- Samsung Galaxy Watch7 - kötelező kör
- A Samsung gyártja az első 2 nm-es Qualcomm lapkát?
- Szerkesztett és makrofotók mobillal
- iPhone topik
- Azonnali mobilos kérdések órája
- Milyen okostelefont vegyek?
- A Galaxy Z Fold7, minden színben és oldalról
- Mobil flották
- Megjelent a Poco F7, eurós ára is van már
- Google Pixel topik
Új hozzászólás Aktív témák
-
kisfurko
senior tag
Az, hogy egy blokk hogy néz ki, és hogy hány blokkot írsz egy trackre két külön dolog. De ha mutattok leírást a dologról, mármint, hogyan kell Amigás, C64-es lemezt PC-vel akár csak olvasni, akkor elhiszem. Nem véletlenül kellett az X1541 és utódai, vagy a Catweasel és társai, szerintem. A floppy controllert csak nagyon alapszinten próbáltam PC-n programozni, de nekem a doksikból úgy tűnt, lehetetlen a dolog.
Már sajnos nem emlékszem pontosan, de valami rémlik az Amiga MFM kódolásáról is, ami más volt, mint a PC-s, hogy a blitterrel egy lépésben be lehessen kódolni egy blokkot. -
kisfurko
senior tag
válasz
kisfurko #248 üzenetére
Erről a floppys dologról eszembe jutott, hogy annak idején láttam egy olyan dobozt is, ami több Commodore gép között szét tudott osztani egy drive-ot. 4 vagy 5 +4-es lógott ugyanazon a floppyn, és simán mindenki be tudta tölteni a lemezről a programot. Gondolom, nyomtatóval is ment volna.
-
kisfurko
senior tag
Én mindig ráhagyással tekertem ide-oda, de a turbó miatt a legtöbbször az elejéről ment a móka
Nekem nem ám Datasette-em volt, hanem remek magyar magnóm: hasonló
Enyém világosabb volt, kevesebb felirattal. Na, meg enyémnek nem volt tápja, a C64-ből szipkázott, mint a rendes Datasette. Némely elindulásnál olyan löketet adott a gépnek, hogy ihaj. A 90 perces kazettákat elég nehezen tekerte -
kisfurko
senior tag
Az 1541-est egy egyszerű parallel portra dugható kábellel lehet vezérelni a Star Commanderrel. Az újabb fajta parallel portokon már nem ment, mert olyan kompatibilis a PC
Ahhoz már bonyolultabb kábel kellett (XP1541 vagy mittoménmi). Tudott lemezeket "turbósan" is átvinni, vagy csak programokat másolni. Sőt, PC-n belül disk imageből is ki lehetett programokat másolni, illteve image-eket gyártani.
PC-n hogy olvastál be Amiga lemezt? Csak valami spéci kontrollerrel lehetett, én úgy tudom (talán Catweasel). Az Amiga simán tudott PC-st, de fordítva? A PC floppy kontrollere csak egy pár fix minta szerint tudott írni/olvasni blokkokat, az Amiga meg bitenként. A C64 viszont nem tudott PC-s lemezt olvasni a szinkronjel hardver miatt, de azon kívül az is bitenkénti hozzáférést tudott. -
kisfurko
senior tag
Én az 1982-ben elérhető gépeket néztem, nekem mindegy, hogy melyik IC milyen idős, meg mi miatt volt ótvar a PC
Egyébként nem a 6845 miatt voltak külön tárolva a páros és a páratlan sorok grafikus üzemmódban (biztos ezen spórolt a csóka 1 centet
) Gondolom azt a két csuda palettát se a 6845 korlátai adták ki...
De a grafikán kívül lehetne beszélni az I/O portokat vezérlő 8255-ről is, aminek ha egyik portját átállítottad, akkor rövid időre nullázta (vagy beállította, nem emlékszem) a biteket, így ha te csak egy bitet szerettél volna változtatni, akkor is megpiszkáltad a szomszédokat is. Emiatt lehetett pl. véletlenül resetelni. És, milyen meglepő, a 6522 meg tudta változtatni az adatportjai bitjeit rendesen.A PC pedig nem volt egyáltalán nyílt, csak olyan ügyesen másolták a sufni alkatrészes cuccot, hogy az IBM nem tudott fogást találni rajtuk. A MicroChannel (vagy hogy hívták) pont ezért lett kifejlesztve, és utána szabványosították a PC AT buszt ISA-ként (és döglött is szép lassan meg az IBM PS/2). Egyébként, az a fene nagy kompatibilitás is csak amolyan PC-s volt, mert nem minden XT-be való kártya megy AT-ben (ill. ISA-ban). Egyébként, érdekes módon a PCI megjelenésével már nem volt olyan fontos a kompatibilitás
Pl. az ISA buszos DMA már nem is működött, így pl. csak szoftveres Sound Blaster emuláció volt (amit nem is bírtak az akkori gépek
).
Szóval, érdekes téma ez, de azért, mert valami elterjedt, még korántsem jelenti azt, hogy az jó volt, pláne nem elegáns. Tudnék írni sok vicces dolgot a C64-ről is (pl. a D bit, vagy a soros busz, a VIA bugja miatt), az se az elegancia netovábbja.
A PC buszát minden további nélkül meg lehet csinálni C64-en is, vannak is olyan cartridge-ek, amiken van 2 további cartridge bővítőhely. Csak az impedancia szab határt, lévén, nincsenek buszmeghajtók (mellesleg a PC-ben is korlátozott a kártyák száma, csak a meghajtók miatt többet bír). De pl. a C64 teoretikus bővítésének nem szab akadályt az IRQ-k, DMA-k száma, mint a PC-ben
Nem is kéne állítgatni jumperrel.
Félre ne érts, nekem nem a komplexitásával volt a bajom, hanem az apró design failure-ökkel. Élvezérelt IRQ (ugrott a huzalozott vagy). DMA csatornák (hogy jó komplikált legyen a szoftver). ISA buszon, ha master voltál, akkor a te felelősséged volt, hogy a memória frissülhessen. Sőt, szimplán a DMA-val is ki lehetett éheztetni a gépet, és akkor is ugrott a memória tartalmaEhhez képest C64-en csak a VIC-re kellett figyelni, mert időnként elvette a buszt (és szépen frissítette a memóriát is menet közben).
Azért írom mindezeket, mert utólag mindenki visszafele megmagyarázza, miért is volt az jó akkoriban (hiszen csak jó lehetett, ha az terjedt el
). Még maga az IBM se hitt a sikerében.
Itt egy kis ízelítő, mire volt képes akkoriban a technika: videjjó
Nagyjából ezt szerette volna az Apple elérhetőbbé tenni, az Amiga is ebbe az irányba mozdult, de a szarrágó PC-s iparágnak kicsit tovább tartott erre a szintre eljutni. -
kisfurko
senior tag
Arról nincs szakmailag elfogadott egyezség, hogy egy processzor mitől hány bites. Lehet az utasítások szóhossza alapján (ami nem működik x86-ra, mert az változó hosszúságú, és a legrövidebb 8 bites), de lehet a regiszterek szóhosszával is mérni (akkor meg 68000 32 bites lesz). Szerintem a legcélszerűbb az ALU alapján megmondani, persze ekkor is lehetnek furcsaságok, hogy egyes utasítások 128 biten is mennek, mások meg csak 64 biten.
Azért a Z80 jóval messzebb van a 16-tól, mint a 68000 a 32-től. Előbbi csak néhány utasítást és regiszter párost tudott használni 16 biten, utóbbi meg az összes regisztert, némivel kevesebb utasítással. -
kisfurko
senior tag
A C64 '82-ben jelent meg, és hát köröket vert a PC-re, a CPU-n kívül. A CPU előny, persze, semmivé foszlott, ha a képernyőn valamit csinálni is kellett
A CGA a VIC-II-höz képest egy vicc volt. És utóbbi 1 IC, nem egy kártya. Vagy az Amiga Denise-e egy EGA-hoz képest
Ha megnézed a C64 buszát, hát, jóval értelmesebb, megosztott RAM a videóval, szintvezérelt IRQ, memory mapped az I/O, a DMA-nak sem kell semmi idióta DMA vezérlő stb. Aztán az Amiga Zorro buszáról meg ne is beszéljünk, egy AT-hez képest sci-fi volt.
Olyan igazi buher munka volt a PC, koncepciók nélkül, hogy minél olcsóbb legyen. Persze, érdekes módon mégis drágábbak voltak az IBM gépek, mint a Commodore-ok... És, mivel nem volt semmi egyedi benne, szépen le is másolták
Most komolyan, az elegáns, hogy egy olcsó TTL IC megspórolása miatt a DMA vezérlő csatornái nem sorban következtek egymás után? Amikor az alapgép több, mint 1500 dollár volt mindössze 16 KB RAM-mal... -
kisfurko
senior tag
Annyiban igaza van, hogy belül is 16 bites volt (mármint az ALU és a belső busz, ha jól emlékszem). De pont ez volt az egyik nagy dolog benne, hogy lehetett rá 32 bites processzorként is tekinteni, hiszen 32 bites regiszterei voltak, programozási oldalról 32 bites volt. Nem kellett mindenféle hülye üzemmód az igazi 32 biteseken a 68000-re írt programokhoz, mint 386-on a real/protected/virtual 8086 agyonbonyolított módok.
Na, megyek, beveszem a gyógyszert, sok volt a nosztalgiából -
kisfurko
senior tag
Bizony, én is így érzek. Mekkora volt már 16 fix szín után palettából választani, akár nem csak 16-ot. Vagy 320x200 után magasabb felbontás. Vagy az első Phong shading, environment mapping demoban. Hicolor, truecolor képek, chip prüntyögés után digitalizált hangok, vagy egy GUS. FPU mérhetetlenül nagy sebessége szoftveres FP számolás után. A3D, pixel shader stb.
-
kisfurko
senior tag
Erről már egyszer vitáztunk
320x200-ban csak két fix paletta volt, ami összesen 8 szín. Az igaz, hogy az RGBI miatt összesen 16 lehetséges színkombináció volt, de a négyszínű mód (PC-khez hűen) ócska volt
Valami hihetetlen tehetségtelen majom gányolta össze a CGA-t... Na, meg az egész PC/XT stb... pfúúújjj
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- bitpork: MOD Júni 13 Augusztus 2- szombat jelen állás szerint.
- Motorolaj, hajtóműolaj, hűtőfolyadék, adalékok és szűrők topikja
- Steam Deck
- Milyen pendrive-ot vegyek?
- Linux kezdőknek
- Milyen processzort vegyek?
- Call of Duty: Black Ops 6
- Ingatlanos topic!
- PlayStation 4
- Bluetooth hangszórók
- További aktív témák...
- Garanciális MSI Katana GAMER 15,6"240Hz!i5 12500H(16X4,5Ghz)RTX 3060 6 GB VGA,32-64GB RAM/1TB SSD
- Bivaly MAGYAR Lenovo P1 gen2 (Core I7 32 Gb 1Tb 15" 4K 4Gb Nvidia) Laptopom eladó!!!
- HP ProBook 640 G8, 14" FHD IPS Touch, I5-1145G7 CPU, 16GB DDR4, 256GB SSD, WIN 11
- HP ProBook 640 G8, 14" FHD IPS Touch, I5-1145G7 CPU, 16GB DDR4, 256GB SSD, WIN 11
- HP ProBook 450 G7, 15,6" FHD IPS, I5-10210U CPU, 16GB DDR4, 256GB SSD, WIN 11
- Lenovo ThinkPad L15 Gen 2 - 15.6" FullHD IPS - i5-1135G7 - 8GB - 256GB SSD - Win11 - MAGYAR
- SzoftverPremium.hu
- Csere-Beszámítás! Gamer PC Számítógép! R9 3900X / RX 6700XT / 32GB DDR4 / 1TB SSD
- AKCIÓ! ASRock B85M Pro4 B85 chipset alaplap garanciával hibátlan működéssel
- Honor Magic6 Lite 256GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
Állásajánlatok
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest