Érintőképernyős kezelőfelületek

Mi a fontos?

Cikkünkben most arra teszünk kísérletet, hogy a felsorolt felületeket egymással összevessük. Mindegyiknek van előnye és hátránya, s nyilván minden felhasználó más dolgokat helyez előtérbe. Vannak szubjektív vélemények (mennyire szép a grafika, mennyire áttekinthető a rendszer), ám szerencsére akadnak objektív, mérhető tulajdonságok is.

HTC Touch Pro
Látványos grafika a HTC által rajzolt TouchFLO rendszerben

Ilyen mérhető és egzakt paraméter a bővíthetőség kérdése, ebben a Samsung és az LG megoldása ledolgozhatatlan hátránnyal indul, hiszen a TouchWiz és az S-Class két zárt rendszer, így sokkal kevésbé felxibilis. Szintén mérvadó a felület sebessége is, bár itt nyilvánvalóan nem elhanyagolható, hogy milyen hardver dolgozik az adott készülékben. De így sem nehéz összehasonlítani a rendszereket, ha egy erősebb vason egy felület látványosan döcögősebb, mint egy hasonló felépítésű másik egy gyengébb gépen, akkor egyértelmű, hogy az utóbbit jobban optimalizálták.

Az érintőképernyős felületek egyik legfontosabb sarokpontja a szövegbevitel. Miután az ilyen telefonokon nincsenek gombok, ezért minden inputot az ujjunk segítségével kell megadjunk. A felsorolt rendszerek mindegyike képes virtuális billentyűzet megjelenítésére, mégis nagy különbségek vannak mind a használhatóság, mind pedig a speciális karakterek és az esetleges gépelést könnyítő plusz funkciók tekintetében.


Szövegbevitel és görgetés az LG Arenan

A másik kulcskérdés a görgetés. Az üzeneteknél, a dokumentumoknál, böngészés közben és a névjegyzéknél egyaránt lényeges, hogy mennyire könnyen tudunk különböző irányokban haladni a képernyőn. Ez persze függhet a hardvertől is, az iPhone, a HTC Hero és az LG Arena képernyője úgyenvezett multitouch technológiát használ, azaz több ujj egyidejű lenyomását és mozgását is tudja értelmezni, s ezzel — jó esetben — bizonyos funkcióknál nagyon megkönnyíti a kijelzőn levő információ kezelését.

Samsung i8910HD menu
Irodai funkciók a Samsung i8910HD-ben

Végül pedig itt van a szubjektív faktor. Mennyire megszokható, a mindennapok során mennyire kezelhető a telefon; ez mind alapvetően a felület logikájának függvénye. Amikor az ember kiad sok pénzt egy készülékért, akkor azt nem azért teszi, hogy rövid úton az idegszanatóriumban kössön ki. Pedig sajnos az érintőképernyős felület tud rossz is lenni, s erre mutatunk is majd számos példát.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés