Hirdetés

Alternatív hajtás: 2021-ben is rengeteg elektromos autót várunk

Idén még színesebbé válik a villanyautók piaca, rengeteg új típussal számolhatunk, viszont az elérhetőség kérdése és a várakozási idő továbbra is kardinális problémát jelenthet.

Dacia, Fiat és Ford

Ha nagyon olcsón új autót keres valaki, a Dacia általában megkerülhetetlen eleme a néhány tagú márkalistának: a Renault leányvállalataként működő gyártó első elektromos autója a Dacia Spring, ami a Kínában már elérhető Renault K-ZE európai változata. 3,73 méter hosszú, emelt hasmagasságú kisautó, de 300 literes csomagtartója van, ráadásul az elejében lévő 23 literes tárolóba el lehet pakolni a kábeleket és a kötelező tartozékokat, tehát az sem foglalja a helyet hátul. Az autó nagyon szerény alapfelszereltségű, az alapkivitelben hagyományos rádió ül középen, nincs tolatóradar, és a kényelmi extrák listája is nagyon szűkös, viszont ha valaki jogosult volt a 2,5 milliós állami támogatásra, akkor 4 millióért előrendelhette az egyébként 6,5 milliós alapárú autót, a magyaroszágra szánt első adag autó pedig már előzetesen is elkelt.


Dacia Spring [+]

Persze a Spring a nagyon meggyőző áráért cserébe nem csak fapados, de technikailag is elég sovány, mindösszesen 44 lóerős motorja 15 másodperces 0-100-as gyorsulást képes felmutatni, és a végsebesség sem több 125 km/h-nál. Pici az akksi, nettó 26,8 kWh-s, a 225 km-es vegyes használatú hatótáv óvatos használattal nagyjából reális lehet, a 265 km-es városi hatótáv viszont csak a legideálisabb esetben képzelhető el, autópályán, hidegben pedig nem sokkal kell 100 km fölötti hatótávra számítani.


Dacia Spring [+]

Szintén kicsi, de a Daciánál lényegesen megnyerőbb autó a Fiat 500e. Fontos, hogy ez egy teljesen új autó, nem összekeverendő az elsősorban kaliforniai piacra gyártott, előző generációs 500-asból faragott vilanyautóval. A formaterv alapjait nyilván meghatározza az 50-es és 70-es évek közt milliószámra gyártott veterán előd, de a lámpákról, a kilincsekről és az új 500-feliratról azonnal felismerhető az új modell, ami a kifejezetten Magyarországra szánt L'Ungheria kivitelben 8,5 millióért hazavihető, ha valakinek megvan a 2,5 milliós állami segítsége.


Fiat 500e [+]

Ez a felszereltség már 10,25"-es központi kijelzőt, tolatóradart, elektromosan behajtható és fűthető külső tükröket, esőérzékelőt, automata reflektort, LED fényszórókat és táblafelismerő rendszert is kap a főbb extrák közül, akkumulátora 42 kWh kapacitású, WLTP-ciklus szerinti 320 km-es hatótávval, 118 lóerővel. A hosszabb utakról a 85 kW teljesítményű tölthetőség gondoskodik, de ez is felszereltségfüggő, az alapkivitelben 50 kW a maximális tölthetőség. Nyilván a 11 kW-os AC, vagy az otthoni töltést lesz reális használni a mindennapokban.


Fiat 500e [+]

Gyártanak belőle mindenféle egyéb változatot is, 23,8 kWh-s a legkisebb kivitel, ami nyilván a zömmel városi felhasználóknak lesz alternatíva, de jön kabrió (vászontetős) kivitel és 3+1 változat is, aminek jobb oldalán hátrafelé nyíló hátsó ajtó is van: a koncepció hasonló a Hyundai Velosteréhez, viszont a nyitási mechanizmus a Mazda RX-8, illetve BMW i3-vonalon képzelendő el. Egyébként a hátrafelé nyíló ajtó az 500-asnál is fél évszázados hagyományokkal bír, annak idején a Steyr-Puch gyárában készült 500-asok is hátul voltak zsanérozva, így a megszokotthoz képest ellenkező irányba nyíltak, csak épp nem hátul, hanem elöl, mivel hátsó ajtó nem volt. Bőven 11 millió fölé is lehet konfigurálni az 500e-t, ha valaki sok extrát szeretne, mindazonáltal nagyon hangulatos, stílusos kisautó, aminek esélyesen meglesz a vásárlói köre, a L'Ungheria kivitel pedig árazásban is barátságos.


Fiat 500e [+]

Az európai Ford egy komoly pálfordulás előtt áll, hiszen míg korábban gyakorlatilag egyáltalán nem volt villanyautójuk (egy elektromosított Focust árultak korábban, de az már a korabeli kategóriatársakhoz képest is nagyon gyenge eresztés volt), 2030-tól állítólag kizárólag elektromos palettával jönnek az öreg kontinensre. Persze az átállás nem lesz azonnali, 2026 a céldátum arra, hogy minden modelljükből legyen egyáltalán hibrid változat, és utána szűk négy év marad a teljes elektromosodásra: elképzelhető, hogy ebben a tervben még lesznek csúszások. Mindenesetre 2025-ig állítólag 22 milliárd dollárt fektetnek az átállásba és a modellfejlesztésbe.

A Ford Mustang Mach-E
Ford Mustang Mach-E [+]

Ami biztos, hogy jön idén a Ford Mustang Mach-E, aminek az eredeti Mustanghoz a logón kívül nem sok köze lesz, hiszen alapvetően egy villanyos, kupésított SUV, a formavilága pedig legfeljebb a lámpák szintjéig emlékeztet a sima Mustangra. 20,5 millió körüli árat jósolnak neki jelen állás szerint a hazai piacon, a GT modell állítólag 3,7 másodperc alatt futja majd meg a 0-100-at, miközben a WLTP hatótáv akár 610 km is lehet a nagyobb akkumulátorcsomaggal. Felszereltségtől függően 115 vagy 150 kW-os villámtöltővel lehet az autópályák mentén tölteni, ami a legtoptimálisabb esetben akár 119 kilométernyi beletölthető hatótávot jelent mindössze 10 perc alatt.

Ford Mustang Mach-E
Ford Mustang Mach-E [+]

Lesz belőle hátsókerekes alapmodell és kétmotoros, összkerekes változat is, 266-tól 480 lóerőig terjednek a lehetőségek, a 4,7 méteres autó tengelytávja pedig kis híján 3 méter, ami a kategóriájában nagyon jónak számít. Szintén periférián lévő modell a Ford F-150 Electric, ami vontatható tömegben az egyik legcombosabb villanyautó lehet, ám Európában szinte biztos, hogy nem lesz elérhető, de ha mégis jön, akkor még kevesebb esély van arra, hogy ebben az évben, úgyhogy ezzel egyelőre még biztosan nem kell számolnunk.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények