Hirdetés

Mindenki elektromos hajtásra vált

Mármint kizárólag. Sorban jelentik be a márkák, hogy felhagynak a belsőégésű motorok fejlesztésével, számos gyártó pedig már kitűzte a dátumot a pusztán elektromos hajtású modellpaletta értékesítése kapcsán is.

Márkák és dátumok (K-M)

A Kia a Hyundaihoz hasonlóan nagyot megy e-autós vonalon, az e-Niro az egyik leggazdaságosabb villanyautó (hatótáv, fogyasztás, ár, méret), most pedig lassan piacon van az EV6, ami nem egy, hanem legalább öt lépcsővel fentebb rakja a szintet (árban is). Európában 2035-re ígérik a teljesen elektromos modellkínálatot, a világ többi részén 2040-re tehető mindez, egyedül Ausztrália kapcsán nem ígértek semmit — ez mondjuk innen nézve nekünk kvázi mindegy. 2027-ig a Kia további hét elektromos modellt tervez bemutatni. A gyártót még az Apple-lel is hírbe hozták, mint autós partnert, sok jele volt annak, hogy a Kia fogja gyártani majd az almás autót, de végül ezt cáfolták, mindenesetre jól jellemzi a Kia e-autós reputációját, hogy ez az értesülés abszolút hihető volt.

Kia EV6
Kia EV6 [+]

A listában most a Lada jönne, de… na. Azért ezt itt hagyom. A Lamborghinit viszont említsük meg: a cég 2024-ben mutatja be utolsó olyan autóját, amiben nincs elektromotor, onnantól jönnek a konnektoros hibridek, de a teljes elektromos átállásról még nem kommunikáltak semmit. A Lancia a Stellantis elhanyagolt gyermekeként valószínűleg a konszern irányelveit követi az elektrifikáció kapcsán, egy új Ypsilon jöhet 2024-ben az e-208 alapjaira építve, egy új Delta pedig kicsit később az e-308-at felhasználva. Ebből lesz rally változat is.

Lexus UX300e
Lexus UX300e [+]

A Lexus — ahogyan a Toyota — még nem állt bele teljes vállszélességgel a komplett villanyosításba, egyrészt azért, mert a hibrid technológia éllovasaként nem érezte ennek égető szükségét, másrészt pedig azért sem, mert a Toyotánál komolyan fókuszban van az üzemanyagcellás megoldás is (lásd Mirai). Ezzel egy a UX 300e formájában már van teljesen elektromos Lexus, koncepció szintjén pedig láttuk már az LF-Z nevű sportkocsit is. A cég 2025-re ígéri, hogy minden modelljéből lesz elektromos változat is (főleg PHEV), ennél tovább azonban ígéretek kapcsán nem mentek. Említsük meg a Geely pénzével játszadozó Lotust is, amely az évtized végére ígéri, hogy elektromos lesz a kínálat, ennek első eleme az Evija, amit összesen 130 példányban készítenek.


Mazda MX-30 [+]

A Maserati is elköteleződött: ők 2025-re ígérik a váltást. A Grecale SUV-ből már lesz teljesen elektromos meghajtású változat, aztán jön a Gran Turismo és a Gran Cabrio is, a Quattroporte új verziójából pedig konnektoros hibrid készülhet. De váltsunk egy jóval populárisabb márkára, a Mazda ugyanis (a Hondához hasonlóan) kis gyártónak számít, ráadásul elég sok fejlesztést toltak abba, hogy a benzinmotorokat hatékonnyá tegyék, aminek a Skyactiv motorcsalád lett az eredménye. Ezt pedig nem szívesen dobják el a villanyosítás kedvéért. Zoom-zoom 2030 néven mutatták be a közeljövőre vonatkozó terveiket idén, amiben szerepelnek elektromos és konnektoros hibrid modellek is (2025-ig három tisztán elektromos és öt PHEV érkezik majd), de egyelőre úgy nyilatkoztak, hogy 2030 után is megtartják a benzinmotort plug-in hibridekben. Egy új platform is készül, de még így is csak azt merik mondani, hogy 2030-ra a kínált negyede lehet tisztán elektromos, pedig egy villanyos MX-5-öt nagyon megnéznénk, sőt, olyan hírek is voltak, hogy a Wankel-motort támasztanák fel és hatótávnövelőként használnák az e-autókban, de egyelőre ennél több konkrétum nincs.

Mercedes EQS
Mercedes EQS [+]

A Mercedes viszont iszonyú komolyan gondolja az elektromos autózást. EQ fantázianevű modellből már több is van (EQA, EQB, EQC és EQS), január elején pedig a CES-en mutatkozik be a koncepció Vision EQXX, amihez 1000 kilométeres hatótávot jósolnak. A teljesen elektromos modellkínálat ideje 2030-ban jöhet el a gyártó szerint, de ehhez az ígérethez azt is hozzátették, hogy ott van ennek lehetősége, ahol a piaci környezet engedi, magyarán hagytak maguknak egy kiskaput, főleg egyébként Kínára célozva. A Mercedes egyébként már el-elszólja magát az elektromos G-osztály és a villanyos AMG modellek kapcsán is, ha pedig az a kérdés, hogy a kisebb és olcsóbb kategóriákban csinálnak-e bármit, arra a válasz a Smart, aminél már meg is indult a kizárólag elektromos hajtásra való áttérés, a ForTwo nem is rendelhető, csak villanymotorral és hamarosan érkezhet a Smart SUV, bár tartunk tőle, hogy az megint nem a legolcsóbb e-autók között lesz számon tartva.


Smart Forfour [+]

A Miniről a BMW kapcsán már írtunk, a Mitsubishi kapcsán azonban kevés támpontunk van. A cég 2030-ra tervezi, hogy az eladott autók fele elektromos lesz (de ebben a konnektoros hibridek is benne vannak), ebben pedig segíthet, hogy öt új modellt is bejelentettek bő egy hónapja. Az Eclipse Cross konnektoros hibrid változata Japánban lesz kapható, az Outlander PHEV-t frissítik, készül Xpander néven egy kisbusz, valamint a Nissannal együttműködésben egy városi kisautó is tervben van. Ez az i-MiEV-et váltja, amelynek gyártása lassan befejeződik.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt