Snapdragon 855+, hűtés
Gamer kialakítás ide vagy oda, ami a hardveres erőt illeti, azt nyilván ezúttal is az ARM-Qualcomm vonalon elérhető maximum határozza meg, így aztán extrém teljesítménykülönbségeket aligha lehet kimutatni a legfrissebb, hagyományos csúcsmobilokhoz képest, egyedül a hűtési rendszer, amivel stabilabb játékélményt tud adni a gyártó. A ROG Phone II-be a TSMC 7 nm-es node-ján gyártásban lévő Snapdragon 855+ került, ami a jól ismert, megannyi mobilban lévő 855 magasabban binnelt, jobb minőségű szilícium lapkákkal ellátott változata.
Nézzük át egyesével a hardveres komponenseket: először is ott van a nyolcmagos processzor, amit a Qualcomm egyszerűen Kryo 485-nek hív, de ennyire persze nem egyszerű a helyzet, hiszen három klaszterből épül fel: a szimpla legerősebb Gold mag immár 2,84 GHz-ről 2,96 GHz-re gyorsult, további másik három Kryo 485 Gold mag maradt 2,42 GHz-en, a négy Kryo 485 Silver mag pedig 1,8 GHz-es maximummal az alacsony terhelés melletti energiatakarékosságban veszi ki legfőbb szerepét. A szintén nem ismeretlen Adreno 640 grafikus gyorsító a normál Snapdragon 855-ben 585 MHz-et tudott maximálisan felmutatni, ezt a Qualcomm a Plus esetén 672 MHz-re növelte, az Asus pedig az elméleti 700 MHz lehetőségéig kerekítette föl az órajelet. Rendkívül gyors az összes tárolóváltozathoz alapból járó 12 GB-nyi LPDDR4X memória, az UFS 3.0-s tárhely pedig nem csak 256 vagy 512 GB-os lehet, hanem akár 1 TB-os is!
Teljesítmény-teszt (a táblázat szétnyitható) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Benchmark | ASUS ROG Phone II | Asus Zenfone 6 | Samsung Galaxy S10+ | Apple iPhone 11 Pro Max | OnePlus 7T | Huawei P30 Pro (teljesítmény) |
Rendszerchip | Snapdragon 855+ | Snapdragon 855 | Exynos 9820 | Apple A13 Bionic | Snapdragon 855+ | HiSilicon Kirin 980 |
AnTuTu Bench. 7.x | 403846 pont | 340350 pont | 327451 pont | 457958 pont | 401028 pont | 316068 pont |
Geekbench 4 (single/multi) | 3531 / 9768 pont | 3536 / 10835 pont | 4451 / 10270 pont | 5487 / 13917 pont | 3709 / 11522 pont | 3301 / 9943 pont |
Geekbench 5 (single/multi) | 769 / 2819 pont | n/a | 824 / 2298 pont | 1339 / 3552 pont | 784 / 2849 pont | 682 / 2413 pont |
GFXBench Car Chase onscreen | 41 fps | 34 fps | 22 fps | 56 fps | 41 fps | 28 fps |
GFXBench Car Chase offscreen | 47 fps | 42 fps | 42 fps | 79 fps | 48 fps | 33 fps |
GFXBench Man. onscreen | 61 fps | 60 fps | 56 fps | 60 fps | 60 fps | 59 fps |
GFXBench Man. offscreen | 110 fps | 101 fps | 97 fps | 173 fps | 112 fps | 92 fps |
AndroBench Sequential Read | 1493,66 MB/s | 836,10 MB/s | 790,08 MB/s | n/a | 1434,05 MB/s | 901,96 MB/s |
AndroBench Sequential Write | 395,07 MB/s | 190,19 MB/s | 194,75 MB/s | n/a | 223,38 MB/s | 220,45 MB/s |
AndroBench Random Read | 184,44 MB/s | 135,55 MB/s | 137,23 MB/s | n/a | 167,71 MB/s | 159,47 MB/s |
AndroBench Random Write | 170,81 MB/s | 95,11 MB/s | 23,58 MB/s | n/a | 29,09 MB/s | 208,24 MB/s |
A fentiekből valószínűleg mindenki számára egyértelmű, hogy a perifériákból abszolút megpróbálták kihozni a maximumot, ehhez viszont nyilvánvalóan meg kell adni a termikus hátteret is, hiszen mit ér a nyers teljesítmény, ha néhány perc után le kell szabályozni a melegedés miatt? Az ASUS büszkén említi a GameCool II névre hallgató hűtőrendszerét, ami két részből áll: egyrészt ott van a belső, passzív hűtés, ami egy nagy felületű gőzkamrából, egy vörösréz hőelvezetőből, és hátrafelé távozó szellőzőcsatornából áll, így aztán végre az aranyszínű rácsnak is van funkciója az esztétikán kívül. Ez a megoldás valóban tartós játékélményt kínál, nálunk a csúcshoz képest körülbelül 80%-ra esett le az összteljesítmény 20 perc kemény használat után, és bár ekkor 40 fok fölé is tudott menni a hátlap egy bizonyos ponton, ennél gyengébb soha nem lett a rendszer, noha 100%-ot újra csak hosszabb pihentetés után ért el.
Nagyjából ennyi volt az AnTuTu-szórás [+]
A hűtési rendszer másik felét az AeroActive Cooler II adja, ami értelemszerűen egy aktív, ventilátoros kiegészítő, és minden ROG Phone II dobozában megtalálható. Ez a készülék közepén, a másodlagos csatlakozópárnál kapcsolódik a mobilra, két oldalán, műanyagfüllel fogja össze mobilt. Van rajta egy Type-C csatlakozó és egy 3,5 milliméteres jack, hogy használata ellenére se vesszen el az oldalsó eszközcsatlakoztatás lehetősége, elöl pedig változó színnel tárja elénk a Republic of Gamers feliratot. Egyébként pedig egy teljesen egyszerű ventilátor, ami pont a készülék legforróbbá válni képes pontján hűt, automatikusan úgy, ahogy a terhelés megkívánja, de egyébként kézzel is állítható a fordulatszáma.
Sokat segít, de nem old meg mindent a külső ventilátor [+]
Hangereje még csendes környezetben, lenémított mobillal sem feltűnő, viszont nyilván kevesen játszanak hang nélkül, így ez a tényező biztos, hogy nem lesz zavaró, de egyébként be lehet állítani, hogy ha a mobil beépített mikrofonját használja épp valamire a rendszer, akkor ne kapcsoljon be a ventilátor. Tapasztalataink alapján egyébként segített a felületi hőmérsékleten a rendszer, viszont ugyanúgy körülbelül 80% volt a maximálishoz képest az a teljesítmény, amit mindig, minden körülmények között ki tudott magából préselni. Ha már felforrósodott a mobil ventilátor nélkül, utólagos felhelyezéssel lehűteni viszont nem túl hatékonyan tudja, ráadásul kikapcsolt kijelzőnél automatikusan le is áll.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!