Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • westlake

    félisten

    Hadd legyen én az első, aki komolyabban belemegy a témába. Furcsa, hogy mennyire nem érdekli egyébként az embereket, hogy miről is szólnak ezek az új szabályok. Furcsa, mert talán egy dolog kivételével az összes nekik kedvez. Először itt olvasható az a Magyar Közlöny, amiben hivatalosan közölték az új szabályokat, másodszor pedig itt olvasható egy cikk, ahogy "fogyaszthatóbb" formában írták le ezeket.
    Hiába a pontos megfogalmazás bennem több olyan kérdés is felmerül, amikre nem találtam (még) választ. Nem térnek rá ki pontosan, hogy a jótállást kinek is kell vállalnia, de ha azt vesszük, hogy a fogyasztó a kereskedőtől vásárolta a terméket, akkor ebből kifolyólag a kereskedőnek. Ez egy fontos dolog, viszont az sem tisztázott, hogy a szabályok tekintetében ki is minősül kereskedőnek. Az, aki a végfelhasználónak (természetes személy, vagy cég) értékesíti számlával a terméket? Vagy minden olyan cég, aki számlával értékesít valamit valakinek? Ha az előbbi, akkor szó nincs arról, hogy például a két, vagy éppen három éves jótállást a gyártónak kellene vállalnia. Miért is kellene? Egyáltalán nem értelemszerű, hogy a gyártó egyáltalán akarta-e értékesíteni a terméket Magyarországon. Ebben az esetben az lesz a fontos tényező (nem végfelhasználói szempontból), hogy ezeket a jótállási időket annak a kereskedőnek kell vállalnia (és ha szükséges, teljesítenie!), aki a terméket a végfelhasználónak értékesítette. De az is lehet, hogy kereskedőnek számít a szóban forgó szabályok szempontjából minden olyan cég, aki magyar cégből számláz tovább magyar cégnek, vagy magánszemélynek. Ebben az esetben nyilván annak lehet problémás a jótállás intézése, aki az első volt a sorban. Azért írtam az előbb azt, hogy magyar cégből számláz tovább, mivel ezek magyar szabályok. Legalábbis tudomásom szerint nem EU-s szabályok. Ebben az esetben pedig nem vonható felelősségre egy nem magyar cég, mivel nem kötelező tudnia, hogy milyen fogyasztóvédelmi szabályok érvényesek abban az országban, ahova értékesíti a terméket. Az sem egyértelmű (legalábbis nekem nem), hogy ezek a szabályok csak természetes személyekre, vagy cégekre (mint vevő) is vonatkoznak.
    Már több helyről hallottam, hogy kereskedők badarságokat mondtak a potenciális vásárlóknak. Ezen sajnos nem lepődöm meg, mivel manapság nem nagy divat vállani valamiért a felelősséget.
    Ezek fontos dolgok, mert valóban a mi (vásárlók) érdekeinket védik, nem pedig a kereskedőkét. Mindenkinek érdeke lenne, hogy tisztában legyen az idevonatkozó szabályokkal. Én már felvettem a kapcsolatot a Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda-val, hogy tisztázódjanak azok a kérdések, amik nem egyértelműek.

    Bár nem tartozik ide szorosan, de azt sem tudom, hogy például a mobilos adok-veszek boltokra milyen szabályok is vonatkoznak pontosan. Kell-e számlát adniuk egy termékről, vagy elég az adásvételi szerződés? Az lenne a logikus, hogy az előbbi. Az utóbbi meg "marad" a magánszemélyeknek, akik a használt dolgaikat szeretnék értékesíteni. Azért kérdezem, mert pont ezek a boltok lesznek az elsők között, akik majd félrevezetik a vásárlókat a jótállásról. Persze, hogy azt mondják majd, hogy az adott új telefonra év jótállást vállalnak, mivel szerintem nincs olyan ország a világon, ahol a gyártó ne vállalna minimum ugyanennyi jótállás a termékeire. Ki lehet találni, mennyire akarják majd megjavíttatni az adott telefont saját költségen, ha például tönkremegy a készülék két évesen. Mert ők aztán nem fogják tovább érvényesíteni azt a jótállást egy arab országban például.

    Ha valakinek esetleg pontosabb információi vannak, mint nekem, akkor ne habozzon azt megosztani. Az is fontos, hogy feltegyétek azokat a kérdéseket, amikre nem kaptatok választ.

    [ Szerkesztve ]

    Play nice!

Új hozzászólás Aktív témák