Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • afk22

    tag

    Nem akarok senkit sem kritizalni, de lenne egy kerdesem:

    - szerintetek egy telefon hatuljan az a pici lik (nem luk, az csak lik) ugyan annyi fenyt tud osszeszedni, mint mondjuk egy sima kit objektiv egy 400D-n? Ugy ranezesre azon az objektiv 4-5 cm atmeroju az optika, amin be tud menni a feny.

    Akkor egy kis elmelet: az f ertek a fokusztavolsag es az apertura (luuuuuk) atmerojenek a hanyadosa. link

    Gyakorlatilag a bejuto feny mennyisege csak es kizarolag az apertura nagysagatol fugg. Raadasul mivel a feluleten jut be, ami negyzetesen aranyos az atmerovel vagy a sugarral. Tehat ketszer akkora atmeroju (vagy sugaru, ez mindegy) nyilason 4x annyi feny jut be. Egy DLSR gep es egy telefon nyilasa kozott nem 2x-es kulonbseg van...

    Mielott valaki a latoszoghoz hasznalt fokusztavolsaggal jon, az nem az a fokusztavolsag, az a normal filmes fenykepezokre normalt ertek, hogy elvileg konnyebben lehessen osszehasonlitani.

    Tehat mikor f/2.0-akrol beszelunk ket kulonbozo gepnel akkor nem jelenti azt, hogy effektive ugyan akkora nyilason jut be a feny.

    ISO: ISO elvileg az analog erosito. Ezutan jon a A/D atalakito, ami nem biztos, hogy csak 8 bites. Nem tudom, hogy a telefonoknal hany biteseket hasznalnak, de DLSR-eknel 12-14 bitesek is vannak. Nem tul frissek az infoim, lehet azota mar nagyobbak is leteznek. Viszont 8bites egy csatorna, a szokasos RGB megjelenitesben es tarolasban (jpg-nel). Igy digitalisan is lehet ISO erzekenyseggel jatszani, ha jo az A/D atalakito. 14bites rendszernel van 6bit szabad mozgas, ami 64szeres szorzot jelent. Nem tudom, hogy az egyes gyartok pontosan mivel jatsznak, de nem tartom kizartnak, hogy a ket modszert keverik, ha nem kell RAW kep (mint a fenykepezonel).

    Meg egy tevhitet szeretnek szertefoszlatni. Nagyobb erzekelo (elviekben) NEM tudd tobb fenyt osszegyujteni. Csak es kizarolag az apertura fizikai nagysaga szamit (illetve, hogy a nyilas hany szazaleka utana az erzekelo - pl 16:9-es kisebb mint egy 1:1-es - jobban kitolti). Viszont a fentebb leirtak miatt egy nagyobb erzekelonel nagyobb valos fokusz tavolsagot hasznalnak, igy ugyan olyan F erteknel nagyobb valos apertura nyilas lesz.

    Kepstabilizalas:
    Letezhet jo digitalis kepstabilizalas. Ha idoben egymas utan nagyon gyorsan sok kepet felvesznek, majd ezeket matchelik, majd atlagoljak. Tehat sok zajosabb kepet csinalnak, majd ezeken keresnek stabil pontokat, ezeket osszeillesztik, es kijon a kevesbe zajos kep. Persze ehhez jol jon, ha a zaj eloszlasa veletlenszeru, es nem erositik egymast. Egy masik megkozelites, hogy egyben felveszik a kepet, es megprobaljak abbol visszaszamolni, ami matematikailag lehetetlen, mivel ha felirnank az egyenleteket, akkor nem csak egy megoldasa lehetne. Tehat ez utobbi modszerrel csak ranezesre lehet javitani, korrektul nem.
    Olyat is el tudok kepzelni, hogy bizonyos pontoknal tesztelnek folyamatosan az erzekelot. Azt vizsgalnak, hogy az elso derivalt valtozik-e (tehat hogy linearisan novekszik az erteke, magyarul egysegnyi ido alatt ugyan annyi feny erkezik folyamatosan). Ha nem, akkor nincs bemozdulas (statikus kepnel), ha valahany pontnal jelentos elteres van ebben akkor lezarni a kepet, ezzel megelozheto, hogy elmosodjon, persze ha nem volt eleg ideig nyitva a zar, akkor sotetebb lesz, de megis jobb mintha elmosodott.

    Azt gondolom, hogy egy telefonnal az automata mod a legfontosabb. Mivel a felhasznalok donto tobbsegenek semmi lovese sincs, hogy a manualis beallitasok mi fan teremnek. Raadasul, ha gyorsan kell fenykepezni, akkor az fontosabb, hogy minel hamarabb induljon el a fenykepezo program (iPhone elvileg erre gyurt), a masik, hogy automata mondban minel jobb kepet lojon. Tehat tok mindegy, hogy milyen trukkel oldjak meg, hogy sokkal jobb egy telefon kepe, az szamit, hogy jobb...

Új hozzászólás Aktív témák