Hirdetés
Apple A17 Pro, melegedés, gyógyír
Az Apple évek óta oktatja az androidos mezőnyt egy kútfő alatt fejlesztett hardverrel és szoftverrel, az A17 Pro chip pedig akár két évre elléphet a konkurenciától, mivel a TSMC 3 nm-es node-ját kamatoztatja, amiről eséllyel lemarad a következő androidos csúcsgeneráció. Más kérdés, hogy az A17 Pro jelző előrevetíti: a sima iPhone 16 jövőre valószínűleg sima Apple A17 chipet kap, az A17 Pro változat mindenesetre két 3,78 GHz-es teljesítménymaggal és négy 2,11 GHz-es, takarékosabb egységgel, valamint a hatmagos Apple GPU-val laza 10-25%-os teljesítményelőnyt biztosít az A16 Bionichoz képest, amit a sima iPhone 15 természetesen megkapott. Megjegyzés az alábbi táblázathoz: a GFX Bench teszt évek óta nem frissült, így aktuális pontszámai valamiért alacsonyabbak a ház túlmelegedése nélkül, úgyhogy benézett tesztre a 3DMark.
Teljesítmény-teszt (a táblázat szétnyitható) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Benchmark | Apple iPhone 15 Pro | Apple iPhone 15 | Samsung Galaxy S23 Ultra | Honor Magic5 Pro | Zenfone 10 | Sony Xperia 1 V |
Rendszerchip | Apple A17 Pro | Apple A16 Bionic | Snapdragon 8 Gen 2 for Galaxy | Snapdragon 8 Gen 2 | Snapdragon 8 Gen 2 | Snapdragon 8 Gen 2 |
AnTuTu 10.x | 1524907 pont | 1230971 pont | 1542495 pont | n/a | 1332443 pont | 1348578 pont |
Geekbench 5 (single/multi) | 2143 / 5991 pont | 1879 / 4816 pont | 1582 / 4968 pont | 1483 / 4789 pont | 1440 / 5072 pont | n/a |
Geekbench 6 (single/multi) | 2911 / 7283 pont | 2547 / 6188 pont | 2006 / 5174 pont | 1960 / 4889 pont | 2041 / 5642 pont | 2006 / 5282 pont |
GFXBench Car Chase onscreen | 60 fps | 60 fps | 67 fps | 108 fps | 108 fps | 96 fps |
GFXBench Car Chase offscreen | 100 fps | 110 fps | 127 fps | 122 fps | 81 fps | 126 fps |
GFXBench Man. onscreen | 60 fps | 60 fps | 119 fps | 120 fps | 119 fps | 120 fps |
GFXBench Man. offscreen | 221 fps | 230 fps | 316 fps | 316 fps | 208 fps | 300 fps |
3DMark Wildlife Extreme | 4043 pont | 2992 pont | 3785 pont | n/a | n/a | n/a |
3DMark Solar Bay | 6616 pont | 3564 pont | 5530 pont | n/a | n/a | n/a |
Tény viszont, hogy az iPhone 15 Pro jobban melegszik, mint elődje, bár 30 perc Apsi Bench CPU stressz-teszt után csak átlag feletti hőmérsékletre hevült a ház, 87,8%-on alig leszabályozva az órajeleket. A GPU volt az, amely a 3DMark Wild Life húszperces stressz-tesztjével kellemetlenül felmelegítette a házat felül, és mindjárt 80,6%-ra csökkent a stabilitás, jelentős teljesítményeséssel. Ilyen terheléssel már nyilvánvalóan hiányzik a hatékonyabb hőelvezetés, és 30 fokban a videózás is megizzasztja a vasat, ám szerencsére nem forrósodik fel annyira, mint Snapdragon 8 Gen 1-gyel az Xperia 1 IV vagy a Xiaomi 12 Pro tavaly, mert azokat már fájt megérinteni.
Azt, hogy mekkora a probléma, tételenként kell nézni, mert jó pár alkalmazás kapcsán jelezték a felhasználók a melegedést (Instagram, Asphalt 9) és az Apple pedig gyors javítást ígért. És persze pont egy nappal a tesztkészülék visszacsomagolása után érkezett meg az iOS 17.0.2-es melegedési gondokat elvileg javító 17.0.3-as frissítés, és ilyesmivel, illetve a driverek finomításával minőségi előrelépés történhet. A publikálás utáni napokban derül viszont csak ki, hogy így van-e most is, mindenesetre az extrém GPU terhelés és a kamerás feladatok esetében szerintem csoda nem fog történni, hiszen ezek minden lóerőt kihasználnak, és nincs komoly hőelvezető rendszer, ahogy a 25 wattos töltéstől is jobban melegszik az idei és a tavalyi iPhone, mint 120 watton egy Xiaomi. Szóval részben orvosolható a probléma, amit jócskán felfújt a média, részben viszont valós.
Konkrétumok iOS 17.0.2-n. Az Asphalt 9, a COD Mobile és a Real Racing 3 hosszú játék során is csak langyosra melegítette a házat, ami egyedül a Genshin Impacttől lett jóval melegebb, de sosem olyan forró, mint GPU tesztet futtatva. A Shadowgun Legends viszont az előtt kifagyott, hogy túl sokat játszhattam volna vele, ezt a fejlesztőknek frissíteniük kell az új hardverre. A mindennapos használat nálam nem járt váratlan melegedéssel (mínusz a kinti videózás, ám 25 fokban már ez sem volt jelentős), de az is tény, hogy a Samsung idei csúcskészülékei jobb hővezetésük miatt futnak hűvösebben. És persze ott a gaming telefonok aktív hűtésének előnye, viszont iOS-re általában jobban optimalizálják a játékokat, több az elérhető tartalom, és hamarosan olyan konzolgrafikájú címek érkeznek, mint a Resident Evil 4. Az Apple A17 Pro egyébként hatalmasat ugrott hardveres ray tracing teljesítményben, szóval tetemes benne a potenciál, de meg kell még szelídíteni a paripákat.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!