Honor blog: Kipróbáltuk a GPU Turbót!

A forradalmi változásokat ígérő szoftverfrissítés béta változatát egy Honor 10-esen próbáltuk ki. Te is megteheted, ha ilyen telefonod van!

Egy nagyon különleges, az iparágat kompletten megváltoztatni képes technológia érkezik a Honor (és Huawei) mobilokba – mondta Richard Yu, a cég lakossági üzletágának vezetője május végén, majd alig egy héttel később bemutatkozott a GPU Turbo. A szoftverfrissítéssel érkező extracsomag nem csak a legújabb modellek felhasználói számára válik elérhetővé, hanem Honor-fronton a Honor 9 Lite, Honor View 10, Honor 7X, Honor 8 Pro és Honor 9 eszközökre is érkezik, és ezek még csak azok, amik novemberig megkapják a frissítést: elképzelhető, hogy tovább bővítik a palettát.


[+]

Jelenleg az tűnik reálisnak, hogy a Kirin 960-as, 970-es és Kirin 659-es alapokra épülő kütyük kapják meg az újdonságot. A Honor 10 az első, ami frissítésként hozza el az új funkciót, a béta változat már szélesebb körben letölthető, így mi is visszakértük a tesztmobilt, és körbejártuk, mik az ígéretek, illetve hogy működik ez a gyakorlatban.


A GPU Turbo kipróbálásáig a tesztkészülék is visszajött szerkesztőségünkbe [+]

A GPU szóból egyértelmű, hogy a grafikus teljesítményre van hatással a módosítás, és bár a konkrét technológiából nagyon kevés hivatalos adatunk van, a számok szintjén akár 60%-kal jobb feldolgozási hatékonyság várható akár 30%-kal energiahatékonyabban, mindehhez természetesen hűvösebb működést ígérve. (A Honor 10 esetén mondjuk volt is honnan indulni, hiszen a nagy melegben konkrétan fájdalomküszöb feletti szintre tudott forrósodni a készülékháza a komolyabb hardverigényű tevékenységek közben.)


Nagyvártatva mi is telepítettük a frissítést [+]

Mindenekelőtt egy szokásos benchmark-körrel kezdtünk: bevetettük a jó öreg AnTuTu és GFXBench kombinációt, a ritkábban használt 3DMarkot és a rend kedvéért még a grafikai részt kevésbé érintő Geekbenchet és az AndroBenchet is, ám érdemi különbségről beszámolni egyáltalán nem tudunk. Azonos külső hőmérséklet mellett minden a statisztikai hibahatáron belül teljesített, ez az összehasonlítás kedvéért nagyjából annyit takar, hogy a Snapdragon 845-nél gyengébb, de az Exynos 9810-hez rendkívül közel álló, az idei csúcskategóriának is megfelelő számokkal találkoztunk, miközben a Kirin 970-re egyébként nem csak csúcsmobilok épülnek, hanem egészen elérhető árú, a középkategória felső szegmensébe pozicionált telefonok is.

Teljesítmény-teszt (a táblázat szétnyitható)
Benchmark Honor 10 Samsung Galaxy S9 Huawei P20 Pro Sony Xperia XZ2 OnePlus 6
Rendszerchip HiSilicon Kirin 970 Exynos 9810 HiSilicon Kirin 970 Snapdragon 845 Snapdragon 845
AnTuTu Bench. 7.x 208109 pont 245696 pont 210144 pont 267598 pont 267397 pont
Geekbench 4 (single/multi) 1889 / 6719 pont 3751 / 8778 pont 1922 / 6845 pont 2428 / 8389 pont 2456 / 9007 pont
GFXBench Car Chase onscreen 22 fps 15 fps 23 fps 33 fps 30 fps
GFXBench Car Chase offscreen 20 fps 28 fps 23 fps 34 fps 35 fps
GFXBench Man. onscreen 54 fps 45 fps 55 fps 59 fps 58 fps
GFXBench Man. offscreen 55 fps 74 fps 60 fps 77 fps 76 fps
AndroBench Sequential Read 783,47 MB/s 815,88 MB/s 837,55 MB/s 682,79 MB/s 720,09 MB/s
AndroBench Sequential Write 138,60 MB/s 203,10 MB/s 195,24 MB/s 199,72 MB/s 204,99 MB/s
AndroBench Random Read 153,60 MB/s 131,44 MB/s 148,24 MB/s 149,97 MB/s 137,04 MB/s
AndroBench Random Write 126,59 MB/s 23,67 MB/s 163,47 MB/s 16,62 MB/s 21,92 MB/s

Mivel előtte-utána különbséget itt nem tapasztaltunk, nem is vettük külön a GPU Turbo előtti és utáni eredményeket

A trükk természetesen ezúttal is a megfogalmazásban keresendő: a cég nem teljesítménynövekedést, hanem optimalizálást említett a hivatalos közleményben, csak az autós világból népszerűvé vált turbo kifejezés utalt arra, hogy erősebb lesz ugyanaz a hardver. Erősebb nem lett, változatlanok az órajelek és a feszültségek, és ha a számok szintjén nézzük, a GPU Turbo nem hoz előrelépést. De akkor tulajdonképpen mi is történik?

Technológiailag nagyon ködösen fogalmazott a cég, így semmi nem biztos abból, hogy mi történik valójában, de álljon itt a leghitelesebb teória. A vertikális szinkron (vagy ha így ismerősebb: a V-sync) kontrolljába nyúlt bele a frissítés. Az Android rendszer alapértelmezetten ezt állandóan aktívan tartja, nagyon röviden megfogalmazva nagyjából annyit tesz, hogy folyamatosan a kijelző frissítési frekvenciájához igazítja az új képkockák megjelenítésének ütemét. Ez sok szempontból pozitív, hiszen megelőzhetők vele olyan negatív hatások, mint a képtörés, viszont sok szempontból negatív, hiszen megnövelheti a késleltetést, illetve ha egy pillanatra nem tökéletes a szinkronizálás, egy képkockaismétlés miatt akadást látunk a szemünkkel.


[+]

A GPU Turbo pedig nem csinál mást, mint figyeli a bemeneti adatokat (hogy megérintjük-e a kijelzőt), és ennek megfelelően ki tudja kapcsolni a vertikális szinkront. Ennek eredményeképpen a képkockák továbbítása az elkészülés ütemének megfelelően történik, kvázi a grafikus vezérlő maximális tudását kihasználva, viszont aki játszott már PC-n, az tudja, hogy kétesélyes a végeredmény, hiszen a képkockára vonatkozó háttérpuffer hiányában, ha nem sikerül azonnal kirajzolni a tartalmat, akkor képtöréssel találkozhat a felhasználó.


[+]

Huawei és Honor telefonok esetén ugyanakkor mégsem kell aggódni, hogy komoly problémákat fog okozni ez a módosítás, hiszen csak alaposan letesztelt játékokat tesznek GPU Turbo-kompatibilissé, a jelenlegi felhozatal a PUBG Mobile és a Mobile Legends: Bang Bang című alkotásokat tartalmazza. Mi egy root nélkül telepíthető, ingyenes szoftverrel próbáltuk fps-bencmarkra küldeni a Honor 10-et a fenti két játékkal, a végeredmény pedig nagyjából az lett, hogy az azonos fps-értékeket mindkét játék esetén stabilabban, alacsonyabb amplitúdóval tartotta (a PUBG High beállításokkal körülbelül 32-t, a Mobile Legends pedig 55-öt hozott frissítés előtt és után is), a felhasznált milliamperek esetén azonban feleződött az érték, 5 perces szakaszokra számolva 1000 helyett körülbelül 480-520-at írt ki a program. A telefonon kijelzett akkumulátorszázalékok kapcsán ez nem volt ennyire érezhető, hasonlóan 100%-ról indulva 25 perc helyett nagyjából 38-40 perc lett, mire az első 10%-ot elhagyta a kiírt kapacitás. Minimális akadozások azonban mindkettővel tapasztalhatók voltak, még ha a frissítés telepítése után ez nagyjából feleannyi alkalommal és feleannyira zavaróan (a konkrét játékmenet helyett inkább az animációkban) is történt ez.

Június elején, hatalmas ígéretekkel mutatkozott be a Honor-féle GPU Turbo
Június elején, hatalmas ígéretekkel mutatkozott be a Honor-féle GPU Turbo [+]

Összegezzünk: aki komoly teljesítménynövekedést várt a szoftverfrissítéstől, az csalódni fog, viszont az energiahatékonyságot szem előtt tartók örülhetnek, és a fent említett játékok futtatásakor a készülék is lényegesen kevésbé melegedett. Míg az első szoftverrel (asztalon használva, kizárólag két ujjal érintgetve) bőven 40 fok fölötti értékeket mérhettünk a hátlapon néhány perc után, később ez 30 alatti értékekbe futott. Képtörést és egyéb problémát nem tapasztaltunk, és jelenleg úgy néz ki, hogy az iparág követni fogja ezt a lépést, így a játékok optimalizálása globálisan is a vertikális szinkron részleges elhagyása felé terelődhet. A Huawei ezzel lépett egy olyat, amivel az Android egyik régi, driver-szinten értendő „méregfogát" húzták ki, viszont az biztos, hogy ez csak a jéghegy kezdetleges csúcsa: rengeteg munkát adtak mindenkinek ahhoz, hogy a felhasználók a következő években akadások nélküli, de az akkumulátort kevésbé zabáló, gyönyörű játékokkal találkozhassanak.

Azóta történt

Előzmények