Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Jahno

    őstag

    válasz theporcupine #31698 üzenetére

    Eddig is voltak személyiségi jogok a GDPR előtt, de aztán tök tudja mert sztrít az érzés és hangulat is, valaminek a megléte vagy nem létezése, ott meg akár üres utcák is jól jöttek.

    Én akkor szívtam folyton melóval és nem nagyon lett képem, evvan. 1.5 órával nagyobb bajom lett volna, mert azon kívül, hogy kicsit béna vagyok a nagy sztrítfotósok is 20 képet tudnak mutatni az utóbbi 30 évből ami mellé egész nap úton vannak. Néha kóborlok és semmi nem lesz belőle,

    "Akinek nincs valamilye, az nem is tud tanulni, "

    Holnaptól fotós leszel, azért egy 30ezer pénzes kisvakura meg pár dologra be lehet ruházni és kell is. Sokan ezzel sem voltak tisztában, hogy nem egy alap kitobi a történet és főleg ha dolgozni is szeretne vele, akkor beruházást igényel. Kell váz, obik, vakuk, szirszarok, szoftverek, kidolgozáshoz jó monitor, miazmás.

    Itt azért a suli is elmehet a fenébe, meg néhány workshopnak hívott izé, mikor makettkednek az egy szem vakukioldóval, vagy rácsodálkoznak, hogy az alap Canon csak Canonossal megy, mással nem. Még nekem is van rá megoldásom vaze, 8 darab olcsóbb kioldó, meg mondjuk egy sorozat kisvaku, Canonos kioldó azért nem akkora beruházás, ha már fotóról beszélünk és oktatják.

  • Timer

    veterán

    válasz theporcupine #31700 üzenetére

    Ezek szerint cégen belül divat a tanulókat kiküldeni 5 képért a városba, és nem baj, ha esélytelen, mert mondjuk fény-árnyék témakörben masszív szürkeség uralkodik épp... :W

    Jahno: nálunk az oktató kábé az első nap beleugrasztott mindenkit a Canon MILC vonalba, csak azt felejtette el közölni, hogy a váz lesz a kisebb tétel. Utána sokan vettek egy darab obit, azt is szűkölve, és azzal nyomtak mindent le. De legalább pikkelt rám a tag egész végig, mert szóltam, hogy kezdőknek talán elég lenne egy D3500 + 1-2 objektív + külső vaku + kioldó + kis softbox kombó, aztán majd látják, mire mennek az egésszel. Kábé a MILC váz árából...

    [ Szerkesztve ]

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz Jahno #31690 üzenetére

    Ha kihívsz egy gázszerelőt hogy kösse be az új tűzhelyet, szerinted lesz olyan aki ingyen kijön és azt mondja hogy épp most gyakorlom a vizsga után, így nem kérek érte pénzt?
    Pedig az is csak egy olyan szakma (kevesebb kreativitással) mint a fotográfusé.
    A pék sem fog ingyen kenyeret sütni, a kőműves sem mondja azt hogy még sosem raktam ytongból falat, az első ingyen lesz.
    Az ingyen dolgot éredemes elfelejteni. Mert ha jól megoldod és legközelebb pénzért akarsz menni akkor fognak hívni? Á, majd megoldja a következő is ingyen.
    Fotóztam autóversenyt. De nem mindenfélét... csak mondjuk pl rallyt. Ha azt mondja valaki hogy ez most gokart, akkor nem mondom neki azt hogy olyat még nem csináltam.. ezért nem ígérek semmit. Vagy elvállaljuk mert meg tudjuk oldani (akkor is ha első) vagy nem.
    De mondhatnám példának az ékszerfotózást is. Azért mert valami kicsi és csillog, illik tudni mi a megoldás. És nem az a jó út ha az első 100 db-os kollekciót ingyen átadom mert milyen jó tanulás volt... Ez a piacgazdaság. A munkáért pénz jár.

    #31691theporcupine Akinek van papírja az biztonságban van 1-2-5 év múlva is, ami a munkavállalást jelenti. Nem lesz mindenkiből fotós, hiába van sulija. (nincs ekkora piac). De esélyes hogy pl alkalmazottnak normális cég csak végzettséggel fog felvenni ha ilyenre szánja el magát valaki.

    #31692Timer Tíz éve kb 6 hónap alatt meg lehetett úszni a sulit. Akkor olyan fotós ismerőseim végezték el, akik már pályán voltak, csak kellett nekik a papír. Személyesen nem ismerem ugyan, de van köztük egy srác, aki épp 6 hónapos suliba járt, a másik helyen meg oktatott. Szóval ennyire komoly volt már 10 éve is ez az egész.
    Majd jött a 2 éves OKJ estin, sulikban (rendes, szakképző iskolák, ahol 3-4 éves képzésben oktatják a fiatalokat). Kb 5 éve indult, de most is létezik. És közben lettek ezek a fizetős sulik. Ahol papíron 2 év, de valójában 10 hónap kb a képzés. Nos ott lehet hogy nincs megfelelő oktatási szint, ezt nem tudom...

    #31698theporcupine Az utcán való fotózás több dolog miatt bonyolult. A személyiségi jogokhoz tartozó tv változás (2013) legfontosabb része az volt hogy már az expo előtt engedélyt kell kérni a fotó elkészítéséhez. Tehát kell a beleegyezése az alanynak. Nem elég a szemkontaktus, a mosoly... oda kell menni, rákérdezni és ha beleegyezett akkor exponálhatsz. Ergo nincs lesifotó, nincs elkapott pillanat.
    Szóval ha adott egy utca, csak úgy fotózhatod, hogy a képen nem lehet felismerhető ember. Nem bárki által felismerhető.. hanem saját maga által sem. Ebből volt még 2013 környékén pont ügy, miszerint egy parkot fotózva a fotós úgy gondolta mekkora ötlet ha belekomponálja a padon ülő párt. Nem volt mázlija. A padon egy ogy képviselő és nem a felesége ült... fizetnie kellett. Ugyanis a sérelemdíj automatikus, nem kell hogy sérelem érje a valóságban is a szereplőt. Plusz a publikálás külön egedélyt igényel még akkor is ha magára a fotóra megkapta az engedélyt a fotós. Így gyakorlatilag leheteten utcán fotózni.
    A másik rész pl maguknak az épületekeknek a fotózása. Nem mindent fotózhatunk le (kis túlzással), és főként nem mindent lehet pl üzleti tevékenységre használni.
    Ez már szerzői jogi kategória pl... mert ezek az épületek látványukban a tervezőt-alkotót illetik. Ezért nincs stock oldalon éjszakai Eiffel torony fotó. A torony maga fotózható nappal- mert az alkotó halála után 70 évvel megszűntek a jogok. Az éjszakai torony viszont díszkivilágítást kapott, ami szellemi tulajdon, és az alkotó nem járult hozzá a fotózásához.
    Folytathanám még a jogi részt, de baromi hosszú és sokminden összegükk, elágazik...
    Szóval pl ezért sem jó az hogy "bárki" fotós mostantól. Illetve annak jó akit sérelem ér mert a gatyáját is lepereli egy "fotósnak" ha gőze nem volt mit szabad és mit nem.

  • Jahno

    őstag

    válasz ph_5.5 #31703 üzenetére

    Lehet itt példálózni bármivel, de hozzám pont jött a gázszerelő és nem nagyon érdeklődtem, hogy az gyakornok srácnak mennyit fizet aki jött vele tanulni, de lehet nem sokat. Vagy semennyit. Vagy a srácnak kellett fizetni, mert feltartja a szakit, de jó arcok voltak és lehet megint jönnek akkor istenbiz kikérdezem. Mellékesen szép kerek számot fizettem kb. 20 perces melóért, úgyhogy hamarosan kihívom Őket még kétszer :C Olyan ember a földkerekségen nem sok van, aki még nem dolgozott ingyen, nem csinál valami karitatívat, ésvagy.

    Mellékesen akkor melózok ingyen vagy egy üveg borért, vagy poénból amikor csak akarok, de tök jó, hogy az összes helyi kis fotóversenyesdi vagy pályázat alatt jönnek a hasonló megmondások és kapják az ívet, hogy pfúúúúúneadjingyenképetmitképzelnekmagukról. Ugyan.

    De akkor válaszolj arra, hogy hol szerzel belőle gyakorlatot, min tanulod meg, kísérletezed ki? Első esküvőd előtt miből lett portfóliód?

    Mellékesen a kutyás bulinál benne volt a szerződésben, hogy a képekkel csinálok amit akarok, árusíthatom is és utána héten azért jó páran megkerestek azzal a kérdéssel, hogy mennyiért adom a képeket és ha van még magáról amit nem látott az is érdekelné. Egy darabig gondolkoztam, aztán olyan szép egységáron osztottam a képeket, hogy ihajja, szóval kapcsolatot építeni is jó volt, lehet előre osonkodni kutyás témakörben. Jövőre még tán jó képem is lesz belőle.

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz Jahno #31704 üzenetére

    A példád rossz a gázszerelő esetén. Kijött, fizettél. Nem számít hogy ott mi a felosztás, munka- munka.
    Fotózásnál ha ketten mennek dolgozni és nem egyelnő arányban osztoznak, az a megbízót nem érdekli.

    És igen, tőlem mindenki mehet ingyen fotózni. Annyiszor ahányszro csak akar. De ne lepődjön meg ha csak addig kell a munkája amig ingyen jön, mert ha ehez szoknak hozzá (akárcsak 1 alkalommal is) akkor ez lesz a szint. Ez lesz az elvárás.


    "De akkor válaszolj arra, hogy hol szerzel belőle gyakorlatot, min tanulod meg, kísérletezed ki? Első esküvőd előtt miből lett portfóliód?"
    Első esküvőt úgy vállaltam el hogy már fotóztam évek óta. Az esküvő valahol egy lufi.. hiszen van benne riport, portré, tájfotó... Mi is benne az extra? Alapból semmi. Ha láttál 5 esküvőt, az összeset láttad. Nem a mi tisztségünk az hogy megmondjuk a párnak hogy az esküvő egy lehúzós műfaj. Ha kimondod egy vendéglátónál hogy esküvőre kérsz ajánlatot, akkor a vacsora kap egy 2x szorzót. A Dj szintén feláras lesz. Ahogy a virág, smink, haj.. minden.
    A fotós is aki alapból egy sima rendezvényt x óradíjért vállal, hirtelen 20e (vagy sokkal nagyobb) 60 percekben gondolkodik.
    Fotósként Mi tudjuk mi miért annyi. Hogy egy esküvő a dj-nek 200e, mert van benne 1 milla technikája (vagy akármennyi), de hazamegy pihenés és kész is van. A fotós dolgozik aznap 8-10-12-16 órát... majd külön napi kreatív, majd 2-3 hét utómunka. (persze van aki 3 nap alatt megoldja a retust... )
    Miért nem válalltam ingyen fotózást? Mert soha nem kaptam egyetlen vázat, objektívet, memória kártyát ... sem ingyen. Minden perc amit a családtól távol töltünk (munkával) az díjazást igényel. Itt már rég nem csak arról szól a dolog hogy kopik a váz, használódik a felszerelés... Nem, ez arról szól hogy nem művészek vagyunk hanem szolgáltatók. Pont olyanok mint a fodrász, sminkes, virágárús... Képzeld el a virágost amint élete első menyasszonyi csokrát köti és azt mondja hogy ez nem biztos hogy jó lesz, ezért ingyen megköti. Alapból hülyén hat... mint ahogy az is hogy még nem csináltam ilyet, lehet hogy nem lesz jó... Mi az hogy nem lesz jó? Tudsz fotózni? Van kellő technikai háttered? Akkor menni fog. És ha ott töltesz x órát, akkor pénz jár érte.
    Elég jó technikai hátterünk van. 2 napja fotóztam egy csapat fellépését. Rosszul világított helyen, táncoló emberek (ha egyerűen akarom megfogalmazni). Egyik pillanatban ISO1600 kellett F2.8 1/320 körüli záridőhöz, a következő másodpercben ISO25600. A képek 90%-a használható lett. Nem lenne ilyen technika a kezemben ha nem forgatnám vissza a bevételek egy részét. És nem lenne bevételem ha nem megfelelő árazással dolgoznék.

    Nem akarlak sem téged sem mást meggyőzni. A végzett fotósok jelentős része beleugrik... egy ideig csinálja, majd továbbáll. Bp-n egy fotós által megkereshető összeget egy kezdő informatikus lazán túllépi. Számos szakma sokkal jobban fizet, kevesebb időbefektetéssel.
    Az aki nem tud 2021-ben pl technikában lépést tartani a többiek által hozott szinttel, nem tud mellé valami "egyedit" nyújtan, és nincs kiugróna jó ismerettségi köre, az nem sok eséllyel indul hosszabb távon. Lehet hogy az én munkámra sem lesz szükség pár év múlva. De azon vagyok hogy tisztességes árazás mellett mindenki jól járjon. Minden ügyfelem. És ők nem azzal járnak jól ha 0Ft-ért adok nekik valamit, hanem ha jót adok, korrekt áron.
    Ha valami 0 Ft, akkor egyesek szemében az pont annyit is ér. (ezt ne vedd magadra, ezt általánosságban mondom)

  • Timer

    veterán

    válasz ph_5.5 #31703 üzenetére

    "Ha kihívsz egy gázszerelőt hogy kösse be az új tűzhelyet, szerinted lesz olyan aki ingyen kijön és azt mondja hogy épp most gyakorlom a vizsga után, így nem kérek érte pénzt?
    Pedig az is csak egy olyan szakma (kevesebb kreativitással) mint a fotográfusé.
    A pék sem fog ingyen kenyeret sütni, a kőműves sem mondja azt hogy még sosem raktam ytongból falat, az első ingyen lesz."

    Vitatkoznék, de igazából tudom, hogy igazad van. Nehéz nem azt mondani, hogy figyu, ez részemről még erős béta fázis, inkább bevállalom ingyen. Hülyeség is, mert ha meg jó lesz, akkor se fizet, az időd, a technikád meg ugyanúgy benne van. Miután a retardált baromarcú (akinek nem inge, ne vegye fel) autószerelők simán elkérik az óradíjat úgy, hogy lazán nívó fölé töltik az olajat (ami azért szakmunkás első óra szint) nálam már sokadjára, nincs is miről beszélni. Épp most voltunk fotózkodni családdal, kolléganő 20k 20 kép díjon dolgozott. Nem volt nagy művészet, telibevert egy 200-as LED-del meg egy 120-as oktával minket, és csöcs. Majd látjuk, mi lesz a végeredmény, de gyaníthatóan ennyiért nem kell túl sok retust várni.

    Én ugye full amatőrnek mondom magam, hobbiból fotózok, általában kísérletezek így pénzt sem kérek, de ez a legnagyobb faszság, ezt a melót így ugyanis én is meg tudtam volna csinálni üzembiztosan. Nincs mit elkúrni, a fény állandó, a Z5 meg tette a dolgát a kezében, művészet maxium annyi volt, hogy egy égősort sikerült belekomponálni a képekbe, nagy kaland. A felszerelést meg meg kell venni, akkor is, ha semmit sem kérsz, szóval osztom a véleményedet. Ennek fényében jövőre már csak azt vállalom ingyen, amire én kérek fel modellt.

    [ Szerkesztve ]

  • Jahno

    őstag

    válasz ph_5.5 #31705 üzenetére

    "hiszen van benne riport, portré, tájfotó..."

    Na, akkor a riportot? Pont ilyesmi a vállalati rendezvény amiből kiindult a történet. Portré már határeset, pár páros és egyéb szituáció azért elég más, nehéz pontosan előre szimulálni és úgy egyben. Tájkép meg ja, néha egész jó éjszakai égboltot tudtam kihozni magamból, aztán abba hova tegyem a párt és mit talál ki, az megint teljesen más lesz.

    Az indokolás hasonlít arra, mikor színpadon élő zenei fellépést filmeztünk, egész jó arcokkal indultunk neki és úgy elvéreztünk, mint a zállat. Hiába volt ismerős kamerás jó híradós, vagy csinált jó riportokat, ha a zenéhez sem értett és nem látta át az egész koncepciót. Pedig csak emberek álltak és azt kellett mutatni. Ha elmegyünk ingyen és következmények nélkül, valami lesz belőle de lehet nem sikerül, akkor más a leányzó fekvése. Mi meg azt mertük mondani, hogy értünk hozzá, mi baj lehet.

    Esküvőimnél már úgy voltam, hogy "nem értek én hozzá, de pár kép összejöhet ha akarjátok". Aztán már csináltam is, de inkább 2 sörért 1-2 évente ismerősnek, mint rinyálós ügyfél-típusú menyáknak.

    "Képzeld el a virágost amint élete első menyasszonyi csokrát köti és azt mondja hogy ez nem biztos hogy jó lesz, ezért ingyen megköti."

    Ilyenek is voltak, meg minimál alapanyag áron, vagy annyiért sem.

    Sminkek, próbasminknek? Suliban és vizsgákhoz rendszeresen mennek ismerősök, akik sminket/hajátalakítást vállalnak be, mert vagy vizsgamunkához, vagy referenciához kell, esetleg bedobják, hogy kitaláltam valamit kit érdekel-e, nekem alany kellene. Maszkmesterek hasonló, alany kell, aki kap cserébe egy poénos profilképet.

    De egye fene, ne legyen ingyen, leközelebb 6 forint+ÁFA áron fogom csinálni (:-

  • szazbolha

    addikt

    válasz Jahno #31707 üzenetére

    Amatőrként/kezdőként szerintem úgy illik esküvőt fotózni, hogy van az ember mellet egy "profi" is.

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz Jahno #31707 üzenetére

    Az ingyen és a következmények nélkül az két eltérő dolog.
    Ingyen esküvőzni és elrontani az semmivel nem jobb mint pénzt kérni és elrontani.
    Más az amikor nem tudsz magas színvonalat hozni valamiből és más az hogy jó vagy még jobb amit csinálsz. Ez a nem mindegy rész.
    Olyan mint a kifli a boltban. Ha bemész és 25 Ft-ért veszel vizes kiflit, akkor tudod hogy kapsz egy alap valamit. Száraz? Nem finom? Állaga nem barátságos? Igen... de hisz csak 25 Ft volt.
    Azért ennyi, mert ennyiből megoldották.
    Ha bemész egy spéci sütődébe és 75 Ft-ért kapsz egy finom kiflit, nem firtatod ez miért ennyi. És ha előtte ettél a 25 Ft-os kifitelből azt fogod mondani hogy igen, érted a külöbséget.
    Ha 75-ért rosszat kapsz, akkor soha nem mész vissza.
    Esküvőnél ha ingyen mész akkor is tejesíteni kell. Akkor is kell fotó a párról, a szertartásról, a mamákról, a buliról. Mert azt nem fogják megismételni... nem fognak ismételni mert akkorra egy "jobb" fotóst találnak. Szóval ingyen is okozhatsz csalódást, és olcsón is kellemes meglepetést. Ahogy drágán is adhatsz rosszat.
    De sehol nem kapsz ingyen semmit. Csak a szintedet kell megtalálni és akkor mindenki boldog tud lenni. Pl nem kell elvállani sem esküvőt sem mást, ha nem tudod megoldani. Ehez pedig csak önismeret kell, semmi több. 15-20 éve az volt hogy fotósok "mesterek " mellé szegődtek és megnézték hogy is kell ezt csinálni. 10 éve azért jártak iskolába hogy ott megtanulják ezeket és pl az oktató tanár másodfotósnak elvitte esküvőre a normálisabb tanítványt hogy tudjon gyakorolni. De első fotósként ingyen- az nem gyakorlás. Az valaki napjának az elszúrása. Viszont ha tudsz portrézni, fotóztál már céges rendezvényen, akkor pont nem lesz meglepetés egy esküvő.
    Mi a megcsináltuk azt tizenéve, hogy olyan városban volt az esküvő ahol soha nem fotóztunk még. (sőt, soha nem is jártunk) Nem volt még streetview és társai... 1 nappal korábban odautaztunk, és megnéztük a a város lehetőségeit. Hol tudunk mely napszakban jó képeket készíteni. Nem elfogadhatót... jót, mert a menyasszony barátnője is j anyagot kapott pár hónappal korábban így volt egy elvárási szint. Kerestünk egy hangulatos panziót, beköltöztünk és rászántunk egy napot hogy meglegyen az ideális helyszín mindenhez.
    És minden remekül sikerült. Kevesebb maradt a kifizetett szállás miatt a keresett pénzből? Igen. De nem ez volt a fontos, hanem az hogy nem okoztunk csalódást.
    Csak azért mert valahol még nem fotóztunk, valamit még nem fotóztunk, nem célszerű 0 Ft-os árat mondani. A fotózás nem olyan bonyolult dolog. Kell hozzá fény, meg megfelelő technika. A többi érzék kérdése ... amiben persze segít a rutin is. De vannak olyan 20-30 éve pályán lévő fotósok akik ennyi idő alatt sem értették meg a lényeget és a miérteket. Mégis van munkájuk.

    #31708szazbolha Láttam pár napja olyan hirdetést hogy profi fotóst keresett egy full amatőr fotós. Másodfotósnak :) Hogy ami nem lesz meg neki, azt majd kiválasztja a másik anyagából, de alapvetően Ő fog mindenhol szerepelni és elől lenni. Hát nem hiszem hogy nagy tobzódás volt a feladatért :)

    [ Szerkesztve ]

  • Jahno

    őstag

    válasz szazbolha #31708 üzenetére

    De én bátor vagyok és kicsit másképp álltam Neki, mint a gyagyások, akik azt hitték, hogy tudnak valamit, de életükben nem volt kezükben derítő vagy eleve fotós alapokkal bajuk akad (:-

    Ismerősön kipróbáltam, tán jó is lett. "profi" mellé egyszer tudtam volna elmenni, de nagyon sűrűn és hosszú távra kellett volna Neki segéd, amúgy úgyis tudják, hogy csak feltartod a jómunkást. Nekem így necces lett volna és inkább nem vállaltam.

    Nekem az is elég lenne ha néha pálya széléről figyelhetném, de sztori: pld. én hoztam fotóst unokahúg esküvőjére és nem engedett mellette fotózni. Kicsit duzzogtam, ez van. Aztán leesett, hogy pfúbaze itt sötét van, mit lehet csinálni :-O Én kicsit pislogtam, hogy vaku, valami? Olyat még nem látott. "véletlenül" volt nálam három, így lezavartunk úgy egy vakus okoskodást, hogy olyat élesben még én sem csináltam soha :-D Aztán működött. Akkor már engedett képezni, tanulásnak jó volt (mert hol máshol kísérletezzek?) és még bátrabb lettem.

  • szazbolha

    addikt

    válasz Jahno #31710 üzenetére

    Nem bántani akartalak, és értelmezzük általánosságban.
    Annak a párnak egyszeri és nem megismételhető esemény az esküvőjük. És a mai online világban nagyon fontos a papírra vetett fotó. A pillanat varázsa, az emlék, stb,

    20-30 év múlva is ezt nézik majd, ez melengeti a szívüket, ez is köti össze azt a két lassan öregedő embert, ott van a képen a fiatalságuk legfontosabb eseménye..
    Ez benne a fotós felelőssége.

    Mindegy mit gondolsz a felkészültségedről, ez a felelősség mindenkiben fel kéne merüljön abban aki esküvőt fotóz.

  • .mf

    veterán

    Na akkor most a sok OKJ-s és kókler esküvőfotós sztorit megszakítom, c-c-c-combo breaker :D

    XQD kártyaolvasó kéne, ami ismeri a régebbi Sony kártyákat (S-széria), de van SD slotja is. Előny lenne, ha XQD mellett az azonos formátumú CFexpress kártya is menne benne; na meg, ha nem aranyáron mérnék. Létezik ilyen?

    Eddig olyat már használtam, ami a régi XQD-kat és SD-t kezeli (Sony, aranyáron), illetve olyat is láttam, ami kezel CFexp és XQD-t (a régit nem biztos) és SD-t, de szintén aranyáron; na meg olcsó kínait, ami ki tudja, kezeli-e a régi kártyákat (elvileg nem).

    Fotóim és kalandjaim a világ körül: https://www.facebook.com/fmartinphoto/

  • Jahno

    őstag

    válasz szazbolha #31711 üzenetére

    Tudják, hogy egyszeri. Általában tiltakoztam és meg is mondtam, hogy el lehet baszni csúnyán, nem értek hozzá, de kb. 8 darab albumba való képet biztos kapnak, mert annyira béna csak nem vagyok. Ha első csók vagy aláírás elmarad, akkor így járás, az első nézős találkozós móka meg úgyis mindenhol 6 jelenetben van forgatva, mert olyan nincs.

    Időt adjanak, valami lesz de béna vagyok hozzá és amúgy is.

    Ettől függetlenül páran már rábeszéltek, szóval van benne némi tapasztalatom, meg filmezésben is. Ezt kint van neten, ha nagyon szépen rábeszéltek, akkor megmutatom és lehet fikázni :-P Ha így Nekik jó, akkor jó (bár amiket látok neten és egyéb igénygelenség, ez is szqar indokolás a részemről). Szóval bennem asszem felmerült, de még mindig kérdezem, hogy akkor az első esküvődről miképpen lesz referencia, ha nem csináltál, nem vagy felkészülve és nem is tudod megmutatni, hogy mit nem tudsz?

    Amiket mások portfólióban mutogatnak, az úgyis 20 év válogatott termése, alig 1-2 fotóst találtam aki komplett albumot mutatott meg az átadottak közül.

    Na, műszaki dolgokra visszatérve. Csoportok összeterelésével van bajom, azt 4-5 ember felett már nem tudom koordinálni. Semennyire. Vidéki és ismeretlen helyszíneken nehéz feltalálni magam, hogy hova menjünk, mi legyen, merre legyen a csoportkép, honnan a fenéből süt szarul a nap és egyéb. Sok helyen nyűg az elkúrt világítás, pld. kaposvári terem, Mátyás templom, régebben a kecskeméti templom is ilyen volt, hogy eléggé veretős és erősebb szenzorok kellettek volna hozzá, esetleg fejet vakarni, hogy mit tudok utólag kihozni belőle, ami még menthető. Mostanában jobb gépek jutnak kölcsön, mint ami nekem van, szóval ennek egy részét a szenzor és a technológia megoldja. Ha már túlvilágítani nem tudod. Ezek sehol nincsenek leírva és akkor az utómunkák, hogy mikor menjen telibe alexpó és gépészkedj ki valamit, mit tudsz szembetolni utómunkával, mire a fénymérés, mikor van az, hogy jól néz ki a dolog és bármilyen minőségű kép legyen, mert az olyan instásan is jól néz ki, vagy mikor adjuk fel mert nem adta ki.

    Elmélet persze van, erre volt jó a kutyás buli, mindenki nagy telével meg 70-200 és társaival jött. Eredetileg én is így képzeltem el, aztán kölcsön is adtam a nagyátót meg minden kis gyutávos cuccom a többieknek, mert elsőre nem úgy képzelte el, mint ahogy kiadta. Vaku kellett, erdőben fény nem volt, ott is szögek, világítások, hova helyzkedj, miképpen igazodj a többiekhez. Erre mondja valaki, hogy ingyen meló, én meg azt, hogy nem kellett 80ezrest fizetnem a workshopért :-D

  • Jahno

    őstag

    válasz .mf #31712 üzenetére

    Külön legyen, mert úgyis lehet szopni. Eleve egy jó CF/SD olvasó is szinte kuriózum.

  • Neck

    veterán

    válasz ph_5.5 #31675 üzenetére

    Érthető a gondod. Nekem azzal van problémám, hogy fotós körökben kb konszenzus van arról, hogy a fotós "képzés" (így, idézőjelekkel) nem üti meg a mércét, és semmi értelme.

    Ha meg lenne emelve a színvonala, értelmes vizsga lenne a végén, és a gyakorlatban kiderülne, hogy az ott végzettek nyújtanak is valamit (a kettes is meg az ötös is), akkor lenne értelme papírhoz kötni.

    An α beta user... "A pokol szerintem egy végtelen IKEA áruház, az örökkévalóságig bolyonganak a kárhozott lelkek a Boysenbar alátétek és az Almaröd tükrök közt"

  • Neck

    veterán

    válasz ph_5.5 #31683 üzenetére

    És mit fotóznak? Tölgyfákat? Személyekről annak beleegyezése nélkül nem készülhet fotó úgy, hogy felismerhető rajta - akkor meg minek?

    An α beta user... "A pokol szerintem egy végtelen IKEA áruház, az örökkévalóságig bolyonganak a kárhozott lelkek a Boysenbar alátétek és az Almaröd tükrök közt"

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz Neck #31716 üzenetére

    #31703ph_5.5 - itt válaszoltam pár napja:
    #31698theporcupine Az utcán való fotózás több dolog miatt bonyolult. A személyiségi jogokhoz tartozó tv változás (2013) legfontosabb része az volt hogy már az expo előtt engedélyt kell kérni a fotó elkészítéséhez. Tehát kell a beleegyezése az alanynak. Nem elég a szemkontaktus, a mosoly... oda kell menni, rákérdezni és ha beleegyezett akkor exponálhatsz. Ergo nincs lesifotó, nincs elkapott pillanat.
    Szóval ha adott egy utca, csak úgy fotózhatod, hogy a képen nem lehet felismerhető ember. Nem bárki által felismerhető.. hanem saját maga által sem. Ebből volt még 2013 környékén pont ügy, miszerint egy parkot fotózva a fotós úgy gondolta mekkora ötlet ha belekomponálja a padon ülő párt. Nem volt mázlija. A padon egy ogy képviselő és nem a felesége ült... fizetnie kellett. Ugyanis a sérelemdíj automatikus, nem kell hogy sérelem érje a valóságban is a szereplőt. Plusz a publikálás külön egedélyt igényel még akkor is ha magára a fotóra megkapta az engedélyt a fotós. Így gyakorlatilag leheteten utcán fotózni.
    A másik rész pl maguknak az épületekeknek a fotózása. Nem mindent fotózhatunk le (kis túlzással), és főként nem mindent lehet pl üzleti tevékenységre használni.
    Ez már szerzői jogi kategória pl... mert ezek az épületek látványukban a tervezőt-alkotót illetik. Ezért nincs stock oldalon éjszakai Eiffel torony fotó. A torony maga fotózható nappal- mert az alkotó halála után 70 évvel megszűntek a jogok. Az éjszakai torony viszont díszkivilágítást kapott, ami szellemi tulajdon, és az alkotó nem járult hozzá a fotózásához.
    Folytathanám még a jogi részt, de baromi hosszú és sokminden összegükk, elágazik...
    Szóval pl ezért sem jó az hogy "bárki" fotós mostantól. Illetve annak jó akit sérelem ér mert a gatyáját is lepereli egy "fotósnak" ha gőze nem volt mit szabad és mit nem.

    #31717szazbolha Közszereplő fotózása is csak addig legális amig közszereplőként van jelen. Ha lelép a színpadról, vagy pl sétál az utcán a kuytájával, akkor pont azok a szabályok vonatkoznak a fotózására mint egy mezei polgáréra.

    Ezért írtam az isklás fealdatra válaszként hogy a streetfotó halott. És amikor látom hogy egyesek ilyen célra keresnek objektívet akkor tudom hogy az illető nem járt iskolába, nem olvasott utána hogy mit lehet és mit nem. A mostani iskolamentesség pedig még több bonyodalmat fog hozni. És még több elrontott anyagot, csalódott embert.

  • bandus

    veterán

    sziasztok! olympus e-m10 mark II milc géppel tudjuk használni a régi canon tükörreflexes obikat, pl. efs 18-55, meg akad ég egy portré obi is? rendeltem egy ilyet [link], de ez nem igazán működik, ugye nincs semmi elektromos kapcsolat a gép meg az obi között. mit rontottam el, és milyen átalakító kellene nekem ehhez? köszi :R totál laikus vagyok, elnézést ha hülyeséget kérdezek :D

    [ Szerkesztve ]

    "a jövötsajnos nemlehet tudni csakhamárotvagy deakormegmár azajelen"

  • Jahno

    őstag

    válasz bandus #31719 üzenetére

    Van olyan, ami elektromos, de nincs értelme.

    18-55 egy alap kitobi, azt 20-ért megkapod Olyra is, miközben az adapter drágább, ha meg több obi van és állandó az Oly, akkor be kell ruházni rá való cuccokra:

    [link]

    Vannak márkák közti átjárhatóságok, de sokat lehet vele szívni és tényleg csak annak ajánlott aki nem ijedős és tudja mit csinál.

  • Jahno

    őstag

    válasz ph_5.5 #31718 üzenetére

    Szerintem fotó jogot sem a suliban fogja megtanulni, ezek meg amúgy az első sarki cikkben össze vannak írva, feltéve ha érdekli. Ha meg nem érdekli, akkor úgyis mindegy.

    Mindezt nehezíti, hogy a suliban is mást hall, meg 1-2 hozzáértő sem teljesen jól fogja elmagyarázni.

  • bandus

    veterán

    válasz Jahno #31720 üzenetére

    köszi a gyors választ. akkor egyébként ez az adapter milyen objektívekre jó?

    illetve ebben az esetben tudtok esetleg ajánlani egy jó portré obit erre az olympus milc-re, illetve egy ilyen 18-55 jellegűt is? köszi :R

    "a jövötsajnos nemlehet tudni csakhamárotvagy deakormegmár azajelen"

  • ph_5.5

    aktív tag

    válasz Jahno #31721 üzenetére

    Az iskola elvben megtanítja. AZért mert tananyag, sőt vizsgázni is kell belőle.
    Most tekintsünk el attól hogy X iskola nem ad megfelelő képzést :) Pont olyanok a fotós iskolák (vagy olyanok voltak) mint pl a műszaki főiskolák. Amikor kb 15 éve, a hazai internet hajnalán újságban kerestek még munkaerőt a cégek, volt egy már anekdotává vált hirdetés.
    "gépész és villamosmérnököket keresünk, jelige: Pollackosok kíméljenek"
    Az más szintű tudást igényló képzés, mégis ekkora volt a szórás.

    A jogban az a jó hogy elvben egységes. Minimális félreértelmezések lehetnek, de előbb-utóbb úgyis fent hoznak egy olyan döntést ami eloszlatja a félreértést. A fotójog annyira nem hosszú és bonyolult , sokminden józan logikára épül, ha megvan az a pár alappillér amit illett elsajátítani. Az egyetemi professzor sem tud mindent, de a legfontosabbat igen- hol van a tanársegéd aki mindent tud. A fotós iskolák ha az alapokról beszéltek, akkor már tudta az aki onna kikerütl hogy nem lehet csak vaktában dolgozni, a többire rá tudott keresni. Most az aki tegnap kitalálta hogy Ő is fotózásból fog élni a nulláról indul. Nem tudja hogy ilyen is van meg olyan is. Szóval az hogy már nem kell papír, nem kell suli ez rossz irány. Az élet más oldalain meg épp szigorítanak... lásd elektromos roller és társai. A világ változik, bonyolódik. Nem ettől lesz egyszerűbb a fotósok élete, hogy nem kell elvégezni egy alapokat adó iskolát.
    (tudom- de... mert akinek eddig se érettségije, se okj képzése nem volt most megnyugodhat, és csinálhatja azt amit eddig feketén oldott meg. És majd jön a következő vezető aki azt mondja hogy jaaaa, mégis kell :) És kitalálnak valami új elnevezést. Ebben az országban ugyanis bármi lehetséges. És ezt nem politikai hangsúllyal értem, mert az hidegen hagy)

  • theporcupine

    tag

    De meg fogja tanulni a fotójog alapjait, mert vizsgázik belőle. Persze, nem paragrafus szinten felmondva, de lényegét tudja. Ezzel szemben az elolvassa, ha érdekli, nem egy kategória, mert nem érdekli. Majd az első perénél.
    Ilyen kérdések vannak a tételekben:
    "Miben áll a képmás védelme szerzői alkotás esetén? Ismertesse az ábrázolás valódiságának védelmét művészi alkotásnál és a képmás védelmét megrendelésre készült képmásnál!", vagy
    "Sorolja fel a személyiségi jogokat! Sorolja fel a személyiségi jog védelmének polgári jogi eszközeit!"
    Nem annyira bonyolult, de így tanulás nélkül hány embernek menne?
    Egyébként, ha úgy készít megrendelésre képeket, hogy nincs szerződése, akkor több oldalról is nagy kellemetlenségek érhetik. De vannak szerencsés emberek, akiket elkerül a baj.

    https://www.flickr.com/photos/nomorethanwaves/

  • Jahno

    őstag

    válasz bandus #31722 üzenetére

    18-55 helyett a klasszikus 14-42. Portré? Háááát, ott megoszlanak a vélemények és mivel a 2.8/40-150 ára nem fog tetszeni, így passz, lehet tényleg valami M42es fix vonalat kellene nézni, de Olyban a fix 20, 25, 45mm környékén nézelődj. Olcsóbból a 7Artisans/TTartisans sorozatok.

  • bandus

    veterán

    válasz Jahno #31725 üzenetére

    köszönöm, megnézem őket :R a 40-150 valóban drága, a portré obinak meg legalább azt kellene tudni amit ez tud: [link] , de az áraikat összehasonlítva ezt gondolom az olympus obik tudni fogják, még ezek az artisanok is talán, pl ez: [link] . köszi még egyszer a segítséged!

    [ Szerkesztve ]

    "a jövötsajnos nemlehet tudni csakhamárotvagy deakormegmár azajelen"

  • inf3rno

    nagyúr

    válasz theporcupine #31724 üzenetére

    Itt nem csak olyan probléma van, hogy az alany lepereli a gatyáját is Ptk. alapon, hanem hogy GDPR-es személyes adat kezelés, mert a képmás személyes adat. Szóval még a NAIH is odaverhet egy combos bírságot. Szerintem nem kell ezt offba rakni, mert igenis fontos.

    Buliban hasznos! =]

  • Jahno

    őstag

    válasz bandus #31726 üzenetére

    Az az 50es Canon ugye a legalapabb legegyszerűbb és ár-értékben a legjobb cucc. Ennek ellenére én kisebb éezékelőn is előszeretettel használok 50-100-135mm-es távokat. Pedig a 135mm azért erősen 270es kivágás lesz, de ez van.

  • Jahno

    őstag

    válasz inf3rno #31727 üzenetére

    Azért arra is kíváncsi lennék, hogy akik fotós suliba mennek azok hány ezreléke kalózkodik az utcán, mert nem az a tipikus pénzkereseti műfaj.

    Teljesen más specifikus, de az is jogos, hogy iszonyat technikai körítéssel jár az egész. Aztán meddig menjenek el a suliban? Én rá vagyok pistulva az éjszakai égboltra, ennek kapcsán szoktam emlegetni, hogy tele vagyok kék órát, arany órát számoló alkalmazásokkal, napfelkelte és lemente színtúgy alap, amik szintén kellenek egy sima fotósnak is. De Hold járása, ahhoz képest mikor van tele a hol, mennyire fogy, ahhoz képest merre áll a tejút mikor a hold lemegy a horizont alá? Ismét keskeny szelete. Ha nem tudja akkor olyan baj nem éri, mint egy esetleges adatvédelmi incidensnél, de meddig menjünk el a fotós sulival?

    Kezdő ismerősök még azzal is bajban vannak, hogy könyvtárszerkezet, megabyte, miképpen érdemes kicsinyíteni, mailban küldeni, milyen albumban osszák meg a képeket, adatmentés, biztonság és ezek kérdésköre, amik nekem a kisujjamban vannak. Más meg naponta meglepődik, hogy valamelyik nézegető a RAWba beágyazott JPGet mutatja, meg hasonlók.

    Abban is van valami, hogy ha külföldi könyvet olvas vagy anyagot néz róla, akkor ezekről a sztrítes dolgokrül nincs szó, mert másképp működik, meg abban is, hogy ha valakit érdekel akkor 1 percen belül idehaza is találkozik a szabályokkal. Én kezdő csoportba linkelni szoktam Völgyi Attila írásait, mellé meg szívás mikor fotósok is hülyeséget állítanak, aztán max. toppant a lábával, hogy ne ugráljak így van és kész én egy senki vagyok hozzá képest.

    Linkelhetsz bármit, most éppen mellékszálként az mp3 letöltésbe mentem bele, előtte meg a Mikrosat tulaja volt gyagya pont ebben a vállalkozós témában, aminél az volt az érv, hogy X éve ebben dolgozik és tudja, nem kötelező OKJ meg egyéb a fotós vállalkozáshoz. Addig jutott, hogy hirtelen felindulásból előadást/oktatást szervezett volna, míg pár nálam nagyobb névvel rendelkező MTI meg egyéb fotós helyre nem tette a száját, hogy hát mégsem beszélek én akkora hülyeséget. Nehéz ügy.

  • inf3rno

    nagyúr

    válasz Jahno #31729 üzenetére

    Amíg otthoni használatra csinálja a képeket, és nem publikálja, addig olyan hatalmas baja nem lehet belőle, ha nem az illetők kifejezett kérése ellenére teszi, mert magáncélú adatkezelésnek minősül. A publikálásba az is beletartozik, ha mondjuk egy zárt facebook csoportba felteszi, vagy kiküldi 10 embernek emailben. Onnantól publikálás, ha már nem tudja megállítani a terjedését. Ha publikálta beleegyezés nélkül, onnantól Ptk. alapon lehet perelni. Ha még pénzt is keresett vele, akkor GDPR, Infotörvény is bejön a képbe, és akkor már a NAIH is megsorozza. A hozzájárulás mellett képeknél esetleg még szóba jöhet a szerződéses jogalap vagy a jogos érdek jogalap a GDPR-ból, ha üzleti céllal készülnek. Az utóbbit manapság szeretik a cégek mindenre ráhúzni, de a fotós szakmánál nem tudom, hogy létezik e olyan kiskapu, amivel ki lehetne használni. A hozzájárulással az szokott a gond lenni, hogy bármikor visszavonható, így elég ingatag erre üzletet építeni. Most csinálok az ELTE-n egy adatvédelmi képzést, szóval még azért messze nem vagyok mestere ennek a szakmának. :-)

    [ Szerkesztve ]

    Buliban hasznos! =]

  • theporcupine

    tag

    válasz Jahno #31729 üzenetére

    Az OKJ alkalmazott fényképészetet tanít, csillagot fotózni nem fog. Elsősorban portrét, tárgyat kell tudni fotózni és elméletben valamit tudni a többi fizetős munka jellemzőiről, mint esküvő, rendezvény, repró, marketing, épület. Illetve ebbe a körbe tették már a fotóriportert is, így riportfotó. Nálunk ebből volt műtermi és szabadtéri portré, épület, fotóriportból több is (talán mert az egyik tanárunk fotóriporter :D ), tárgyfotó. Egy esküvőt megrendezni oktatás céllal elég húzós lenne.

    https://www.flickr.com/photos/nomorethanwaves/

  • theporcupine

    tag

    válasz inf3rno #31730 üzenetére

    GDPR egy elég érdekes téma. Hogy akkor a streetfotó hol van, mivel az elvileg művészi tevékenység. De magyaroknak, ha pénzt keres vele, legalább adószámos magánszemélynek kell lenni, bár az még nem vállalkozás. Ha csak natúr kiállítja, akkor csak egy magánszemély, művész. Az, hogy esetleg mellette van vállalkozása, amit pont fotózás, nem számít. Szóval, nem kellene, hogy GDPR alá tartozzon, de ehhez már jogászkodni kell.
    Egyébként is az a szép, hogy a törvények soha nem adnak teljes tiszta megoldást, (rossznyelvek szerint azért, hogy az ügyvédeknek is legyen munkája).
    A visszavonja a hozzájárulását is egy érdekes kategória, mert talán megteheti (a kép már nem lehet meg nem történt), de én meg kártérítést kérhetek tőle, szerintem, ebben az esetben. Igaz, ezt praktikus lehet a "modellszerződésben" rögzíteni.

    https://www.flickr.com/photos/nomorethanwaves/

  • inf3rno

    nagyúr

    válasz theporcupine #31732 üzenetére

    "Ha csak natúr kiállítja, akkor csak egy magánszemély, művész. Az, hogy esetleg mellette van vállalkozása, amit pont fotózás, nem számít."

    Én ebben nem lennék 100%-osan biztos, mert simán betámadhatnak azzal, hogy a vállalkozásod reklámozod a művészi tevékenységgel, mert ugye ki ne tenné, ha rákérdeznek, hogy rólam is tudsz ilyen képet csinálni, mennyiért?

    Ha hozzájárulásos, és a hozzájárulás visszavonása után törlöd a képet, akkor nem lehet gondod belőle. Érdemes az adatvédelmi tájékoztatódba betenni, hogy ezt milyen ésszerű határidővel teszed meg.

    Buliban hasznos! =]

  • vihartigris

    őstag

    válasz inf3rno #31733 üzenetére

    "Érdemes az adatvédelmi tájékoztatódba betenni, hogy ezt milyen ésszerű határidővel teszed meg."
    Kíváncsi lennék, hogy hány fotózásból élő személynek van adatvédelmi tájékoztatója.

    bármi reciproka a semmi

  • inf3rno

    nagyúr

    válasz vihartigris #31734 üzenetére

    Üzleti céllal kezelnek személyes adatot, szóval kell, hogy legyen. Ha nincs, akkor elég, ha feljelent egy elégedetlen ügyfél, aztán komolyan meg lehet szívni.

    Buliban hasznos! =]

  • vihartigris

    őstag

    válasz inf3rno #31735 üzenetére

    Szerinted ezt az érintettek (fotósok) tudják is?

    bármi reciproka a semmi

  • inf3rno

    nagyúr

    válasz vihartigris #31736 üzenetére

    Hát ha olvassák a fórumot, akkor most már tudják. :))

    Buliban hasznos! =]

  • Jahno

    őstag

    válasz vihartigris #31734 üzenetére

    Amikor jött a GDPRes izé, akkor elég rendesen terjedtek sablonok meg mindenfélék, de persze 101%os biztonságú sehol semerre nincs. Ijesztegették egymást rendesen.

  • spanyoll

    addikt

    Címkézésre és katalogizálásra kinek milyen ötlete van, mi az ami nektek bevált?
    Olyan megoldást keresek, amivel úgy tudom címkézni a képeim (akár sima almás böngésző alól, akár BR-ben, akár LR-ben, akár bármiben), hogy a teljes mappastruktúrámban másodpercek alatt könnyen kereshetőek legyenek a címkék és platformfüggetlenül.
    Magyarán ha elkezdek egy fotósorozatot éveken át ívelően csak székekről, akkor amikor utómunkázom a képeim és van egy fasza székes kép, akkor be tudjam írni valahogy valahova, hogy szék, majd amikor 2 évvel később gyűjtöm össze a képeim egy válogatáshoz, akkor ha beírom a keresőbe (akár finderben akár valami Adobe progiban akár bármiben), hogy szék, akkor max 10mp alatt előfossa nekem az összes székes képet, amit becímkéztem, legyen az akármennyire eldugva is a fotós mappaszörnyemben 20 almappával lejjebb.

    "Super perfundo on the early eve of your day."

  • Jahno

    őstag

    válasz spanyoll #31740 üzenetére

    Ez mindenkinek szívás, LR ugye pont erre való, de senki nem fog csilliárd képet állandóra katalógusban tartani.

  • Lassú Víz

    őstag

    válasz spanyoll #31740 üzenetére

    Nézd meg a digiKam programot. Külső adattárolóról is épít indexképes adatbázist. Szerintem semmi másra nem jó, de erre rendben van.

    A mérnökkel már egy órája vitatkozol valamin, mire rájössz, hogy ő ezt élvezi.

  • spanyoll

    addikt

    válasz Jahno #31741 üzenetére

    Á esélytelen, főleg, hogy minden évre csinálok új catalogot, ergo az ott nem működne.

    @Lassú Víz: köszi, meglesem. Igazából az apple findere alapból tud címkézni, de valahogy az a gyanúm, hogy az marhára nem kompatibilis bármi mással, ami nem a finder.

    "Super perfundo on the early eve of your day."

  • Jahno

    őstag

    válasz spanyoll #31743 üzenetére

    Hümmm, JPGre tudom, hogy van 2x200 karakternyi szabad mező, aztán már csak RAWnál kell utánajárni és persze keresni benne. Nem lesz ez egyszerű. Főleg nem felcímkézni a fileokat.

  • HUNgabus

    senior tag

    sziasztok

    tudtok olyan könnyen kezelhető programot amivel ilyen képeket lehet csinálni Win10 alatt?

    fontos lenne az is hogy eredeti méretben maradjon a kép és ne tömörítsen, vízjel is jó lenne ha nem lenne, az se baj ha fizetős bizonyos keretig

    Androidra és iOS-ra van sok fajta de azok szinte mindig vízjeleznek és tömörítenek is, na meg teli vannak rakva reklámmal,stb.

    ksözi

  • Lassú Víz

    őstag

    válasz HUNgabus #31745 üzenetére

    A teljes szabadsághoz rétegeket, sőt beállító rétegeket kezelni tudó program kell. Valamennyi tudás kell a kiválasztáshoz, maszkoláshoz, és a színekhez sem árt némi ismeretanyag, mert fekete-fehér konverzió végeredménye jelentősen függ a színek beállításától is (mi lesz sötétebb, mi pedig világosabb).
    Fentiek fényében gimp, Affinity Photo (lehet, hogy az iPad-es is elég), PhotoShop. Biztos van még jópár alkalmas eszköz, de ezek a legismertebbek. Személy szerint az Affinityt ajánlom és Olivio Sarikas tutoriáljait a youtuberól.

    Egyébként akkor érdemes ilyesmibe energiát fektetni, ha neked tetszik. Az AFTER jellegű képeket első körben rúgják ki pályázatokról.

    A mérnökkel már egy órája vitatkozol valamin, mire rájössz, hogy ő ezt élvezi.

  • HUNgabus

    senior tag

    válasz Lassú Víz #31746 üzenetére

    köszi, semmi pályázat, csal itthoni magán,

    telon olyan könnyű, csak butít meg vízjelez mind, reménykedtem hátha van vmi "1 kattintásos" progi Win10 alá is, ennyi időt-energiát-pénzt nem szánok rá,

  • Lassú Víz

    őstag

    válasz HUNgabus #31747 üzenetére

    A telón nincs fizetős verzió, ami nem vízjelez? Vagy appon belüli vásárlással általában pár ezer forintért eltűnnek az említett kényelmetlenségek belőle.

    A mérnökkel már egy órája vitatkozol valamin, mire rájössz, hogy ő ezt élvezi.

  • Jahno

    őstag

    válasz HUNgabus #31747 üzenetére

    1 kattintással telefonon is érdekes lehet, mert ez nem simán szelektív színezés, ha kalapban is van sárga és ruháján meg a tájon is.

Új hozzászólás Aktív témák