Hirdetés

Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Batman2

    őstag

    válasz Totyi #209 üzenetére

    Szevasz

    Kisütési feszültség: ha üresjáratban terhelés nélkül méred a feszültséget, akkor 1.20V alatt már kisütöttnek vehető, de ha nagy kapőacitású és viszonylag kis fogysztású eszközben használtad, akkor lemehet akár 1.10-1.14V körülre is. Ha kisütjük szándékosan ellenállással, vagy ízzóval, akkor lényeg az, hogy kb 0.7-0.8V (/cella) alá nem szabad, hogy menjen a feszültség (egy dióda ezt jól tudja korlátozni).
    Lényeg, ha nincs 1.20 alatt a feszültség, akkor még van áram az akkuban, csak az adott készüléknek az már nem elég (a fellépő feszültség esés miatt) és kikapcsol.
    Elvileg, ha mérjük töltés közben a feszültséget, akkor megtudhatjuk, hogy mikor van feltöltve a cella (én is ezt szoktam tenni), mivel azt lehet tudni, hogy a NiCd cellák, frissen töltött max. feszöltsége (mikor éppen kivetted a töltőből)1.44-1.45V a NiMh celláké pedig 1.45-1.47V. Ez töltővel együtt (tehát amikor még a töltőáromot is kapja), akkor NiCd celláknál 1.48-1.50V és NiMh celláknál pedig 1.50-1.55V. Ha kicsit állnak/pihennek az akkuk, akkor kb. 1.38V-ra szokott visszaesni a feszültségük, ez a normál töltött érték.
    A töltők esetében is ennek a figyelése a támpont, és a beállított feszültség elérésekor lekapcsoplják a töltőáramot, vagy átkapcsolnak csepptöltésre. DE ezek a beállított feszültségértékek rendszerint alacsonyabbak, mint amiket én megadtam, azok a maximum értékek, és csak standard/alap töltésre vonatkoznak (feszültség max. korlátozása nélkül, amikor a cella maga szabja megaz értéket), gyorstöltésnél már korlátozni kell a max. elérhető feszültséget, azzal, hogy ott kapcsolja le a töltő az áramot.
    Sokmindent lehetne még írni, van még nehány tapasztalatom, de elég a szófacsarásból. :Y Ha van még kérdés, tedd fel!
    Üdv.:

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • And

    veterán

    válasz Totyi #209 üzenetére

    ''És egy bonyolultabb kérdés:honnan az ördögből tudja a töltő;hogy már kész-e a töltés,illetve hogy mennyit kell még töltenie?''
    Ennek megállapítására többféle módszer is létezik. A cella feszültségének közvetlen figyelése is lehet, de ez a módszer csak egy bizonyos töltőáramra - és cellakapacitásra - érvényes. Nagyobb töltőárammal hajtva a cellát annak töltés közben mérhető kapocsfeszültsége is nagyobb lesz. Észrevették, hogy ha a töltés konstans árammal történik, akkor a 100%-os töltöttségi fok után a cella feszültsége egy picit visszaesik. Ez NiCd-celláknál kb. 10mV, NiMH-akkuknál viszont ennek a töredéke, 2mV körüli. Ezt a ''negatív deltát'' próbálja meg detektálni egy okos töltő. A cella hőmérsékletének mérése ill. a biztonsági időzítő pedig nem ad pontos eredményt, de a durva túltöltést ezek is meg tudják akadályozni.
    #226: Ha egy cella - akár NiMH, akár NiCd - feszültsége 1..1,1 V alá esik, akkor az már mélykisütöttnek tekinthető, ami hosszú távon káros lehet az akkura. Egy akkucsomagnál, amely több sorbakötött cellát tartalmaz, a mélykisütésre különösen figyelni kell. Lehet, hogy a teljes csomag feszültsége még nem tűnik nagyon kicsinek, de belül egyes cellák feszültsége (amit nem feltétlenül tudsz mérni, ha nem férsz hozzájuk külön-külön) vészesen alacsony lehet, sőt akár át is polarizálódhat (átfordulhat). Ez szintén végzetes lehet az akkura.

Új hozzászólás Aktív témák