Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • mcll

    senior tag

    válasz mcll #21 üzenetére

    Basszus csak most látom mekkora elírást követtem el! Szóval 90m-es kazikról beszéltem hogy az a max ami ajánlott, meg hogy az 120 perc. Elírtam. Nem 90m, hanem 60m! Elnézést. A 90m-es már túl vékony fajta!

  • mcll

    senior tag

    válasz EXPPsd88 #22 üzenetére

    Sonynak volt DAT Walkmanje (Ropi leírta), bár ezeket nem ismerem. De szerintem a walkman mechanikája még érzékenyebb mint azt asztalié. Én a két asztalit Ebay-en és Vaterán vettem, mindkettő megy szépen, semmi bajuk nincs. Ráadásul a Sony PCM2300-asom amerikai változat, 110V-os, így azt adapterrel használom. Persze ezeknek érzékeny pontja a mechanika. Ha azzal baj van, nem tudod javítani sajnos. De szerencsére az áruk mára már elég alacsony lett. A Sony DAT-ok úgy érzem stabilabbak, megbízhatóbbak a többinél.

  • mcll

    senior tag

    válasz EXPPsd88 #20 üzenetére

    Szia!

    Hi-MD-vel kapcsolatban bevallom nincs tapasztalatom. Ez a MiniDisc egy továbbfejleszett változata. Azonban ha jól tudom max 16bit/44.1kHz-en képes dolgozni és Atrac3Plus ill. "tömörítetlen" PCM kódolást használnak. De szerintem beszerezhetőségük eléggé kétséges, nem beszélve a Hi-HD lemezekről. Előnye valóban a közvetlen hozzáférés mivel lemezre dolgozik. Időtállóságról nem tudok beszélni, nem ismerem, de hasonló lehet mint a CD-nél. Minidisc-el sincs nagy tapasztalatom lévén én speciell nem szeretem.
    Ezzel szemben a DAT jobban hozzáférhetőbb, tele a piac sokféle asztali recorderekkel, kazikkal. Igaz a gépek csak használtan érhetők el, de elég jó áron beszerezhetők példányok. Nekem 2db DAT gépem van (pontosabban 3), az egyik egy Sony DTC-690, a másik egy Sony PCM-2300, ami egy stúdió gép, így pl ez közvetlen képes CD-ről digitálisan is 44.1kHz-en kazira másolni (a kommersz gépek ezt nem engedik), meg szimmetrikus XLR be/kimenetei vannak, profi AD/DA-konvertekkel szerelt, a rögzített adatok mellett felírja a felvétel tényleges időpontját is, stb. A harmadik DAT pedig egy Sony SDT9000 SCSI felületű meghajtó PC-be, melyen Audio Firmware van. Ezzel pedig PC-n keresztül tudok zenét felmásolni szalagokra 2x-es sebességgel, illetve kazikról 2x sebességgel grabbelni.
    Összehasonlítva a Hi-MD-t a DAT-al (Hi-MD tapasztalat hiányában) csak annyit tudok mondani, hogy a DAT minősége szerintem mindenképp jobb, lévén egyrészt a DAT-nál adott a 48kHz-es mintavételezés, míg a Hi-MD is "csak" 44.1kHz-re képes, továbbá véleményem szerint a DAT PCM rendszere még mindig jobb mint bármelyik MD-é (utóbbin a lemez kapacitása miatt muszály valahogy valamennyit tömöríteni). DAT jobban "hozzáférhetőbb" mint a Hi-MD.
    Amúgy Ebay-en, de Vaterán is elég sok DAT gép van, és van DAT kazi is. Utóbbinál viszont ahogy korábban mondtam óvatosan kell választani. Vagy eredeti Audio DAT kazit veszel, vagy adat DAT kazit (DDS). Utóbbi olcsóbb, annak ellenére hogy jobb minőségű szokott lenni mint az Audio DAT kazi (100% error free). Viszont CSAK DDS1 kazi jó a DAT magnókba, ez fontos! 90m a max, ez teljesen kompatibilis a DAT gépekkel. Ettől hosszabb kazik már egyrészt vékonyabbak és más a hordozóanyaguk, amiket a DAT gépek nem szeretnek. Elmegy vele, de idővel megeszi a mechanikát. DAT-nál ez egy kényes pont sajnos (forgófej, kifinomult mechanika, stb.).
    Amúgy amit írtál hogy az analóg kazi 135 m-re vesz fel 90 percet míg a DAT 90m-re 120 percet. Igen, igaz, de azt is vedd figyelembe hogy a DAT forgófejet használ és helikálisan ír a szalagra, míg a hagyományos analóg kazettás rendszerek negyedsávon írnak lineárisan. Így a DAT-nál sokkal több adat fér el ugyanazon a hosszon. ;)
    DAT hátránya hogy tekergetni kell, ez igaz. Viszont az index rendszere elég jó a DAT-nak (ha felvételkor be lett állítva, de utólag is módosítható/törölhető/hozzáadható az indexelés!), így pillanatok alatt a megadott indexre tud ugrani és nagyon pontosan oda megy ahova kell.
    Sokan a szalagos tárolás ellen vannak, hogy elavult, nem jó, stb. Azt azonban tudni kell, hogy a mai napig ez az egyetlen média (nem csak a DAT, hanem az összes szalagos adattároló rendszer) ami megbízhatóan képes adatot hosszú időn át eltárolni. Nem véletlen, hogy a bankokban, illetve mindenhol ahol fontos az adatok megőrzése hosszú időre, ott a mai napig szalagos meghajtókkal dolgoznak, mint pl. az LTO rendszerek. A lézeres lemezek egy idő után elvesztik az adatokat, a merevlemez szintén nem opció hosszú idejű adattárolásra. A szalagok, így pl. a DAT is, bizonyította mire képes. Nekem is van jópár kazettám (így pl DAT is), ami évtizedeken keresztül a garázsban pihent ahol mint tudjuk nedvesség, hideg, stb. van, és mégis hibátlanok maradtak (ok egy kuka lett, de azt víz érte).
    Sajnálom hogy a DAT rendszereket ennyire elfelejtették, pedig lenne benne "potenciál". Én használom, és fogom is használni, mert szeretem. És persze nosztalgia is azért. ;)

  • mcll

    senior tag

    válasz EXPPsd88 #16 üzenetére

    DDL elmondta a lényeget. Még annyit, hogy veri a CD-t, mivel képes 48kHz-en is rögzíteni. A média itt szalag a CD lemez helyett. Előnye hogy jobban időtálló mint a CD (az írott CD-k általában pár év után olvashatatlanok, hacsak nem valami drága és profi lemezt veszel), a szalag évtizedeket gond nélkül átvészel (nekem vannak huszonéves kazijaim, egyiknek sincs semmi baja). Másik előnye a DAT-nak hogy 120 perces is lehet egy kazi (vigyázz CSAK DDS1-es max 90m-es kazikat használj, sosem hosszabbat, az idővel tönkrevágja a DAT nagnód mechanikáját). Hátránya a DAT-nak hogy a kazit tekerni kell ha számokat keresel, viszont van indexelés, azaz mp pontosan oda teker ahova küldöd.
    Hirtelen ennyi. :)
    Én speciell szerettem, és szeretem, mai napig két asztali DAT-ot és egy PC-s DAT drive-ot nyüstölök. :)

  • mcll

    senior tag

    válasz drwest #14 üzenetére

    Szoktak lenni Vaterán is. Fontos hogy 60m-es legyen, NE hosszabb!!
    Amúgy olyan 700-900 Ft/db áron vannak zsír újak gyári csomagolásban, nem olyan vészesek. Az Audio DAT kazik sokkal drágábbak (és nem jobbak). Használtat nem szoktam venni, max akkor ha jó áron tudok venni egy nagy rakattal (néha olyan is van). Azokon még jó zenék is szoktak lenni.

  • mcll

    senior tag

    válasz drwest #12 üzenetére

    Audio DAT-ra, azaz ha a kazit be akarod tenni egy asztali DAT magnóba is, akkor CSAK a DDS1-es kazikat tudod használni. Azókból is csak a 60m hosszúságú ajánlott, mert az afeletti, azaz a 90m és a 150m-esekenél már teljesen más a hordozóanyag és annak vastagsága ami nagyon könnyen hazavágja az asztali DAT magnók mechanikáját. Bár sokan írják hogy semmi gond azokkal, de ez nem igaz. Van 1-2 magnó ami egy darabig elviseli, de a legtöbb gép sérül. Szóval nem ajánlom. A 60m-es DDS1 kazetták viszont tökéletesek, sőt még jobbak is audio felhasználásra mint a kimondottan Audio DAT kazetták. Jobban ellenőrzött, error Free szalagokról van szó a DDS1 esetében. Audióra nem kell 100% error free, mivel a DAT magnóban van error correction. Amúgy a szalag gyártása során a legyártott szalag egy óriási dobon van, ennek eleje és vége (melyek nem a legjobbak) megy az audio DAT kazikba, a többi, azaz a hibátlan rész pedig a DDS1 kazikba.

    Tehát a 72GB-os DDS kazi biztos hogy nem jó!!

    PC-s DDS drive. Nagyon fontos hogy a DDS drive tudja az audio módot. Erre külön, speciális, általában moddolt firmware-k vannak. Enélkül nem fogod tudni beolvasni/kiírni az audió adatokat. Hogy mely drive-ok ilyenek, szerintem Gugli barátunk megmondja. A Sony SDT9000-hez van ilyen, de itt sem mindegyik hardware kiadás alkalmas rá. Neten utána kell nézni.

    (végre hogy ez a topik kicsit fellendül) ;)

  • mcll

    senior tag

    válasz DDL #8 üzenetére

    Kezdek megnyugodni, hogy nem csak én vagyok ilyen "maradi". :D

    Várjuk az írásodat! ;) (nekem is vannak némi tapasztalataim ezekről, beszéljük meg. :) )

  • mcll

    senior tag

    válasz kmisi99 #5 üzenetére

    Valóban régi technika, de mindig is verte és veri most is a CD minőséget. Nem véletlen hogy régebben a hangstúdiókban is a DAT-ot preferálták jobban mint a CD-t. Tulajdonképpen az hogy ez a technika halott nem a minőségének köszönheti a halálát, hanem leginkább a zenei kiadóknak. Ugyanis DAT-al tökéletes 1:1 digitális másolatot lehet készíteni bármilyen CD-ről. Ezért kifúrták. Hátránya a DAT-nak egyben az előnye is, méghozzá a szalagos adattárolás. Hátránya, mert nem könnyű beszerezni hozzá kazettát (de nem lehetetlen, és olcsó is ha az ember ismer forrásokat), és sokan mondják hogy szalagos tárolás, akkor az nem megbízható. Dehogynem! Nem egy 20 évnél is öregebb kazettám van, van köztük sok 1989-90-ből. El kell mondjam 99%-ban hibátlanok a mai napig is! Ugyanígy nem egy CD-m, DVD-m van, és bizony nagyon sok már kuka. Akkor melyik a megbízhatóbb? Ja és szervereknél a legfontosabb adatokat a mai napig szalagos tárolóra archiválják... ;)
    Arról nem is beszélve, ha egy CD megsérül, megkarcolódik, netán eltörik, akkor az kuka úgy ahogy van. A DAT kazettánál megsérül a szalag, no problem, az a rész ahol a sérülés van, valóban kuka, de a többi rész hibátlan.
    Szóval ezekért használom a mai napig, leginkább Vinyl-t archiválok DAT-ra (erre van egy profi Sony PCM-2300 DAT masinám, XLR szimmetrikus be/kimenetekkel, nagyon jó AD/DA-val.

    Az hogy valami FLAC-ban van nem jelenti azt hogy jó a minősége is, az csak azt jelöli hogy veszteségmentes tömörítéssel van tárolva. Azaz egy mezei telefonbeszélgetést is lehet FLAC-ban lementeni. ;) A lényeg hogy hogyan, mivel, milyen paraméterekkel digitalizálták az adott hanganyagot. Egy profi DAT ezen képességei pedig leverik a jobb hangkártyákat, max a profi, stúdió kártyák (pl. M-Audio és hasonló drágább cuccok) veszik fel a versenyt (nem véletlenül lobbizták ki anno a kiadók hogy megszűnjenek a DAT gépek). Ráadásul a DAT veszteségmentesen, lineárisan rögzít (PCM).

    Igaz hogy számítógépen kényelmesebb, nem kell kazettákat cserélgetni. Nálam is van szerver a lakásban, amin többek között nagyon sok órányi zene van. És bár a szervert elérem a nappaliból medialejátszóval, de mégis a jobb minőségű válogatásokat DAT-ra írom ki, és onnan hallgatom, mert sokkal jobban szól így.

    Bocs, kicsit hosszú lett. ;)
    Üdv
    Laci

  • mcll

    senior tag

    Hát igen, szinte ugyanígy jártam én is ahogy Te. :) A régi CD-k legtöbbje már olvashatatlan vagy csak nehezen olvassa a gép. Azonban az ezer éves DAT kazettáim máig MIND hibátlanok. Nekem két DAT masinám van, van egy kommersz Sony DTC-690-es mezei zenehallgatásra, és egy profibb Sony PCM-2300-as XLR be/kimenetekkel. Ez utóbbival mentek pl. Vinyl-t. Előnye még ez utóbbinak hogy analógban is felvesz 44.1kHz-en, és az SCMS másolásvédelem kikapcsolható rajta, így CD-t egy az egyben digitálisan tudok másolni DAT-ra.
    Ezen felül van egy (illetve most kerül összerakásra) egy PC-be való Sony SDT-9000 DDS3 meghajtó is, amivel bit/bit pontos másolást lehet csinálni DAT és PC között, azaz kb 2x sebességgel egy az egyben leolvassa a szalagot és elmenti a PC-n WAV-ba. Nincs AD/DA átalakítgatás. Mindenhol akik ezt használják azt mondják hogy sokkal jobb (természetesebb) az így kapott WAV hangminősége mintha pl SPDIF-en keresztül (szintén digitálisan) másolnák be a zenéket PC-re.
    Úgyhogy szerintem igenis van létjogosultsága ma is a DAT-nak, sőt lehet idővel egyre nagyobb lesz. Legalábbis aki kicsit figyel a minőségre.
    MD-t nem szeretem, az eleve veszteséges, nem úgy mint a DAT. :)
    Kazetták sem vészesek, a DDS1-es kazik (max 60m!) tökéletesek az audio DAT masinába, sőt megbízhatóbbak is, mivel ezek 100% error-free szalagok, ellentétben az audio DAT kazettákkal (mivel itt lehet valamennyi veszteség, mert az audioDAT-ban van error correction, ami sima adatnál nincs). A DDS kazikba a szalagot a gyárban a nagy tekercsdob közepéről csévélik le, a többi (eleje és vége) megy az audio kazikba.
    Emellett van Reel2Reel deckem is (Teac A6300), ami a hangzását tekintve sokkal jobb, viszont a szalag irtózatosan drága (csak jó minőségűt érdemes venni), 10k egy 180-as nagy orsó (igaz fémorsóval). És egyre drágább már.
    DAT-osok tartsunk össze. :D

Új hozzászólás Aktív témák

Hirdetés