A bajor BMW Group is a villanyautóban látja a járműszektor jövőjét, és prémium márka nagyszabású terveket szövöget Neue Klasse néven, 2025-ös starttal. A müncheni központú vállalatcsoport igazodik az tisztán elektromos hajtású műfaj aktuális trendjeihez, és a prizmatikus vagy tasakos cellák helyett a hengerformában látja a gazdaságos lítium-ionos tömeggyártás jövőjét. A Tesla által bevezetett, 46 milliméteres átmérőjű formátum is megvan, ám egyféle magassággal szemben a BMW és partnerei kettővel készülnek, bár a paraméterek színfalak mögött maradtak. A gyártó két főpartnere a hazánkban is hatalmas befektetésekkel készülő CATL, illetve az EVE Energy, és a két kínai vállalat saját piacán, illetve Európában is kék-két cellagyár felhúzásával készül, egyenként 20-20 GWh elméleti éves kapacitással, ha ezek teljes sebességre kapcsolnak.
A BMW 46XX formátumú akkumulátorcellája [+]
A BMW további két gigagyárral készül Észak-Amerikában, a partnereit ott viszont még nem jelentette be. A kapcsolódó befektetések értéke több mint tízmilliárd euró, és a cél nem titkoltan a nagy számok törvénye alapján csökkenteni a cellánkénti gyártásköltségeket, miközben azok energiasűrűsége és töltésrátája előrelép. A BMW több nikkelt és kevesebb kobaltot tervez használni a katódban, rendre etikus forrásból szerezve a nyersanyagokat, és szilíciummal kívánja doppingolni az anódot. A lítium, a kobalt és a nikkel ráadásul friss bányászat és feldolgozás mellett újrahasznosított forrásból is érkezik majd, és további zöld megoldásokkal, így megújuló energia használatával a gyártás karbonlábnyoma akár 60%-kal csökkenhet.
A Neue Klasse 2025-ben érkezik, a BMW iX viszont már elérhető [+]
„Lítium-ion akkumulátorcelláink új fejlesztésű, hatodik generációja hatalmas technológiai ugrás lesz, több mint 20 százalékkal nagyobb energiasűrűséget, akár 30 százalékkal gyorsabb töltési sebességet és akár 30 százalékkal nagyobb hatótávolságot kínálva” – mondta Frank Weber, a BMW AG igazgatótanácsának járműfejlesztésért felelős tagja. „Az akkumulátorcella-gyártás során keletkező emissziót ugyancsak csökkentjük, akár 60 százalékkal. Ezek a fenntarthatóság és az ügyfélelőnyök tekintetében egyaránt nagy lépések.”
Prizmatikus és hengeres akkucella a BMW bemutatóján [+]
„Hogy hosszú távú szükségleteinket maradéktalanul kielégítsük, partnereinkkel egyenként akár 20 GWh éves kapacitású akkumulátorcella-gyárakat fogunk felépíteni, kulcsfontosságú piacaink összesen hat helyszínén: kettőt Kínában, kettőt Európában és kettőt a USMCA-régióban” – fogalmazott Joachim Post, a BMW AG igazgatótanácsának beszerzésekért és beszállítói hálózatért felelős tagja. „A partnereinkkel megkötött szerződésekben ráadásul azt is elértük, hogy a gyártás során másodlagos anyagokként jelentős arányban újrafelhasználják az olyan nyersanyagokat, mint a lítium, a kobalt és a nikkel, a termeléshez pedig megújuló energiaforrásokat hasznosítsanak – ezzel is csökkentve a gyártás során keletkező emissziót” – tette hozzá.
Egy EVE Energy vasfoszfát-alapú prizmatikus cella (forrás: Eve Battery)
A BMW nem csak nikkelalapú katóddal készül: az egyre nagyobb teret hódító, olcsóbb, de alacsonyabb fajlagos energiasűrűséggel rendelkező vas-foszfát alapú technológia is terítéken van, bár hőelvezetési és egyéb elektrokémiai okokból ezek a cellák jellemzően prizmatikusak, a hengerformán a mérnököknek még dolgozniuk kell. Amúgy a márka sajtóanyagában prizmatikus cellák is láthatók, és mutatunk egyet fent az Eve részéről, szóval lehet, hogy LFP vonalon a BMW marad ez utóbbi formátumnál. Viszont érdekelt a szilárdtest-alapú akkumulátorok kifejlesztésében is, az évtized végére tervezett tömeggyártással, és még 2025 előtt kapunk egy efféle technológiájú akkucsomaggal szerelt prototípust.
A texasi Model Y strukturális akkupakkja megbontva (forrás: Munro Live) [+]
Egyelőre kérdéses, hogy a Neue Klasse kihasználja-e majd a méretesebb akkuformátum strukturális előnyeit. A texasi Gigafactoryban készülő Model Y 4680-as cellái vastag acélfalat kaptak, és azokat a csomagban keményre száradó hab fogja közre méhkasszerűen, önhordó jelleget és torziós, illetve egyéb erőbehatásoknak ellenálló szerkezetet alkotva. Tulajdonképpen az akkucsomag maga a platform középső része, amihez hozzácsapják az első-hátsó öntvényeket, és kész a jármű strukturális alapja. Az ehhez szükséges Gigapress öntőgépekből egyre több gyártó rendel, Oliver Zipse, a BMW vezérigazgatója tavaly viszont azt mondta: a hatalmas öntvények használata részükről nem tűnik kifizetődőnek, és nem tervezik bevezetni. A Neue Klasse érkezéséig egyébként még sok technológiai részlet színfalak mögött marad, azt viszont elárulta a csoport, hogy az akku, a hajtáslánc-technológia és a töltő egyaránt 800 voltos feszültséggel rendelkezik majd, amely hatékonyabb töltést és teljesítményleadást ígér.