Márkák és dátumok (D-J)
A Dacia sokáig nem volt rajta az elektromos autózás térképén, de ez nagyot változott akkor, amikor a Spring bemutatója megtörtént. Ez egyébként egybevág a márka filozófiájával (a legolcsóbb szegmensben kínálnak modelleket), Xavier Martinet, aki a Dacia értékesítési és marketing igazgatója a teljesen villanyosított modellkínálat kapcsán csak annyit mondott, hogy majd akkor lesznek kizárólag elektromos autóik, amikor már mindenképpen szükséges. A Reanult-csoporthoz tartozó gyártónál vizsgálják, hogy a Clio és a Captur technológiáját mikor tudják költséghatékonyan beépíteni egy jövőbeli Jogger, vagy Sandero modellbe, mert szerinte a Dacia ügyfélköre nem áll készen arra, hogy 3-4 ezer euróval többet fizessen egy új autóért csak azért, mert az plug-in hibird, vagy adott esetben tisztán elektromos. A Spring viszont itt Európában érdekes kísérlet: a legolcsóbb villanyautót próbálták elhozni a kontinensre, ami számos kompromisszummal jár, de a Spring mégis kapós, noha 45 lóerős motorja, 26,8 kWh-s akkumulátora és 125 km/h-s végsebessége miatt sokak számára riasztó is lehet. És azt is érdemes megmelíteni, hogy a képeken a formaterv miatt egész méretesnek tűnő Spring a valóságban alig nagyobb, mint egy VW e-Up!, tényleg kicsi autó.
A Dodge szintén a Stellantishez tartozik, egyelőre viszont kevés a konkrétum az elektrifikáció kapcsán, noha már sejtették, hogy a Charger-Challanger vonalon várható meglepetés 2024-ben, ezt a két modellt a későbbiekben már nem fogják belsőégésű motorral forgalomba hozni. A Chargerhez pedig adhatnának alapáron valami bika otthoni chargert… Bár sok olvasót nyilván nem érint, de a Ferrari is beszállt az ígéretdömpingbe: ők 2025-re tervezik a tisztán elektromos sportautó bemutatását, ráadásul az sincs kizárva, hogy lesz Ferrari SUV is, feltehetően plug-in hibrid hajtással. Arról azonban egyelőre szó sincsen, hogy a Ferrari a teljes kínálatát villanyhajtásúvá tenné belátható időn belül.
Nem így a Fiat. 2025-30 között történik meg a teljesen elektromos flottára való áttérés a jelenlegi tervek szerint az olasz márkánál, az 500e az első komolyan vehető modell ebben a folyamatban. Úgy tudni, hogy a következő ilyen autó a Panda lehet majd, esetleg az 500X is beeshet a közeljövőben villanyhajtással, de látszik, hogy az alapvetően kisautókat (és/vagy olcsó autókat) gyártó vállalatok számára az elektrifikáció rögösebb út az akkumulátorok magas költsége miatt.
Amerikai cég lévén a Ford nem siet annyira a modellkínálat villanyosításával, pillanatnyilag 2035-re ígérik, hogy kizárólag elektromos autókat gyártanak majd. Persze az átállás fokozatosan történik: 2025-ig 30 új plug-in hibridet mutatnak majd be, 2030-ig pedig az eladott autók 40%-a lesz kizárólag elektromos meghajtású. A nem túlzottan kapkodós átállás egyik oka, hogy a Ford pick-up kínálata népszerű az Egyesült Államokban, bár nemrég bemutatkozott az F-150 Lightning, ami pont azon igyekszik változtatni, hogy az amerikaiak ne csak a benzinmotoros megoldásban gondolkodjanak ebben a járműkategóriában. A Mustang Mach-E (erről lesz tesztünk hamarosan) eladásainál pedig kiderült, hogy a vásárlók 70%-a új ügyfél, magyarán eddig nem volt Fordja. Hogy az európai modellkínálat gyorsabban változik-e (Fiesta, Focus, Kuga, Puma), arról nincsenek információk, de az itteni politikai ás szabályozási környezet vélhetően a Fordot is arra kényszeríti, hogy 2030-ra Európában is zömmel elektromos autókat áruljon.
A Honda helyzete speciális. Nem csak a villanyautós vonalon az, jóval kisebb cégnek számítanak, mint a nagy konglomerátumokba tömörülő többség, ezért az e-autós fejlesztési költségek jobban sújtják őket. Nem is nagyon kapkodnak a témában, ők csak 2040-re tervezik, hogy végleg megszabadulnak a belsőégésű technológiától. Ennek ellenére a kínai piacra öt éven belül 10 elektromos modellt fognak rászabadítani, plusz 2024-ig két elektromos motorkerékpárral is megjelennek. A Hondánál ráadásul az üzemanyagcellás alternatíva is még terítéken van, a villanyautós vonalon pedig a GM a partnerük, ami segíthet abban, hogy az átállást autóipar minden szereplőjét sújtó költségvonzatával együtt túléljék. Eddigi egyetlen tisztán elektromos modelljük a Honda e, amely egy nagyon egyedi kisautó, de hatótávja kissé karcsú és a sok innovatív műszaki megoldás miatt nem is túl olcsó, a kínai piac számára azonban már három koncepciót is bemutattak, de azok még távol állnak a szériamodellektől.
A villanyautós törekvésekben mindenképpen az élmezőnybe sorolható a koreai Hyundai (és Kia), ahol korán felismerték a piaci változásokat és hamar elkezdődtek a fejlesztések, ráadásul Koreában ott van az LG is, amely akkumulátor-beszállítóként is kapóra jöhet. A cég luxusmárkájának tartott Genesis már 2025-re kizárólag elektromos autókat fog kínálni, a Hyundai maga pedig ezt a célt 2035-re tűzte ki. A cégnél a hidrogénhajtásról sem mondtak le 2025-ben terveznek ilyen technológiával működő SUV-t bemutatni. A gyártó az Ioniq 5 modellel mutatta meg igazán, hogy miképp képzelik el a jövőt (és reméljük, hogy mi is hamarosan kipróbálhatjuk), de nem kell sokat várni az Ioniq 6 bemutatkozására sem.
A Jaguar helyzete az elektromossá válás kapcsán meglehetősen fura. Az india Tata tulajdonából levő gyártó az i-Pace-szel elég korán belépett a piacra, ráadásul ez egy jól sikerült belépő volt, hiszen a modell elhódította az Év Autója címet is — minden adott volt tehát ahhoz, hogy felgyorsuljanak az események. Ígéretek itt is vannak: a Jaguar 2025-re csak elektromos modelleket szeretne piacon tartani, a kapcsolódó Land Rover esetén ez a dátum 2030 (ami ugye egybeesik a brit szabályozással). A dolgok azonban kissé kaotikusan alakultak, az XJ-t kidobják (pedig ott is terveztek az elektromos hajtással), helyette kisebb Jaguart terveznek, amely a Tesla Model 3 kategóriájában indulna. Ez azért egy komoly bukta, az XJ már szinte készen volt, amikor elkaszálták, nyilván egy csomó tapasztalatot szereztek a fejlesztés során, de azért az elég ritka, hogy ilyen kevéssel a piacra dobás előtt kidobjon bármilyen márka egy majdnem kész autót, a Jaguar pedig nem az a méretű cég, amely ezt ne szenvedné meg gazdaságilag.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!