- Hová lett 1000 mAh?
- One mobilszolgáltatások
- Huawei Watch Fit 3 - zöldalma
- Milyen okostelefont vegyek?
- Motorola Edge 30 Neo - wake up, Jr...
- iPhone topik
- Samsung Galaxy S24 Ultra - ha működik, ne változtass!
- Apróbb óra érkezik a OnePlustól
- Android alkalmazások - szoftver kibeszélő topik
- Garmin Forerunner 970 - fogd a pénzt, és fuss!
Új hozzászólás Aktív témák
-
DigitXT
félisten
válasz
Enigma1945 #32017 üzenetére
Ha már megrendelted, akkor nem mindegy?
(Neked biztosan lesz vele tapasztalatod.) Imádom amúgy a hatótávolság hazugságokat: a legutóbb linkelt akku építős videóban pl. pofátlanul elhangzik, hogy a 48V-os akkuval nem kell tesztelni a hatótávolságot, hiszen a 36V-os akkuval ment a 80 km, akkor azzal is annyi lesz, mert ugyanannyi a tárolt energia, miközben azért épített 48V akkut, hogy a végsebességet kitolja 50 km/h környékére.
Ugyanezért a 48V 13Ah akku a büdös életben nem lesz elég 45-50 km-re: én még 30-ban sem igen bíznék, ha kihasználod a 45 km/h végsebességet. Ha lekorlátozod, akkor okés.
Szerk: nekem 36V 38Ah akkum volt, amivel tudott a rollerem 45 km/h körül haladni, annál elhiszem (tapasztaltam), hogy elketyeg 45-50 km-t, de az ~1300Wh, és nem a fele...
-
DigitXT
félisten
válasz
Hieronymus #31979 üzenetére
A teljes markolat előfordulása rolleren nem szerencsés. Leginkább azért, mert bár mindig elmondják, hogy a kormány a jármű vezetésére szolgál és nem kapaszkodó, valamennyire óhatatlanul stabilizálja vele magát az ember, mivel, ellentétben egy motorkerékpárral, nem ül rajta, nincs más, amivel "foghatná" a járművet.
Szóval egy ilyennel benne van, hogy a szándékoddal ellentétesen tekered meg, mert mondjuk épp elveszítetted az egyensúlyod... Nem mondom, kis teljesítményű rolleren ez is működik! Nekem ilyen volt, gyárilag az iBike Mono Adventure, tudtam vele menni, nem éreztem kifejezetten veszélyesnek. De amikor a teljesítményt megnöveltem, rögtön cseréltem a félmarkolatosra, mivel az biztonságosabb.
Ui: amúgy igazad van, teljesen intuitív. Valamiért az emberek azt tudják, hogy a gázt húzni kell egy kétkerekűn: nekem is volt ismerősöm, aki amikor kipróbálta a jó öreg Kugoo S1-et, majdnem leszedte róla a markolat gumit, mert reflexből csavarni akarta a gázt, nem tudta, hogy azt a kis pöcköt kéne nyomogatni. Érdekességképp: a gyártók is érzik ezt. Van olyan, ahol tettenérhető az áttérés a hagyományos hüvelykujjas rettenet és a félmarkolatos közt. Még itt a topikban is felmerült párszor, hogy hogyan kéne kreatívan fogni a kormányt, hogy kényelmesebb legyen a gyári pöcök nyomogatása, hosszabb utakon is. Szerintem az ilyen igényekre reagál mondjuk a Segway F3. Van rajta még pöcök az oldschool arcok kedvéért, de alapvetően már egy félmarkolatos gázkar, nekem ezzel kifejezetten szimpatikus...
-
DigitXT
félisten
válasz
DigitXT #31976 üzenetére
Közben eljutottam a 47. percig. Hát nekem égne a pofám, hogy ha egy frissen épített pakkom az első teszten 3,68V és 3,75V között szórna össze-vissza, amikor a cellák a szállítás során pontosan 3,54V-on érkeztek, mind: vagy csak illusztrációnak rakta be, esetleg már túl van egy töltési teszten, de akkor is, majdnem 0,1V különbség egy új(!) akkunál, ami minőségi, biztosan eredeti cellákból épült, teljességgel elfogadhatatlan.
Nem tudom, hogy ebben mennyi a forrasztás által okozott probléma, mennyi a mérő- vezetékek különböző hosszából adódó mérési hiba, de nekem ez szarul néz ki...
Ha megtalálom, rakok be majd képet a G-Boosterbe épített akkuról mit mutatott...Szerk: 57. perc vége, mutatja a kész 48V-os pakkot, nincs szigetelő gyűrű a cellákon.
Egyszer én is csináltam egy ilyen pakkot, ideiglenes jelleggel, magamnak. Eladásra? Szerintem eladásra ez azért gáz, főleg, hogy előtte mondja, hogy professional build... Félreértés ne essék, lehet hibázni, de egy tutorial videóban azért ilyeneket nem kéne!
A pozitív kábel forrasztását ugyanúgy elb.ssza, mint a 36V-os akkunál = szándékos. -
DigitXT
félisten
válasz
PociAti #31962 üzenetére
Ez amúgy egy tök jópofa videó, összeszedett, hasznos infókkal! De ~39 perc után meg kellett állnom, hogy ezt beírjam: don't try this at home! Amikor konkrétan a cella pozitív pólusát melegíti fél óráig, hogy ráforrasszon egy vastag szilikon kábelt, azt rossz nézni.
Korábban azt írtam, hogy az ember inkább vegye meg tőle. De ha az összes így készül, visszavonom, inkább építtessen, mással. (Ő maga is elmondja, hogy ha csak egyetlen akkumulátorra van szükséged, akkor nem éri meg beruházni egy ponthegesztőbe stb.)
Ui: én az ilyet úgy szoktam megoldani, hogy előbb forrasztom a nikkelszalagra a vastag vezetéket, majd csak utána hegesztem a helyére. A cella tetején való forrasztás, főleg a vastag kábelt figyelembe véve nagyon rossz megoldás, tönkre lehet tenni az adott cellát. (Fel is lehet gyújtani a retekbe, bár az nyilván nem történt a videóban. Kapacitásvesztés, vagy egyéb degradáció történhetett, ami csak használat során derül ki, illetve a balance áramkör egy ideig elfedi, de összességében ezt a módszert nagyon nem ajánlanám!
)
Ettől függetlenül a 3D nyomtatott doboza nagyon kreatív, kábelátvezetés, minden tök jó!
Szerk: még egy apróság. Többször mondja, hogy fontos, hogy egyenletesek legyenek az áramutak. Ez így is van. Viszont ezzel ellentétesen azt a vastag vezetéket csak 7 cellára forrasztja: a 8. cella csak a 0,15-ös nikkelezett acélszalagon kapcsolódik... Magyarán itt borul az elmélet, az adott cellán nem ugyanakkora áram fog folyni, lógathatja a lábát, és ezzel bele van kódolva ebbe a dizájnba, hogy megintcsak szét fog csúszni a balance.
Szerk2: a balance vezetékek méretre vágása nagyon szép dizájnt tesz lehetővé, egyetlen probléma, hogy a balance vezetékek ezred volt nagyságrendű feszültségmérésre vannak kitalálva, tehát nem mindegy, hogy milyen ellenállásúak. Ha méretre vágod, mérési hibát fok okozni a BMS-nél. Persze kibalanszolja majd pontosra, csak az nem lesz pontos.Arról nem beszélve, mikor több vezetéket visz adott cellacsoportra, mert 16s-ig jó BMS... bár ezt jobban lehet kezelni (pont a fele/harmada lesz az ellenállása a mérő vezetéknek).
-
DigitXT
félisten
válasz
macskaur #31966 üzenetére
Na várjál, hogy jön egy hüvelykujjas gázkar elemzéséhez a tenyér méreted?
Mondjuk nem tudom, hogy pontosan mit takar ez a a "jetski kar" (rákeresve a kifejezésre nem sok értelmeset, vagy relevánsat találtam). Képek alapján elforgatott, hüvelykujjas megoldás:
Ezzel semmi tapasztalatom nincs (így semmit nem mondtam róla, se pro, se kontra), de mások azt írják ebben a topikban is, hogy azért annyira nem jó ez sem, meg hát ahogy a lentiekben levezeted, kátyú, hullámos útfelület esetén okozhat problémát, emiatt kell ide
módválasztó, hogy ezzel leszabályozzon. Ugyanazt írtad, amit én a többire: nem az igazi. (Miheztartás végett a félmarkolatos gázkart nem nyomod meg véletlenül, akármennyire egyenetlen a talaj, teljesen stabilan hozzá tudod fogni a kormányhoz: az egyik legjobb... Mondjuk az olcsó kínai verzióba ha olcsó kínai hall szenzor került, azt kellhet cserélni.)
-
DigitXT
félisten
válasz
PociAti #31970 üzenetére
Az az elméleti számítás kizárólag a mozgási energia növekedését vette figyelembe...
Nagyon kis sebességeknél ad használható eredményt, de már a 20 km/h is elég nagy ahhoz, hogy ne lehessen elhanyagolni a légellenállást... Ami azt jelenti, hogy ha csak 150W-od van, akkor az bizony nem fogja megoldani 8 mp alatt. Több idő kell neki.Természetesen ez is csak akkor igaz, ha amúgy elegendő az a 150W? Nem mindegy, pontosan mire értjük... Akkuból kivett teljesítmény, vagy a motor által leadott: a kettő között ugyebár ott van a motor hatásfoka, ami bár sokkal jobb, mint egy belső égésű motor esetén, azért messze nem 100%, inkább csak ilyen 85% körül adódik... Kisebb homlokfelületű (vékonyabb, kevésbé vállas), illetve könnyebb pilóta esetén elegendő 100W körüli mechanikai teljesítmény, ez a motor hatásfokát nézve befér 130W-ba.
Amennyiben viszont feljebb megyünk a terheléssel, nő a gördülési ellenállás, megnő természetesen a légellenállás is (utóbbi sokkal), így 150W akku teljesítmény esetleg egyáltalán nem elegendő 20 km/h tartásához, hanem mondjuk csak 19-ig visz el.
Itt az Auto throttle bekapcsolásával lehet játszani a paraméterekkel. Természetesen konkrét roller motor ismeretében annak paramétereit is be lehet neki írni, annál jobb!
-
DigitXT
félisten
válasz
macskaur #31956 üzenetére
Hosszú az útja
Tehát nem egy átlagos rolleres gázkar.A tapasztalatod hasznos! Ám nem általános.
a módválasztó úgy van hangolva
Ezen azért időzzünk el egy picit: miért van szükség módválasztóra, ha annyira pontos a gázkar, hogy tökéletesen adagolható? Normális vezérlővel + pl. félmarkolatos gázkarral csillió kW-os roller is jól vezethető lépésben is, mert nem fog véletlenül kiugrani alólad... Viszont mindenféle mód kapcsolgatás nélkül tudsz gyorsítani, ha épp arra van szükség.Annak idején kipróbáltam a Blinky bérrobogót. Azon is volt 3 fokozat. Arra volt hivatott, hogy az amúgy elég szar gázreakciót simítsa. Tehát I-es fokozatban jóval gyengébben indult el, meg nyilván a végsebessége is kevesebb volt. Biztonsági funkciója van, ha pl. parkolásnál akarsz manőverezni, nem baj, ha nem ugrik meg hirtelen akkor sem, ha az összevissza forgolódásnál súlyos vezetői hibát vétesz, és megrántod a gázkart. Ilyenre amúgy a belsőégésű motoros járművek nincsenek felkészítve. Ott természetes korlátja létezik a hirtelen megugrásnak (nevezetesen alacsony fordulaton minimális nyomaték). Nagyobb motoros autók tudják megviccelni az embert. Meg persze az elektromosak.
-
DigitXT
félisten
válasz
PociAti #31962 üzenetére
"házilag"
Amennyiben, mindenkinek lapul otthon ponthegesztő a műhelyben, akkor tényleg házilag. Mindenki másnak inkább azt javaslom, hogy vásárolja meg tőle, jobban jár, anyagilag is... A háztáji akkuépítés azon kívül, hogy veszélyes üzem, komoly befektetés után végezhető, mármint biztonságosan. Főleg úgy, hogy a végtermék se tűzveszélyes fostalicska legyen.A hivatkozott watt értékek nem fogyasztási, hanem teljesítmény adatok... Amúgy erősen nemlineáris görbére illeszkednek, durva közelítés, hogy 12W kell 1 km/h sebességhez.
nagyobb sebesség megtartása több energiát igényel
Nem meglepő, maximum az lehet meglepő a laikusnak, hogy MENNYIVEL többet, hiszen a sebesség tényező négyzetesen szerepel a képletben, tehát a görbe parabolikus...normál úton kb. 340 W, földúton pedig már 520 W
Elég durva földút lehet, ahol a gördülési ellenállás ennyire bejátszik: inkább mondanám mérési hibának, amire az is utal, amit írsz, hogy "rángatja a gázkart", tehát nem tartja az adott sebességet, hanem gyorsít, lassít. (Nyilván azért írod, mert szerinted tempomattal ugyanitt egyenletesebben lehetne menni... elképzelhető. De ha annyira rossz az út, hogy összevissza változik a sebesség, én teljesen biztos, hogy nem akarnám, hogy helyettem erőltesse az elektronika a fix 30 km/h-t, hiszen ott aktívan vezetni kéne a járművet - akár gödröket kerülgetni - ehhez szükség van a teljes kontrollra, beleértve a gáz kezelését is.)Ui: motoros oktatóm mondta anno, és nagyon igaz, hogy nagyon gyorsan bele lehet abba halni, ha a motor viszi az embert és nem az ember a motort. Aki érti, érti, aki nem, így járt.
-
DigitXT
félisten
válasz
PociAti #31948 üzenetére
Próbálj már ki egy komolyabb teljesítményű rollert, aztán utána írd be ide, hogy pusztán tanulás kérdése a hüvelykujjas gázkarral való biztonságos közlekedés. Úthibákon, ha pl. belenyomsz, vagy ha a hirtelen indulástól megváltozik a fogásod. De eleve nem is stabil fogás, ha a hüvelykujj kvázi a levegőben van. Az egy kényszer megoldás, ami pálcikákra szódával elmegy, minden másra meg a pilótával való kibaszás. A cruise control meg tök felesleges egy erősebb vason, mert azzal nem úgy mész, hogy 25 km/h mindenhol.
Rettenetesen szűk látókörű a legutolsó mondatod.
Ellenben tű pontosan bemutatja a problémát: kis rolleren szocializálódott felhasználó azt hiszi, hogy a gázkar "digitális", és kiváltja a nyélgáz tartó automata, mivel a rollerrel közlekedés egy végtelen egyenes, ami biztonságosan abszolválható végsebességen (ami lehetőleg legyen 20 km/h alatt ugye).
Namost ennél picit színesebb a paletta, és ha egyszer kipróbálod, idővel te is belátod.
Azt már nem is akarom megkérdezni, hogy hány félét próbáltál, ami majdnem mindegy?
-
DigitXT
félisten
válasz
Peaceliker #31943 üzenetére
Hatalmas +1: annyi baromságot kitaláltak már, ami lehet, hogy a tervezőasztalon még jó ötletnek tűnt, gyakorlatban kényelmetlen/használhatatlan/életveszélyes skálán mozgott.
A Rion görgethető gázkarja valószínűleg a legjobb alternatívája a félmarkolatosnak, mivel véletlenül sem kapaszkodik bele az ember, stabilan megtartható, és finoman adagolható. Minden más amit összevissza nyomkodni, meg húzkodni kell, könnyen veszélyes lehet.
Természetesen egy gyenge gyöszön ahol következmények nélkül lehet nyelezni bármikor, nos, nemhogy TCS-re nincs szükség, hanem gyakorlatilag digitálisan használja mindenki. Viszont, ha ahhoz szokik hozzá, akkor egy erősebb vassal eléggé meg fog lepődni...
-
DigitXT
félisten
válasz
Hieronymus #31941 üzenetére
az energia ellátás modemrációja függvényében
Ez mégis mit akar jelenteni? A motor nyomatékmaximuma ott van, ahol a legnagyobb fázisáramot tudod átzavarni rajta. Praktikusan álló helyzetében. Amint elkezd forogni, feszültséget fog gerjeszteni, így adott akkumulátorral nem fog több áram folyni, soha.Egyáltalán nem triviális, hogy a vezérlőben van fázisáram korlátozás... Amikor annyira kicsire veszik az akku áram korlátot, mint pl. a hivatkozott Kugoo S1 esetén, ahol 15A korlátosak voltak az első szériás vezérlők (amit később levittek 11A-re!), akkor bizony eléggé harmatos lesz az a nyomatékmaximum is, ráadásul meredeken csökken. Az a szakasz, amin a nyomaték szép egyenletes vízszintes görbét rajzol, így a teljesítmény lineárisan nő a fordulatszámmal (eltekintve az akkufeszültség esésétől), "primitívebb" vezérlőknél teljesen kimaradt. Megjegyzem az árammérő sönt ellenállás cseréjével az ilyen vezérlő is átverhető, és lehet belőle 20A korlátosat gyártani, sőt, 30A korlátosat... (Emiatt viszont megnő a természetes fázisáram korlát, így a maximális nyomaték is, a motor képes lesz gumifüstölős indulásra. Tök jó! Amíg le nem ég. Tényleg jól húz...
)
Szerk: de megállni nehéz vele, a gyenge motorfék okán, ezen is segített a dupla motor.
-
DigitXT
félisten
válasz
Reggie0 #31933 üzenetére
Na igen, én meg pont azon gondolkodtam, hogy mégis mi értelme egyetlen számmal jellemezni egy roller motort, mint pl. a Kugoo S1 esetén, azzal, hogy 13.3 Nm. Mikor?
Van olyan munkapont, amikor éppen annyi. De indulásnál több, tempónál kevesebb...Szerk: a szimulátorba beállított motor paraméterek nem feltétlenül teljesen pontosak.
A másik roller mérési eredményeit alakítottam át kisebb kerékméretre. Közelítőleg jó!
Ha kivesszük az emelkedőt elég jól hozza a tapasztalt végsebességet meg ilyenek.
Ráadásul emlékeim szerint pont 8A-t vett fel végsebességen, szóval jó közelítés. -
DigitXT
félisten
válasz
Aaron14 #31903 üzenetére
nagyobb teljesítménye miatt
Amiatt nem. Savas ólom akkumulátorokra jellemző, hogy drasztikusan kisebb kapacitás vehető ki belőlük, ha nagyobb terhelést kapnak. Li-ion erre kevésbé érzékeny. A nagyobb teljesítményű motor meg azonos sebesség tartása esetén nem fog többet fogyasztani... Ha mindkét rollert fix 25 km/h sebességnél mérjük, ott irreleváns a csúcsteljesítmény. -
DigitXT
félisten
válasz
Hieronymus #31871 üzenetére
Azért, mert végtelen hosszan hablatyolsz teljesen irreleváns témáról, nem leszel okosabb. Habár egyszer egy paródiában elhangzott ez a bölcsesség: ha nincs mit mondani, mondd hosszú körmondatokban,
latin szavakkal teletűzdelve, hátha nem veszik észre...A rollerek esetében nincs gond a fékek képességeivel.
Ezt mondd annak, akinek megégett a féktárcsa hosszú lejtőn lefelé haladva: lehet gond...
De tudom, te vagy az, akinek minden sajátjával ellentétes tapasztalat csak ijesztgetés.25 km/h sebességről lassítva
Aztán azokról a rollerekről hallottál-e már, amelyek képesek gyorsabban haladni, mint 25? Te is állítottad korábban, hogy lejtőn lefelé bármelyik képes: onnan nem kell megállni?A rollerek elektromos motorfék ereje okán
Aztán azokról a rollerekről hallottál-e már, amelyeken nincs is elektromos motorfék?Autók esetében gond a dobfék
Azt már meg sem kérdezem, hogy hallottál-e azokról az autókról, amiken hátul dobfék van a mai napig, bár nem új gyártásúak anno oda bőven elég volt, a fizika meg nem változott...Ahogy elnézem, rollerekről akarsz szakérteni, csak nullához konvergál a tapasztalatod.
Más témában szerzett tapasztalat idecitálása meg teljesen irreleváns: ha már elektromos roller, és annak a BLDC (PMSM) motorja, akkor van neki egy Kv értéke, és egy Kt.
Annyi a trükk hogy Kt=1/Kv, tehát ami adott feszültségen nagyobb végsebességet tud, az szükségképpen kisebb nyomatékot ad le, azonos áram mellett... A vezérlővel fázisáramot tudsz közvetlenül, vagy közvetetten szabályozni, korlátozni, így tehát a motor nyomatékát is, ami hőmérséklet-korlátos történet. (Adott veszteség tolerálható túlmelegedés nélkül...)
Azt "gondolod", hogy 40-60 Nm a belépő, és ezt belső égésű 1L motorból vezeted le?
(Mi lenne, ha utána néznél pár gyártói paraméternek, és nem puffogtatnál a levegőbe?)
Ui: amikor 6.51 mp-et gyorsult a 4000W csúcsteljesítményű dual motoros épített rollerem (ami egyébként nem kiemelkedő, mivel 45 km/h körül már leszabályzott, 48V akkuval), na az indult a szimulátor szerint 130 lbs "tolóerő" körül. 10" gumikkal ez motoronként 37 Nm. Messze nem átlagos roller. (Meg mondjuk nem is egyforma volt a két vezérlő beállítása...)
A 2 motor tekercselése sem egyezett. De a lényeg, hogy ez nem a 350W-os rollerek világa. -
DigitXT
félisten
válasz
Hieronymus #31862 üzenetére
Ez egy közösségi oldal, ahol hajlamosak barátságok kialakulni és kötetlen a szóhasználat. Annyi megkötés van, hogy magyarul kell írni, azt feltételezve, hogy mindenki megérti.
Nem muszáj adott hozzászólásra kényszeresen válaszolni, ha nem tetszik a tartalma...
Pont ezért fórum, hogy elférnek különböző vélemények. Különböző stílusok. Még a tiéd is. (Pedig eskü veri kifelé a biztosítékot, de látod, milyen kedves tudok lenni még ilyenkor is?)
-
DigitXT
félisten
válasz
Hieronymus #31856 üzenetére
Teljesen tökmindegy, hogy mit írok, belemagyarázol itt mindent, meg az ellenkezőjét is.
Annyira félreviszed a beszélgetést, hogy az embernek elmegy a kedve a reagálástól.Attól, hogy te nem értesz egy kifejezést, amit szlengként használok, nem kell lecserélni. nyektetni = erőltetni az adott eszköz működését, akár a tűréshatárain túl, szándékosan
A minimális sebességgel kapcsolatos előírás semmilyen kapcsolatban nincs a témával. De ha már idecitáltad, arra vonatkozik, hogy sík úton mennyit kell tudnia minimum: ettől még egy komolyabb emelkedőn igenis akadályt tud képezni. Nem véletlen van ezeken a szakaszokon kapaszkodósáv kialakítva/a belső sávokban kötelező legkisebb sebesség.
Nem az a megtévesztés, amit a vásárló gondol bele termékbe.
Ha azzal reklámozza, hogy ezt vedd meg, ez felmegy hihetetlen meredeken is, cserébe a tesztelési metódus annyi, hogy nekifutásból pár métert épp meg tud tenni az számomra kimeríti a megtévesztés fogalmát. Persze, lehet tolni a felelősséget a vásárlóra, hogy ők azt nem is úgy értették, apróbetűs részben kifejtették, hogy valójában mit tud. Ez a vicc!
És ha beszélni kicsi magyar, akkor ami vicc, az nem feltétlen vicces. Tessék jól érteni. -
DigitXT
félisten
válasz
Hieronymus #31854 üzenetére
Megint félreéred amit írok, szerintem már csak a kötekedés kedvéért. Senki nem beszélt nyomatékváltóról... Ellenben teljesen általános dolog rollereken, hogy van 1, 2, 3 fokozat. Xiaomi esetében még neve is van, más gyártóknál csak a számok. Ezek a fokozatok épp arra vannak, hogy különböző felhasználási körülményekhez alkalmazkodjanak... És igen, emiatt különböző sebesség- és áramkorlátok vonatkoznak rájuk. Egyikben talán kibírja a végtelen hegymenetet, másikban meg nem. Amit pedig írsz, hogy max. 2 percig: ki méri? Mi korlátozza le a további túlterhelést, ha nincs hőmérő a motorban?
Ez csupán annyi, hogy a gyártó bízik benne hogy nem fogod nyektetni, mert előbb esel vele pofára, ha már szinte megáll az emelkedőn. De az hogy lendületből mire jut fel éppen, az vicc. A vásárló megtévesztése kategória. Lásd arra számítanak a leendő tulajok hogy "hegymászó" lesz.
Ui: milyen versenyek? Komolyan ennyire nem beszélni kicsi magyar, azért mert kint élsz?
A versenytechnika egy poén, ott van mögötte a smiley is. Persze vannak rollerversenyek, tiszta sor, bár azokkal pont nem emelkedőket másznak meg, hanem síkon kergetőznek... -
DigitXT
félisten
válasz
Hieronymus #31847 üzenetére
Félreéred a dolgot... Ha egy motor névleges teljesítménye 350W, akkor annyit kutya kötelessége kibírnia, erre jár a garancia... Ellenben, ha a gyártó egyébként csúcsban bármikor ráereszt 600-900W-ot, feltételezve, hogy az úgyis csak rövid ideig megy rá, tekintettel arra, hogy ha felgyorsult a roller, fizikailag nem lesz képes (a BEMF miatt) továbbra is ugyanennyi teljesítményt felvenni, az is túlterhelés.
Ha valaki mondjuk megpróbálkozna egy hosszabb emelkedőn felmenni, hiszen azt állítja a gyártó, hogy minden további nélkül képes erre a termék, viszont ezzel megsüti a tekercset, abból garanciális probléma lesz. Programozható vezérlő esetén rúghatja le a felelősséget, valami olyan dumával, hogy minek piszkáltad. Vagy miért mentél 3. fokozatban fel a hegyre, amikor a kézikönyv szerint azt csak 2. fokozatban bírja a versenytechnika.
Minden más esetben a gyártó hibája lesz, de pláne hogy feltételezéssel él, nem mér!
Megjegyzem, a tuning finomhangolást jelent, éppenséggel lehet optimalizálni még a szentnek tartott gyártói beállításokon is, az adott felhasználó igényei szerint. (Lehet fogyasztás csökkentés is a cél. Bár általában a teljesítmény növelésére értjük.)
-
DigitXT
félisten
válasz
Thunderzolee #31839 üzenetére
Ahhoz, hogy leoldjon a hővédelem, első körben hőmérő kellene a motorba. Nem szokásuk belerakni, mert megdrágítja a gyártási költségeket... ugyanezért a vezérlőből is kispórolják, aztán megy ameddig megy. Jó esetben bírja.
(Tuning esetén jön ki, hogy mit nem bír.)
Amúgy teljesen egyetértek, a sok kamu csak addig működik, amíg nem kérik számon.
(Technikailag viszont egyértelműen jobb, ha inkább van hőmérő, ami tilt, mielőtt leég...
)
-
DigitXT
félisten
válasz
Thunderzolee #31836 üzenetére
belassul 10km/h alá ... Nincs ezzel baj, csak ...
Csak sajnos konkrétan mégis van vele, mégpedig ha nagyon lassú tempóban nyekteted a motort, abban a tartományban borzasztó rossz a hatásfok: a belepumpált teljesítmény jó része nem arra megy el, hogy leküzdje az emelkedőt, hanem konkrétan fűtésre... Nem kell nagyon nagy fantázia hozzá, hogy kitaláljuk, mi lesz ennek a következménye. Igen, leég.
Ui: a miheztartás végett, ha egy 350W-os névleges teljesítményű motor ténylegesen annyi, akkor tartós 5-600W-tól egész biztosan le fog égni... (Ha bírná tartósan, akkor hazugság a névleges teljesítmény értéke, amit csak szabályozási okokból kamuzott be adott gyártó...) -
DigitXT
félisten
válasz
Thunderzolee #31832 üzenetére
Mert ugye a kormányt fogni nem kell két kézzel, meg lehet hátrafelé nézegetni is, LOL.
-
DigitXT
félisten
válasz
Frozzy #31802 üzenetére
Egy iBike Mono Adventure. Gyárilag 500W, 25 km/h, 10 Ah akku.
Ebből lett 3000W, 45 km/h és 38 Ah akku. A törés oka láthatóan
anyagfáradás. De hogy konkrétan mi váltotta ki, az rejtély. Lehet
eleve feszültség maradt az öntvényben, aztán így jött ki rajta.
Szerencse a szerencsétlenségben, hogy nem 70 km/h-nál tört...Ui: használtan vettem, előélet nem ismert. Órája nem működött.
De azt mondta az eladó, hogy jó tuning alap.Igaza volt, csak
sajnos maradtak gyenge láncszemek a gépezetben, hiába hogy
rengeteget költöttem rá a cél érdekében. Szerettem amúgy...
(Konkrétan a hobbim volt a tesztelése, mérése, programozása.)Nagyon meg kell nézni, mit veszel, és ha tuningolsz mit, hova...
Olyan könnyen nyitogatják egyesek a 25 km/h limitet, mintha a
konkrét váz egész biztos, hogy 30-40 km/h-ra készült volna.
Mondjuk könnyebb lenne elfogadni egy saját hibás esést, de ez
simán bekövetkezhetett volna full gyári állapotban is, pontosan
ugyanezekkel a következményekkel. Nézzük így: túléltem! -
DigitXT
félisten
válasz
Tangerine #31803 üzenetére
Nekem nem volt gondom a kapcsoló minőségével. Jól adja a motoros érzetet. Bőven elég rollerre, szerintem. Jó, talán a vészvillogó kapcsoló nem az igazi, de ritkán kell... (Mondjuk nekem a Madison 400-on az konkrétan nincs is, gyárilag. Úgy kellett heftölnöm: a fénykürt helyére kötöttem anno. Azóta is teszi a dolgát, csak az a vicces, hogy miután beszereltem egy ülésnyitót, majd a távirányító visszajelzéséhez rákötöttem az indexeket, azóta rányit a csomagtartóra, ha köszöngetek autósoknak. Nem gáz, csak vicces: le kéne diódázni LOL.)
Ui: mint tudjuk, a működő ideiglenes megoldások véglegesek, úgyhogy évek óta így megy. (Cserébe könnyű volt demonstrálni, hogy teljesen jó egy kínai power LED az izzó helyett...)
-
DigitXT
félisten
válasz
xandrush0831 #31801 üzenetére
Mivel az elektronika nem tud öngyógyulni, egy csapágy viszont kerülhet olyan állapotba, hogy épp nem mutat tüneteket, sanszos. Ha nem lenne garis, akkor egész biztos hogy a motor gyors szétdöntése mellett szavaznék, egy jó minőségű csapágy pár ezer forint.
(Munkára mondjuk elkérhetnek simán egy 10-est, ki kell fűzni a motort.) Gariztasd.
-
DigitXT
félisten
válasz
xandrush0831 #31798 üzenetére
Sanszos, hogy a valamelyik szenzor kotlott meg (mondjuk egy Hall a motorban).
Persze ha összeégett a tekercselés, az más kérdés, de gyári rolleren meglepőbb.
Gondoltam vezérlő hibára is, ha egy FET zárlatba ment, akkor még valamit talán
képes mozogni csúnya hangok mellett, de az se biztos... Nem mutat hibakódot?
(Mechanikai hiba lehet a csapágy szétesése, ami tekintettel arra, hogy mennyire
gagyi csapágyakat használ a Kugoo, nem lenne a annyira meglepő. Amúgy ezek
egyike sem GTK kategória, általában javítható olcsón, főleg ha értesz hozzá. Ha
nem, akkor persze szerviz, jó pénzért. Esetleg gari, ha még új vásárlás. Ez ilyen.) -
-
DigitXT
félisten
válasz
BBpeter #31794 üzenetére
A semminél minden jobb. Nekem Forcefield protektoringem volt, jelesre vizsgázott.
Amikor szarrá* törtem magam, mondjuk pont nem volt rajtam, de bordát amúgy se
védett volna, kulcscsontot meg szinte semmi nem véd, ha a válladra esel. Mondjuk
magát a vállat biztos tehermentesítette volna valamicskét legalább a zúzódásoktól.*: elsőre csak kulcscsont törésnek tűnt, de sajnos voltak annál nagyobb problémák.
-
DigitXT
félisten
válasz
Tangerine #31772 üzenetére
Én is aliról rendeltem a motoros kapcsolót, nyilván nem plug&play, de elméletileg részben biztos össze lehet hozni... Azért csak részben, mert ha azok a nyomógombok úgy vannak kitalálva, hogy csak egy-egy jelet adjanak a vezérlőnek, akkor helyettük az olyan kapcsoló, ami fixen adott állásban marad, nem biztos hogy alkalmas ennek a vezérlő logikának.
-
DigitXT
félisten
válasz
Tangerine #31766 üzenetére
Valószínűleg azért, mert a legtöbb (kis) roller nem motorpótléknak készül, hanem sétálás helyettesítő valamiként próbálják pozicionálni, amivel nem lenne baj... már ha alkalmasak lennének a gyalogosokkal megosztott közlekedésre, ám 25 km/h-val sajnos nem azok.
De ugyanígy sajna az autókkal megosztott közlekedésre is alkalmatlanok, mind a csekély végsebesség, mind a túlságosan kicsi kerekek okán, amikkel egy kis úthiba életveszélyes. Mire jó egy pálcika roller? Bingó, kerékpár helyettesítőnek. Oda viszont nem követelmény az irányjelző, elvégre az ember kézzel is tud jelezni... Mondjuk a legtöbb roller erre is pont alkalmatlan, hiszen egy kézzel vezetve a bukás veszélye hatványozódik. Szóval szerintem az összes ilyen gyártói kamu index próbálkozás csak alibi. "Nekünk van!" Esetleg törvényi követelmény adott országban, és ezzel kipipálják. Hogy használhatatlan, nem probléma...
Sokkal izgalmasabb kérdés, hogy a motorpótlék felé induló tank rollereken miért található rengeteg pálcika-származék, ami abszolút oda nem illő... Gondolok itt pl. a ~8kW-os Wolf King GT-re, hüvelykujjas gázkarral. Medve anyám... Igaz, választható, mit kérsz rá, hahaha. (De ugyanúgy azon is az indexkapcsoló 2 nyomógomb: teljesen kezelhetetlen, borzalom!)
-
DigitXT
félisten
válasz
Dr. Szilikát #31746 üzenetére
Ha autók között akarsz rollerrel közlekedni, szvsz nincs jobb a motoros kezelőszerveknél: volt ideje kifejlődni, nem véletlen adott felépítés terjedt el, vakon kezelhető, kesztyűben is.
-
DigitXT
félisten
válasz
PociAti #31741 üzenetére
várjuk hogy megjelenjen a Közlönyben
Azért addig ne állj fél lábon szvsz, ha előbb még "nemzeti konzultáció" is lehet róla: LOL
Az idővonal, amit felvázolsz, egyébként nem egészen pontos, hiszen már sok (SOK!) éve terítéken van, hogy az egész KRESZ elavult, le kellene cserélni... Magyarán szólva nem a rollerek kapcsán, és nagyon nem 2023-ban jutottak erre a következtetésre. Amúgy is, ha már érdemben hozzányúlnak, akkor talán bevezethetnék az SMKP-k rendszámozását is. -
DigitXT
félisten
válasz
.-..-. #31719 üzenetére
Ez sajnos nem így működik, hogy ha vastag(nak néz ki), akkor az biztos erős is.
Nem mindegy, hogy 1) milyen anyagból készült, és 2) milyenek a kötések.
Ha vmi szar alu ötvözet, akkor az lehet vastag is, előfordulhat, hogy eltörik...
És igen, feltételes módban írom, hiszen nem feltétlen törik el: láttam már olyat!
Ugyanígy, ha öntött alu, abban is lehetnek feszültségek, és igen, Wolfnál is volt
villasaru törés emiatt, nem egy, nem kettő, át is álltak kovácsolt alumíniumra...
Szerk: amúgy itt nem feltétlenül anyaghiba van mögötte, hanem eleve egy bazi
erős motor nyekteti azt a pici befogó fület, nem csoda ha előbb-utóbb elfárad... Nyilvánvalóan fontos magának az anyagnak az erősítése is, de ugyanígy jó, ha tervezésben is megjelenik a probléma kezelése (ún. torque arm használatával).Az acél váz ilyen szempontból megbízhatóbb, nem véletlen terjed mostanában.
Cserébe persze nehezebb, ill. még mindig ott van, hogy ha rendes hegesztések
helyett csak "taknyolva" van, ott a hegesztésnél fog megnyekkenni idővel...Kugoo esetén voltak korábban ilyen tervezésbeli (ill. kivitelezésbeli) problémák.
Mantisnál nem jellemző, bár jól érzed, hogy az egy elég filigrán váz: ha masszív
rollert keresel, én minimum a Wolf Warrior magasságában kezdenék nézelődni.
Mantisnál is előfordult kormány törés, mondani se kell, annak következményeit.
Wolfnál a King tényleg "király", viszont elég paraszt a vezérlése. GT sokkal jobb:
ezek sajnos nagyon drágák egy átlag rollerhez képest. De talán nem ölnek meg.Ui: rendkívül ritka, hogy maga a taposó törjön ketté. Sokkal jellemzőbb, hogy az
illesztések képeznek gyenge láncszemet: zárómechanika, furatok környéke stb.
(Láttam már persze felnyílt taposót is, mert ketten ugráltak egy etwow vázon...) -
DigitXT
félisten
válasz
FingR86 #31676 üzenetére
Sajnos sok rolleren úgy gondolják, hogy a gázelvétel az utasítás visszatáplálásra.
Szerintem mondjuk ez egy marhaság, de ezzel a nézetemmel lehet, egyedül vagyok.
Szerk: Adventure-nek imádtam a hátsó fékét. Analóg fékkar, tökéletesen adagolható
motorfék, nagy tempónál erős, viszont megcsúszni nem tud, mert akkor elveszi.(Konkrétan teszteltem párszor, hogy jó erősen meghúztam, így motorfék + tárcsafék együttesen blokkolták a kereket, minek hatására az e-fék megszűnt, visszatapadt.
Megvalósított ezzel egy kezdetleges ABS funkciót = javította a menetbiztonságot.
)
Kár, hogy ezt nem minden vezérlő tudja, és kár, hogy lehet eladom belőle a VESC-et...
-
DigitXT
félisten
Nem tudom, mennyire van meg neked az a kereszteződés, de arra konkrétan nem is megy forgalmi sáv. (Simán a zebrán ment át, aztán kitalálta, hogy átvág mindenen, akár szembe menve a forgalommal, mert ő annyira gyors, meg ügyes. Csak kiderült, hogy nem az.
)
Sentosa72: elég gyorsan felpattant, szóval nem lett nagy baja, szükség sem volt segíteni. A BMW annyit segített, hogy megállt. Az bőven elég volt ebben a helyzetben. Amikor én a balesetemnél lent maradtam a földön, pl. alig kaptam levegőt első körben, utólag kiderült, hogy azért, mert 9 bordám is megreccsent, csak járókelők, és a mögöttem érkező biciklis futár volt ember, az autósok simán kerülgetni kezdtek jobbról is, balról is... Bár végülis így segítettek rajtam a tudtukon kívül, mivel a veszélyes szituáció miatt nem kellett 25 percig várnom a mentőre, 5 percen belül ott voltak értem. Halleluja. Már több mint egy éve volt... (Kisebb csoda, hogy mindenféle műtét nélkül sikerült kilábalni belőle, a sisak is segített...)
-
DigitXT
félisten
Ez mégis mi a fenét gondolt, hol van?
Keresztbe mindenkinek, hadd szóljon?
-
DigitXT
félisten
válasz
Dr. Szilikát #31624 üzenetére
de az inkább vállalkozóknak gazdaságos
Ne is mondd, vettem anno egy vödörrel, fogyott belőle kb. egy diónyi...
De kétség kívül nagyon megkönnyíti a munkát, amit írtam, hogy kézzel is
simán fel lehet rakni a gumit az úgy igaz, hogy könnyen csúszik a perem.
(Meg persze függ a gumi geometriájától, merevségétől, mindentől.)
-
DigitXT
félisten
válasz
Kovy81 #31621 üzenetére
Tubeless gumit nulláról felfújni házilag nem triviális.
Pont azért, mert a nyomás rakja helyre, de amíg nincs a helyén nem épül fel a nyomás. Ha van kompresszorod, az fél siker. Egyrészt vedd ki a szeleptűt, hogy megfelelő mennyiségű levegő tudjon majd bemenni (a szökés ellenére is legyen elég túlnyomás), másrészt húzz a kerék körül körbe egy racsnis hevedert: ha legalább annyira rászorul, hogy kevesebb levegő szökik, elkezd megfeszülni a gumi, amitől még jobban rászorul, végül a helyére ugrik, nyertél. Egyetlen probléma, hogy az autógumikkal ellentétben a felnin nincs olyan perem kialakítva, ami ezután (erősen) a helyén tartsa, szóval ha megint nullára enged, hajlamos elmozdulni, és kezdheted elölről. Ha nagyjából fent maradt, az szuper, rakd vissza a szeleptűt, és próbáld meg újra, utána már megtartja a nyomást, lejöhet a heveder, végül be lehet állítani az előírt nyomásra.
Szerk: a külsőt meggyilkolni a szerelés közben úgy lehet, ha gumiszerelő vassal túl erősen feszegeted, miközben "csak" a felni belső részén lévő árokba kellene rakni, és kézzel lejön, illetve felmegy. (A szerszám csak segítség. Ja és a felni peremét sem érdemes vele össze baszkurálni, mert utána nem feltétlen tömít. Ilyenkor egy kis peremtömítő segíthet...
)
-
DigitXT
félisten
válasz
Thunderzolee #31610 üzenetére
Mondjuk ha végignézem azt a videót, akkor a végén van egy vasúti átkelő, amin maradványsebességen, röpke 85 km/h-val dobja át. Ha meg kellett volna állni...
Xiaomi Pro 2-t épít át kétmotorosra, meg 72V-osra
Nálunk is volt ilyen őrült kolléga, de már letette a rollert. (Mondjuk borult is vele hatalmasat, talán pont egy sorompó előtt nem sikerült megállnia, vagy...Így.)
Szerk: amúgy vicces, de úgy nézem, az akkuja fogy el hamarabb.
Legalábbis:
egész biztos hogy előzésnél nem vette el, mégis esik a teljesítmény és a tempó. -
DigitXT
félisten
Venni kell egy nagyobb áramkorlátú töltőt, és probléma megoldva.
Egyetlen buktatója, ha további fizikai korlátja is van a gyorstöltésnek.
(Ha vékonyak a kábelek, vagy az akku nem bírja, akkor nem ajánlott,
mondjuk az akku általában bírni szokta, mert nem "igazi" gyorstöltés,
ha csak 0,5C körül töltöd. Gyári töltők 0,2C körül szoktak csak menni.
"Igazi" gyorstöltés 1C és fölötte, olyankor már melegedhet is jobban.) -
DigitXT
félisten
Nem esik szét, csak kitörik a kormány?
Mondjuk érteni vélem a különbséget, de na!
(Amúgy abszolút el tudom képzelni az érzést! Gyári állapotában nekem is ijesztő volt az Adventure, amikor nem volt egyenesfutás, és enyhén kígyózott. Még kis sebességnél is! Aztán szétszedtem a nyakat/újra összeraktam, kapott két PMT gumit: utána még 70-nél is vezethető maradt, kis túlzással stabil. Azért ott már nem volt teljesen biztonságos.
)
Ui: mondjuk egy Wolf King GT is olyan volt, hogy baromi stabil, mégis 90 fölött bejönnek olyan bizonytalanságok, amikor az ember józan ésszel inkább már elveszi a gázt...
-
DigitXT
félisten
válasz
Sirtaky #31594 üzenetére
Azért ez nem egy egyszerű tuning!
~300A fázis áram végig.
Lényegében még 120 km/h-nál sem fogy el, amennyire láttam:20 km/h: ~8 kW
40 km/h: ~10 kW
60 km/h: ~12 kW
80 km/h: ~14 kW
100 km/h: ~16 kW
120 km/h: ~18 kW
Sajna a VESC nagyot szór az akku áram becslésénél, ezért kb.
Mindenesetre a fenti adatok egy egyenest írnak le, jó okkal!
(Emlékszem mikor ezt nem igazán láttam át, emiatt azt hittem
teljesen értelmetlen egy ilyen 20kW-os roller, pedig nem, mivel
a mellékelt ábra szerint kihasználható a teljesítmény, csak kell
valami rendesen belőtt fázis áram korlát, hogy ne kaparjon.)
Mindenesetre rettenetesen vakmerő, bátornak talán túl sok is:
nehogy egyszer ne adja ki. De amíg nincs baj, addig nincs baj!Ui: furcsa a fogyasztásmérője skálázása 60 Wh/km a max, így
végig azon áll a mutató. De az átlagon látszik, hogy az 85+.
Nem tudom, mekkora akkuja van, és hogy az merülne le előbb,
vagy a motor égne le, ha 50-ről 100 fokos lett, fél percen belül? -
DigitXT
félisten
válasz
lemmy71 #31578 üzenetére
Vezérlője válogatja: ha raksz bele egy pici vezérlőt, viszont nagy teljesítményt kérsz tőle, annak általában túlmelegedés a vége... Nekem konkrétan emelkedőn felfelé a Spintend VESC ahogy melegedett, throttlingolt, azaz emiatt vett vissza a roller. De nagyon durván. Attól függően, hogy milyen ventit applikáltam rá, oldódott meg kb. a dolog. (De igazából sose volt jó, mert a dobozban nem tudta leadni a hőt, tehát a kis venti csak késleltette a dolgot. A vége megint csak túlmelegedés volt. Na, ezt egy XP120 CPU hűtővel oldottam meg végül, amit szétvágva, a hőcsövekkel kivezettem a hőt, kint meg egy ipari venti fújt. Nem mondom, viccesen mutatott a lámpánál, de sosem melegedett túl, jól működött...)
Ui: aztán jött a nagyobb akku, így a vezérlő ment a hasa alá, és ott a vázhoz hozzáfogva, hűtőpasztával természetesen nagyjából ugyanezt hozta, nem melegedett túl. De azért a hőmérséklet növekedése szemmel látható ezen a teszt videón, amikor a 60V akkuval... Szóval nem lennék biztos benne, hogy emelkedőn is bírta volna, de szerencsére ezzel az akkuval csak teszteltem. Azóta kapott egy nagyobb méretű és sokkal kisebb ellenállású vezérlőt, ami egyrészt csak a lábát lógatja, másrészt ugyanúgy a vázhoz van fogatva, így abszolút nem volt probléma a melegedéssel. Mármint a vezérlőnél. Akkor meg a motort kezdte megfőzni a vas, és amiatt throttlingolt, szóval annak is adtam hűtőfolyadékot.
Szerk: ez megoldotta a melegedést, csak hát másnap széttört az első kerék és vége lett. (Mondhatjuk, hogy "halálra" volt tuningolva a roller, de amúgy nem is a nagyobb akkuval mentem, mivel azt csak egyszer próbáltam ki, de 70 km/h már egy kicsit sok volt: bőven elég volt nekem az a 45 km/h, amit a kisebb akkuval tudott, nagyjából 25-30-cal estem.)
-
DigitXT
félisten
válasz
Peaceliker #31576 üzenetére
Kis drótkefe, és olyan, mint az új.
-
DigitXT
félisten
Vízbű vonja ki a zoxigént?
Kemény.
zzola: ha ennyi víz állt benne, ott sanszos, hogy elment a vezérlő is. Azért nem kuka az egész roller, hiszen alkatrészenként cserélhető, ha valakinek van kedve sz.rakodni vele.
(Az akku az szinte biztos, hogy halott, abból is lehet venni újat, vagy éppen csinálni.)
-
DigitXT
félisten
válasz
PociAti #31565 üzenetére
Azt mondod, hogy nem kéne politizálni, majd hazudsz egy ordas nagyot, ami ráadásul egyetlen gyors kereséssel megcáfolható. Tehát, értelmezésed szerint a 15 éve regnáló vezetőség hamis fényezése az nem politizálás, az teljesen rendben van (részedről).
Úgyis szereted a táblázatokat, tessék, csak neked, csak most, egyenesen az MNB-től*:
1999.04.14. 254.23 Ft
2000.04.14. 257.85 Ft
2001.04.17. 266.99 Ft
2002.04.15. 241.85 Ft
2003.04.14. 245.35 Ft
2004.04.14. 249.89 Ft
2005.04.14. 246.58 Ft
2006.04.14. 266.75 Ft
2007.04.16. 245.32 Ft
2008.04.14. 252.36 Ft
2009.04.14. 290.73 Ft
2010.04.14. 263.41 Ft
2011.04.14. 266.41 Ft
2012.04.16. 298.99 Ft
2013.04.15. 295.00 Ft
2014.04.14. 307.62 Ft
2015.04.14. 296.36 Ft
2016.04.14. 311.14 Ft
2017.04.18. 312.92 Ft
2018.04.16. 310.25 Ft
2019.04.14. 319.81 Ft
2020.04.14. 351.75 Ft
2021.04.14. 358.94 Ft
2022.04.14. 376.08 Ft
2023.04.14. 373.84 Ft
2024.04.15. 393.05 Ft
2025.04.15. 409.96 Ft*: különösen pikáns az ott ülők "okosságát" felemlegetni, a jelenlegi botrány fényében... (Amennyiben a saját, és barátaim zsebét ki tudom tömni, akkor okos vagyok? Nyilván... Vicces, hogy Hofi a mai napig aktuális: "Tudod mi a korrupció? Amiből kihagynak."
)
-
DigitXT
félisten
válasz
Hieronymus #31528 üzenetére
Regélsz itt a visszatöltésről... Miközben a motort pont nem érdekli, hogy mit csinál a szabadon futó tekercsein megjelenő feszültséggel a vezérlő. Ha semmit, akkor gurul könnyedén, így valóban lehet nagy tempót elérni nagy lejtőn. De ha már megpróbálja, fékezésre használni (és itt még nem beszélünk visszatöltésről!), akkor már baj lesz...
Ha egy roller 20 km/h sebességre van korlátozva ... sem okozhat gondot a 25 km/h...
Igen, ha ez egy szoftveres korlát + ha tényleg csak 25-ig hajtod túl. Ez speciális eset. Viszont én nem erről beszéltem, ahogy te sem szűkítetted le első körben erre, sőt.Ha sikerül elérni a hardveres korlátot, sőt, túllépni, onnantól a motor által gerjesztett* feszültség nagyobb lesz, mint az akku feszültség, bármiféle visszatöltési profil nélkül. Akkor kezdődnek a gondok. Az a legkevesebb, hogy ilyenkor nem lesz e-fék. (Ezt még Tesláék is tudják, teli akkunál abban sincs rekuperáció, nincs hova menjen az energia. Cserébe ott vannak mechanikus fékek ennek problémamentes áthidalására.) Rolleren eléggé elterjedt, hogy a motoron nincs külön mechanikus fék: ha a másik keréken van legalább egy dobfék, vagy egy tárcsa, akkor még van esélyed megállni, ilyenkor is...
*: ezt nem a vezérlő váltja ki, hanem a fizika. A vezérlő csupán megnövelheti a szintet, amennyiben szeretné kis sebességnél is visszatöltésre használni: enélkül arra nem jó.
Kizárólag ijesztgetésre jó.
Lassan 6 éve, hogy rollerezni kezdtem. Elhiszed, hogy volt alkalmam megijedni?Egyébként a lényegi információ ott van. Attól, hogy nem sikerült megértened, ott van.
Persze lehet elbeszélni egymás mellett, és utólag azt mondani, hogy te kizárólag egy konkrét, adott konfigurációban korlát nélkül 25 km/h fölött tudó rollerről beszéltél."Elegendő megfelelő lejtót keresni ... maximális motorfék mellett is tud gyorsulni."
Ezt írtad szó szerint. Szerinted ez jó amúgy? Mert ha nem lehet megállni, nem az.Basszameg, már megint feltételes módban fogalmaztam: nehogy megint megijedj...
-
DigitXT
félisten
válasz
Hieronymus #31523 üzenetére
A rollerekben továbbra is szabályozzák az önerőből elérhető maximális sebességet.
Pontosítanék: van olyan roller, amiben így csinálnak, másban meg nem. Megy, amennyit megy az adott motor az adott feszültségen. Van amelyikben próbálja megfogni (erősen) lejtőn való haladásnál is. És nagyon jól is teszi, ugyanis ha túlságosan felgyorsul, akkor a motor által gerjesztett feszültség oda vághat az egész rendszernek. NEM ajánlott dolog! (Kell hozzá persze kapcsolat a motor és az akku között a vezérlőn keresztül. Ha hagyja a lejtőn teljesen szabadon gurulni, akkor nem lesz baj. De úgy nincs motorfék egyáltalán...)a nyomaték maximumot.
Ezt sem minden vezérlő csinálja. Sőt. Inkább jellemző, hogy csak az akkuból felvett áram kerül korlátozásra, a fázisáramot meg még csak nem is mérik, lesz, amennyi lesz. Emiatt lehet az, hogy egy 36V -> 48V tuning esetén nem csak a végsebesség nő, hanem a motor maximális nyomatéka is (azaz a gyorsulás is). Ha valóban a nyomatékot korlátozzuk, úgy szög ugyanúgy gyorsul a két rendszer, egy bizonyos sebesség határig. Teszteltem ilyet is. Konkrétan előbb volt a 48V teszt, és utána bizonyítottam, hogy nem indul meg rosszabbul 36V akkuval sem, ha és amennyiben fázisáram-korlátot használunk. Tökéletesen hozta. -
DigitXT
félisten
válasz
PociAti #31485 üzenetére
Ebből is látszik, hogy mennyire fogalmatlanok a döntéshozók, más országokban is...
Rated Power: 600W (Italy: 500W, Germany: 450W, Sweden: 250W)
Gondolják, hogy nekik majd másik motort rak bele a gyártó? Lónak a szerszámát.250/700: ez már reálisabb, de pontosan ugyanazt jelenti, mint a 350/700, csak az egyik adott szabályozási körülmények között illegális. A másik nem. A papír mindent elbír!
Mondjuk felhasználóként nekünk lehetne annyi eszünk, hogy nem dőlünk be mindenféle kamu névleges adatoknak, hanem a csúcsteljesítményre szorítkozunk, az mond valamit. (Nem tökéletes összehasonlítás, de sokkal inkább használható, mint egy fullkamu adat.)
Szerk: kihagytad a linkelt oldalról, hogy max. power 1350W. Tehát a svéd 250/1350.
(És nem röhögték el magukat. Amúgy utóbbit vezérlővel simán le tudod venni kisebbre, pont ez az, amivel gyengébb lehet más országokban, de a névleges érték az tök kamu.) -
DigitXT
félisten
-
DigitXT
félisten
Dehogynem! A gyártói adatok mindig ideális körülmények között, nagyon visszafogott tempóban és anorexiás kislány pilótákkal értendőek. Pont az volt az érdekesség, hogy mostanában elkezdték megadni, hogy ha nyelezed, akkor mennyi jön ki belőle. Persze, ezeknél az adatoknál már erősen kérdőjeles, hogy milyenek a terepviszonyok stb.
egyéb oldalakon azért olvasni
Olvasni bármit lehet, de ha mérési eredményekre vagy kíváncsi, akkor annak logikusan nem lesz tudója egy olyan ember, aki mindig korlátozott vassal megy. Pont. Erről nincs semmi tapasztalata. Ha meg különböző emberek tapasztalatát nézed össze, már nem mindegy, hogy mégis mekkora méretekkel rendelkeznek? Légellenállásban nem csak a testtömeg számít, hiszen az alkat sem mindegy! Ha valakinek szélesebb a háta nos az kifeszül, mint egy vitorla, így jobban bünteti a légellenállás, mint egy nyüzügét, akkor is, amikor a nyüzüge valójában gebe, és mondjuk a magassága miatt van tömege is...Nekem volt 25 km/h-ra képes vasam, abban a gyári, 10Ah akku kb. 22 km-re volt elég... Raktam bele 38Ah akkut... Viszont a végsebességet is növeltem 45 km/h-ra, gyorsulást szintén jelentősen, szóval hiába ~4x akkora akku, csak 2x akkora hatótávolság adódott.
Tippelni lehet a légellenállás változása alapján, energiaigényben hasra 110W vs. 180W Erősen függ a profilodtól (testtömegtől amúgy kisebb mértékben, mivel az a gördülési ellenállásba szól bele), ha viszont emelkedőkön is mész, ott a tömeg dominál, durván... Már csak azért is, mert a legtöbb pálcika emelkedőn amúgy sem tud 25 km/h-t tartani!
Szóval akár 30%-kal több távra is képes lehet egy adott vas lassabban, ceteris paribus. Utóbbit úgy számoltam ki, hogy 180/110*20/25. A bemenő adatok helyessége kérdés.
Szimulátorban az alapbeállításon 123 km vs. 96 km adódik. Ez nagyjából korreál.
(Légellenállásban átlagos MTB-os van kiválasztva, aki nem hajol előre, egyenesen ül...)
Szerk: ha leveszed az akkuméretet, arányosan kevesebb lesz. Nem tökéletesen amúgy, habár ez csak egy szimulátor, de azért számol az akku feszültség esésével is.(Mármint nem az egész útra vetítve, de az alaphelyzet értékelésénél figyelembe veszi.)
52 km vs. 39 km, továbbra is nagyjából ugyanaz az arány, kicsit több, mint 33% ennél...
-
DigitXT
félisten
válasz
Thunderzolee #31466 üzenetére
Éppenséggel ez egy létező kombináció, hiszen semmi nem tiltja, hogy egy tubeless külső gumiba belsőt rakj, akár csak ideiglenesen is. Fordítva nem működik, amikor belső nélkül akarsz használni egy arra nem alkalmas külsőt, olyankor le tud ereszteni hamar. Bár ideig-óráig működhet úgy is. A Tuovt gumi pl. elment úgy is, bár nem kifejezetten tubeless.
-
DigitXT
félisten
válasz
TazLeacher #31462 üzenetére
Nagyon nem egyszerű rolleren úgy felszerelni egy visszapillantót, hogy az tényleg használható legyen, mégpedig abból adódóan, hogy a rolleren állsz, egészen más szögben látsz rá a visszapillantóra (és jellemzően kitakarja a képet a saját kezed). Kerékpáron sokkal jobban működik, akár egy kormány végre rakott visszapillantó.
Amúgy forgolódni nem csak, hogy nem kényelmes, hanem balesetveszélyes is.(Tekintettel arra, hogy az átlag roller egyenesfutása nagyon szar, könnyű hibázni.)
Táskával nem nagyon lehet mellélőni, ha csak ilyen célra kell. Mondjuk én biztos,
hogy nem raknám a táskába a telefont, jelige: a hasitasi nem kér kódot.
Kulcsot megint nem, ugyanezért. Ha a rollert lerakom akár csak 5 percre, akkor a cuccaimat pakolhatnám ki belőle, de ha van hova rakni, miért nem eleve ott volt? Szerintem ezeknek olyan tartozékokhoz van relevanciája, ami a rollerhez tartozik. (Gondolok itt mondjuk egy tárcsafékzárra, bár az kevés, vagy egy pumpára.)
Szerk: akkut is szoktak belerakni, kisebb akkunál el is bírja (nagyobbnál már gáz).
-
DigitXT
félisten
válasz
Thunderzolee #31454 üzenetére
Nem is nagyon szerencsés az akku a kormányon, megváltozik a súlypont.
Mondjuk nem is menet közben veszedelmes, hanem ha le kell parkolni. -
DigitXT
félisten
Lakossági rolleres körkép (lényegében ez lenne az olcsóbb "pálcika" kategória, de azért vannak komolyabb modellek is a palettán, igaz, azoknak nem ugyanaz a célközönsége)
-
DigitXT
félisten
válasz
PociAti #31438 üzenetére
Ezt az oldalt linkelted, mondjuk megtehetted volna már rég, hogy elolvasod az URL-jét: https://www.cpsc.gov/Recalls/2025/Segway-Recalls-Segway-Ninebot-Max-G30P-and-Max-G30LP-KickScooters-Due-to-Fall-Hazard-and-Risk-of-Serious-Injury Ha te linkeled, komoly, kormányzati oldal, ha én hívom fel a figyelmed arra, hogy amúgy nem bagatell hiba, hiszen csonttöréssel járó súlyos sérüléseket okoz, amire nekem meg az iPon egy teljesen korrekten, szó szerinti fordításban átvett cikke hívta fel a figyelmem, az Blikk...
FALL HAZARD AND RISK OF SERIOUS INJURY - by blikk.gov (teljesen komoly, idézet!)
BUKÁS VESZÉLY ÉS SÚLYOS SÉRÜLÉS KOCKÁZATA - by blikk.hu (mi az a blikkrúzs?*)Ha abbahagytad volna ott hogy, bocs, benéztem (nem feltétlen hinnénk el!), de talán a maradék becsületed megmaradt volna, ehelyett engem támadsz szokás szerint. Vicc!
És még mindig azt írod, hogy nem írtak róla, azután, hogy idéztem, fotóztam, linkelem.
Nem baj, én kiszálltam, mindenki levonhatja a következtetéseket a hitelességedről.*: erre válaszul ne magyarázd, honnan tájékozódsz, tényleg nem vagyok rá kíváncsi.
Megjegyzem, korábban nem is olvastam a linked, mert nem érint. De ez így már kínos. -
DigitXT
félisten
válasz
PociAti #31436 üzenetére
És nem bírsz leállni... Nem bulvárlapot. A saját linkedet nem olvastad el,
amin feketén-fehéren leírták, hogy balesetekhez vezetett a hiba. Ami így
magában nem lenne baj, hibázhatunk! Viszont visszatérő érved az adott
márka mellett, hogy te nem olvastál róla panaszt, tehát nincs is vele baj.Namármost, ha ennyire felületesen olvasod a kifejezetten "normálisnak"
szánt hivatalos értesítést is, akkor miért higgyük el, hogy fórumokban is
naprakész vagy és nincs ott semmi látnivaló? Van amúgy ilyen jelenség,
amikor egy forgalmazó érdekelt abban, hogy bármi negatív hír még csak
meg se jelenhessen adrágaszágtermékéről, így inkább kitiltja(!) azokat,
akik ilyent akarnak linkelni. És akkor ha nem olvasnak róla, az nincs is...Működik, de attól még nem őszinte.
Te nyilván nem vagy forgalmazó,
félre ne értsd, simán egy "fanboy" vagy, akinek a vörös felkiáltójelek csak
az általa utált márkánál léteznek, másnak meg véletlenül elnézed ezeket,
sőt, jön a szerecsenmosdatás, hogy bezzeg a másik márka az rosszabb.Ui: miután idéztem szó szerint a saját linkedről, akkor is kötötted az ebet
a karóhoz, hogy te erről semmi sem tudsz. És még mindig ezen pörögsz. -
DigitXT
félisten
válasz
PociAti #31432 üzenetére
De baszki, tényleg nem unod még, hogy egyszerűen figyelmen kívül hagytad az adott esetben, hogy konkrét baleseteket okozott a tervezési hiba - emiatt van visszahívás -, ellenberger még mindig ott tartasz, hogy a Kugoo-t fikázod? Hogy jön ez most ide?
Hieronymus: pont ez az, hogy ebben a topikban a Segway felkent nagykövete mesél. Amikor meg kiderül, hogy valami fontosat kihagyott a meséjéből, elmaszatolja.
-
DigitXT
félisten
válasz
PociAti #31426 üzenetére
Nézd, egyszerűen szarul veszi ki magát, hogy egy általad is megosztott visszahívással kapcsolatban bagatellizálod a visszahívás kiváltó okát, kormányoszlop összecsuklása menet közben, ami természetesen nem vicc, súlyos balesetekhez vezethet. Vezetett is.
Konkrétan emiatt van a visszahívás. Az hogy a Kugoo ehhez képest jobb/rosszabb, tök mindegy ebben az esetben. Mondhatni ez egy tervezési hiba, ami javítandó. Pont.Ez amúgy rávilágít, hogy csak azért, mert Segway, még nem feltétlenül hibátlan cucc... Esetleg arra is, hogy csak azért, mert te személy szerint nem olvastál beszámolókat az adott hibával kapcsolatban, attól az még létezhet, így okozhatott valós problémát. Oké, statisztikailag 68 baleset nagyon kevés a 220 ezer(!) eladott rollerhez képest, és egész biztos vagyok benne, hogy a Kugoonak vannak (de legalábbis voltak!) rosszabb szériái. Viszont teljesen felesleges, amit csinálsz, hogy mennyivel rosszabb gyártó, meg a gari:
amikor összetöröd magad egy rolleren, legkevésbé sem a garancia érdekel. Szerintem. -
DigitXT
félisten
válasz
enginev3.0 #31417 üzenetére
Konkrétan írta, hogy van egy visszahívás, csak mondjuk ez az apró infómorzsa maradt ki: "Összesen 68 meghibásodási esetről lehet eddig tudni, és 20 alkalommal testi sérüléssel járó balesetet okoztak a hibás rollerek. A legsúlyosabb balesetekben csonttörést szenvedtek az áldozatok, de szerencsére a legtöbb visszajelzés csak könnyebb sérülésekkel, horzsolásokkal, zúzódásokkal járt." Ehelyett konkrétan bagatellizálva volt, hogy ez az egész csak egy ilyen megelőző intézkedés, hiszen "Valós problémáról amúgy nem írt senki".
Miközben az általa linkelt oldalon van ez a bejegyzés: "Segway has received 68 reports of folding mechanism failures, including 20 injuries to include abrasions, bruises, lacerations and broken bones." Nekem ez mondjuk valós problémának hangzik, az Ipon korrekten írja.
Ui: amúgy szeretném idézni FID-et, hogy jó roller nincs, csak kevésbé szar! Nagy igazság...
-
DigitXT
félisten
válasz
csabyka666 #31404 üzenetére
Köszi, ki tudja, mihez jöhet még jól: ezt a videót most találtam, agymotorból láncos meghajtás, ráadásul dual, eszembe nem jutott volna, de működik kiválóan.
-
DigitXT
félisten
válasz
PociAti #31402 üzenetére
Bocs, de a szalmabáb érvelés iskolapéldája, amit itt leművelsz. Az volt az állításod, hogy kanyarodás közben ha segítség kell a beforduláshoz, alulkormányzott vagy/picit sok lett, akkor adjál gázt. Mert akkor az első kerék hajtás "a kívánt irányba "kihúzza" a kanyarból." *
Namost a valóság ezzel szemben az, hogy ilyenkor a további gázadás konkrétan növeli is az alulkormányzottságot, így aki a tanácsodat követi a szembelévő árokban fog megállni. Magyarán az állításom valid, hogy semmi közöd nincs a kétkerekű közlekedés fizikájához, tehát mindenkinek jobb lenne, ha nem adnál ilyen tanácsokat... Megjegyzem, hogy ha van B-kategóriás jogosítványod, és vezettél már első kerék hajtású autót az életedben, ha egy éles kanyarban még jól bele is tapostál a gázba, hogy jobban beforduljon, akkor magad is tökéletesen megtapasztalhattad a jelenséget... Sőt, állításod szerint gépész vagy, akkor a tapadási súrlódás és a csúszási súrlódás közötti különbséget nem kell elmagyarázni. Sőt, talán azt sem, hogy a gumi sosem tapad tökéletesen, mindig van egy bizonyos kúszása... Amit írsz, hogy majd arra megy a jármű, amerre kapar a kerék az teljes tapadásvesztésnél előfordulhat, de olyankor már amúgy is rég lerepültél a kanyarból érintő irányban.
*: ráadásul ezt megfejelted azzal, hogy ellenben a hátsó kerék hajtás az letol egyenesen... A valóság ezzel szemben az, hogy a hátsó kerék hajtású jármű eleve sokkal hajlamosabb az ún. túlkormányozottságra, pont azért nehezebb erős hátsó kerekes autót vezetni, mert ilyenkor az intuícióddal ellentétesen reagál. Túlkormányzott szituban a gázelvétel növelni tudja a túlkormányozottságot, és ennek - ellenkormányzás nélkül - kipördülés lesz a vége. Amúgy talán épp ez lehet a magyarázata annak, hogy (zömében) első kerék hajtásúak az autóink, de egyetértek, hogy ez itt teljesen OFF, nem erről volt szó, hanem rollerekről.
Amúgy abba az okoskodásba meg már ne is menjünk bele, hogy kanyarodás közben nem szabad fékezni, hanem előtte kell (igen, van alapja, ún. stabil gáz), mivel nem tudom, hogy feltűnt-e, de előfordulhat, hogy valami akadály kerül eléd az úton, ami előtt illene megállni, tehát adott esetben muszáj fékezni kanyarban is. (Vagy ha pont ráfordulnál egy megállási pontra, mondjuk egy átkelőnél a bicikliúton, vagy ha leparkolsz valahova a rollereddel stb.) Lehetne hosszan sorolni, mikor nagyon nem előnyös az, ha megfékezzük az első kereket! (Az, hogy neked erről sincs fogalmad, nem meglepő... Gondolom motoros jogsid sincs, és vezetéstechnikai tréningen sem voltál soha... De azért el akarod magyarázni, hogy hogyan kell kanyarban vezetni a járműveket: szerintem inkább ne csináld, mert hülyeség a vége...)
Alacsony teljesítmény tartományban ezt a kritériumot hajszolni önkicseszés lenne.
Ezzel egyetértek! Csak ne akarj mögéje a fizikával ellentétes indoklást adni. Ennyike. -
DigitXT
félisten
válasz
PociAti #31395 üzenetére
Kisebb sebességnél az első kerék hajtás kifejezetten előnyös, ha kanyarodásról van szó.
Hogy mi?Előnyös, naná, főleg, ha úgy van beállítva a motorfék, hogy már egy sima gázelvételre megfékezi a kereket, ami keresztbe fordul és pofára esel. Mesélj még!
(Gyorsításról ne is beszéljünk, ha a terheletlen kerék kipörög, aztán megy, amerre tud.) -
DigitXT
félisten
válasz
xandrush0831 #31377 üzenetére
Illetve jelen vs. valami elképzelt és folyton változó jövő, amire mindig optimalizálni kell a vásárlást, de legalábbis félni kell tőle! Ennek már 5-6 éve minimum. Fingreszelés tényleg. Tudom-tudom, most már istókuccse hatályba lép, jövőre, szóval idén ne vegyen semmit!
-
DigitXT
félisten
válasz
csababarca #31341 üzenetére
Én vezeték nélküli töltőset vettem, imádtam addig a pár napig, amíg nem jött az esés.
Konkrétan típusspecifikus tok kellett ugye (nekem egy P30 Pro volt az alany), alá a töltős tartó, meg a kormányra rögzíthető bilincs. Ez a 3 cucc volt valami 60K. (Tukmálták volna még a rezgéscsillapítót is alá, mivel egy motorkerékpár a rezgéseivel könnyen kinyírja az optikai stabilizátort a telóban, mondtam, hogy tudom: veszek azt is, ha motorra rakom...)
Ui: ha nem akarsz tölteni, elég a tok, és a kar. Nekem az alu jobban tetszett, bár feláras... Ha meg tölteni akarsz, de nincs 12V rendszered (nekem volt), nos van USB verziója is.
-
DigitXT
félisten
válasz
csabyka666 #31338 üzenetére
Használd a PH! beépített képfeltöltőjét, mert az egy dolog, hogy most is hibát dob a link, később egyszerűen eltűnhet az adott oldalról.
-
DigitXT
félisten
válasz
Hieronymus #31335 üzenetére
Csak a QuadLock, az még pofára esésnél is véd.
Na jó, minden ellen az sem,
ha az aszfaltba csapódik a teló tönkremegy, de legalább a biztosító elfogadja...Szerk: gagyi tartóval az a baj, hogy anélkül is kieshet a telefon, hogy elesnél.
-
DigitXT
félisten
válasz
csabyka666 #31313 üzenetére
Ez kifejezetten a sima kefés motorra vonatkozik.
BLDC-nél is van BEMF, hasonló a dolog fordulatszám-limitációs hatása, de azt nem tudod "közvetlenül" DC-vel hajtani.
Mármint kihagyva a vezérlő elektronikát. Ami azt illeti, egy kefés motort is hatékonyabb PWM szabályozással lelassítani, ha meg cél, hogy terhelés függetlenül fixen tatson egy adott sebességet, akkor nem úszod meg a visszacsatolást sem. De nem muszáj hozzá.
-
DigitXT
félisten
válasz
csabyka666 #31309 üzenetére
legyen 100W, ehhez kell sacc 8A
Az a baj, hogy ez nem egészen így működik. Az a 250W a motor névleges teljesítménye. Egyáltalán nincs ilyen összefüggés, hogy akkor 12V-on majd 100W-ot tud csak, sőt, lesz olyan kedves, hogy magától megáll pl. 8A-nál... Úgy képzeld el, hogy ha 12V-on, terhelés nélkül tud adott fordulatszámot, azért önszabályozó annál, mert azon a fordulatszámon gerjeszt akkora ellenfeszültséget, hogy a "maradék" éppen annyi áramot hajtson át rajta, mint ami a veszteségek ellensúlyozására kell: legyen mondjuk 1A. Ha megterheled, már lassul is, minek következtében csökken a BEMF. Nő az áram. Új egyensúlyi állapot áll be, kisebb fordulatszám, nagyobb áramfelvétel mellett, és így tovább... Lásd az illusztráción:
A végén eljutunk a "stall current"-ig, ami marha nagy is lehet! (Szerencsére ezt azért nem csak a motor korlátozza, hanem az akku feszültsége is össze szakad nagy terhelésre.Eleve a CCA is úgy van definiálva, hogy ennyit úgy tud nagy hidegben, -18°, hogy 7.2V alá nem esik a feszültség 30 mp-en belül. Sajnos az, hogy 8A-t fog csak kérni, vagy többször ennyit, csakis azon múlik, hogy mekkora nyomatékot akarsz kivenni: próbál leadni annyit, aztán vagy leég, vagy nem.
) Mindenképp relét raknék elé, hogy egy nyomógombbal be- illetve ki tud kapcsolni igény szerint, az még valamiféle (kézi)vezérlésre is alkalmas lehet. (Nyilván nem fogod másodpercenként ezerszer nyomogatni, mint egy PWM szabályzó...)
Szerk: fura, hogy egy bringás boltban nem tudnak segíteni lánc ügyben, mikor nagyjából az összes kerékpár lánc szétszerelhető, sőt, megfelelő szerszámmal méretre szabható.
-
DigitXT
félisten
válasz
Sirtaky #31306 üzenetére
Oké, csak ha amúgy nem lenne csúszás, de pont ezen akad fenn a versenytechnika, az baj. (Nekem is ért le anno az oldalsztender, bal kanyarban, pedig nem mentem túl gyorsan, ám a hasmagasság úgy volt kitalálva, ahogy: amikor a kisebb kerék volt benne elég volt annyit dönteni, elég ijesztő, és konkrétan abból is lehet esés. Én ezzel is számolnék, ha már.
)
-
DigitXT
félisten
válasz
yodamester10 #31304 üzenetére
Oké, bár ez úgy néz ki, hogy elsőként fog leérni egy komolyabb döntésnél. Ne így legyen.
-
DigitXT
félisten
válasz
yodamester10 #31302 üzenetére
Megint én leszek a feketeseggű, de mégis mi a búbánat értelme van a bukógombának ott a kerékanyán túl? Nincs műanyag idomzat a gépen, amit távol kellene tartani az aszfalttól, esetleges elcsúszás esetén. Ránézésre ez inkább csak arra jó, hogy ha közel mész valami padkához, ez fog beleakadni, és emiatt esel. Mondjuk van ilyen bukógomba gyártó. LSL
-
DigitXT
félisten
válasz
csabyka666 #31284 üzenetére
Eegen, így már megvan, hogy 12V-ról hajtható biztonsággal a motor: az bírni fogja!
Az indító akku már kevésbé.De amúgy igazad van, valóban voltak olyan rollerek is, amelyekben még ilyen régi savas akkuk voltak, konkrétan építettem egybe egy picivel komolyabb pakkot anno (a 6x12V 9Ah gyári helyett 1 db 36V, 38Ah-t) Nitro Scooterbe:
Papíron 648 Wh volt a gyári, 3s2p-be kötve, ám BLDC-re lett átalakítva 30A vezérlővel, kövér gázra rendesen szakadt a fesz... Elvégre 15A-15A-t megkapott egy-egy sor, nos:
nem nagyon tetszett ez a viselkedés a srácnak, ehelyett lett az én 1374Wh-s pakkom. (Tapasztalatát idézem "nagyon erős, nyomatékos lett, simán kipörög a kerék, 40 km/h végsebesség, terepen elég, semmit nem esik [a feszültség] hirtelen terheléstől". Nagy
kár, hogy annyira élvezte ezt a nagy menetelést, hogy a 3. naponfeltámadott, eldobta sajnos a vasat, ezért később inkább eladta. Mondjuk annyiban megvolt a "kármentés", hogy visszakerült hozzám a pakk, és tudtam hajtani én is.Amíg én is nem estem...)
CCA-hoz biztos nem lesz köze. De ha CCA környékén akarod terhelni az akkut, akkor a lemerülésig percei lennének hátra, szóval akkora terhelésnél abszolút használhatatlan, akármennyire is csak részlegesen kellene segíteni. Szerencsére az indítózás elég nagy áramfelvétellel jár. Elszállna a kezedből a talicska, ha annyit kellene "rásegítenie".
Konkrétan a motoromon mértem, hogy 57A-t kér, mikor forgatja a főtengelyt rendesen, ellenberger maga a nulláról való rántás valóban lehet 100A körüli csúcs... Abba lifepo4 került a savas (AGM) helyett, mert meguntam, hogy folyton lemerül. (Nem használom.)Viszont ha meg van rakva, szerintem 10A simán elvárható, hogy mozduljon, de nyilván
függ az áttételtől is, mert ha jól értem, akkor nem agymotor, hanem lánckerekes lesz...
Ha és amennyiben 10A folyamatost ki akarsz venni, akkor ugye 1 óra működés a felső korlát egy 10Ah-s akkunál, de a valóságban technológiai korlát, hogy kevesebb lesz.Hogy ez elég-e neked, majd úgyis akkor és ott fog kiderülni, mikor próbálod használni.
Kíváncsi vagyok, hogy hogyan fogod megoldani a vezérlését. Én raknék alá egy e-bike vezérlőt, tuti ami fix, még linkeltem is. Csak az meg 12V-ról nem biztos, hogy hajlandó menni, viszont lehetne építeni egy li-ion pakkot is (csak az már nem extra low budget). Gázkar lesz rajta, vagy csak kapcsolgatni tervezed a meghajtást / megy, ahogy megy?
-
DigitXT
félisten
válasz
csabyka666 #31277 üzenetére
Nem akarlak elkeseríteni, és értem én, hogy low budget, de a 12V motor akku meg nem arra van, hogy folyamatosan nyektesd (ún. indító akku), relatíve nagy áramot tud, de azt sajnos csak rövid ideig. A ráírt névleges Ah ne tévesszen meg, azt minimális terhelésen értik, tehát ha pl. 15K-ba kerülő savas ólom akkumulátort veszel, az nemigen fog leadni 10A-t 1 órán keresztül, hamarabb megdöglik. És az csak 120W, nem nagy teljesítmény... Ráadásul nehéz is, mint a sár. Nem véletlen speciális akku kell az OBI-s talicskába.
(Annyira amúgy nem speciális, li-ion. Tényleg tudja a ráírt kapacitást, sokkal könnyebb.)
-
DigitXT
félisten
válasz
petrson #31274 üzenetére
30 km-ről nem fog 20 km-re csökkenni a hatótávolság, csak azért, mert +10 fok van.
Ez akkora mértékű visszaesés, ami inkább akku hibára utal. Mivel garis, nem kell magad kimérd, meg lehet próbálni gariztatni. Persze a hatótávolságra hivatkozni kevés lehet.
Ellenberger az akkunak van gyári kapacitása, aminek ha csak a 2/3-a maradt meg az baj!
-
DigitXT
félisten
válasz
csabyka666 #31272 üzenetére
Nos, a talicska projekthez lehet, hogy kevés lesz egy roller kerék.
Mondom, itt a felni a mérvadó, ha túl széles gumit akarsz erőltetni, akkor magában is lefordulhat, felfújáskor... Tömör guminál meg fizikailag nem fogod tudni berakni a felnibe, mivel annak a limitáltan összenyomható a belső fele. Ha nem ugrik be a mélyedésbe, akkor felrakhatatlan...
Bicajos boltban szerintem elküldenek a malac kunkori farkincájára a tömör gumiddal, de amúgy elméletileg fel tudják tenni: szoktam volt idézni, hogy egy kisebb felnire azért picit szivornya tud lenni pláne a motoros kerékre, amit nehezebb is befogni (ha nem fűzted ki).
Annyi, hogy esetedben sem a tapadás vesztés nem probléma, sem az akkut nem fogja a talicska szétrázni, mivel nem vereted vele nagy tempóval térköves kerékpárúton.
Amúgy nem tudom, hogy mekkora választék van tömör gumiból ekkora méretben, de tuti, hogy le kellene mérned a felni peremeinek belső távolságát, ahhoz választani megfelelőt.
Szerk: amit írtam korábban a gumiköpeny kompatibilitásáról, pneumatikus abroncsokra értelmezhető, mivel azok be tudnak ülni különböző szélességű felnikbe persze bizonyos határok között: egy tömör gumi ennél sokkal kevésbé kompatibilis. Ha túl keskeny akkor azért (lötyög a felnin, nem jó), ha túl széles akkor meg azért (nem megy be a helyére).
-
DigitXT
félisten
válasz
csabyka666 #31267 üzenetére
Maga a felni viszonylag keskeny ilyenkor. Nincs túl nagy mozgástered, mi fér fel rá.
Ballonos guminak a magasabb oldalfalút szokták hívni, azzal viszont, a felni méret
változatlansága mellett nagyobb kerék átmérő adódna (ami most 12.5"): általában
nem nagyon szokott nagyobb kerék beférni a sárvédő alá. (A hagyományos jelölés
esetén a "peres" gumi nagyobb felnire kerül, így felrakható ugyanarra a járműre.
Vica versa: a normál guminál ballonosabb kisebb felnire kerül pl. téli gumi esetén.)A futófelület szélessége nem variálható szabadon. A felni szélességéhez igazodik.
Ha pl. felraksz 3"-os gumit egy 2"-oshoz jó felnire, abszolút nem fog jól állni rajta...
(Itt ne esztétikai problémára gondolj, hanem adott esetben biztonsági kockázat is.)
Autógumiknál vmi olyasmi az ajánlás, hogy 5" széles felnire 155-185 mm felmehet.
De inkább 165-175 ajánlott, tehát 10 mm választható 127 mm-hez képest: ~8%-nyi.
Nekünk inkább a biciklis ajánlás játszik (12" kerék standard gyerekbicikli méret).
Szerk: annyi, hogy ne a gumiból indulj ki, ha szélesebbet akarsz, mert lehet, hogy a
határon vagy már most! Nekem a PMT gumi 2.25"-os volt, a felni meg 1.75". Elfért,
de ha mondjuk ebből kiindulva néznék hozzá vmi 3" széles gumit, az már tuti nem!
(Ha túl széles a gumi a felni szélességéhez képest, lefordulthat róla. Az meg baj...)Ami a tömör gumi felszerelését illeti, megoldható, ha van satud, hőlégfúvód: kicsit
macerás, de mivel nagyobb a felni, relatív vékonyabb az abroncs, talán nem gázos.
(Én úgy emlékszem, hogy leszedni nem volt gáz az Adventure gyári tömörgumiját.) -
DigitXT
félisten
válasz
Thunderzolee #31254 üzenetére
+1: a csengő aranyos, normálisan reagálnak rá a járókelők (azok is, akinek semmi keresnivalója a dedikált kerékpárúton), ellenberger a dudára képesek megsértődni. Megjegyzem, hogy aki olyan tanácsot ad, hogy ordítsd le az útról, mire számít?!
(Sokmindent megmagyaráz mondjuk. Amilyen az adjonisten, olyan a fogadjisten.)
-
DigitXT
félisten
válasz
pescara #31235 üzenetére
Ez egyértelműen szoftveres korlát. Kérdés, hogy jobb-e, hogy hagyja kikapcsolásig menni, mint hogy lépésben vonszolja magát, még néhány kilométeren keresztül. Nekem az, hogy nincs világítás, nincs fék (szevasz Kugoo S1!), rosszabb megoldásnak tűnt: amikor éppen jól működött együtt a vezérlő és az akku, akkor legalább életben maradt 3V/cella értéknél, de úgy hogy már nem hajtott egyáltalán. De bekapcsolva maradt, mért távot, működött.
-
DigitXT
félisten
válasz
pescara #31232 üzenetére
3V/cella esetén már elég ergya a terhelhetőség, szóval igen, lemerülés előtt közvetlenül még elméletileg megvan a 20 km/h, de olyankor már a gyorsulás szarabb lesz. 3V alá is beengedhető a pakk, de nem szokták. Ha jól van méretezve, akkor előbb vesz vissza.
Ha rosszul van méretezve, akkor a vezérlő esetleg nagy árammal megterheli ilyenkor is, jobban beszakad a feszültség, és esetleg kikapcsol a BMS, teljes leállás. (Persze értem
én a poént, csak a 3V/cella értéknél meghatározott 0% valójában nem 0, mehet lejjebb.)Szerk: amúgy a konkrét példány elméletileg 35 km/h végsebességre képes, szóval abból elméletileg 25 km/h végsebesség adódna lemerülés előtt, mondjuk hogy ez 3V/cella: ha ennél gyengébb, ott esetleg lehetséges szoftveres finomhangolással növelni rajta.
-
DigitXT
félisten
válasz
csababarca #31226 üzenetére
Basszus, beírtam egy komplett választ telóról ~20p alatt, erre véletlenül kilőttem a böngészőt, és a fórum bár megjelenítette gyorsan újra is töltötte az oldalt, hogy jól elfelejtse az egészet... Hát, ez van. Akkor röviden: a mindenkori akku feszültséggel
egyenesen arányos az elérhető végsebesség (a légellenállástól most eltekintve).Példa: 28 km/h-t tud 100%-on (4 2V/cella), abból 20 km/h marad 0%-on (3V/cella).
Ekkor, az akku merülésével párhuzamosan nem szoftveresen csökken az elérhető
végsebesség, hanem hardveresen. Tehát hacsak nem tud extra field weakening-et ráerőszakolni a vezérlő a motorra, nincs olyan beállítása, amivel gyorsabb lehetne. -
DigitXT
félisten
válasz
Dr. Szilikát #31222 üzenetére
Igen, vannak szabadonfutós motorok, viszont akkor valóban lőttek az e-féknek...
Kompromisszumos mindkettő, tudom... Btw. messze nem tragikus a fékező hatás! Amennyiben brutál erős lenne, akkor nem lehetne lábbal hajtani ezeket... Márpedig lehetséges... annyira nem gurulnak szarul. Nyilván motor függő cogging torque stb. (Vezérlő függő is, ha állandóan megpróbál visszatölteni, lásd következő bekezdés.)
pescara: eleve az, hogy tölt-e vissza vezérlő függő... Kisebb sebességnél szabadon gurulva a motor által generált feszültség nem éri el az akku feszültségét, azaz nem lehetséges az akkut tölteni ezzel. Ha és amennyiben a vezérlő felkonvertálja, akkor lehetséges a visszatöltés enyhe lejtőn való gurulásnál... Minden más esetben nem. (Tipikus probléma szokott lenni gagyibb rollereken, pl. Kugoo S1, hogy ha nagyobb meredekségű lejtőn meglódul, túllép a kritikus sebességen, onnan nem lehetséges elektromosan fékezni, mert a 36V akkunak 42V töltő feszültség a max., 45V az baj. Gyorsan le kell a motort választani...
Az e-fék kifogyott, mechanikus nem is volt...)
Kellemesebb lenne szerintem
Hogy mi a kellemes, mi a kellemetlen az egyén függő. Motorkerékpároknál pl. nem szerencsés hirtelen "elcsukni a gázt", mondjuk kanyarban, hiszen a motorfék olyan mértékben képes megfogni a hátsó kereket, hogy akár meg is csúszhat emiatt...
(Legalábbis nagyköbcentis motorokon alap, hogy kanyarban stabil gáz szükséges. Ugyanitt jegyezném meg, hogy a gázkar nem csak a sebességet befolyásolja, mert közvetlenül hat a hátsó keréken ébredő nyomatékra, azaz a ledöntésbe IS beleszól: kigyorsításnál természetes módon kiveszi a dőlésből a motort. Csökkentett gáznál ellenkezőleg, automatikusan jobban dönthető = hat a használható kanyarívre.)
Mondhatjuk, hogy kellemetlen, ha így viselkedik? (Mennyivel jobb is a robogó, ami általában CVT hajtású, sokkal gyengébb motorfékkel rendelkezik = megbocsátóbb.
Cserébe természetesen ott van a hajtás késlekedése, ha lenyelezed. Van akinek ez kellemetlen = nem szereti a CVT-t egyáltalán. Manuális váltónál tudsz kuplungolni, robogónál a röpsúlyos kuplung miatt erre sincs lehetőség... Bizonyos sebességnél természetesen leold, onnantól lehet "vitorlázva" gurulni, ill. gázfröccsel vissza lehet csatlakoztatni a hajtást, de maradjunk annyiban, hogy nem normál felhasználása.)Ui: nagybátyám csinálta anno a Wartburgban az érdi lejtőn, hogy kirakta üresbe, és "biciklizve" gurult lefelé: mivel a szakasz egyenes, és nem gyorsult a végtelenségig, tekintettel a Wartburg nem éppen optimális közegellenállására ez nem volt nagyon veszélyes mutatvány, de amúgy egy kanyargósabb lejtmenetben ilyet játszani gáz! (Vannak akik úgy gondolják, hogy az üzemi fék folyamatosan működtethető... Nos, ezeknek lesz meglepetés, amikor rájönnek, hogy nem: van szerepe a motorféknek.)
-
DigitXT
félisten
válasz
Thunderzolee #31210 üzenetére
elengedem a gázkart, visszalassul 24-25-re
De mit kellene csinálnia?Ez a normál működése a gázkarnak, ha elengeded, el KELL vennie a hajtást, hiszen az a fő parancs, amit nem szabadna (tákolt, kamu) tempomattal felülbírálni soha: egyszerűen nem biztonságos (nem véletlen nem így működik a rendes).
Jobb vezérlőkön van egy tempomat kapcsoló bemenet, amit alkalmas nyomógombbal a pilóta aktivál, a szándékának megfelelően. Nem 5 másodperc után, hanem akkor, amikor épp megfelel az adott sebesség, ezt jelzi a vezérlőnek, utána el is engedheti a gázt. Pont.
Hát így elég nehéz betartani a 25-ös korlátot.
Ha korlátot akarsz, "speed limiterre" van szükséged... Abszolút vezérlő függő, hogy ilyet hogyan állítasz rajta. Sokon a jó öreg 1/2/3 fokozat választó kapcsoló egy ilyen limit.Másokon valami telefonos appon keresztül lehet bekapcsolni: VESC-en "profillal" megy,
amit lehet permanenssé tenni, így tud pontosan úgy működni egy 35-re is képes roller is mintha csak 25-ös lenne. Cserébe azt még lemerült akkuval is hozni fogja, mivel nem az akkufesz limitál hardveresen, hanem tisztán a vezérlőszoftver. A Xiaomi is nagyjából ezt tudja, pont ezért lehet hekkelni a hardveres limitig, vagy akku berheléssel még tovább.Jó öreg Kugoo S1-be meg csak papíron volt ilyen funkció, gyakorlatilag nem működött... (Az annyit ment, amennyit hardveresen tudott, tehát tele akkuval 28 körül, aztán lassult.)
-
DigitXT
félisten
válasz
PociAti #31205 üzenetére
Nem mellesleg ettől elveszne a roller "szabályossága".
Ezt elmagyaráznád, kérlek? Ha te csinálod, akkor már idézőjelbe kerül a szabályosság?
Amúgy hajrá! Hekkeld meg, aztán menjél vele kerékpárúton és jelentsd fel magad.valamikor megpiszkálom
Kíváncsi vagyok az eredményre.Persze-persze, te sosem mész vele 25 km/h fölött, kizárólag a tempomat miatt módosítasz rajta, csak mellékhatás lesz a megnövekedett végsebesség (de bizisten nem mész annyival soha, a képesség meg nem büntetendő).
-
DigitXT
félisten
válasz
yodamester10 #31180 üzenetére
Nem félsz, hogy megpadkázod?
-
DigitXT
félisten
válasz
xandrush0831 #31167 üzenetére
Megnéztem a vezérlőset, kíváncsiságból (szeretem a vezérlőket
), hááát...
Maga a vezérlő pofás, rendesen le van interfészelve + ki van alakítva a helye:
kialakításában hajaz a G300-ra, bár a csatlakozói (értelemszerűen) kisebbek.
(Tök jó, hogy hozzá kell csavarozni a vázhoz, jobb lesz a hűtés, nem mozog!)Ami viszont a műszaki segítségnyújtást (ki a célközönség, szerviz?) illeti, tök
jó, hogy ír meghúzási nyomatékokat is (konkrét pici értékeket 0.8, 1, 2.5 Nm),
pici tűréssel (±0.1Nm), erre T-kulcsot használ, nem nyomaték-csavarhúzót.
(Néztem közben még további videókat, sehol nem használ nyomatékkulcsot:
húzd meg 45 Nm-re meg 65 Nm-re a kerékanyát sima villás kulccsal. Hát izé!
Meg lehet csinálni, de kezdőként vagy laza csavar lesz a vége, vagy rátépett.)Meg úgy általában, ahogy kinyitja, semmi kábel-menedzsment nem látszik: a
kábelek jönnek mennek. Vmi katonás rendet vártam volna a dicséret alapján.
Ja és hiányolom a tömítést, a műanyag alsó burkolat és a váz között. Csak a
kábel átvezetésekben van gumi, körben látszólag semmi (pedig nem ártana).Dióhéjban. (És még mindig ott lebeg a kérdés, hogy aki csak megveszi, mert
ez a legfaszább masina ami kijöhet egy gyárból, miért is bontaná atomjaira?
Különösen izgalmas a beépített töltő, aminek a földelését, egy vezérlő csere
esetén is le kell kötni, majd utána vissza... ha ez elmarad, abból balhé lehet!)Azért nem rossz! (Nem tákolmány = dizájnosnak tűnik egy laikus* számára.)
Tetszik még, hogy az akku is le van csavarozva. Nem kell ragasztani, megáll.
Tetszik továbbá a szétszerelhető felni: könnyebb gumit cserélni, ha leveszed.*: ha sosem szerelt még rollert, mégis mi alapján fogalmaz meg ilyeneket?
Kugoo tulaj legalább tudja, mi fán terem a vezérlő csere, ha szükséges volt...
Vagy nem, mert elvitte szervizbe, mivel nem ért hozzá / nem akarja elrontani.
Féktárcsát se biztos, hogy rábíznám az egyszeri használóra. Miért is cseréli?
Elkopott? Esetleg annyira "papírvékony", hogy eleve érdemes jobbra cserélni?
Esetleg azért, mert a rettenetesen szakszerű gumicserénél széjjelgörbült? -
DigitXT
félisten
válasz
PociAti #31156 üzenetére
Amikor legutóbb körülnéztem épp nem a németek vezették az országot...
De értem én, hogy típusengedély meg kutyaf*sza, de szerinted miből áll akkor egy olyan verziót kiadni, ami megkapja a típusengedélyt? Pont ezt csinálták a németeknek, mikor D verziós a vas. Az egy nagy tévedés, hogy a csúcsteljesítmény szerepelni szokott a rollereken: tipikusan ugye a névlegest írják rá. (Amire amúgy értelmetlen szabályozást írni. De hát ezt láttuk a pedelec-eknél, meg az általános félreértésnél, hogy akkor most 250W elég-e mindenre is.)
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- BESZÁMÍTÁS! HP Elitebook 840 G11 üzleti notebook - Intel Core Ultra 5 135U 16GB DDR5 RAM 256GB W11
- ÁRGARANCIA! Épített KomPhone Ryzen 7 5700X 32/64GB RAM RTX 5060Ti 8GB GAMER PC termékbeszámítással
- Bomba ár! Dell Latitude E5570 - i5-6300U I 8GB I 256GB SSD I 15,6" FHD I HDMI I CAM I W10 I Gari!
- Bomba ár! Lenovo IdeaPad 330S-15IKB - i5-8G I 8GB I 256SSD I 15,6" FHD I HDMI I Cam I W11 I Gari!
- Telefon felvásárlás!! Samsung Galaxy S23/Samsung Galaxy S23+/Samsung Galaxy S23 Ultra
Állásajánlatok
Cég: CAMERA-PRO Hungary Kft
Város: Budapest
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest