Hirdetés

Mindenki elektromos hajtásra vált

Mármint kizárólag. Sorban jelentik be a márkák, hogy felhagynak a belsőégésű motorok fejlesztésével, számos gyártó pedig már kitűzte a dátumot a pusztán elektromos hajtású modellpaletta értékesítése kapcsán is.

Gyártók és dátumok (N-S)

Az első Leaf kétségtelenül fontos állomása volt e-autók terjedésének. A Nissan 2030-ra ígéri, hogy minden modellje elektromos lesz (legalábbis a legfontosabb piacokon), jelenleg is az aktuális Leaf a húzómodell, a népszerű SUV kategóriába szánt Ariya gyártása azonban megcsúszott, csak mostanság gördültek le az első darabok a szalagról, Európába pedig talán csak valamikor jövő nyáron érkezhet az újdonság. De 2025-ig évente egy-két új PHEV, illetve tisztán elektromos modell bemutatása várható, ám most úgy néz ki, hogy a Nissan elvesztette a villanyautós piacon a vezető szerepet és csak követi a többieket.

Opel Manta
Opel Manta [+]

Az Opel viszont feltámadni látszik a Stellantis égisze alatt, legalábbis nagyon komoly tervekkel vágnak bele abba, hogy elektromossá tegyék a komplett portfoliót. 2028-as céldátumot tűztek ki erre, azóta megjelent a Mokka, bemutatkozott az új Astra: mindkét népszerű modellből van/lesz elektromos verzió. Koncepció szintjén megmutatták a feltámasztott Mantát, ami az opeles Vizor ábrázattal meglepően markáns (és ez is elektromos), talán a jó fogadtatás hatására gyártásba is küldik. A Stellantishoz került márka kapcsán volt félelem, hogy az Opel elveszíti egyéniségét, és bár a műszaki alapok ugyanazok, mint egy Peugeot esetében, a Corsa-e és a Mokka-e is opeles tudott maradni, ami főleg Európában szavatolhatja a márka túlélését.


Peugeot e-208 [+]

A Peugeot-nál innen nézve nincs gond. Pont jól jött ki a lépés az új 208-as kapcsán, hogy ezt már úgy tervezik meg, hogy villanyhajtással is elérhető lehessen, az e-208 pedig az egyik legkarakteresebb kiasutó lett a piacon. 2030-ra lőtték be a teljes kínálat villanyosítását, a Stellantis platformjai erre jó alapot kínálnak, a nagy példányszám miatt az akkumulátorok költsége is kordában tartható, az e-208 pedig jóval népszerűbb, mint várták, előzetesen az volt a terv, hogy az eladások 10%-a kerül majd ki a tisztán elektromos verzióból, de 17% lett belőle. Hamarosan jön az e-308, már rendelhető az e-Rifter, kapható az e-2008, az 508-asból pedig konnektoros hibrid van kínálatban.

Porsche Taycan
Porsche Taycan [+]

A Polestar mifelénk nem egy ismert márka, de a Geely a Volvo alapjaira épít kizárólag elektromos autókat, itt tehát nem kérdés, hogy mikor váltanak: nincs hová. A Porsche már más tészta, de ott is elköteleződtek a villanyos irányba. 2025-ig bezárólag minden Porsche tölthető lesz konnektoros hibridként, de egyelőre nincs ígéret arra nézvést, hogy mikor lesz az összes modell teljesen elektromos. Azt mindenesetre már elmondták, hogy az utolsó modell, ami villanyhajtást kap a 911 lesz, azt ugyanis addig tartják benzinmotorral piacon, amíg lehetséges, elemzők szerint ez 2028-ra tehető. A Taycannal a gyártó már megmutatta, hogy miképp képzeli el a váltást, noha mostanában vannak olyan pletykák, hogy a 800 voltos elektromos rendszer és a fedélzeti töltő problémás, de egyelőre még hivatalos reakció ebben a témában nem érkezett a cégtől.

Reanult 5 prototípus
Reanult 5 prototípus [+]

A Reanult elég korán kezdte a villanykorszakot, a Twizzy-től talán most tekintsünk el, de a Zoé már olyan termék, ami kisebb-nagyobb frissítésekkel régóta piacon van, folyamatosan fejlődő akkupakkal és felszereltséggel, a kezdeti akkubérlős korszakból kinőve népszerű e-autó most is, relatív nagy hatótávval, combos AC-töltéssel ez indokolt is (bár most éppen csúnyán leszerepelt az EuroNCAP töréstesztjén). A Zoé mellett szintén régóta van elektromos Kangoo is, mostanság pedig a Clio és a Captur kapott E-tech néven hibrid megoldást. A céghez tartozó Alpine 2025-re már csak elektromos modelleket kínál, a Reanult pedig ugyanerre az évre ígéri, hogy 10 elektromos modellel lesz már jelen összesen, 2030-ra pedig a kínált 90%-a villanyhajtású lesz. Jön a MeganE, a koncepcióként bemutatott Reanult 5 pedig remélhetőleg gyártásba megy, elférne abban a kategóriában, amiben a Mini-e és a Honda-e is szerepel.

Cupra el-Born
Cupra el-Born [+]

Ha esetleg bárki azon morfondírozik, hogy egy V8-as Rolls-Royce még azért kéne neki, akkor 2030-ig igyekezzen a szalonba, mert onnantól kezdve a patinás márka is csak elektromos autókat fog kínálni. Az első ilyen modell neve Spectre lesz, 2023-ban lehet majd kapni. Jóval több ember érint majd, hogy a Seat is átáll, ami nem meglepő, hiszen a VW-csoport minden márkája így döntött. Ez vonatkozik a Cupra almárkára is természetesen. A Seatra egyébként is a kísérletező szerep van kiosztva a konszernen belül, mikromobilitási megoldásokkal is foglalkoznak (roller), a connectivity témája is állandóan napirenden van, tehát nem idegen a márkától az elektromos hajtás. A Cuprával a sportosságot is megpróbálják képviselni, az El Born az ID.3 alapjaira épülő, de vadabb kinézetű e-autó, amihez 2025-ben egy SUV is csatlakozik. Itt is 2030-as végdátum szerepel a belsőégésű motorok kapcsán, vélhetően minden Volkswagen modellnek lesz seatos megfelelője addig is.

Skoda Enyaq
Skoda Enyaq [+]

A Citigo volt az első, az Enyaq a második tisztán elektromos Skoda, de konnektoros hibrid is akad már (Octavia), a cseh márka is fokozatosan áll át villanyhajtásra. Pont az Octaviából 2025-re terveznek tisztán elektromos verziót is, a Skoda elnöke szerint pedig minél hamarabb a PHEV-ket is maguk mögött tervezik hagyni. 2030-ig további három villanyautót fognak bemutatni, hogy elérjék azt a kitűzött célt, miszerint minden második eladott Skoda már tisztán elektromos hajtású.

Subaru Solterra
Subaru Solterra [+]

A Ssangyong nincs könnyű helyzetben anyagilag, az indai Mahindrától nemrég a koreai Edison Motorshoz került, akik elkötelezettek az elektromobilitás mellett — lévén elektromos buszokat gyártanak. Egyelőre azonban a villanyos Korandón kívül nincs egyéb támpontunk. A Subaru kapcsán sincsenek ígéretek, leszámítva, hogy bemutatkozott a Solterra, ami a cég első tisztán elektromos autója, amúgy pedig egy Toyota bZ4X. Annyit mindenesetre már tudni, hogy az Outback, a Forester, a BRZ és a WRX STI is megjelenik konnektoros hibridként, mert a cél az, hogy 2030-ra a kínálat 40%-át ezek tegyék ki. A Subaru (amelyben a Toyota 8,7%-os tulajdonrésszel rendelkezik) azt mondja, hogy bár a Toyota technológiáját használják, de a céljuk az, hogy a Subaru márka jellegzetességeit ezekben az esetekben is megtartsák, bár egy CVT váltós WRX kapcsán ezt kissé nehéz lesz megugrani...

A Suzuki sem kapkod a villanyosítás felé haladva, 2025-re ígérik az első elektromos hajtású modelljüket - Indiában. Mifelénk a Toyota hibrid hajtásláncára (és modelljeire) építenek jellemzően, illetve tolják a mild-hybrid technológiát, ami kicsi akkut, önmagában villanymotorral történő mozgatást nélkülöző, nem tölthető autókat jelent.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt