- Android alkalmazások - szoftver kibeszélő topik
- Honor Magic6 Pro - kör közepén számok
- Samsung Galaxy S23 és S23+ - ami belül van, az számít igazán
- Motorola Edge 50 Neo - az egyensúly gyengesége
- Magisk
- Apple iPhone 16 Pro - rutinvizsga
- Samsung Galaxy S21 és S21+ - húszra akartak lapot húzni
- Samsung Galaxy Watch (Tizen és Wear OS) ingyenes számlapok, kupon kódok
- Hat év támogatást csomagolt fém házba a OnePlus Nord 4
- Honor 400 - és mégis mozog a kép
Új hozzászólás Aktív témák
-
Na kezdjük az alapoktól:
A DAC IC-k úgy működnek, hogy ha I2S formátumban érkezik egy digitális jel, akkor az analóg lábakon megjelenik egy feszültség, ami az I2S jel értéknek felel meg. Namármost, ha a jel időben nem pontosan érkezik (ezt hívjuk jitternek), akkor a feszültség sem a megfelelő időben jön létre, és a hangminőség értelemszerűen romlik. A DAC készülékben az I2S jel vagy az SPDIF-ből egy SPDIF vevő, vagy közvetlenül az USB vevőtől (USB DACok esetén) érkezik, a vevő IC-k viszont csak a bejövő jel időzítésének megfelelően küldik az I2S digitális jelet.
Amint az angolul bemásolt cikk is kifejti, bármennyire is jó az USB host, az USB jel időzítése mindig pontatlan lesz. Izoszinkron módban a host vezérlő hibájából adódóan (nem erre lett specifikálva), aszinkron módban pedig a csomagkapcsolt átvitel miatt. Tehát mindenképpen újra kell mintavételezni a,digitális jelet, ha törekszünk az optimálisan időzített digitális jelre. És itt jönnek is a gondok csőstől, ugyanis az újramintavételezett digitális jelet rendkívül nehéz a forrásjel időzítésétől függetlenné tenni még kettős pufferelés mellett is. Egy tisztességes USB->SPDIF átalakító, amely már elég alacsony jitterrel képes továbbítani a jelet, bizony 100k-nál kezdődik.
Egy tisztességes órajellel táplált alaplapi SPDIF kimenet kb 5000 forinttal drágítaná az alaplapot, de egy átlagos alaplapi SPDIF kimenet is jobb minőséget produkál, mint egy 20k alatti USB->SPDIF.
Lehet azt gondolni, hogy túl van misztifikálva a dolog, de ez egy könnyen mérhető, és érzékelhető probléma.
-
Mindenki igy csinalta az elejen (2005-os cikk, azota valtozott, de tenyleg csak azt allitom, hogy az USB audio alapvetoen nem volt perfekt kb. 2009-ig).
One interesting tidbit about isochronous streams is that there is no error correction. There is a rudimentary error detection, but no mechanism for doing anything about it, no retries or ECC codes. I read somewhere that its estimated that for a 44.1 stream running 24 hours a day there will be an error about once a month or so. The standards committee did not consider this worth doing anything about. I guess if you detect an error you can either flash a light on the front pannel to let people know an error occured, or you can just play the previous sample. (or maybe interpolate with the next)
Now on to the fun part, the syncronization modes. In all casses the data from the bus goes into a buffer and gets clocked out by a clock, how that clock is generated and how it interacts with the bus is the differences between the modes.
Synchronous: in this mode the readout clock is directly derrived from the 1KHz frame rate. There is a PLL that takes in the start of frame signal and genrates a clock. Using this scheme its rather difficult to generate 44.1, but very easy to generate 48KHz. This is a primary reason why many early USB audio devices only supports 48KHz, they used this mode. As you can guess this mode is very susceptible to jitter on the bus, pretty much anything that causes the output from the host to be jittered (PS noise, vibrations, interference etc) AND things that can cause jitter on the interconnect (interference, reflections, ground noise etc) will wind up with jitter on the readout clock. This is a VERY poor mode to use for decent quality audio.
Adaptive: in this mode the clock comes from a separate clock generator (usually implemented as a PLL referenced by a crystal oscillator) that can have its frequency adjusted in small increments over a wide range. A control circuit (either hardware or firmware running on an embedded processor) measures the average rate of the DATA coming over the bus and adjusts the clock to match that. Since the clock is not directly derived from a bus signal it is far less sensitive to bus jitter than synchronous mode, but what is going on on the bus still can effect it. Its still generated by a PLL that takes its control from the circuits that see the jitter on the bus. Its a lot better than synchronous mode, but still not perfect by a long shot. This is the mode that MOST USB audio devices use today.
Asynchronous: in this mode an external clock is used to clock the data out of the buffer and a feedback stream is setup to tell the host how fast to send the data. A control circuit monitors the status of the buffer and tells the host to speed up if the buffer is getting too empty or slow daown if its getting too full. Note this is still isochronous, the host is continuousley sending samples, there is no "per packet handshake" going on. Since the readout clock is not dependant on anything going on with the bus, it can be fed directly from a low jitter oscillator, no PLL need apply. This mode can be made to be VERY insensitive to bus jitter.
The reality: There are NO USB audio chips that out of the box support asynchronous mode! If any one here is aware of any please let me know. I have researched the field quite thoroughly and not found any. There are a few that theoretically do support it, but their firmware has to be rewritten to support asynchronous transfer. I have been trying to do this for one of these chips for the last several months and have been running into a lot of roadblocks. Sometime in the future I hope to get it working, but for now I have to live with chips that support adaptive mode.
-
baluka26
veterán
Optikán jön messze a legtöbb jitter.
USB sokkal drágább jól megépitve, mint a SPDIF-es koax. A budget DAC-ok USB vevője sokkal-sokkal rosszabbul van megépitve (még mindig sok helyen 2.0 USB-t nem használnak), mint a koax bemenet.
Nekem pl a Schiit egyik tervezője (Jason Stoddard) mondta, hogy az ő méréseik és szubjektiv több tiz éves tapasztalataik alapján egy gagyibb hangkártya/alaplap SPDIF kimenete jobb, mint az ő általuk a DAC-jukba kérhető 100$-os USB kártya.
Arról ne is essen szó, hogy koaxon mindenféle mikkmakk nélkül megy 24/192. -
Egy jó SPDIF kimenetet megcsinálni alaplapon kb 5ezer forint lenne. De mivel senki nem csinál, legfeljebb csak vészmegoldást, ezért kell egy arra alapvetően teljesen alkalmatlan USB porton kivinni a jelet, ami a jelkorrekciók miatt viszont már 100ezer forintba kerül, ha ugyanazt a minőséget akarja elérni az ember.
Az optikairól meg ne is beszéljünk, mert az tényleg teljesen alkalmatlan minőségi jeltovábbításra, és ennek semmi köze bármilyen DAC-hoz.
-
erdoke
titán
Akinek nincs elég jó hangfal szettje a hagyományos DTS és a HD MA közötti különbség élvezetéhez (márpedig egy jó fajta, másfél megabites, tömörített stream is lehet igencsak kellemes), az miért cserélje le a zenében és nem HD mozi hanggal kiváló minőségű erősítőjét a HDMI portok miatt? Ha van egy jó minőségű DTS-ES képes erőlködőd, hasonló szintű új 160-nál kezdődik, és akkor még lehet, hogy a zene gyengébben fog szólni.
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- Azonnali készpénzes GAMER / üzleti notebook felvásárlás személyesen / csomagküldéssel korrekt áron
- Apple iPhone 14 128GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- BESZÁMÍTÁS! Gigabyte H370 i5 9500 32GB DDR4 512GB SSD RTX 2060 Super 8GB ZALMAN S2 TG be quiet! 650W
- Samsung Galaxy Watch Ultra
- Bomba ár! Dell Latitude E6440 - i5-4GEN I 8GB I 320GB I 14" HD I HDMI I Cam I W10 I Garancia!
Állásajánlatok
Cég: CAMERA-PRO Hungary Kft
Város: Budapest
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest