Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Teasüti

    nagyúr

    válasz DigitXT #10945 üzenetére

    Uhh, sztem ezt nem akartad megkérdezni! :))
    Tervben van egy logout-os cikk belőle, majd talán két év múlva lesz esedékes a fejlesztés üteméből következtetve. :C
    Én "csak" hármat használok ebből, viszont a nyákot úgy terveztem és gyártattam le, hogy az egyik az ADC2-n van. Álmomban nem gondoltam volna, hogy ilyen alapvető funkció fog megszívatni. :W

    Gépjárművet okosítok, pontosabban a motoromat automatizálom kicsit.
    Ehhez felhasználtam az ESP32 összes létező portját - beleértve a strapping pin-eket is -, valamint I2C csatornán még vagy 6 másik eszközt. Köztük szenzor modulok, egy numerikus kijelző, egy saját tervezésű gpio extender amin van még +16 db ki- és bemenet az ESP sajátjain felül.

    Dióhéjban csak - mert szerintem a többiek már unják: :D
    1. Onnan indult az egész projekt, hogy ws2812b ledszalagokat raktam a motorra a karácsonyfa hatásért, és mert a Halálos Iramban, valamint az NFS Underground 1 és 2 nagy hatással volt a gyerekkoromra. Ez lefoglal 6 lábat, 6 csatornán 10 szalag van bekötve. Köztünk az egyik egy shift assistant feladatot lát majd el a műszerfalon. A többi csak eye candy.

    Aztán ha már mikrovezérlő, akkor elkezdtem azon filózni miket tudnék művelni vele.
    Innen jöttek az alábbiak:

    2. Terveztem egy smart féklámpa panelt a gyári ledek helyett, amin pwm vezérléssel tudok előállítani nagyjából 2000 lument (úgy 45 wattnyi 5830-as piros ledekkel). Ennek redundáns vezérlése van health&safety megfontolásból, egy opcionális külső pwm jel és egy belső 555 vezérlés, amik közt automatikusan átkapcsol, ha külső pwm jelet kap. Ez a lámpa kapott még egy aktív hűtést és egy termisztoros hőérzékelést, ami a ventilátorokat kapcsolja. (Elvileg a normál féklámpa fényerőhöz tartozó ~20% kitöltési tényezőnél még nem annyira forrósodnak a ledek, de jobb a békesség.)

    3. Beolvasom a motor sebességszenzorát és tacho szenzorát. A sebességjel a féklámpa algoritmusához kell. Hasonlóan mint mindenféle figyelemfelkeltő smart féklámpánál, amikben gyorsulásérzékelő van (aminek a zajos jele egy határ szar, össze-vissza villog az összes ilyen megoldás, ezért én csináltam egy jobbat). Meg az elektromos láncolajozóhoz - ugye álló helyzetben nem akarok olajat köpködni... (Ez utóbbit megfejelem még egy esőérzékelővel is az intenzívebb olajozáshoz).
    Ezen felül saját sebességjelet fogok előállítani, mert úgy +8%-ot csal az órám. Ezt fogom kalibrálni GPS méréssel. Ez volna az ún. speed-o-healer funkció, ami általában nem olcsó külön megvenni. :)
    Azok szoktak ilyet használni, akik a gyáritól eltérő gumiméretet raknak fel. Engem csak simán zavar a 8%, úgy gondolom eléggé felnőtt vagyok már ahhoz, hogy el tudjam dönteni mennyivel akarok menni.
    A tacho szenzorból meg azt állapítom meg, hogy jár-e a motor. Illetve a led szalagok effektezéséhez fog még jól jönni. Jah meg a shift assistant-hoz és a fokozat jelzőhöz a numerikus kijelzőn.

    4. Egy-egy perifériát kapcsolok még relével; úgy, mint a hűtőventilátor (a gyári hőkapcsoló 106 foknál kapcsol, én kicsit lejjebb szeretnék - ehhez ugye be kell olvasnom a hőmérsékletet is), a tompított fényszóró (gyárilag mindig világít; én automatikusan szeretném kapcsolni a környezeti fényviszonyoknak megfelelően, mint némely modern autóknál), a duda (tetszik az ilyen vészfékezéses automatikus duda az autóknál, ezt implementálom a motoromra is; na meg riasztóként is működhet), a kill switch (csak egy bizonyára felesleges security funkció lesz, amivel meg tudom szakítani a gyújtást).

    5. Monitorozom az összes vezérlőszervet a kormányon. Rákapcsolódok az indexekre, a fékkapcsolóra, a kuplungra, az Neutral jelzőre, stb. Ezek az inputok mindenféle dologra jók lesznek. Pl. tervben van saját index készítése/nyomtatása, amiket egy-egy Attiny85 fog vezérelni autonóm módon, opcionális külső vezérléssel mint a féklámpa esetén. A vezérelt indexek pedig spéci ws2813a ledek lesznek.
    Ezeken kívül két ledes gombot teszek még a kormányra, amire közvetlenül programozhatok gyorsan elérhető funkciókat, hogy ne kelljen a telefont buzerálni menet közben (mert hogy ez az egész hóbelevanc BT-n keresztül lesz távvezérelve egy MIT App Inventoros alkalmazással).

    6. Egy kicsi 5v-os buzzer-rel emlékeztetőt szeretnék alkotni, illetve automatikus deaktiválás egy adott türelmi idő után ha fent felejteném az indexeket. Ez a giroszkópikus adatokra épülő automata index funkció is elég drágán megy a piacon... Vmint mindenféle hangjelzésre jó lesz az még.

    7. Numerikus kijelző, amin mindenféle adatot fogok megjeleníteni. Pl. GPS sebesség, dőlésszög (a giro szenzorból), fokozat kijelzés, stb.

    8. GPS modul csatlakoztatása UART-n, amivel egyrészt a speed-o-healer-t kalibrálom, másrészt sms-es távvezérlésre ad lehetőséget. Ezt védelmi funkcióra szánom, vagyis parkoláskor ha a gyorsulásérzéklő kapást jelez, akkor küld nekem egy üzenetet. Illetve egy-egy parancsszóra reagáljon is, pl. sms nyomkövetés kezdeményezése, gyújtás megszakítása, riasztó aktiválása, stb.

    9. Akkufeszültség monitorozó (pont ez került az ADC2-re), ami kezdeményezhet egy automatikus áramtalanítást akár a vezérlőn (bistabil relé a főkapcsoló, amit egyik oldalról a gyújtás kapcsol, másik oldalról a mikrovezérlő), ha egy adott feszültség alá merülne.

    Egyéb kérdés? :D

Új hozzászólás Aktív témák