- Tényleg jobban fogyaszt a Peugeot, az Opel és a Citroen?
- Yettel topik
- Vodafone mobilszolgáltatások
- Apple iPhone 15 Pro Max - Attack on Titan
- Realme GT Master Edition - mestermunka
- Samsung Galaxy S22 Ultra - na, kinél van toll?
- Megérkezett a Google Pixel 7 és 7 Pro
- Okosóra és okoskiegészítő topik
- Huawei P30 Pro - teletalálat
- iPhone topik
Hirdetés
-
Elnéztük a mai dátumot
ma Nem holnap, ma mutatkozik, pontosabban mutatkozott be a HTC U24 Pro, csak elnéztük (mármint én) egy nappal a dátumot.
-
Letartóztatták, mert AI segítségével csalt az egyetemi vizsgán
it A török hatóságok letartóztattak egy diákot, amiért egy egyetem felvételi vizsgáján AI segítségével válaszolt a kérdésekre.
-
Fejlesztői videón a The Casting of Frank Stone
gp A PC-re és konzolokra érkező alkotás a tervek szerint még idén elérhető lesz PC-re és konzolokra.
Aktív témák
-
LVXXX
tag
A nő olyan mint egy demoprogram:
vagy korlátozott a használati ideje
vagy a legjobb funkciói vannak letiltva
vagy állandóan b*szogat,hogy regisztráltasd.
------------------------------------------------------
Verselemzés:
Boci boci tarka,
Se füle se farka,
Oda megyünk lakni,
Ahol tejet kapni.
A vers szerkezetileg egyértelmûen két részre tagolható. Az elsõ egységet
az elsõ és a második sor alkotja, a másodikat a harmadik és a negyedik
sor. Ez már a rímképletbõl is világosan kiderül: A A B B.
A verset az teszi igazán nagy mûvé, hogy egyszerre tartalmaz személyes és
általános igazságokat. Ezt már a felütésnél érzékelhetjük, a költõ kétszer
szólítja meg a bocit, és ezzel tudatja vélünk, hogy valójában nem egy,
hanem két bociról van szó. Az egyik boci természetesen a költõ, akinek
szerelmi bánata van.
Feltûnõ, hogy az elsõ szerkezeti egységben egyáltalán nem találhatók meg
az igék, már ez is a leülepedettség, elhagyatottság érzetét kelti bennünk.
De ezt csak fokozzák a két sorban halmozottan elõforduló oppozíciók.
A két sor már önmagában is oppozíciót alkot (van egy boci, aki tarka, de
nincsen se füle se farka, a 'füle' szó magashangrendûsége is éles
ellentétben áll a 'farka' szó mely hangrendûségével, a 'tarka' szó pedig
önmagában alkotja a legerõsebb oppozíciót, hiszen egyszerre fehér és
fekete.
Ennyi ellentét nem lehet véletlen, és nem is utalhat másra, mint a
szerelem természetének kettõsségére, ami Catullus óta minden jelentõs
szerelmes vers sajátja. Egy embert látunk magunk elõtt, aki bár 'tarka',
vagyis a költõiség minden szépségével, rútságával, örömével, bánatával fel
van ruházva, mégis hiányérzete van. Ez a hiányérzet minden beteljesületlen
szerelem sajátja, a kedvese nélkül a költõ sem érzi teljes embernek magát,
és ezt vetíti elénk nagyon találóan egy fületlen és farkatlan boci
képében.
A második szerkezeti egységben csak fokozódik a magányosság és az üresség
érzete. Itt jelenik meg a versben szereplõ egyetlen ige, ez viszont annál
kérlelhetetlenebbül, visszavonhatatlanabbul: 'megyünk'. Az egész verset
átszövõ kettõsség itt is megtalálható, hiszen szó van egyszer a költõ
érzéseirõl, amik egytõl egyig elhagyják a költõt, aki már képtelen arra,
hogy eltartsa õket, és elköltöznek valaki másba, aki még képes táplálni
õket, vagy 'ahol tejet kapni', és szó van az egész társadalomról, akiket
eddig verseinek tejével itatott a költõ, és akik szintén mind elpártoltak
tõle, mivel szerelmi bánatában képtelen költeményeivel etetni õket.
A másik, az általános érvényû boci maga az étet. Itt az elsõ szerkezeti
egység (Boci boci tarka / Se füle se farka) azt jelenti: az élet sokszínû,
de nincs semmi értelme. Felmerülhet a kérdés, vajon miért maradt el a 'de'
kötõszó. Persze tisztában vagyunk azzal, hogy a költõi nyelv állandóan
tömörségre törekszik, de ebben az esetben másról is szó van. Nem teljesen
egyértelmû ugyanis a 'de' szó használata. Felfoghatjuk úgy is, hogy itt
éppen arról van
szó: az élet sokszínû MERT nincsen semmi értelme. Hiszen ahogy valami
értelmet, célt kapna, máris sokkal egysíkúbb lenne, sok mindennek
lecsökkenne a szerepe, esetleg teljesen értelmét vesztené, megsemmisülne.
Ez egy újabb kettõsség, amit a költõ nem old fel, mindenki kedve szerint
értelmezheti, de mindenesetre feltár egy olyan lehetõséget, hogy az élet
értelme esetleg éppen az élet értelmetlenségében rejlik.
A második szerkezeti egység egyértelmûen a fentiekben már említett
'megyünk' ige köré csoportosul. Ez a rész (Oda megyünk lakni / ahol tejet
kapni) természetesen a halálra vonatkozik. Rendkívüli jelentõsege van itt
a többes szám elsõ személynek, vagyis mi mindannyian 'megyünk', mi
mindannyian meghalunk. Pontosan ez az, ami örökérvényûvé teszi a verset,
hiszen a halál kérdése mindig foglalkoztatta az embereket, és ameddig
lesznek emberek, mindig is foglalkoztatni fogja õket. A vers tehát örök
problémát feszeget, és végül is arra jut, a halál az életnél egy
nyugodtabb világot biztosít majd, 'ahol tejet kapni', tehát ahol nem kell
megfejni az élet tehenét ahhoz, hogy boldogok lehessünk.
Itt tehát közvetve mégiscsak kiderül, mit tart a költõ az élet igazi
céljának: hogy fáradozva, olykor áldozatokat hozva végül is boldogok
legyünk. Ez a vers mondanivalója, örök tanulsága, ami ebbe a játékos
formába öntve olyan meggyõzõen szakad ki a versbõl, hogy méltán
sorolhatnánk ezt a költeményt a legmaradandóbb mûvészi alkotások közé.
Olvassuk el a verset még egyszer:
Boci boci tarka,
Se füle se farka,
Oda megyünk lakni,
Ahol tejet kapni.
Ugye milyen máskent szól most a vers, hogy a mélyére hatoltunk?
Aktív témák
- Telekom otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Projektor topic
- Mibe tegyem a megtakarításaimat?
- Max
- Béta iOS-t használók topikja
- Azonnali fáradt gőzös kérdések órája
- Call of Duty: Modern Warfare III (2023)
- Tényleg jobban fogyaszt a Peugeot, az Opel és a Citroen?
- Ukrajnai háború
- Yettel topik
- További aktív témák...
- Razer Basilisk Ultimate Wireless Gamer Egér! 20k DPI/Dokkoló/Razer Chroma RGB/Razer Hyperspeed Tech
- Ryzen5 GamerPc
- Apple Watch Series 8 41mm GPS fekete 6 hó gari
- TP-Link TL-SG108E Smart, 8 Portos, Gigabites Switch, üzleti osztály, fém burkolattal
- Új, bontatlan iPhone 13 128GB Midnight (fekete) gyári független