A Nissan Connect
Bár tisztában vagyunk vele, hogy egy autóval kapcsolatban lévő okostelefonos alkalmazást nem lehet összecsapni, és valószínűleg nagyon komoly biztonsági és jogi előírásoknak kell megfelelni, őszintén nem értjük, hogy miért nem találkozunk legalább egy darabbal, ahol a regisztráció folyamata valamennyire gördülékeny. Igaz, még mindig az Androidra és iOS-re is elérhető Nissan Connect áll az egyik legközelebb ahhoz, amit mi ideálisnak gondolunk, de azért itt sem volt minden rendben. Egy régi iPhone 5s-en egyrészt nem működött a regisztráció, az alkalmazás folyton kommunikációs hibára panaszkodott, úgyhogy egy frissebb Samsung Galaxy Note 10 Plus került terítékre, amivel már nem volt ilyen gond. A folyamat amúgy nem különösebben összetett: először létre kell hoznunk egy fiókot (név, email cím és jelszó, semmilyen személyes adatot nem kér el a Nissan), majd le kell olvasnunk a szélvédőn lévő azonosítót, amit amúgy kamerával is meg lehet tenni. Ezt követően az infotainment rendszer megfelelő menüpontjába navigálva kapunk egy hat számjegyű kódot, amit be kell írnunk az alkalmazásba. Ennek van egy kis memóriajáték-jellege, ugyanis az autó csak pár másodpercre jeleníti meg a számsort, miközben fel is olvassa azt, de ha nem tudjuk megjegyezni, kezdhetjük a dolgot elölről. A tesztelés szempontjából zavaró volt, de a tényleges tulajdonosoknak valószínűleg lényegtelen, hogy az aktiválás lassú volt: az app szerint 15 és 240 perc között kellett volna lennie, mi szombaton indítottuk el, de csak hétfő délelőttre lett teljes az alkalmazás.
A fő képernyőn az autónk képét láthatjuk, de a szín csak akkor egyezik majd, ha fehér a verdánk: hogy az autógyártók miért nem oldják meg azt, hogy a megjelenő autó színe egyezzen az igaziéval, azt őszintén nem értjük, igazi ziccer. A legfontosabb információk egy e-autónál azok, hogy milyen az akku töltöttsége, ez nagyjából mekkora hatótávot jelent, illetve hogy csatlakoztatva van-e épp töltő, ezeket nem meglepő módon felül láthatjuk. A belső hőmérsékletet is jelzi a szoftver, de nem Celsius fokban, hanem szavakkal írja körül, például: forró. Távolról el tudjuk indítani a klimatizálást, ilyenkor már Celsius fokban adhatjuk meg, hogy mi a kívánt hőmérséklet. Távolról megszólaltatható a kürt és bekapcsolhatók a fényszórók, az aktiváláshoz pár másodpercre szükség van. A vezetési előzmények egy külön menüpont, nagyon kulturáltan van felépítve: havonta láthatjuk, hogy hány kilométert mentünk, ez hány utazást jelent, illetve ha megadjuk az általunk betöltött áram kWh-ra eső árát, akkor egy forintosított összeget is láthatunk arról, hogy mennyibe került az autózás.
Ha távol vagyunk, az autó helyzete egy térképen is megtekinthető a szoftveren keresztül, gyalogos navigáció egy gombnyomással indítható, virtuális ketrecet nem konfigurálhatunk. Az alsó menüsor középső ikonjára kattintva a különféle értesítéseket láthatjuk, egy gombbal odébb pedig akkor fogunk tévedni, ha segítségre szorulunk, az assistance telefonszámai itt a legfontosabb elemek. Vannak tehát funkciók, amelyek kimaradtak a Nissan Connectből, máshol elérhető telefonon tervezett útvonal átküldése a fedélzeti rendszerre, vagy mondjuk ablakok nyitása és zárása, de a Nissan Connect nem bonyolítja túl a dolgokat. Amit tud, azt az aktiválással kapcsolatos zökkenők után magabiztosan hozza, ugyanakkor lenne tere a fejlődésnek, de nyilván erre a gyártó is gondol és majd folyamatosan kerülhetnek be a további funkciók, ha azokra majd az autó is készen áll.
Márpedig készen fog állni, a jövő szeptemberben érkező Nissa Ariya egy sereg új funkcióval bővíti majd a Nissan Connect tudását, abban ráadásul már benne lesz a neten keresztüli frissíthetőség lehetősége is, tehát folyamatosan érkeznek majd új funkciók, mint például a csomagtér ajtajának nyitása és zárása. A Nissan Connect az összes elektromos Nissanhoz díjmentesen jár, az aktiválást a márkaképviselet nélkül mi magunk is el tudjuk intézni, az autókban gyárilag van SIM, amin van annyi adatforgalom, ami nem csak ehhez a funkcióhoz, de a bépített TomTom navigáció forgalmi információihoz is elég hozzáférést ad.
Bocha