Mitől jó egy gamer telefon?

Hirdetés

Gamer-történelem

A kimondottan játékosok számára készített okostelefonok története sokkal régebbre nyúlik vissza, mint azt olvasóink talán elsőre gondolnák. Az első efféle készülék ugyanis a Nokia N-Gage volt még 2003-ban, tehát jóval az iPhone-ok és az Androidok előtt, akkor, amikor a Symbian S60 operációs rendszer a virágkorát érte. A finn gyártó valószínűleg az akkortájt igen divatos és üzleti szempontból is nagyon jól teljesítő hordozható játékkonzolok sikerét akarta meglovagolni, az eszköz ennek megfelelően sok szempontból megelőzte a korát, de egyáltalán nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. 2007 nyaráig mindössze 3 millió darabot adtak el belőle, míg mondjuk a Game Boy Advance esetében ugyanez a szám 81 millió volt, igaz, 2001 és 2010 között, de szintén sok tízmilliós számról beszélhetünk a kicsit később megjelent PlayStation Portable esetében is. A sikertelenség okait több helyen is lehet keresni, az összehajtott tacóra emlékeztető forma, a készülék felső élén elhelyezett beszédhangszóró, illetve a viszonylag drága játékok is hozzátettek ahhoz, hogy bár a Nokia az N-Gage QD nevű, javított készülékkel még fusson egy kört, de 2005-ben úgy döntsön, hogy hagyják ezt az egészet a francba. Bár ez így nem teljesen igaz, 2008-ban újra elővették a komoly marketinghadjáratnak köszönhetően sokak által jól ismert márkanevet, és elindították az N-Gage platformot az S60-as készülékeiken, amelyet a legtöbb N-szériás és XpressMusic készülékük támogatott is, de ez sem volt egy óriási csoda: összesen 49 játék jelent meg, a 2009-ben bejelentették, hogy több nem is fog, a korábbiakat pedig átmozgatták az Ovi Store-ba. Ezek a szoftverek amúgy a mai napig is elérhetők, de az online funkciók már 2010 óta nem működnek.

A Sony Ericsson ennek ellenére újra nekifutott a témának 2011-ben, ami amúgy teljesen érthető, hiszen minden adott volt a sikerhez: mobilgyártóként akkoriban ott voltak a legjobbak között, a Sony pedig óriási tapasztalattal rendelkezett a PlayStation kapcsán. Az első kimondottan játékosoknak szánt készülékük az Xperia Play volt, korrekt tudással, kicsit drágán. Az irány így is jónak látszott, hiszen az eszköz klasszikus okostelefonként is megállta a helyét, de az előcsúsztatható gamepad is minőségi és jól kezelhető darab volt, ráadásul a játékokkal sem volt gond, hiszen a készülékkel együtt debütált az androidos PlayStation Mobile keretrendszer, amely lehetővé tette, hogy a megfelelő készülékeken futhassanak bizonyos PlayStation Portable játékok, köztük például a God of War. Ráadásul a platform sikerét nem is tették fel kizárólag az Xperia Playre, több más Sony Ericsson okostelefonon is elérhető volt a szolgáltatás (Xperia arc, arco, ion, S), továbbá a HTC is beszállt és közel féltucat One szériás eszközre is le lehetett tölteni a PlayStation Mobile-on futó játékokat. De valamiért ez a recept sem működött, 2015-től nem fejlesztették tovább a szolgáltatást, és egészen 2018-ig igazából senki nem próbálkozott meg azzal, hogy kimondottan játékosok számára tervezett okostelefonokat gyártson.

Sony Ericsson Xperia Play
[+]

Tavaly év vége felé azonban napvilágot láttak különféle pletykák egy esetleges Xperia Play 2 okostelefon érkezéséről, de ennél sokkal kézzel foghatóbb, hogy más gyártók tényleg piacra is dobtak különféle játékosoknak szánt készülékeket. Hogy miért pont most, arra sok válasz létezik, de mint a fenti példákból is látszik, hogy ez egy nagyon nehéz terület, és ha egy cégnél minden döntéshozó úgy is látja, hogy ennél alkalmasabb időpont nincs, akkor sem biztos a siker. Az viszont biztos, hogy az elmúlt években a játékokhoz kapcsolódó piac ugrásszerűen megnőtt, sosem volt annyi pénz például az e-sportban, mint napjainkban, a telekommunikációs piacon mozgó cégek folyamatosan kötnek együttműködéseket a legnagyobb játékfejlesztőkkel, egy Fortnite-skin például még egy akkora vállalatnál is marketingüzenet egy csúcsszériás telefon kapcsán, mint a Samsung. Azt pedig minden statisztika alátámasztja, hogy az emberek rengeteget játszanak az okostelefonjaikkal, többek között ezek az eszközök ölték meg a hordozható játékkonzolokat (a Nintendo Switch nem ide tartozik), de a számok értelmezése azért nem ennyire magától értetődő. Ahhoz ugyanis mélyebbre kell ásni, hogy lássuk, hogy milyen játékok pörögnek a mobilokon, és ezek fényében kell eldönteni, hogy mitől lesz jó egy gamer-telefon, már ha egyáltalán szükség van ilyesmire. A következőkben mi is erre keressük majd a választ.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

Előzmények

Hirdetés