- Vivo X200 Pro - a kétszázát!
- Mobil flották
- Vékonyabb lett, jobb kamerát kapott, de az akku maradt a régi: itt a Fold7
- Írországban lezárult, az USA-ban csak most indul az Apple dráma
- Motorola G86 - majdnem Edge
- Xiaomi Smart Band 10 - a hetedik napon megpihen
- Légies iPhone halvány színei
- iPhone topik
- Android alkalmazások - szoftver kibeszélő topik
- Okosóra és okoskiegészítő topik
Új hozzászólás Aktív témák
-
Abu85
HÁZIGAZDA
Nem csak az számít, hanem a fényerő és a kontrasztarány együttesen. De ugye a FreeSync 2 HDR nem igazán csak egy szimpla HDR, hanem egy olyan megoldás is, ami lehetővé teszi, hogy azt a képet jelenítse meg a monitor, amit a program konkrétan számol, és nincsenek még további fázisok, ahol elvesznek a részletek. Szóval ezek így nem csak szimpla HDR-es monitorok, hanem van egy rakás egyéb képessége, amik egy szabvány szintjén még nincsenek is definiálva. Egyszer talán lesznek, mert vannak erre vonatkozó törekvések, de nagyon sok licencet birtokol még az AMD, így pedig nehéz szabványt alkotni a problémákra.
(#78) Lycantro: Ezekkel sem fog működni a G-Sync és a HDR együtt (már ahol ugye van HDR). Maga az FPGA, amit raktak beléjük nincs erre felkészítve. Amivel működni fog ez a két eljárás egyszerre az az Acer X27 és az Asus PG27UQ. G-Sync Ultimate monitorok kellenek, mert azokban van olyan FPGA, ami engedi a G-Sync-et és a HDR-t egymás mellett. Persze csak Windows HDR pipeline-nal, de legalább megy.
-
Abu85
HÁZIGAZDA
Pár dolog, amit azért ehhez hozzátennék. A G-Sync Pendulum demó, illetve a Windmill demó nem erre való. A gond velük az, hogy tesztekre készültek, és a működésük sok esetben megkerüli a drivert. Tehát az rendben van, hogy a Pendulum jó a normál G-Sync-re, illetve a Windmill a FreeSync-re, de a fejlesztésüknél sosem terveztek azzal, hogy lesz ilyen újféle G-Sync. Egyiknél sem. És mivel a programokat az NVIDIA, illetve az AMD nem frissíti, így alapvetően használhatatlanok arra, hogy ellenőrizhető legyen velük a G-Sync implementáció FreeSync-kel. Szimplán már maga az alkalmazás generálhat olyan hibákat, amelyek egy játékban nem jönnek elő.
Amit én látok, hogy az emberek azt várják el, hogy minden legyen tökéletes rövid időn belül, amikor ez messze nem olyan egyszerű, hogy csettintésre faszán működni fog az egész. Működni fog lassacskán, ahogy jön a driverbe az újabb és újabb monitorok hitelesített támogatása. Semmi értelme azt levárni, hogy rögtön az AMD szintjén teljesít majd az NVIDIA ebben a kérdésben. Ez irreális. Megközelítőleg nem fektettek ebbe annyi időt, pénzt és erőforrást, amennyit az AMD. De fognak, viszont időgépet nem képesek építeni, és nem tudnak visszautazni az időben, hogy helyrehozzák a pár éve hozott hibás döntésüket.
(#59) b. : Mint írtam bármelyik monitort le tudják hitelesíteni, csak le kell tesztelni, hogy miben problémás, fel kell tárni az okát, és le kell kezelni driverben, aztán teszt, majd ha ott minden jó, akkor mehet a hitelesítés, és a drivert adhatják ki rá. Ennyi az egész. A gond az, hogy ez kb. egy két hetes folyamat egy monitorra, ami hát eléggé lassú ütem, de ebben a hírben is látod, hogy dolgoznak és nem a töküket vakargatják.
Minden monitorgyártó felügyelve van. Annyira, hogy ott dolgoznak velük a mérnökök, akik írják a firmware-eket. Ha tényleg az lenne a helyzet, hogy az Adaptive-Sync nem működik, akkor az NVIDIA nem állt volna át erre.
---
Egyébként, ha már itt tartunk, akkor leírom én is, hogy a saját 24MP59G monitoromon a GeForce 1060 3 GB-tal nem olyan rossz a rendszer. Igaz a Windmill demó egy flickerfest, de a játékokban jó. Az egyetlen probléma, hogy ha 40-41 fps-re megy a sebesség, akkor elkezd a monitor vibrálni, de például, ha átesik a 40 fps alá, akkor jó lesz, igaz itt már képtörés befigyel, mert kiesik a tartományból. Ha 42 fps fölött marad a sebesség, akkor működik a VRR is, és 75 fps-ig szépen törés és akadásmentes a dolog.
Ez a vibrálás egyébként nincs Radeon mellett (R9 285, RX 570 és Vega 56 mellett sem), ott szépen átviszi a 40-41 fps-t is, tehát ott nem kell erre figyelni.
Ahhoz képest, hogy ez a monitor nem látott sosem GeForce-ot, amikor írták rá a VRR firmware-t, lényegében kisebb tartományban működik GeForce-on is. Az extended range kiegészítés kavar be, ezt kell majd kezelni a driverben. Elméletben nem egy borzasztóan bonyolult probléma, szóval írható rá valami hack.
---
(#61) b. : Hagyd már Jensent. Nem fogja azt nyilatkozni, hogy gyerekek kurvára elkéstünk, és most utólag oltjuk a tüzet.
Persze, hogy azt mondja, hogy szar a FreeSync, hiszen én is találkoztam a saját monitoromon GeForce mellett hibával, de Radeon mellett ez nem létezik. Na most akkor mi a rossz? Az egyik gyártóval megy, míg a másikkal nem. De az NV nem mondhatja azt, hogy náluk van a baj, hanem próbálja elkenni a szart. Viszont ami tény, hogy ők a VESA Adaptive-Sync támogatói. Ha nem hisznek benne, akkor ne támogassák, de tudják ők, hogy teljesen jó ez is, ezért támogatják. Ezért nem nagyon értem Jensen akkori nyilatkozatát, mert ezzel gyakorlatilag azt mondta, hogy a saját szuper technológiájukat lecserélték egy mocsokra. Ez kapkodás inkább.
A különbség itt az, hogy mondjuk én felfogom mennyire nehéz több év késéssel támogatni egy komplett ökoszistémát. Persze nem azzal nyitottam volna CEO-ként, hogy rögtön azt mondom, hogy szarra cseréljük a jót, de ez az ő dolga. Sok játékos viszont nem feltétlenül fogja fel, hogy milyen orbitális munka akár csak száz monitorra is utólag megoldani a hitelesítést, nemhogy 500-ra. És persze hiába nem garantál az NV semmit a nem hitelesített monitorokon, akkor is bekapcsolható a fícsőr, és a problémába ütköző júzer kit fog megtalálni, na kit? Hát persze, hogy az NV fórumot. Ha előtte Radeonja volt, akkor talán még azt is beírja, hogy azzal működött.
Egy júzer nem mérlegeli a munkát. Én amit tapasztaltam arra azt mondom, hogy egy lyukas fillért nem adtam volna, hogy csak ennyi hibával fogok találkozni. Egy júzer azt mondja, hogy baszki ez nem tökéletes, pedig az NV berakta a fícsőrt. -
Abu85
HÁZIGAZDA
Minden FreeSync monitor megy a január közepei GeForce driverrel. Az NV csak azt nem garantálja, hogy hibátlanul, de a működés biztos, és a legtöbb probléma kimerül abban, hogy a monitor kézikönyvébe írt tartomány szűkebb lesz (nagyjából bukod a FreeSync extended range-t). De ebben a szűkebb tartományban működni fog a G-Sync is. 99,9%-ban problémamentesen. A színtorzulások is olyanok, hogy azokat szabad szemmel szinte lehetetlen észrevenni. Géppel mérve kimutatható, de az ember nem egy gép. Oké persze, az NV hitelesítésénél ez fontos, és ezt alá is írom, hogy így a normális, de amúgy még hitelesítés nélküli cuccon is tökre jó az élmény, ha nem várod el tűpontosan azt, ami a monitor kézikönyvébe van írva.
Ha nagyon nagyok az igények, akkor ott vannak a hitelesített monitorok. Azokra az NV garantálja, hogy tudja a jegyzett tartományt, illetve zéró színtorzulással kell számolni a frissítés változásával.
-
Abu85
HÁZIGAZDA
De működni fog. Csak nem azzal a frekvenciatartománnyal, ami a papírra van írva, illetve a ténylegesen szabványos tartományon kívül lehetnek színtorzulások. Persze ezek mind kezelhetők a driverben, csak melós. Viszont manuálisan akkor is bekapcsolható GeForce-szal is.
Az LFC nem része a szabványnak. Az az AMD saját technikája. És igazából szoftveres, tehát lemásolható, csak megint az a probléma, hogy időbe kerül, erőforrást kell rá fordítani, tehát nem fogja az NV ezt csak egy csettintésre bevarázsolni a driverbe.
Az, hogy melyik monitornak adsz prioritást, egy döntés kérdése. Idővel eljutnak az olcsóbbakig is, csak limitált emberrel dolgozik az NV is, akiknek limitált a munkaidejük. -
Abu85
HÁZIGAZDA
Nem. A szabványt a VESA tervezte meg. Azzal nincs semmi gond, de mivel több komponenstől függ a működés, illetve maga a probléma nagyrészt szoftveres, így az implementáció sokban befolyásolja a végeredményt. Megint az alaplap-memória példa a legjobb. A JEDEC specifikációval tuti működni fog a memória, de XMP/AMP-vel már nem garantált, mert hiába épít a JEDEC-re alapjaiban, azt annyira kiterjeszti, hogy hardverspecifikus ellenőrzés kell a garantált eredményhez. Ugyanez igaz a VESA Adaptive-Sync-re is. Képes működni egy bizonyos tartományon, egy bizonyos firmware-rel, egy bizonyos driverimplementációval, de ha mondjuk az AMD azt mondta, hogy neki nem elég az a tartomány, akkor majdnem mindig szabad kezet kapott arra, hogy írják meg úgy a firmware-t, ahogy jó nekik, más úgy sem támogatta a VESA Adaptive-Sync-et az idei év előtt, tehát nem kellett azzal törődni, hogy ha az AMD átveszi az irányítást az implementálás szintjén, akkor az a konkurens hardverekre negatívan hat ki. És alapvetően az AMD így egészítette ki a VESA Adaptive-Sync-et, növelve az egyes kiadás előtti kijelzők tartományát, stb... ezt hívják FreeSync extended range-nek. Csakhogy a monitorgyártók elkezdték ezeket az extended range tartományokat beírni a specifikációba, mert ugye miért ne, más gyártó úgy sem támogatja, akkor meg nekik az csak előny, hogy jobbak a papírra vetett adatok. Mivel ezt páran elkezdték, többen rájöttek, hogy ők hátrányba kerülnek a szabvány tartománnyal, ezért végül mindenki elkezdte az extended range tartományokat közölni. És most, hogy az AMD-n kívül végre egy másik gyártó is az Adaptive-Sync implementáció mellett döntött, hirtelen rájöttek, hogy marhára nem volt ez jó ötlet anno, mivel nagyon megnehezítették az NV dolgát abban, hogy a papírra vetett tartományokat le tudják fedni, hiszen ezek a monitoroknál irreleváns volt, hogy tökéletesen működne-e a GeForce-okon az Adaptive-Sync az AMD által optimalizált extended range firmware-ekkel. Na most az NV lényegében ezeket a problémákat kezeli a driverben gyakorlatilag monitoronként. Elméletben nincs baj, a probléma gyökere teljesen szoftveres, csak minden egyes monitort egyenként elő kell venni, és külön-külön írni kell hozzá tökéletes működést biztosító hackeket, ha már a firmware-t nem tudják bennük kicserélni. Ez nem sok idő egyébként, pár nap, de aztán van tesztelés, és a hitelesítés, ami viszont sok idő, de két héten belül ez is megvan.
Ezért írom, annyira irreális az NV-vel szemben az az elvárás, hogy megérkeztek ide, és flottul történjen minden, miközben az AMD-nek évekbe telt, mire eljutottak erre a szintre. Az NV-nél is ugyanolyan emberek dolgoznak alapvető szükségletekkel, alvásigénnyel, tehát ők sem tudnak ám gyorsabban dolgozni, nekik is évek kellenek ahhoz, hogy összeálljon az ökoszisztéma. Most van 15 monitor, kezdésnek ez azért egyáltalán nem rossz, és majd két év múlva lesz teszem azt 400-500, ki tudja. Persze a FreeSync-re mindig is több kijelző lesz, de ez csak egy ideiglenes probléma. A monitorokat kivezetik, tehát a papírra mondjuk az AMD két év múlva rávetheti, hogy ők már ezret támogatnak, de ettől a boltban kb. ugyanazokat lehet csak megvenni, amit az NV is kezel.
Meg ami igazán fontos az a HDMI VRR. Ott mindenki tiszta lappal indít. Nem elég ismert a FreeSync a HDMI szintjén, hogy igazán lehessen építeni a brandre.
-
Abu85
HÁZIGAZDA
Egy túrót szabvány. A VESA Adaptive-Sync a szabvány, míg a FreeSync egy implementáció rá. Úgy fogd fel ezt, hogy a VESA Adaptive-Sync megteremti a hogyan lehetőségét, de az már az implementációtól függ, hogy mit hozol ki belőle. És az implementáció az tart a monitor firmware-étől a GPU driveréig.
Ezt úgy képzeld el inkább, mint a memóriák helyzetét. Ott is vannak az alaplapgyártóknak listái arról, hogy milyen modulokkal hitelesítették a terméket. Mert a hogyant szintén leírja az XMP/AMP a JEDEC-re építve, illetve ezt kiegészítve, de az, hogy mit hozol ki ebből már az implementáció függvénye. És szoktak is jönni alaplapi BIOS-ok, amelyek kiterjesztik a memória támogatását, majd hirtelen működni fog egy memóriamodul a ráírt órajelen, nem csak alatta egy JEDEC profilban. Ezt a monitorgyártók is meg tudnák oldani. Csak egy új firmware kell, és javítható lenne a támogatás a GeForce-ra. Viszont amíg egy alaplapnál a BIOS otthoni frissítése nem gond, addig egy monitornál a firmware-é már az. Ergo az NV-nek a driverben kell igazodni a kijelzők firmware-éhez, csak ez sokkal rosszabb és nehezebb, mint a firmware-t jól megírni.
-
Abu85
HÁZIGAZDA
Hogyan tudná támogatni, amikor a kijelzők firmware-ét csak Radeonnal tesztelték. Az életben nem láttak GeForce-ot. Természetesen lehetne írni egy firmware-t mindegyik FreeSync monitorhoz, amivel tudnák tökéletesen támogatni, de hogyan juttatod el az eladott termékekre? Értem én, hogy egy szabványtól nem ezt várja az ember, de a VESA Adaptive-Sync addig működött szabványként, amíg az AMD nem rakta oda a monitorgyártókhoz a saját embereit, akik megírták a megfelelő firmware-eket. Innen hiába szabványos a VESA elgondolása, az AMD olyan firmware-eket írt, amit a Radeonokra szabott, vagyis a kijelző a specifikált frissítési tartományt nem fogja tudni akkor, ha nem Radeont kötsz rá. Valamivel szűkebb tartományban fog működni, illetve a színtorzulás is lehetséges. Ezt ugye a VESA nem méri, de a FreeSync és a G-Sync hitelesítés része, hogy a szín nem torzulhat a frissítési frekvencia változásának hatására. A GeForce driverben ráadásul még LFC-hez hasonló képesség sincs Adaptive-Sync-re, amit később biztos meg tudnak írni, de többször elmondtam, hogy az AMD évek óta építi a saját platformját, míg az NV csak most lépett be, ráadásul egy olyan területre, ami csak papíron szabványos, az AMD szépen kisajátította. Ahhoz, hogy felvegyék a versenyt oda kell rakniuk a saját embereiket a monitorgyártókhoz, akik segítenek megírni a GeForce-hoz is jó firmware-t, és akkor nem kell driverben hackelni pár monitorra, hanem jön automatikusan a támogatás akkor, amikor a monitor megjelenik. A drivert is lehet fejleszteni, kiegészíteni LFC-hez hasonló képességgel stb. Ez az év erről fog szólni, az NVIDIA csak egy lépcsőfokot tett meg, de még nem értek fel az épület tetejére. Egyszerűen erre nem elég két hónap. Évek kellenek hozzá.
A logó helyzete nagyon egyszerű. Az AMD megköveteli, hogy a hitelesített monitorok dobozán legyen FreeSync logó. A monitorgyártóktól tudom, hogy az NV G-Sync logója azért hiányzik, és hiányozni is fog, mert az NVIDIA esetében ez nem követelmény. A hitelesítés ettől viszont elfogadott arra a 15 monitorra, tehát működik, csak nem kell jelezni a dobozon. Valószínű, hogy az NVIDIA azt akarja, hogy az Adaptive-Sync logó kerüljön a kijelzőkre, mert a marketing szintjén behozhatatlan előnyben van a FreeSync, így értelmetlen a monitorgyártókat győzködni arról, hogy nem azt kellene reklámozni, amikor az AMD egy rakás mérnökkel segíti a termékek fejlesztését. Azt kell tehát inkább elérni, hogy az VESA szabványt hangsúlyozzák ki.
(#41) Sinesol: Megmarad persze a modul, csak úgy is megkaphatod a G-Sync Ultimate minősítést, hogy nem is használod. Így meg ugye teljesen felesleges egy kategóriába két monitort fejleszteni, ha egyből is ki tudod szolgálni az igényeket. Monitorgyártóként csak a saját nyereségedet vágod, ha a high-end szintre két kijelzőt hozol. Az NVIDIA nem véletlenül kezdte el támogatni a VESA szabványát. Nem nagyon tetszik a gyártóknak a két rendszer. Ott a BFGD, ami luxusszint, és csak a HP látta értelmét, hogy kihozzák a fejlesztésüket. Gyakorlatilag az történik, hogy a monitorgyártók már a luxusszinten is megkérdőjelezik ennek az egésznek az értelmét. Utánaszámolhattak, és valószínűleg nem ad akkora nyereséget, hogy megérje vele foglalkozni.
Egyébként ne gondolja senki, hogy az NV-nek ez nem éri meg. Most úgy tűnhet, hogy nem, de valójában nem a VESA Adaptive-Sync-re koncentrálnak. Azt már megette a fene, pontosabban az AMD. Rámennek, de a fő cél valójában a HDMI VRR, ami még sokára jön, de pont időben szálltak fel a vonatra ahhoz, hogy odatelepüljenek a monitorgyártókhoz, szépen megoldják a gyakorlati problémákat, és kihozzanak rá egy értelmes támogatást. Márpedig a HDMI VRR-nél mindenki ugyanonnan indul, tehát ez a szolgáltatás még menthető számukra. Arra már valószínűleg fognak matricázni is, mert nem indulnak mérföldes hendikeppel. Ugyan van HDMI-s FreeSync, de az nem annyira támogatott a zárt mivolta miatt. Tehát ez a marketingelőnye az AMD-nek bőven ledolgozható.
-
antikomcsi
veterán
Ha folyamatosan alacsony képkocka számmal menne akkor igen. De az nem nagyon látszik, amikor 60-80-al fut egy játék és néha 45-re leesik. Sőt az sem olyan zavaró, ha egyszer-egyszer 35-40-re megy le. Szó sincs arról, hogy 20-30-al fut a játék és élvezi az ember, csak arról, hogy sokkal jobb az élmény, mint egy hagyományos 60Hz-es monitoron. És, hogy ez szingliben nem olyan zavaró. Multiban pedig teljesen másképpen használja az ember.
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- Milyen asztali (teljes vagy fél-) gépet vegyek?
- Hegesztés topic
- Windows 10
- Házimozi haladó szinten
- Milyen TV-t vegyek?
- Házi barkács, gányolás, tákolás, megdöbbentő gépek!
- Nintendo 3DS és DS topic
- Kodi és kiegészítői magyar nyelvű online tartalmakhoz (Linux, Windows)
- Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Lancia topik
- Nagyrobogósok baráti topikja
- További aktív témák...
- ÁRGARANCIA! Épített KomPhone Ryzen 5 7500F 32/64GB DDR5 RTX 5060 8GB GAMER PC termékbeszámítással
- Bomba ár! Toshiba Satellite Pro R50-C - i3-6G I 4GB I 128GB SSD I 15,6" I HDMI I Cam I W10 I Gari!
- Csere-Beszámítás! RTX Számítógép játékra! R5 5600X / RTX 3080 / 32GB DDR4 / 1TB SSD
- ÁRGARANCIA! Épített KomPhone Ryzen 7 9800X3D 32/64GB RAM RTX 5070 12GB GAMER PC termékbeszámítással
- FSP RAIDER S 750W 80 PLUS Silver táp
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest