már jelenben nem?!).
de a programozást magát én sem tartom igazán művészetnek a szó klasszikus értelmében.
Az írás, festés, zenélés sem az, hanem annak a "végterméke" lehet művészi. A programozás maga nem egy szép dolog, de az eredmény az ami számít.http://lights.elliegoulding.com/ katt a playre loading után.
De ide tartozhatnak szerintem a demoscene féle demok (ez pl 64k kategória), ahol csodálatosan kicsi méretben nagyon durva dolgokat programoznak le.
2."A művészet az emberi önvaló tökéletességének visszatükröződése. Benne megtalálható minden vágy végső célja, és ez az, ami visszacseng: a tökéletesség időtlen harmóniája." - wikipédiáról, szerintem elég jó megfogalmazás.
Én mondjuk az írókat nem mondanám művészeknek (nem is annyira szeretem az irodalmat mondjuk, de ez mindenkinek a saját dolga), szép dolog az írás,lehet nagyon jó, de nekem az inkább más kategória. Nem váltsa ki belőlem azt az érzést, bár lehet, hogy túl vizuális típus vagyok. Nekem az írás olyan mint egy vázlat, amire aztán épülhet egy művészi dolog.
-
Crystalheart
őstag
válasz
Neil Watts #15 üzenetére
Nos én programozónak tanultam, de a programozást magát én sem tartom igazán művészetnek a szó klasszikus értelmében.
Ahogy az ipari formatervezést sem szokták annak nevezni, amennyiben modern formákról van szó, és nem is Vasarely. Ha valaki nagyon lelkiismeretesen csinálja, akkor inkább olyasmi, mint az iparművészet, de erről a megközelítésről is csak az esztétika figyelembevételével beszélhetünk.
Иван: Senki nem vont párhuzamot, a művészet igen tág fogalom, akárhogy is nézzük. Még Kassák Lajos is belefér.
Épp csak a te elméleted szerint, ahogy leírod, például egy film forgatókönyve sem művészet. Hiszen alig tér el a kettő, komolyan. Épp csak, ha valóban ezt mondod, ezzel a véleményeddel igencsak elkéstél, mert a filmművészet rég elfogadott művészeti ág, ahol egy produktumon több művész és egyéb szakemberek dolgoznak közösen, hagyományosan pedig a rendező és forgatókönyvíró alkotásának szokás tartani elsősorban. mindazonáltal a maga nemében, a maga kategóriájában egy film vagy akár játék is lehet olyan jól eltalált és olyan mély mondanivalójú, akár a szép líra.
-
senki sem állította őket párhuzamba. Mindkettőhöz kell művészi érzék nem kevés, s ha jól sikerül ugyanúgy művészetnek tekinthető mint bármi más. A művészetben minek hasonlítgatni dolgokat egymáshoz? Minden önmagáért szép. Sokan a programozást sem tekintik művészetnek, pedig kell hozzá kreativitás, illetve fantasztikus látni a millió egyéb megoldást egy problémára. Ez is művészet, csak sokan véresen komolyan veszik, túlracionalizálnak mindent. Nem mondom, én is szeretek két lábbal a földön járni, időm 99%-ban azt is teszem, de van az az 1%, amikor jó kiengedni.
Üdv. core2
-
7
addikt
Ha már Bioshock Infinite: AD
Ha már Garry Schyman: Praan
Ha már Praan: Where the hell is Matt? -
L7wy
őstag
A Bioshock szerintem épp, hogy ízig-vérig művészet. Nem tudom, hogy játszottad-e, (olvastad-e) de tényleg eltér a legtöbb játéktól.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Ezeken a képeken szerintem művésziesség van, és kevésbé szórakozás.Vagy olvasd el egyik előző rész, azt hiszem az 1. (nem tudom melyik, az előzőeket nem játszottam) összefoglalóját.
Az hogy mit tekintünk művészetnek eléggé tág fogalom, és szerintem mindenkinek mást is jelent. -
Crystalheart
őstag
Nem tettél említést külön ponyvákról. Természetesen vannak ponyvák, bár éppenséggel Mozart idejében is volt sok. Azért érdekes kérdés ez például a zeneművészetben, mert akkor még egészen más volt a zene, mint olyan megítélése. Mozartot, Beethovent, Schubertet, stb. már a maguk idejében is nagy művésznek tartották. Egyszerűen a népesség nagyobb része hozzá sem szagolt a műveikhez, mert műveletlen volt, így a társadalmi elit értékítélete volt a mérvadó - és az idő azt bizonyította, hogy míg egyes esetekben az akkori "sztárok" elfelejtődtek, addig a "szupersztárok" közül sokan máig értékesnek számítanak. Az irodalom terén is előfordultak érdekességek, bár nem olyan gyakran. Például Rejtő regényeinek felértékelődése. Rejtő filmszerűbben írt a koránál, ezért ponyvának kategorizálták, ma pedig már klasszikusnak számít.
De akkor hozok egy elég kézenfekvő példát: a WoW WotLK cinematicját. Kétségkívül a játék része, habár magát a játékot én sem tartom művészi értékűnek, de a csatolt művek általában azok. Itt a végletekig részletes, mesés és szemet kápráztató külső alatt a játék fő történetvonalának (Arthas) dramaturgiai tetőpontját mutatják be, három percben összegezve egy egész életutat, bemutatván a drámai konfliktust és a karakterfejlődés két ellentétes pólusát, ahogy a látott tettek alatt a holt Terenas király velük különösen összecsengő hajdani szavai visszhangoznak a fülünkben. (Amúgy szintén hollywoodi színművész a narrátor.) A kisfilm olyan, akár egy idő-dimenzióval bíró monumentális festmény: egy történetbéli pillanatot gondosan megtervezett koncepció szerint mutat be. Mindezt pedig olyan zenével árnyalják, amit a legtöbb szuperprodukciónak mondott film megirigyelhetne, tökéletesen összhangban áll a képpel és a vágással, önmagában is művészi értékű, hát még videóval. (Függetlenül attól, kinek milyen a zenei ízlése.)
Most fog kijönni egyébként két olyan játék is PS3-ra, a Beyond Two Souls és a Last of Us, amelyekben rengeteg filmes mocap rész van, ismert színészek szereplésével, és egyelőre a történet is egyedinek, akár filmbe illőnek is tűnik, különösen az előbbi cím esetén, utóbbinál majd a karakterek milyensége fogja eldönteni. A legtöbb Blizzard játékban eleve filmeket és sorozatokat megszégyenítő történet és történetvezetés van, különösen a SC minden részének fő történetvonala. (A mellékszálakon azért itt is látszik, hogy nem mindig ugyanaz a szerző.) Szinte mindegyik hasonló koncepciójú játéknak van valami épkézláb premisszája, akárcsak a filmeknek. Az ilyen címek pedig szaporodnak, a stúdiók kezdik felismerni az ebben rejlő lehetőségeket.
-
válasz
Crystalheart #4 üzenetére
Szia!
Igazából itt az átmeneten van a hangsúly, his nem húzható a kettő közt éles határ. Közben bullseye fórumtársammal is egyet kell értenem, mivel az említett játékoknak kisugárzásuk van ami igazából túlmutat az egyszerű szórakoztatáson, amit Иван említett. Egy jó irodalmi alkotást is lehet felületesen, felszinesen, azt csak átfutva olvasni, viszont el is lehet kapni a fonalat, s azzal egy teljesen újszerű világba csöppeni.
Itt is mint pl. egy versnél vagy egy jó könyvnél is az a lényeg szerintem, hogy mit közvetít feléd az alkotás, mit szűrsz le belőle. Az a jó, ha minél inkább mentes a kliséktől (mondjuk a Dear Esther óta sem sok olyannal találkozni
)
Mondjuk Mozartot le popzenézni. Hát...
Иван: Most miért? Ahhoz nem kell művészi érzék, nem kell művésznek lenni hogy egy ilyen történetet ilyen zenei aláfestéssel összehozz? Ez is művészet csak már a meglévők keveredése a modern technikával. Szerintem.
Üdv. core2
-
Иван
őstag
válasz
Crystalheart #8 üzenetére
Különböztessük meg már az irodalomban és a filmben is a "ponyvákat" a művészeti értékektől.
Mozarthoz: igen, ez is egy érdekes kérdés. Akkoriban az volt a "pop zene". Érdekes, hogy hogy lesz valamiből művészet, csak mert régi lesz.
De mindegy, nem akarok itt izélni, csak annyi, hogy oké, vannak jó játékok, igényesen megcsinálva, de azért művészi magasságokba ne emeljük már. Mert ezzel valahol az "igazi" (?) művekkel hasonlítjuk össze, ami nem jó.
-
Crystalheart
őstag
A film is szórakoztat, az irodalom is, amellett, hogy természetesen tanítanak is, Mozart azonban színtisztán "csak" szórakoztatott, az építészetben egy neobarokk palota díszítései is "csak" szórakoztatnak. Minden művészet "csak" szórakoztat. Vagy nem értem, mire gondolsz. Ráadásul egy játék arra is képes lehet, amire egy film és az irodalom: lehet neki mondanivalója, premisszája, a művészi kivitelezés pedig eszköz, csatorna.
bullseye: Ezekből a Dear Esthert ismerem valamennyire, de ott is van történet. Ne csak klasszikus történetmesélésben gondolkodjunk, hiszen az irodalomban is van még a prózán belül is számos forma, a novellán belül is sok megközelítés. De egy játék művészi faktorát akkor is ugyanolyan szerepkörű művészek adják, mint egy filmét, és mindennek az alapja a forgatókönyv. Értelemszerűen több lehetséges út esetén nem annyira kötött, mint inkább szerteágazó forgatókönyv.
De mindettől függetlenül hívhatjuk akár nyolcadik művészetnek is, mondván, hogy az interaktivitás az új dimenzió, mégis közelebb áll az egész a filmművészethez komplexitásában és alkotóelemeiben, mint bármelyik másik művészetek egymáshoz.
-
KYZRR
őstag
Nagyon szép.
Ha mar itt tartunk, akkor nekem eddig a Mirror's Edge nevu jetekban felhangzo, "puzzle" resz alatti renek tetszenek, kulonosen ez.
-
Иван
őstag
válasz
Crystalheart #4 üzenetére
Nem hinném, hogy egy játék bármiféle művészeti értéket képviselne. Pontosabban mitől leszel tőle több, milyen értékeket közvetít feléd a dolog? Semmit. Szórakoztat.
Ugyan ez a gond az építészettel is. Az épületek is elsősorban a funkciójuk miatt vannak tartva.
-
bullseye
addikt
válasz
Crystalheart #4 üzenetére
Vagy talán azért 8. ág, mert közben megjelentek olyan játékok, ahol nincs klasszikus játékmenet, és filmes animáció sem, inkább a felfedezés, elgondolkodás a lényeg, ám interaktív környezetben. Journey, Kentucky Route Zero, Dear Esther, meg hasonlókról hallottam ilyeneket.
A Blizzard tényleg jó maradt, de már magyar csapat is gyárt olyan animációkat, hogy a fal adja a másikat.
-
Crystalheart
őstag
válasz
Neil Watts #3 üzenetére
Nem teljesen egyértelmű, hogy vajon nyolcadik művészeti ágról van-e szó. (A filmművészet a hetedik.) Bár tény, hogy elég újszerű. Ám a játékkészítők a filmművészet elemeit veszik át, filmes forgatókönyvírókat, filmrendezőket, filmzene-szerzőket, film-látványtervezőket stb. alkalmaznak, és ha mindezen művészi elemek jól összeállnak, akkor már nagyon el kell szúrniuk a programozóknak a játékmenetet, hogy ne álljon össze a dolog. Röviden tehát a mai játékok egy része maga is film, csak interaktív film. Amiért nyolcadik művészetnek tűnik, hogy bizonyos elemeiben sosem nyújthat olyat, mint egy valódi film, akárcsak ahogy a film sem azt nyújtja, mint egy festmény, és egy filmes háttérzene sem azt adja és nem is az a célja, mint egy önálló szimfónia, ÉS ez fordítva sem igaz, tehát a film és a a videojáték nem váltja ki egymást. Mégis, a játékok egyre közelebb kerülnek a filmművészethez, a filmművészek ma már a játékokban is megvalósíthatják bizonyos elképzeléseiket. Ez legkorábban a zene terén következett be, hiszen már akár másfél évtizede is készülnek olyan komoly szimfonikus művek játékokhoz is, mint akár filmekhez. Aztán eljött az az idő, amikor egyes renderelt cinematic videók művészi magasságokat értek el (Blizzard, főleg, ahol filmes és szinkronszínészek narrálták a szereplőket, Hollywoodot elérő színvonalon). Csak idő, és technológia kérdése volt, hogy mikor lesz alkalmas a játékon belül, valós időben is ezt a színvonalat hozni.
Ám épp ahogyan a filmek terén, itt sem minden alkotás magas színvonalú - de most már egyre több művészi értékkel bíró játék is létezik. Bízom benne, hogy egyszer minimum a cinematicokat is bevonják például az Oscar gálára, pláne hogy sok díjat nyert (vagy sok díjra jelölt, ez talán többet is számít) színészek is egyre többet szerepelnek bennük, akár a kinézetükkel is.
-
válasz
Crystalheart #2 üzenetére
Igen-igen.
Nagyon jó.
Van a játékkészítésnek egy átlagos irányvonala mostanában, meg vannak az ilyen alkotások mint például ez a széria. Ez igazából történetileg is nagyon jó, de nem csak azt kell figyelni, hanem a nagy egészet. Itt kezdődik a modern 21. századi művészet a játékiparban. Nagy hatással volt rám a sorozat.Üdv. core2
-
Crystalheart
őstag
válasz
Neil Watts #1 üzenetére
A Bioshock első részének is veszett jó, pontosabban - szó szerint - hátborzongatóan jó zenéje volt. Ugyanaz a zeneszerző, természetesen.
-
"Songbird, Songbird see him fly,
drop the children from the sky,
when the young ones misbehave,
escorts children to their grave.
Never back-talk, never lie,
or he'll drop you from the sky!"Izé, open.
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- DUNE médialejátszók topicja
- Linux felhasználók OFF topikja
- Kerékpárosok, bringások ide!
- Milyen légkondit a lakásba?
- Fujifilm X
- M0ng00se: Hardvert áruhitelre?
- NVIDIA GeForce RTX 5070 / 5070 Ti (GB205 / 203)
- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 9***(X) "Zen 5" (AM5)
- Motorola Edge 50 Fusion - jó fogás
- 5.1, 7.1 és gamer fejhallgatók
- További aktív témák...
- Lenovo ThinkPad T14 3 Gen 16/256GB SSD, Újszerű, 1 Év Garanciával
- Xiaomi 15 Ultra 512GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- Samsung Odyssey OLED G8! 32"/4k/240hz/0,03ms/10BIT/Freesync-G-sync/HDMI 2.1/Smart Monitor
- Új 512GB WD SN5000S Gen4 x4/ Steam Deck ready/ garancia/ ingyen fox
- i7 8700/ RX6500/ 32GB DDR4/ 512GB m.2/ garancia/ ingyen foxpost
- Konzol felvásárlás!! Nintendo Switch
- Dell USB-C, Thunderbolt 3, TB3, TB4 dokkolók (K20A) WD19TB/ WD19TBS/ WD22TB4, (K16A) TB16/ TB18DC
- Macbook White 13" unibody
- AKCIÓ! Gigabyte B760M i5 14600KF 32GB DDR4 512GB SSD RX 6800XT 16GB Rampage SHIVA CM 750W
- Telefon felvásárlás!! Xiaomi Redmi Note 12, Xiaomi Redmi Note 12 Pro, Xiaomi Redmi Note 12 Pro+
Állásajánlatok
Cég: CAMERA-PRO Hungary Kft
Város: Budapest
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest