Kamerák, multimédia
Kompakt gépektől a profikig, iPhone-ba épített Exmortól a G4 IMX230-áig, a fotós szekció a Sony egyik húzóágazata, az Xperiáknál mégis mindig akadt jobb kameratelefon, úgyhogy ezúttal komolyan ráfeküdtek a dologra. Az eredmény egy friss, 1/2,3 hüvelykes, 23 megapixeles Exmor RS kameraszenzor 3 századmásodperces hibrid (kontraszt + PDAF) autófókusszal, F/2-es, nagy látószögű G-lencsével, és ötszörös, Clear Image fantázianevű digitális zoommal. Az előlapra 5,1 megapixeles szelfikamera került, íme, mire képes. A hardverhez és a kétlépcsős kameragombhoz mondjuk a jó öreg és vaskos fényképezőszoftvert mellékelték a kiváló automatikus móddal (amely már tud max felbontáson rögzíteni), 4K felvétellel, panorámával, egy sor effekttel meg AR-funckióval – minden van, kivéve egy színvonalas kézi módot.
Aprónak látszik, a 2,3"-es kameraszenzor az F/2-es G lencse alatt mégis sok fényt befog [+]
2015-ben ugyanis a Sony szoftverével érzékenységet legfeljebb 8 megapixelen lehet állítani, témát (mint éjszakai portré és jelenet, kézben tartott esti, nagy érzékenység vagy mondjuk kisállat) úgyszintén. Tetézi a dolgot, hogy eme témákat aktiválva már az expozíció, az érzékenység, a fehéregyensúly és még az érintőfókusz sem babrálható. Egyébként, ha témát nem választunk, akkor a fehéregyensúly, az expozíciókorrekció, az érzékenység (ISO100-3200), a fókuszmód, a fénymérés, a vakumód és az önkioldó állítható. A záridő nem, a camera2 API-t használó alkalmazások meg kifagynak. Sajnos az optikai képstabilizáció kimaradt, a SteadyShot ehelyett a látószög megvágásával, szoftveresen próbál a kézremegésen úrrá lenni. Mozit egyébként 4K-ban 30 fpssel (egy példa), 1080p-ben 60 fpssel (még egy példa) és 720p-ben 120 fpssel is lehet forgatni, a kép- és hangminőség igencsak jó.
Nappal remek a helyzet, a vonalélesség 23 megapixelen is jó, elmosódás csak a széleken jellemző. Kár viszont, hogy a Sony nyakon önti a részletgazdagságot szoftveres túlélesítéssel, teljesen felesleges az ilyesmi. A kézi- és autófókusz tényleg szédületesen gyors: ha nem is századok, tizedek alatt megvan az élespont, és nem csak a képek készülnek el pillanatok alatt, a kamera is gyorsan indul. A dinamikatartomány jó, a fehéregyensúly azonban néha téveszt. A Clear Image Zoom a digitális nagyítás minőségét hivatott javítani; a harmadik sor a Z5 zoomfotóit, a negyedik a Galaxy S6 hasonló nagyítású eredményeit tartalmazza (5x), ítélkezzen az olvasó. HDR-ben erős a Z5 egy-egy fura, túlszaturált képet leszámítva, a makró vonalat azonban lehet majd a következő generációra erősíteni. Egyfelől 7-8 centiméternél közelebbről nem érdemes fókuszálással próbálkozni, és messzebből sem megbízható az élesítés. Az érintőfókusz amúgy is valami fura nyugati szokás lehet Japánban, kézi módban például hiába bökök oda az élőképen, ahova élesíteni akarok, ha exponáláskor a rendszer újrafókuszál. Videofelvételnél meg egyáltalán nincs kézi fókusz, mert minek?
Este mostohábbak a lehetőségek az említett korlátok miatt. Az automatika nagy érzékenységgel és részletveszteséggel rögzít (felső sor), a széleknél pedig néha kékes elszíneződést is megfigyelni (talán szoftveres izé). 8 megapixelen bevetve az érzékenységállítást vagy az esti módokat mindjárt javítani lehet az eredményeken (alsóbb sorok), az éjszakai módokban 1/4 és 1 másodperc között mozog a záridő, nagy érzékenység témával pedig akár ISO12800-ig elmegy az automatika. A jófajta impulzus-LED vakut is csatába lehet küldeni, úgyhogy a sötétből sok részlet előcsalható, és az esetek többségében a színek és a fókusz is rendben van, csak meg kell dolgozni egy olyan válogatásért, amit mellékeltem, mert az épp' ideális módok szét vannak szórva. Konklúzió: fürge és nagyon is tehetséges a Sony új hátlapi kamerarendszere, viszont mintha szeretnék a japánok, hogy maradjunk a kiváló automatikus módnál, ami nyilván megfelelő, ám egy sokrétű, kötöttségek nélküli kézi móddal többet is ki lehetne hozni a modulból. Csak több ember akarja a fotóit tökéletesíteni, mint 3D-s dinoszauruszokat meg vulkánokat a Mobilarena TV kanapéja fölé varázsolni, nem igaz?.
A Walkman nagy nevű gyártója garantálja a minőségi zenehallgatás élményét a Z5-ön is. A szimplán csak Zene névre keresztelt szoftver gond nélkül lejátszik mindenféle tömörített és tömörítetlen hangfájlt, a szokásos csoportosításokon túl pedig látványos egyéni elrendezéssel is végigpörgethetők helyben tárolt vagy vezetékmentes hálózaton elérhető állományaink. Az élményt a hangszínszabályzó, a ClearAudio+ és a DSEE HX hangminőség javító megoldások hivatottak felturbózni, persze nyilván erre mondanák páran, hogy amit fel kell turbózni, az nem is szól jól, a Sony mindenesetre biztosít jó pár opciót. Akad még dinamikus normalizáció, térhatás effektus és a fejlett zajszűrést támogató fejhallgatók beállításai is elérhetők. Az alkalmazásba beépül a Spotify, honi hálózaton és DLNA-n keresztül is működik a lejátszás, ha pedig fülest dugunk a Z5-be, FM-rádió is beizzítható RDS adatokkal.
Teszt | Sony Xperia Z5 | Huawei Mate S | HTC Desire 820 | Sony Xperia M4 Aqua | Lenovo K3 Note |
Frekvenciaátvitel (40 Hz-től 15 kHz-ig), dB: | +0,12, +0,09 | +0,04, -0,01 | +0,03, -0,20 | +0,02, -0,05 | +1,51, -1,93 |
Zajszint, dB (A): | -89,7 | -92,5 | -91,2 | -87,7 | -84,8 |
Dinamikatartomány, dB (A): | 90,0 | 93,2 | 91,2 | 88,1 | 85,3 |
THD, %: | 0,0053 | 0,0110 | 0,0510 | 0,0075 | 0,0086 |
IMD + Zaj, %: | 0,013 | 0,041 | 0,054 | 0,021 | 0,019 |
Sztereó áthallás, dB: | -88,7 | -88,0 | -73,4 | -87,3 | -83,1 |
A gyári fülest nem volt alkalmunk tesztelni, a 3,5 milliméteres kimenetre jutó hangminőséget viszont igen, és ismét elismerésünk a Sonynak: a Z5 tisztán szól, a frekvenciaátvitel görbéje a hallható tartományban kiegyensúlyozott, a sztereó áthallás értékei alacsonyak, és hiába füleltünk, jelentős háttérzajt sem hallottunk. A sztereó előlapi hangszórópár sem rossz: átlag feletti hangerővel és hangminőséggel muzsikál, bár a maximum felé kissé már élesen. Mély hangból azért sokat ne várjunk, inkább a hangszerek és énekhangok az erősségei.
Ha már tud 4K-s videót rögzíteni, ilyen felbontású klipek lejátszása nem okozhat gondot a Videó névre keresztelt alkalmazásnak, amely hasonló felületet kapott, mint a Zene, és hasonlóan sok kódolást lejátszik, beleértve a feliratokat. DivX és Xvid tartalmak megjelenítéséhez viszont alternatív szoftver beszerzésére lesz szükség. A lejátszó egyébként képes ablakos módban futni és vezetékmentesen hálózaton tárolt fájlokat meghajtani, több extrája viszont nincs.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!