Egy nagyon különleges, az iparágat kompletten megváltoztatni képes technológia érkezik a Honor (és Huawei) mobilokba – mondta Richard Yu, a cég lakossági üzletágának vezetője május végén, majd alig egy héttel később bemutatkozott a GPU Turbo. A szoftverfrissítéssel érkező extracsomag nem csak a legújabb modellek felhasználói számára válik elérhetővé, hanem Honor-fronton a Honor 9 Lite, Honor View 10, Honor 7X, Honor 8 Pro és Honor 9 eszközökre is érkezik, és ezek még csak azok, amik novemberig megkapják a frissítést: elképzelhető, hogy tovább bővítik a palettát.
Jelenleg az tűnik reálisnak, hogy a Kirin 960-as, 970-es és Kirin 659-es alapokra épülő kütyük kapják meg az újdonságot. A Honor 10 az első, ami frissítésként hozza el az új funkciót, a béta változat már szélesebb körben letölthető, így mi is visszakértük a tesztmobilt, és körbejártuk, mik az ígéretek, illetve hogy működik ez a gyakorlatban.
A GPU Turbo kipróbálásáig a tesztkészülék is visszajött szerkesztőségünkbe [+]
A GPU szóból egyértelmű, hogy a grafikus teljesítményre van hatással a módosítás, és bár a konkrét technológiából nagyon kevés hivatalos adatunk van, a számok szintjén akár 60%-kal jobb feldolgozási hatékonyság várható akár 30%-kal energiahatékonyabban, mindehhez természetesen hűvösebb működést ígérve. (A Honor 10 esetén mondjuk volt is honnan indulni, hiszen a nagy melegben konkrétan fájdalomküszöb feletti szintre tudott forrósodni a készülékháza a komolyabb hardverigényű tevékenységek közben.)
Nagyvártatva mi is telepítettük a frissítést [+]
Mindenekelőtt egy szokásos benchmark-körrel kezdtünk: bevetettük a jó öreg AnTuTu és GFXBench kombinációt, a ritkábban használt 3DMarkot és a rend kedvéért még a grafikai részt kevésbé érintő Geekbenchet és az AndroBenchet is, ám érdemi különbségről beszámolni egyáltalán nem tudunk. Azonos külső hőmérséklet mellett minden a statisztikai hibahatáron belül teljesített, ez az összehasonlítás kedvéért nagyjából annyit takar, hogy a Snapdragon 845-nél gyengébb, de az Exynos 9810-hez rendkívül közel álló, az idei csúcskategóriának is megfelelő számokkal találkoztunk, miközben a Kirin 970-re egyébként nem csak csúcsmobilok épülnek, hanem egészen elérhető árú, a középkategória felső szegmensébe pozicionált telefonok is.
Teljesítmény-teszt (a táblázat szétnyitható) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Benchmark | Honor 10 | Samsung Galaxy S9 | Huawei P20 Pro | Sony Xperia XZ2 | OnePlus 6 |
Rendszerchip | HiSilicon Kirin 970 | Exynos 9810 | HiSilicon Kirin 970 | Snapdragon 845 | Snapdragon 845 |
AnTuTu Bench. 7.x | 208109 pont | 245696 pont | 210144 pont | 267598 pont | 267397 pont |
Geekbench 4 (single/multi) | 1889 / 6719 pont | 3751 / 8778 pont | 1922 / 6845 pont | 2428 / 8389 pont | 2456 / 9007 pont |
GFXBench Car Chase onscreen | 22 fps | 15 fps | 23 fps | 33 fps | 30 fps |
GFXBench Car Chase offscreen | 20 fps | 28 fps | 23 fps | 34 fps | 35 fps |
GFXBench Man. onscreen | 54 fps | 45 fps | 55 fps | 59 fps | 58 fps |
GFXBench Man. offscreen | 55 fps | 74 fps | 60 fps | 77 fps | 76 fps |
AndroBench Sequential Read | 783,47 MB/s | 815,88 MB/s | 837,55 MB/s | 682,79 MB/s | 720,09 MB/s |
AndroBench Sequential Write | 138,60 MB/s | 203,10 MB/s | 195,24 MB/s | 199,72 MB/s | 204,99 MB/s |
AndroBench Random Read | 153,60 MB/s | 131,44 MB/s | 148,24 MB/s | 149,97 MB/s | 137,04 MB/s |
AndroBench Random Write | 126,59 MB/s | 23,67 MB/s | 163,47 MB/s | 16,62 MB/s | 21,92 MB/s |
Mivel előtte-utána különbséget itt nem tapasztaltunk, nem is vettük külön a GPU Turbo előtti és utáni eredményeket
A trükk természetesen ezúttal is a megfogalmazásban keresendő: a cég nem teljesítménynövekedést, hanem optimalizálást említett a hivatalos közleményben, csak az autós világból népszerűvé vált turbo kifejezés utalt arra, hogy erősebb lesz ugyanaz a hardver. Erősebb nem lett, változatlanok az órajelek és a feszültségek, és ha a számok szintjén nézzük, a GPU Turbo nem hoz előrelépést. De akkor tulajdonképpen mi is történik?
Technológiailag nagyon ködösen fogalmazott a cég, így semmi nem biztos abból, hogy mi történik valójában, de álljon itt a leghitelesebb teória. A vertikális szinkron (vagy ha így ismerősebb: a V-sync) kontrolljába nyúlt bele a frissítés. Az Android rendszer alapértelmezetten ezt állandóan aktívan tartja, nagyon röviden megfogalmazva nagyjából annyit tesz, hogy folyamatosan a kijelző frissítési frekvenciájához igazítja az új képkockák megjelenítésének ütemét. Ez sok szempontból pozitív, hiszen megelőzhetők vele olyan negatív hatások, mint a képtörés, viszont sok szempontból negatív, hiszen megnövelheti a késleltetést, illetve ha egy pillanatra nem tökéletes a szinkronizálás, egy képkockaismétlés miatt akadást látunk a szemünkkel.
A GPU Turbo pedig nem csinál mást, mint figyeli a bemeneti adatokat (hogy megérintjük-e a kijelzőt), és ennek megfelelően ki tudja kapcsolni a vertikális szinkront. Ennek eredményeképpen a képkockák továbbítása az elkészülés ütemének megfelelően történik, kvázi a grafikus vezérlő maximális tudását kihasználva, viszont aki játszott már PC-n, az tudja, hogy kétesélyes a végeredmény, hiszen a képkockára vonatkozó háttérpuffer hiányában, ha nem sikerül azonnal kirajzolni a tartalmat, akkor képtöréssel találkozhat a felhasználó.
Huawei és Honor telefonok esetén ugyanakkor mégsem kell aggódni, hogy komoly problémákat fog okozni ez a módosítás, hiszen csak alaposan letesztelt játékokat tesznek GPU Turbo-kompatibilissé, a jelenlegi felhozatal a PUBG Mobile és a Mobile Legends: Bang Bang című alkotásokat tartalmazza. Mi egy root nélkül telepíthető, ingyenes szoftverrel próbáltuk fps-bencmarkra küldeni a Honor 10-et a fenti két játékkal, a végeredmény pedig nagyjából az lett, hogy az azonos fps-értékeket mindkét játék esetén stabilabban, alacsonyabb amplitúdóval tartotta (a PUBG High beállításokkal körülbelül 32-t, a Mobile Legends pedig 55-öt hozott frissítés előtt és után is), a felhasznált milliamperek esetén azonban feleződött az érték, 5 perces szakaszokra számolva 1000 helyett körülbelül 480-520-at írt ki a program. A telefonon kijelzett akkumulátorszázalékok kapcsán ez nem volt ennyire érezhető, hasonlóan 100%-ról indulva 25 perc helyett nagyjából 38-40 perc lett, mire az első 10%-ot elhagyta a kiírt kapacitás. Minimális akadozások azonban mindkettővel tapasztalhatók voltak, még ha a frissítés telepítése után ez nagyjából feleannyi alkalommal és feleannyira zavaróan (a konkrét játékmenet helyett inkább az animációkban) is történt ez.
Június elején, hatalmas ígéretekkel mutatkozott be a Honor-féle GPU Turbo [+]
Összegezzünk: aki komoly teljesítménynövekedést várt a szoftverfrissítéstől, az csalódni fog, viszont az energiahatékonyságot szem előtt tartók örülhetnek, és a fent említett játékok futtatásakor a készülék is lényegesen kevésbé melegedett. Míg az első szoftverrel (asztalon használva, kizárólag két ujjal érintgetve) bőven 40 fok fölötti értékeket mérhettünk a hátlapon néhány perc után, később ez 30 alatti értékekbe futott. Képtörést és egyéb problémát nem tapasztaltunk, és jelenleg úgy néz ki, hogy az iparág követni fogja ezt a lépést, így a játékok optimalizálása globálisan is a vertikális szinkron részleges elhagyása felé terelődhet. A Huawei ezzel lépett egy olyat, amivel az Android egyik régi, driver-szinten értendő „méregfogát" húzták ki, viszont az biztos, hogy ez csak a jéghegy kezdetleges csúcsa: rengeteg munkát adtak mindenkinek ahhoz, hogy a felhasználók a következő években akadások nélküli, de az akkumulátort kevésbé zabáló, gyönyörű játékokkal találkozhassanak.