Hirdetés

Aktív témák

  • LVXXX

    tag

    A nő olyan mint egy demoprogram:
    vagy korlátozott a használati ideje
    vagy a legjobb funkciói vannak letiltva
    vagy állandóan b*szogat,hogy regisztráltasd.

    ------------------------------------------------------

    Verselemzés:

    Boci boci tarka,
    Se füle se farka,
    Oda megyünk lakni,
    Ahol tejet kapni.

    A vers szerkezetileg egyértelmûen két részre tagolható. Az elsõ egységet
    az elsõ és a második sor alkotja, a másodikat a harmadik és a negyedik
    sor. Ez már a rímképletbõl is világosan kiderül: A A B B.

    A verset az teszi igazán nagy mûvé, hogy egyszerre tartalmaz személyes és
    általános igazságokat. Ezt már a felütésnél érzékelhetjük, a költõ kétszer
    szólítja meg a bocit, és ezzel tudatja vélünk, hogy valójában nem egy,
    hanem két bociról van szó. Az egyik boci természetesen a költõ, akinek
    szerelmi bánata van.

    Feltûnõ, hogy az elsõ szerkezeti egységben egyáltalán nem találhatók meg
    az igék, már ez is a leülepedettség, elhagyatottság érzetét kelti bennünk.
    De ezt csak fokozzák a két sorban halmozottan elõforduló oppozíciók.

    A két sor már önmagában is oppozíciót alkot (van egy boci, aki tarka, de
    nincsen se füle se farka, a 'füle' szó magashangrendûsége is éles
    ellentétben áll a 'farka' szó mely hangrendûségével, a 'tarka' szó pedig
    önmagában alkotja a legerõsebb oppozíciót, hiszen egyszerre fehér és
    fekete.

    Ennyi ellentét nem lehet véletlen, és nem is utalhat másra, mint a
    szerelem természetének kettõsségére, ami Catullus óta minden jelentõs
    szerelmes vers sajátja. Egy embert látunk magunk elõtt, aki bár 'tarka',
    vagyis a költõiség minden szépségével, rútságával, örömével, bánatával fel
    van ruházva, mégis hiányérzete van. Ez a hiányérzet minden beteljesületlen
    szerelem sajátja, a kedvese nélkül a költõ sem érzi teljes embernek magát,
    és ezt vetíti elénk nagyon találóan egy fületlen és farkatlan boci
    képében.

    A második szerkezeti egységben csak fokozódik a magányosság és az üresség
    érzete. Itt jelenik meg a versben szereplõ egyetlen ige, ez viszont annál
    kérlelhetetlenebbül, visszavonhatatlanabbul: 'megyünk'. Az egész verset
    átszövõ kettõsség itt is megtalálható, hiszen szó van egyszer a költõ
    érzéseirõl, amik egytõl egyig elhagyják a költõt, aki már képtelen arra,
    hogy eltartsa õket, és elköltöznek valaki másba, aki még képes táplálni
    õket, vagy 'ahol tejet kapni', és szó van az egész társadalomról, akiket
    eddig verseinek tejével itatott a költõ, és akik szintén mind elpártoltak
    tõle, mivel szerelmi bánatában képtelen költeményeivel etetni õket.

    A másik, az általános érvényû boci maga az étet. Itt az elsõ szerkezeti
    egység (Boci boci tarka / Se füle se farka) azt jelenti: az élet sokszínû,
    de nincs semmi értelme. Felmerülhet a kérdés, vajon miért maradt el a 'de'
    kötõszó. Persze tisztában vagyunk azzal, hogy a költõi nyelv állandóan
    tömörségre törekszik, de ebben az esetben másról is szó van. Nem teljesen
    egyértelmû ugyanis a 'de' szó használata. Felfoghatjuk úgy is, hogy itt
    éppen arról van

    szó: az élet sokszínû MERT nincsen semmi értelme. Hiszen ahogy valami
    értelmet, célt kapna, máris sokkal egysíkúbb lenne, sok mindennek
    lecsökkenne a szerepe, esetleg teljesen értelmét vesztené, megsemmisülne.
    Ez egy újabb kettõsség, amit a költõ nem old fel, mindenki kedve szerint
    értelmezheti, de mindenesetre feltár egy olyan lehetõséget, hogy az élet
    értelme esetleg éppen az élet értelmetlenségében rejlik.

    A második szerkezeti egység egyértelmûen a fentiekben már említett
    'megyünk' ige köré csoportosul. Ez a rész (Oda megyünk lakni / ahol tejet
    kapni) természetesen a halálra vonatkozik. Rendkívüli jelentõsege van itt
    a többes szám elsõ személynek, vagyis mi mindannyian 'megyünk', mi
    mindannyian meghalunk. Pontosan ez az, ami örökérvényûvé teszi a verset,
    hiszen a halál kérdése mindig foglalkoztatta az embereket, és ameddig
    lesznek emberek, mindig is foglalkoztatni fogja õket. A vers tehát örök
    problémát feszeget, és végül is arra jut, a halál az életnél egy
    nyugodtabb világot biztosít majd, 'ahol tejet kapni', tehát ahol nem kell
    megfejni az élet tehenét ahhoz, hogy boldogok lehessünk.

    Itt tehát közvetve mégiscsak kiderül, mit tart a költõ az élet igazi
    céljának: hogy fáradozva, olykor áldozatokat hozva végül is boldogok
    legyünk. Ez a vers mondanivalója, örök tanulsága, ami ebbe a játékos
    formába öntve olyan meggyõzõen szakad ki a versbõl, hogy méltán
    sorolhatnánk ezt a költeményt a legmaradandóbb mûvészi alkotások közé.

    Olvassuk el a verset még egyszer:

    Boci boci tarka,
    Se füle se farka,
    Oda megyünk lakni,
    Ahol tejet kapni.

    Ugye milyen máskent szól most a vers, hogy a mélyére hatoltunk?

Aktív témák