Mini Cooper SE menetpróba

Villanygokart, amiben úgy is vigyorogsz, hogy nincs hangja. A Mini elektromos kiadása is egy élmény, még ha a praktikumát és az árát nehéz is a Dacia-Suzuki tengely mentén értelmezni.

Hirdetés

Infotainment

Kezdjük a szomorú ténnyel: Android Auto nincs és a hírek szerint nem is lesz a Miniben. Ez annak ellenére is így van, hogy amúgy a BMW-k egy része egy frissítéssel megkapja (rögtön vezeték nélküli megoldással), de az i3-hoz sem fogják nyújtani ezt az opciót, ami azért nagy kár, mert az indukciós töltő már megvan. És azért is, mert elég nehéz elhelyezni egy telefont bárhol a műszerfal környékén, a szellőzőrácsok kialakítása is kilő egy csomó ilyen tartozékot, a szélvédőre meg azért nem tenném, mert az amúgy is elég szűk, még többet nem lenne jó kitakarni belőle.


[+]

Egy jó gyári navi persze megoldhatná félig-meddig a dolgot, de a Tomtom alapú navigáció minden, csak nem jó. Budapesten belül hiába ismeri a forgalmi adatokat, olyan hajmeresztő útvonalakat rak össze, hogy csak a tapasztalataimra hagyatkozva egy 20 perces úton 6 percet vertem rá kéregből a saját útvonalamat tartva. Ebben persze az is benne volt, hogy elképesztő hiányosságokkal bír a térkép, csak egyetlen példa: a Körszálló felől haladva a Pasaréti úton a navigáció be akart vinni a Vasas pálya parkolójába, majd onnan ki, miközben a főút simán elmegy mellette és nyilván azon kell haladni. Arról nem is beszélve, hogy a POI adatbázis is foghíjas, a Puskás Tivadar Távközlési Technikum egy nem létező objektum szerinte, pedig hát én oda járok focizni 20 éve és minden más navigáció ismeri.


[+]

A vezető előtt levő kijelző elég jópofa trükköt használ: az ívelt oldalú téglalap két széle fix piktogramokkal operál, csak a középső terület egy tényleges LCD. Jól látszik, nem tükröződik, bőven elég informatív, a rendszer felismer bizonyos közlekedési táblákat (sebességhatárok, előzni tilos), azokat is jelzi, a HUD pedig a navigációs parancsokat is megjeleníti. Sokat nem lehet kusztomizálni, de nem is kell, a hatótáv, a töltöttség, a sebesség és az energiafelhasználás skálája fixen látszik mindig.


[+]

A középső kijelző (esetünkben 8,8 hüvelykes) már sokkal komplexebb. És érintős, ami a BMW világában egyelőre nem gyakori. De persze megvannak a váltókar mögötti kezelőgombok, amikkel nyúlkálás nélkül is lehet haladni a menüben, oda sem kell nézni, elég egyértelmű minden. Szövegbevitelnél azért jól jön, hogy lehet tapicskolni is, de az általános kezeléshez elég a két ülés között matatni. A menü egyszerű, hat irányba lehet elindulni, ebből az egyik a navigáció, amiről már esett szó, a másik az “értesítések”, ami az autóval kapcsolatos notifikációkat listázza, ott van a telefonálás, a zenelejátszó, az autóval kapcsolatos beállítási funkciók és a netes izébizék.


[+]

A Miniben van SIM, amin némi adatforgalom is elérhető. Így kap a térkép forgalmi adatokat, így jöhetnek le OTA frissítések, de elérhető az időjárás előrejelzés és egy hírösszefoglaló is akad, ami nemzetközi források friss cikkeinek a kivonatát jeleníti meg. A beállítások a “Saját MINI” nevet viselő menüpontban ülnek, nyitás-zárás, világítás, különböző segédek (ráfutás, parkolás) paraméterezése mellett itt állíthatjuk a HUD pozícióját, nézhetünk fogyasztási adatokat, a nagy, világító karima funkciója is itt kapcsolható, ezen egyszer nyilván minden tulaj végigmászik majd, hogy minden az ízlésének megfelelő legyen.


[+]

A telefonos kapcsolat alapesetben a Bluetooth-ra szorítkozik, elérjük a névjegyzéket és a híváslistát, illetve nyilván a zenelejátszós részen is tud jönni a muzsika a telefonról. De nincs Android Auto, Apple CarPlay viszont van, ráadásul vezeték nélküli megoldással, ha az embernek iPhone van a birtokában, akkor egyszer kell beállítani, onnantól kvázi automatikus, hogy a kocsiba beülve a készülék az indukciós töltőre kerül, a kapcsolat pedig magától létrejön az autó és a mobil között. Épp ennek a dolognak a tényleges egyszerűsége miatt annyira hiányzik, hogy ne csak Apple termékekkel működjön. Amúgy van két USB is a középkonzol alatt, ha valaminek áramra lenne szüksége (vagy régebbi az iPhone és nincs Qi-töltés). A kijelző felett pedig a parkolási asszisztens sípolását lehet kiiktatni (és a ráfutásgátlót).


[+]

A Minihez is tartozik telefonos alkalmazás, MINI Connected a neve. Az autóban levő SIM intézi a kommunikációt, lehet a távolból nyitni-csukni, ablakot felhúzni, töltést és előfűtést-hűtést kezdeményezni, látjuk a guminyomást, az akku állapotát és a hatótávot, valamint előre be tudjuk tervezni a navigációval az útvonalat. Ez ma már nem egy különleges extra, a készlet erejéig baromi olcsó Skoda Citigo e-iV is tud hasonlót, a SIM pedig egy ideje már kötelező az új autókban az SOS funkciók miatt.


[+]

Összegzés. Az elektromos Mini egy kiváló élményautó(cska). Útfekvése, kanyarodási képessége, dinamikája, vezethetősége egészen más, mint egy konzervatívabb kocsinak, a villanyautós mezőnyben is kiemelkedően fürge és játékos. Szerethető, lelkesítő, szórakoztató, de megvannak a korlátai. Egyrészt — bár a számok szintjén nem kicsi — hátul mind embernek, mind csomagnak szűk. Másrészt ez a hatótáv a mai mezőnyben karcsúnak számít, noha (és ebben egyet kell értsek szentkuti11 kollegával) a városi használat mellett egy átlagember hetekig elvan töltés nélkül, mert 200 kilométert sok napig tart összeszedni Budapesten. De van egy pszichés hatótávpara az emberekben, hogy “jaj, mindjárt lemerül”, miközben még 70 kilométert ír a kijelzőre a rendszer, de az már a “mindjárt” kategória, ami stresszeli a sofőrt. Mert akkor vagyunk nyugodtak, ha oda 150 kilométernél több van írva. Ez egy létező jelenség, több gyártónál is mondták nekünk, hogy hiába csak 10-20 kilométert megy egy átlagos városlakó naponta, elvárás, hogy a hatótáv több száz kilométeres legyen. Szóval ezért van jóval nagyobb akku például az e-208-as Peugeot-ban, vagy az új Leafben. Ami jól meg is drágítja az autót. Másrészt tölteni még mindig macera, nincs szabad hely a köztéri töltőn, ott kell lógni a kábelen órákat, addig mit csináljak, szóval minél ritkábban kell ezt megtenni, annál gondtalanabbnak érződik a villanyautózás. De aki Minit vesz újonnan, az eddig sem a Havannán állt vele a panel előtti parkolóban, vagy otthon, vagy a munkahelyén tud hosszan tölteni, így viszont ez a 200 kilométer is bőven elég. A Balatonra le lehet menni ezzel is, ha ott is van töltési opció, akkor nincs gond, messzebbre utazni sem kizárt, de azt azért meg kell tervezni és időben is több lesz. De az elektromos Mini nem akar első autó lenni, sem a mérete, sem a képességei nem teszik igazán erre lehetővé, városi szaladgálósnak meg jó drága. De villany nélkül sem olcsó a Mini, sosem egy alapszintű mobilitási igény kielégítése volt a cél, mégis népszerű termék, úgyhogy a BMW i3-hoz hasonlóan ennek is bőven meglesz a vásárlóközönsége.

Bog

Hirdetés

Középkategóriás vagy prémium telefon? Nézd meg, melyik éri meg jobban 2025-ben!

PR Ha őszintén közelítünk a témához, akkor viszonylag gyorsan ráláthatunk azokra az érvekre, amik végül segítenek a döntésben.

  • Kapcsolódó cégek:
  • BMW

Azóta történt

  • Opel Corsa-e menetpróba

    A puszta tények emellett a modell mellett szólnak: kimondottan kellemes hatótáv, villámgyors töltési lehetőség, elektromos autóhoz képest igen kedvező ár. De milyen a valóságban?

  • Beültünk az új, elektromos Opel Mokkába

    Nagyon megváltozott a Mokka: a cég megcsinálta az utóbbi évek egyik legdögösebb formatervét, ami kijelöli a márka design-jövőjét, a technika jelentős részét pedig ismerjük egy jelenleg is kapható PSA-társból.

  • Hamarosan jön az új Mini Cooper - elektromos hajtással

    Ezúttal kétféle motorral és akkumulátorral szerelik majd az villanyhajtású Miniket.

Előzmények

  • BMW i3 menetpróba

    Annak idején egy különc autó volt, drágán. Mostanra viszont beérett, átesett egy frissítésen és a többiekhez képest még csak nem is drága.