Hirdetés

Alternatív hajtás: 2021-ben is rengeteg elektromos autót várunk

Idén még színesebbé válik a villanyautók piaca, rengeteg új típussal számolhatunk, viszont az elérhetőség kérdése és a várakozási idő továbbra is kardinális problémát jelenthet.

Tesla, Volvo, Volkswagen és összegzés

A Tesla magyar piaci helyzete továbbra is speciális, hiszen gyártói képviselet és hivatalos szerviz továbbra sincs Bécsnél közelebb, viszont lízingkonstrukciót is biztosítani tudó forgalmazó és garanciaidőn túli független szerviz van. Így aztán nehéz megmondani, hogy mi az, ami tavalyi, idei, vagy a távolabbi jövőben piacra kerülő autó, mivel bár papíron mindenfélét lehet rendelni, a valódi kínálat azért szerény. Mindenesetre a hazai forgalomban várhatóan idén kezdenek el érdemben megjelenni a Model Y-ok: az Egyesült Államokban és Kínában gyártásba kerülő autó a Tesla egyik legjobb ár/érték arányú modellje, a Model 3 alapjaira épül, de annál valamivel nagyobb és terepjárósabb modell, amit jelenleg Long Range (505 km hatótáv, 5,1-es 0-100, összkerékhajtás) és Performance (480 km hatótáv, 3,7-es 0-100, összkerékhajtás) modellekben lehet itthon konfiguráltatni.

Tesla Model Y
Tesla Model Y [+]

A 4 év vagy 80 ezer kilométer garanciával árult európai Long Range modell itthon, szalonból körülbelül 25 millió forintos áron hozható el, a Performance valamennyivel drágább. Ennél jelentősen olcsóbban várjuk a Standard Range hátsókerekes kivitelt, ami 393 km körüli EPA hatótávval, 5,3-as 0-100 gyorsulással, 217 km/h-s végsebességgel nemrég indult el Amerikában, és vélhetően itthon is egy 2021-es érkező lesz.

A Tesla Model S Plaid már a vesenypályákon is villantott, de megvenni még nem lehet
A Tesla Model S Plaid a vesenypályákon már villantott, de megvenni egyelőre nem lehet [+]

A számháborút azonban nyilván nem ez, hanem a Battery Day kapcsán bemutatott Model S Plaid és Plaid+ teljesíti: 2,1-es 0-100 gyorsulás, 1100 lóerő, 320 km/h-ra limitált végsebesség, akár 835 kilométeres hatótáv, hárommotor összkerékhatjás, új típusú, 4680-as akkumulátorcellák, és a Laguna Seca versenypályán bemutatott 1:30-as időeredmény teszi egyértelművé, hogy a Tesla ezzel a modellel nem viccel, persze a döbbenetes specifikációknak hajmeresztő ára van, ez Amerikában is bőven a 42-45 millió forintos árkategória, és hozzájuk is csak év végén érkezik, így 2021-ben ilyen autóból jó esetben is csak néhány darab kerülhet forgalomba. Év végén indulhat a Cybertruck gyártása is, de idén még biztosan nem találkozunk vele itthon.

Volvo XC40 Recharge P8 AWD
Volvo XC40 Recharge P8 AWD [+]

Komoly stratégiai kijelentést tett a kínai Geely cégcsoportba tartozó Volvo, először arról volt szó, hogy 2025-ig a márka összes eladott autójának fele villanyautó lesz, és a fennmaradó 50% komoly részét is plug-in hibridek adják majd, nemrég pedig a pénzügyi igazgatójuk, Lex Kerssemakers nyilatkozott arról, hogy 2030-ra már a teljes modellpaletta elektromos lesz, ezzel párhuzamosan pedig növelik a fókuszt nem csak az online értékesítésen, hanem az autókhoz adott szolgáltatásokon is. Persze 9 év ebben az iparágban sem kevés, addig még rengeteg minden történhet, az idei modellpalettán azonban továbbra is csak egy kis szelet lesz a tiszta elektromosságé, a Volvo XC40 Recharge P8 AWD viszont már nagyon közel van, magyarországi bevetése most nyáron várható.

Volvo XC40 Recharge P8 AWD
Volvo XC40 Recharge P8 AWD [+]

Több tízezer ügyfél mutatott komoly érdeklődést a tisztán elektromos XC40 iránt: már az értékesítés hivatalos kezdete előtt több ezer megrendelés futott be a vállalathoz a gyártói közlemény szerint, a moduláris CMA padlólemezre épített, 400 km-es WLTP-hatótávú, 75 kWh-s akkumulátorral szerelt, 4,9 másodperc alatt gyorsuló, 408 lóerős és 660 Nm-es, összkerékhajtású kocsira. A 11 kW-os AC töltés mellett 150 kW-os DC villámtöltés is a büszkeségek közé tartozik, 40 perc alatt 80 százalékos szintre tölteni pedig valóban kellemes lehet, ha valaki hosszú autópályás menetre készül az autóval. A teljes Android Car operációs rendszerrel ellátott autó infotainment rendszerére mi is nagyon kíváncsiak vagyunk, azt viszont remélhetőleg nem kell majd megtapasztalnunk, hogy a biztonságra erősen optimalizáló gyártó miképp változtatta meg az eredeti XC40 frontstruktúráját, hogy a belsőégésű modellhez hasonló ütközésvédelmet tudjon felmutatni. Egyébként az autó orrában kialakítottak egy elülső csomagtartót is, ami figyelemre méltó, tekintve, hogy az alapvetően belsőégésű motorral az orrban megálmodott autóknál ritkán sikerül jól kihasználni a motorteret, ha elektromosításon esik át. Az árát egyelőre még nem lehet tudni.


Volvo C40 reCharge [+]

Kicsi esélye van annak, hogy a most bejelentett Volvo C40 reCharge idén gyártásba és piacra kerül, az viszont szinte biztos, hogy leginkább a kupészerű formatervével nyújt majd többet az XC-nél, hiszen méretek, hajtás és tölthetőség szempontjából nem ad többet annál, és belül sincsenek radikális változtatások.

Polestar 2
Polestar 2 [+]

Egykor a Volvo legsportosabb modelljei kaptak Polestar nevet, most viszont úgy tűnik, ebből is egy tisztán elektromos márka lesz, a Polestar 2 pedig, ha már minden visszahívási botrányon túlvan és minden gyermekbetegséget kinő, jó eséllyel itthon is elérhető lesz előbb-utóbb. Motorban, akksiban és hajtásban ez is szinte pontosan ugyanazt adja, mint az imént említett két Volvo modell, kicsit hosszabb az autó, kicsit eltér a külső-belső design, de nagy különbségek nincsenek, ugyanúgy egy letisztult, mégis igényes hatást keltő kocsi.

Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4 [+]

A Volkswagen ID.3 után a 2021-es év egyik nagy érkezője a Volkswagen ID.4 lesz, ami a konszern MEB platformára épülő, SUV-os adottságokkal rendelkező jármű. A formaterv alapvetően az ID.3 által meghatározott irányt követi, ez viszont egy 32 centiméterrel hosszabb, összesen 4,58 méteres, magasabb kialakítású autó, aminek egyébként a kategóriában egészen jó, 0,28-as légellenállása van.

Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4 [+]

Valamivel szerényebbek a menettulajdonságok a kisebb autónál még akkor is, ha a Pro Performance modellt vesszük alapul, 204 lóerővel és 310 Nm nyomatékkal a hátsó keréken ez már "csak" egy 8,5 másodperces 0-100-at fut, viszont a végsebesség ugyanúgy 160 km/h-ban van limitálva, és akinek ez nem lenne elég, 306 lóerős, két motoros, összkerekes változatba is ülhet, de ezt csak később dobják majd piacra. A nettó 77 kWh-s akkumulátorpakkal, optimális esetben 520 km-nyi hatótávot kapnak a 1st edition modellek, a legkomolyabb villámtöltés pedig 125 kW-os DC lehet.

Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4 [+]

A beltér is erősen hajaz az ID.3-ra, 10 vagy 12 hüvelykes infotainment rendszerrel, a műszeregységre helyezett fokozat-előválasztóval és az akár fehér beltéri elemekkel az ID.4 első ránézésre minőségibb hatást kelt az eredeti ID.3-nál, persze kíváncsian várjuk, hogy a valóság mit mutat majd. Mindenesetre az ID.4-hez már alapáron jár a Discover Pro navigáció, és persze ezeknél is elérhetők lesznek a csatlakoztatott szolgáltatások (We Connect ID), a head-up display, illetve az IQ. Light LED matrix fényszórók, futófényes irányjelzővel karöltve. A jobb felszereltségű 1st modellek ára 50-60 ezer euró környékére érkezett, tehát reálisan 18-22 millió forintos autókkal lehet számolni az első eresztésből.

Összegzés

Igyekeztünk egy teljes listát adni arról, hogy milyen új elektromos autókra lehet számítani 2021-ben Magyarországon, persze a valóság elképzelhetően mást fog mutatni, egy-két modell átcsúszhat 2022-re, de persze csomó olyan alváltozat is jöhet, amit itt most nem említettünk meg. Globális, illetve elméleti síkon mindenképpen említésre méltó autók még a Bollinger B1 és B2, a GMC Hummer elektromos változata, a Lotus Evija, a Lucid Air, a Nio modelljei, vagy épp a Rivian R1T.

A közeljövőt nem nehéz megtippelni: azok a gyártók, akiknek készen áll egy villanyautó-platformjuk, azok a 2022-2023-as évre már akár komoly palettával gondolkodhatnak, hiszen ezek a padlólemezek a korábbinál is nagyobb rugalmasságot adnak ahhoz, hogy mindenféle méretű, hajtású és belső terű autók szülessenek, a kérdés sokkal inkább a gyártási kapacitáson és a beszállítói háttér megbízhatóságán múlik, nem a modellfejlesztés lesz a szűk keresztmetszet. Pillanatnyi lépéselőnyben lehetnek azok a gyártók, akik bevált, többéves technikájukat folyamatosan tudják gyártani és értékesíteni, és lehet, hogy a Mercedes is jól csinálja, hogy meglévő platformjaira húz fel elektromos(ított) autókat, ha a dedikált platformú autóknál gyorsabban át tudja állítani a gyártósorait, és rövid távon ki tudja szolgálni a továbbra is töretlen vásárlói igényt. Izgalmas időszaknak nézünk elébe!

szentkuti11

Azóta történt

Előzmények