Hirdetés

Mindenki elektromos hajtásra vált

Mármint kizárólag. Sorban jelentik be a márkák, hogy felhagynak a belsőégésű motorok fejlesztésével, számos gyártó pedig már kitűzte a dátumot a pusztán elektromos hajtású modellpaletta értékesítése kapcsán is.

Márkák és dátumok (A-C)

A nagy márkák sorra jelentik be a dátumot, amikortól már csak elektromos hajtású autókat fognak kínálni. Ígéretek tehát már bőven vannak, hogy aztán ezeket meg is tudják-e valósítani a gyártók, az már más kérdés. Több problémát is le kell gyűrni az 5-10 éven belülre tervezett gyökeres fordulathoz, egyrészt nyersanyagok és beszállítók kapcsán, másrészt pedig új platformok fejlesztése is szükséges. Itt van például az Alfa Romeo esete, a Stellantis cégcsoporthoz tartozó, coure sportivo szlogennel híveket szerző, alapvetően sportos márka 2027-re ígéri, hogy kizárólag elektromos meghajtású autókból áll majd a kínálat.

Alfa Romeo Gulia GT koncepció elektromos hajtással
Alfa Romeo Gulia GT koncepció elektromos hajtással [+]

Úgy, hogy most egyetlen darab ilyen modelljük sincs. Hogyan lesznek képesek 5-6 éven belül a teljes palettát megújítani? A válasz az e-autók uniformizációjában keresendő, nem is kell messzire menni, cégcsoporton belül ott az elektromos Opel Corsa, a Mokka, a Peugeot 208 és a 2008: mind ugyanarra a platformra épülnek, ugyanazzal az akkumulátorral és motorral rendelkeznek, persze megmaradnak az egyes márkákra jellemző sajátosságok, de a burkolat alatt a technika gyakorlatilag azonos. És erre a platformra lehet majd Alfa Romeót, Lanciát és Fiatot is építeni, de elveszni látszanak azok az egyediségek és sajátosságok, amelyek az egyes márkákat megkülönböztették egymásról. Nem, nem a formaterv, hanem minden más, ami a haladással kapcsolatos.

Aston Martin Valhalla... vajon megvalósul?
Aston Martin Valhalla... vajon megvalósul? [+]

A nagy múltú sportkocsikat gyártó cégeknek nincs könnyű dolguk ebben az elektromosítási kihaénnem versenyben, de az Aston Martin sem akart kimaradni a bejelentéscunamiból, ők azonban nem olyan bátrak, mint a nagyközönség számára emészthetőbb villanyautókat gyártó nagy cégek, szóval azt ígéreik, hogy 2030-ra a kínálat 90%-át már áram fogja hajtani. Az első tisztán elektromos autójukat 2025-ben tervezik bemutatni, első lépésként pedig 2023-ban érkezik majd a DBX plug-in hibird változata, amit a cégben amúgy 20%-os tulajdonrésszel rendelkező Mercedes technológiája köré építenek.

Audi e-Tron GT
Audi e-Tron GT [+]

Névsorban haladva az Audi a következő aspiráns. A Volkswagen-csoport tagjaként az Audi is gőzerővel (haha) készül a teljesen elektromossá válásra, nekik azonban két céldátumuk is van. Az e-tron fantázianevű modellekkel a villanyautós piacon már jelen levő márka 2026-tól csak elektromos meghajtású modelleket fog piacra dobni, kivéve Kínát, ahol viszont a mostani tervek szerint 2033-ig piacon tartják majd a belsőégésű gépkocsikat is az eltérő igények miatt, de fenntartják annak a lehetőségét, hogy ezen változtassanak, ha a piaci környezet és a vásárlói elvárások indokolják. 2025-re a gyártó több mint 20 olyan modellt szeretne bemutatni, ami kizárólag elektromos hajtással érhető el, német sajtóértesülések szerint az utolsó olyan autó, amely még belsőégésű motorral is kapható lesz az új Q8 lehet, amelyet 2026-ban terveznek piacra dobni.


[+]

Szintén a VW-hez tartozik már a Bentley, tehát nem meglepő, hogy ők is bejelentették a céldátumokat. A Bentayga és Flying Spur PHEV kivitelével az első lépéseket már ők is megtették, 2026-ra már csak plug-in hibirid és elektromos hajtású autókat terveznek, 2030-ra pedig teljesen elhagyják a belső égésű motort. Ez a dátum véletlenül pont egybeesik a brit kormány által hozott döntéssel, amely szerint 2030-tól már nem lehet belsőégésű motorral szerelt autót forgalomba helyezni az Egyesült Királyságban. Ha jók az értesülések, akkor 2025-ben jöhet ki az első olyan Bentley, amely már tisztán elektromos üzemű, ez valamelyest a Jaguar i-Pace irányvonalát követheti egy teljesen új platformon. Mármint a Bentley vezető mérnöke szerint, de valószínűleg az Audi által használt technológia köré fog épülni. A Bentley elnöke, Adrian Hallmark azt mondta, hogy ők továbbra is a márka 100 éves DNS-ét veszik alapul és öltöztetik modern köntösbe, az elektrifikálással járó változásokban pedig élenjárók szeretnének lenni, noha ezen a ponton egy kicsit úgy tűnik, hogy erről már lecsúsztak.


BMW iX [+]

A BMW viszont egyáltalán nem csúszott le, sőt. Az i3 megelőzte a korát, lassan kilenc éve van piacon, ami autóipari mértékkel kifejezetten soknak számít. Persze szépen fejlődött a technológia is, előbb a hatótávnövelő opcionális benzinmotort dobták ki, aztán lassacskán hízott az akkumulátor is, de az i3 még mindig divatos, versenyképes és kelendő. Közben lett egy csomó PHEV modelljük, megjelent a Mini elektromos verziója, nemrég a konzervatívabb felfogású iX3, aztán az iX és az i4, ami a BMW megoldása azok számára, akik továbbra is a sportos formatervet és menettulajdonságokat keresik. És nyilván ezen a ponton nem állnak meg, 2025-ig kilenc további elektromos modellt szeretnének bemutatni, de ők azon kevés kivétel közé tartoznak, akik nem mondtak konkrét dátumot arra, hogy mikor lesznek kizárólag villanyhajtású modellek a kínálatban. De lesz i1, iX1, i5 és egy sereg további termék a közeljövőben, de sem a benzines, sem a dízel erőforrások kivezetéséről nincs még konkrét döntés. Vagy ha van is, azt egyelőre megtartották maguknak.

Cadillac Lyric
Cadillac Lyric [+]

A GM-hez tartozó Cadillac viszont idén áprilisban azt közölte, hogy a mostantól csak és kizárólag elektromos autókat fognak bemutatni. És rögtön elő is álltak az első modellel, ami a 100 kWh-s akkuval szerelt Lyric SUV. Mivel a gyártó jelenlegi modellpalettája relatív frissnek mondható, ezért még 2030-ig lesz újonnan kapható benzines Cadillac a piacon. A szintén a GM-hez tartozó Chevrolet kapcsán a konszern által kijelölt 2035-ös dátum az irányadó, ők a Bolttal már jelen vannak a piacon, bár ennek a modellnek jelentősen megtépázta a hírnevét a kigyulladó akkumulátorok botránya, ami a beszállító LG-t is érintette, sokkal érdekesebb lesz, hogy a pickupok és a sportautók kapcsán mikor és merre haladnak. Az elektromos Silverado már bemutatkozott, érkezik egy crossover is hamarosan, de a Camaro és a Corvette kapcsán kevés a támpont, előbbit lehet, hogy 2024-ben utód nélkül kivezetik, a Corvette pedig E-Ray utónévvel kaphat majd egy hibrid változatot, de ezek egyelőre nem megerősített értesülések. És még mindig maradjunk Amerikánál egy pillanatra: a Stellantishoz tartozó Chrysler is áttér majd elektromos hajtásra, a Jeep és a RAM márkák modelljeiből biztosan lesz a közeljövőben villanyhajtású verzió, de az amerikai piaccal kapcsolatban a Stellantis óvatosan fogalmaz: a cél az, hogy 2030-ra az eladott autók 40%-a legyen alacsony károsanyag-kibocsátású, amibe még a hibridek is beletartozhatnak.

Ami
Ami [+]

A szintén a Stellantis égisze alá tartozó Citroën 2025-re ígéri, hogy minden modellje van PHEV, vagy pedig tisztán elektromos lesz. A C4-ből már van elektromos változat, de a gyártó modellkínálatához tartozik a DS, ahol már szintén megkezdődött az átállás a DS 3 Crossbackkel, amely ugyanarra a technológiára épül, mint a Peugeot e-2008. A Citroën viszont egy különös városi autót is piacra dobott, ez pedig az Ami. A kétüléses kisautót nem elsősorban lakossági ügyfeleknek szánják (bár 6000 euróért elvileg ez is adott), hanem hosszú távú bérlésre és autómegosztós szolgáltatókhoz próbálják bevinni, 5,5 kWh-s akkumulátorával és 6 kW teljesítményű motorjával nem az autópályák császára, pláne azért, mert 45 km/h-s végsebessége miatt már városon kívül bárhol a mozgó akadály kategóriájába esik. Ez gyakorlatilag az amúgy is francia eredetű mopedautó villanyosított modernizációja — így is kell kezelni.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt