Jaguar, Lexus és Mercedes
Jaguar-Land Rover vonalon is nagyon erős elektromos irányultság körvonalazódik, a cégcsoport vezérigazgatója szerint 2025-től kizárólag villanyautók jönnek a nagymacska logójával, és bár a Land Rover átállása kicsit lassabb lesz, 2030-ban már ott is minden típusból lesz tisztán villanyos. Ebből viszont egyelőre nem sokat látunk, hiszen bár a Jaguar I-Pace már egy 2019-es modell, szinte biztos, hogy 2021-ben is egyedüli típusként marad a Jaguarnál. Hosszas várakozás után idén lett volna realitása, hogy az elektromos luxusautó, az XJ Electric piacra kerüljön, ám platform- és kapacitásproblémák miatt ez egész biztosan nem válik valósággá, jelenleg úgy néz ki, megannyi befektetés után visszamondták az egész projektet, és mivel a belsőégésű XJ-modellek is megszűntek, így komoly kérdés, hogy az egyébként marginális méretű autógyártó mikor hozza vissza a legendás nagyszedánját, ha egyáltalán valaha sor kerül erre.
Jaguar I-Pace. A sokat várt elektromos XJ várhatóan nem valósul meg[+]
A Toyota az egyik első gyártó volt, aki sikerre tudta vinni az elektromos meghajtást a szériaautóiban, ám itt nem a tisztán villanyos járművekre, hanem a hibridekre kell gondolni, a nettó elektromos vonalban még mindig kevésbé hisznek a világ többségéhez képest. A gyártó prémium márkája ugyan már rég leleplezte első elektromos modelljét, a Lexus UX300e-t, ám ez a mai napig nem vált kapható termékké. Biztos vagyok benne, hogy sokan várják, hiszen a kompakt terepjárós kocsi egészen reális specifikációkat ígér, a 204 lóerős, 300 Nm nyomatékot tudó motor 7,5 másodperces 0-100-as gyorsulása abszolút egészséges, miközben az 54,3 kWh kapacitású akkumulátor akár 400 km-es hatótávot is lehetővé tesz.
Az UX300e belseje a legtöbb villanyautóhoz képest hagyományosnak mondható, sok gombbal, jól ismert váltókarral és kardánalagúttal (egyébként nyilván sem váltó, sem pedig kardán nincs az autóban), dedikált klímapanellel. Középen 10,3 hüvelykes kijelző felel a multimédiáért és a navigációért, a vezető előtt pedig ugyan szintén kijelzőként, de hagyományos műszeregység sejlik fel. Tölthetőség szempontjából finoman szólva nem lesz kiemelkedő az autó, legfeljebb 50 kW-os teljesítményt tud felvenni villámtöltőről. Az árát egyelőre nem ismerjük, az angol ára alapján alsó hangon 17 millió forintos kocsira kell godnolni. Magyar termékoldala már van, így remélhetőleg hamarosan megérkeznek az első példányok, és az év második felében talán már megvehető autóként gondolhatunk rá.
A Mercedes az utóbbi időben a legtöbb modelljéből csinált EQ Power, azaz plugin hibrid változatot, és rövid időn belül hasonlóan nagy lehet a választékuk elektromos fronton is, 2022-ig állítólag 10 új modellre lehet számítani. Az idei érkezők közül a Mercedes EQA már rendelhető is itthon: ez gyakorlatilag a gyártó kompakt platformjára (MFA2 - Modular Front Architecture, ilyen például a jelenleg kapható A és B-osztály is) épülő, 4,5 méter alatti SUV-ja, ami dimenzióiban nagyon közel áll az alapjaiban szintén közös márkatárs GLA-hoz. EQA 250 típusjelzéssel 140 KW teljesítményt és 375 Nm nyomatékot, illetve WLTP szerinti 420 kilométeres hatótávot tud, a 0-100-as sprintet 8,9 másodeperc alatt futja, mindezt elsőkerékhajtással, de számítani lehet 260 lóerős, kétmotoros összkerekesre is a későbbiekben. 19 millió forint a bruttó hazai indulóár, ami igen markáns, de bőséges extrázással 25 millió is lehet a kocsi, ha pedig megérkezik az erősebb motoros változat, még magasabbra csúszhtanak az összegek.
Akinek viszont a Mercedes egyet jelent a totális luxuskategóriával, annak is lesz a jövőben elektromos opciója, a Mercedes EQS is egy idei modell lehet, aminek előszériás példányáról döbbenetes fotók kerültek ki most már bő egy éve: ha tényleg ilyen lesz a még idén elstartoló autó a valóságban is, azzal biztos, hogy nagyon fel fogja magát hívni az utakon is a márka, legalábbis azzal a néhány autóval, ami itthon forgalomba kerül belőle. Ez már új platformra (MEA) épül, ami nem teljesen azonos a szinté nagyon új, W223-as S-osztályéval, de méretek szempontjából nagyon hasonlót kell elképzelni ehhez a luxuslimuzinhoz is, a specifikációk pedig itt is impresszívek: 470 lóerő, 760 Nm nyomaték, 100 kWh-s akkumulátorpakk (állítólag akár 700 km hatótávval), 4,5 másodperces 0-100-as gyorsulás, és 200 km/h-s végsebesség.
Ez a modell a Mercedes MBUX Hyperscreent kapja, amivel gyakorlatilag egy három részre osztott hatalmas, hajlított OLED kijelző uralja a teljes műszerfalat, a jelenlegi információk szerint pedig az infotainment rendszer mögött bőven lesz hardver: nyolcmagos processzorról és 24 GB RAM-ról beszélnek a rendszer hátterével kapcsolatban. Persze ez az autó tényleg az abszolút luxuskategória, a hagyományos, belsőégésű S-osztályok is 40 millió környékéről indulnak, és könnyedén 50 millió fölé extrázhatók, reálisan pedig az elektromos verziót még magasabb árszinten képzelhetjük el.
Ennél eggyel emészthetőbb, de még mindig döbbenetesen magas a Mercedes EQV, azaz a buszlimuzin (V-osztály, ha úgy tetszik) ára: bruttó 25 millióról indul (ez már magyar ár), és elektromos autóként nyújt kényelmes utazási lehetőséget akár 8 személynek, viszont a padlóba épített, nettó 90 kWh-s akkumulátorcsomaggal az elméleti WLTP-hatótáv is csak 405 km, és ha telepakolva, fokozott sebességgel haladunk, akkor nyilván ez nem lesz ennyi, főleg úgy, hogy a megadott átlagfogyasztás is 28 kWh/100 km.
Elsőkerékhajtású, 201 lóerős autóról beszélünk, változattól függően 140 vagy 160 km/h-ra korlátozott végsebességgel. A 11 kW-os AC fedélzeti töltő mellett nyilván a DC villámtöltés is opció, ennek maximális teljesítménye 110 kW lehet, ami egy-egy hosszabb út során mindenképpen számítani fog. Az A-osztálytól is ismert MBUX infotainment rendszerrel találkozunk benne, ez egy gyors és jól működő rendszer, egészen széleskörű funkcionalitással, mi is teszteltük korábban, a fenti linkre kattintva lehet megtekinteni.
Mercedes EQB álcázva
Magyarországon, Kecskeméten kerülhet gyártásba a Mercedes EQB, ami egy 500 km hatótáv körüli hatótávú kompakt crossover, de ez nálunk idén kicsi eséllyel kerül forgalomba, ahogy a közepes limuzin, az EQE is valószínűleg 2022-re fog átcsúszni. Mindazonáltal a Mercedesnél a dedikáltan elektromos platformra még várnunk kell, új modellek viszont jönnek bőven, tehát rövid időn belül nagyon széleskörű, ismert méretpalettán nyújthatnak tisztán villanyhajtású alternatívákat, ami az igen magas árak mellett is jó taktika lehet.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!