Hirdetés

BMW iX menetpróba

Művese, két és fél tonnás tömeg és az összes létező elektronikai extra fenyegető aurájú külsőbe csomagolva, ráadásul rengeteg pénzért.

Fedélzeti rendszer

Az iX-ben a legfrissebb, legnagyobb tudású iDrive dolgozik, az OS 8. Az i4-ben is ez volt, de az egy korábbi verzió, ez most a legújabb és sok ponton javult. Alapvetően két kijelzőre optimalizálták, össze is dolgozik valamelyest a két panel, például ki lehet tenni a térképet a vezető előtti területre is — de csak a gyári navit és a Google Mapset, ha a Waze a partnerünk, akkor annak csak az utasításai kerülnek át és jelennek meg a HUD-on is. A vezető előtti területet gyorsan ki lehet ismerni, a térképen kívül az Assisted Driving látképe jelenhet meg még itt, vagy némi multimédia, illetve a telefonhívásoknak is van egy kis ablaka.

[+]

A középső kijelzőn fut maga a rendszer. Ezt szinte hibátlanul lehet kezelni érintés nélkül is (ami jól jön, ha nem akarjuk összemaszatolni a felületet) a tekerőgombbal, csak a szövegbevitelnél érdemes inkább nyomkodni a kijelzőt. A kezdőlapunk is csinos, mert általunk választott widgeteket lehet kártyás módon kirámolni, amelyek között könnyű a navigáció. Felülről lehúzható egy értesítési függöny, amin szintén lehetnek gyorskapcsolók, de ide notfikálja az autó a problémáit (menjél szervizbe, fújd fel a gumikat, jött egy frissítés), plusz a profilunkat is itt babrálhatjuk. Ehhez egy myBMW regisztrációra lesz szükség, de onnantól opció a digitális kulcs (főleg iPhone-nal) és a távoli babrálás mellett az is, hogy elmentse a widget-összeállításunkat éppúgy, mint az üléspozíciót.

[+]

Az ikonos főmenü viszont továbbra is egy időutazás a 4.4.2-es Android korába, egyszerűen méltatlanul gagyinak fest az általános grafikai színvonalhoz képest. A menüpontok sorrendje csak addig tűnik véletlenszerűnek, amíg ki nem derül, hogy teljesen szabadon választható, a fentről lehúzható tálcára pedig négy funkció kirakható gyors elérésre. Az általános sebesség jobbára korrekt, van pár dolog, ami megakasztja a folyamatot, főleg a belső és a külső kamerák kezelése. Utóbbinál van rögzítési opció is, ami egyrészt automatikus, ha az autót a távollétünkben megmozdítja valami, vagy valaki, másrészt manuálisan is indítható, de azért egy fedélzeti dashcamhez képest irtó sokat kell arra várni, hogy elindíthassuk a felvételt, viszont rögtön négy videó készül szinkronban elölről, hátulról, jobbról és balról egy perc hosszan 1024 x 576 pixeles felbontással, mutatok egy példát:

Az iDrive OS8-ról lesz nagyon részletes külön anyagunk, de az általános tapasztalat az, hogy ha eltekintünk a főmenü ikonos nézetének anakronisztikus mivoltától, akkor maguk a funkciók logikusan és nagyon sok részletre kiterjedően megvannak. Akadnak színsémák, lehet kérni motorhangot(!), ami gyorsításnál a hangszórókból szól, van automatikus ablakleengedés bizonyos GPS koordinátáknál (például a cég parkolóházánál), a hátsó üléssor klimatizálás oldalanként beállítható (és a hátsó kezelőpanel le is zárható, hogy a gyerekek ne babrálják), van időjárás, hírgyűjtő felület, benne van a komplett kézikönyv képekkel és ábrákkal, a telefonkezelés tartalmazza az SMS-ek kijelzését és a sablonválaszok lehetőségét is, de még olyan dolgokkal is lehet babrálni, mint a konzol alatti telefontartó mögött levő indukciós töltés ki és bekapcsolása.

[+]

[+]

A júzer a telefonjára a myBMW appot tudja letölteni, az autót úgy érdemes a profilunkhoz adni, hogy éppen benne is ülünk, mert ha belépünk az iDrive-on a fiókunkba, akkor rögtön hozzá is köti a telefonos alkalmazáshoz. Innentől lehet dudálgatni, nyitogatni, lámpát kapcsolni, látjuk a kocsi helyzetét térképen, a hatótávot, át lehet küldeni előre tervezett útvonalat a gyári navinak, értesülünk a töltésről, távolról belenézhetünk az utastérbe (a külső kamerákat hazánkban nem lehet kukkolásra használni), ha pedig megmozdul a jószág, akkor kapunk riasztást.

[+]

A BMW iX összességében egy nagyon kifinomult elektromos autó. Kár, hogy ilyen lett az eleje, mert amit tud, az tényleg korrekt. Vannak hiányosságai (első csomagtér, magas hátsó csomagtérpadló, csak 11 kW-os fedélzeti töltő, rettentően tervező gyári navigáció és csúnyácska ikonos menü), de egy nagy, erős, tágas, prémium belterű gépkocsi egy láthatóan folyamatosan fejlődő fedélzeti rendszerrel. A 32 millió forintos alapár igencsak riasztó (inkább ez taszítja el a vásárlókat, mint az autó eleje), de az EQS Offroader 52 millió a Mercedesnél, a Skoda Enyaq is 26 millióról indul, az Audi e-tron pedig már 35 tekercs. Most mondhatnám, hogy ahhoz képest az iX milyen jutányos, de nem. A legolcsóbb dízel X5 indul 26 millióról, a hibrid 30-ról, szóval innen nézve nem túlzás az iX ára. Onnan nézve nyilván igen, hogy egy egészen helyes házat lehet ennyiért venni sokfelé az országban, de most körülbelül az a helyzet, hogy nincs kizárva, hogy egy darabig az ingatlan és az autó értéke is felfelé megy, pedig utóbbinál ez nem volt jellemző. Látszik, hogy a BMW komolyan vette azt a feladatot, hogy egy nagy, prémium elektromos SUV-t tegyenek az utakra, rengeteg elektronikai extrával spékelték meg a modellt — hogy az arca közben ilyen lett, azt biztos százféle kontrollcsoporton tesztelve döntötték el. Most pont abban a korban vagyunk, hogy amit legyártanak belőle, azt el is adják előre, szóval nem derül ki az sem, ha pont utálják a potenciális vásárlók. Ez az utálat pedig nyilván annak is szól, hogy agresszívan és láthatóan egy rohadt drága prémium termék, szóval az irígység éppúgy benne van a megítélésében, mint az esztétikai ellenérzés, de mint műszaki tárgy és autó valóban a bajor gyártó csúcsát képviseli.

Bog

  • Kapcsolódó cégek:
  • BMW

Azóta történt

Előzmények

  • BMW i4 menetpróba

    Nem csak ahhoz képest sikerült jól, hogy nem villanyautós platformra épült. És nem kell a csúcsmodell ahhoz, hogy bőven elég legyen mindenre.

  • BMW iX3 menetpróba

    Annyira jól faragta át meglévő modelljét villanyautóra a BMW, hogy a legfőbb kérdésünk, ami felmerül: miért nem hamarabb kezdték el ezt?

Hirdetés