Hirdetés
Első lépések
A Waze iOS és Android készülékeken fut. Letöltése ingyenes, alapvetően a használata is, de mivel ez egy közösségi navigáció, ezért a legfontosabb pozitívumai akkor jelentkeznek, ha online tud lenni, azaz netkapcsolat szükséges vezetés közben. Ha indulás előtt megtervezzük az útvonalat egy wifis helyen, akkor menet közben alig fogyaszt valami adatforgalmat, a térképrészletek frissítését is lehet manuálisan igényelni, tehát egész takarékos a cucc, a Waze hazai oldalán azt írják, hogy átlagos felhasználás mellett havi 50 megabájtnyi adatot igényel a szoftver, ami szerencsére nem sok.
Persze kell bekapcsolt GPS is, ezért érdemes autós töltővel és tartóval felszerelkezni, én is így tettem, miután egy HTC One SV-re feldobtam a szoftvert. Amit viszont rögtön felejtsünk el, az az első használat során a Facebook azonosítóval történő regisztráció. Ilyenkor ugyanis valami történik ugyan, de random felhasználónevet sorsol nekünk a szerver, amit úgysem tudunk megjegyezni, tehát inkább irány a waze.com, ott essünk túl a szögegyszerű procedúrán, majd a kliensbe belépve össze tudjuk kötni a közösségi oldallal is az accountot. Amit egyébként ki is lehet hagyni, nekem azért volt érdekes, mert kíváncsi voltam, hogy az ismerőseim közül ki wazer.
Egész meglepő volt az eredmény, 10-15 ismerősöm rendszeres wazer, de mivel Magyarországon nagyjából 20 ezer regisztrált felhasználó van, s ebből egy átlagos napon 6-700 fő van online, ezért végeredményben érthető a dolog. A hazai wazerek 75%-a a fővárosban és annak vonzáskörzetében bukkan fel a térképen, hiszen a Waze igazi előnye, a forgalmi információk azonnali megosztása itt a leghasznosabb. Péter szerint vidéken a legkedvezőbb árú benzinkutak megtalálása és az esetleges sebességmérések elkerülése miatt használják a szoftvert az autósok. És ezzel el is árultam, hogy az egyik beépített funkció a közeli töltőállomások listázása akár úgy is, hogy a napi árat veszi alapul a szoftver, hiszen ezt az információt is le tudjuk kérdezni.
A sikeres regisztráció után érdemes még néhány beállítást megtenni. Egyrészt Péter is azt javasolja, de saját magam is azt tapasztaltam, hogy a tervezés során a "gyors" mód értelmesebb, mint a "rövid", ami árkon-bokron, kvázi toronyiránt akarja az embert irányítani. A térkép lehet 2D és 3D nézetű, bár itt azért ne számítsunk domborzatra és épületekre, csak némi perspektívára. A wazerek alapesetben látják egymás ikonjait a kijelzőn ha egymás közelében haladnak el, ezt le lehet tiltani (azaz láthatatlan módban autózhatunk), és hamar fel fog tűnni, hogy vannak a térképen cukorkák, nyalókák, hópelyhek, amiket arra járva fel tudunk zabálni, mint egy pacman. Ez pontokat ad, amitől van egy ilyen konteszt-faktor is az egészben, de igazából nem sokat számít, hogy mennyi pontot vezettünk össze, csak a haveroknál lehet vele menőzni. A megtett kilométerek száma sokkal inkább nyom a latban, egy idő után lehet saját avatarunk a térképen, illetve a térképszerkesztési jogosultságok szempontjából is mérvadó.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!