Kameracsata: iPhone 15 Pro Max vs. Samsung Galaxy S24 Ultra

A csúcskategória két emblematikus készülékét eresztettük egymásnak fotós és videós szempontok alapján.

Bevezető

Hány megapixel? Hány kamera? Mekkora zoom? Kit érdekel! Már rég nem az a kérdés a csúcskategóriában, hogy egy telefon tud-e jó képet csinálni. Mert tud. Hanem inkább az, hogy ezt mennyire stabilan tudja hozni eltérő helyzetekben és mennyire ügyesen veszi le a júzer válláról azt a terhet, hogy neki értenie kell legalább szőrmentén ahhoz, amit csinál. Minden gyártónak az a célja, hogy olyan eszközt adjon a vásárló kezébe, amivel bármikor is fotóz, boldog lesz az eredményt látva. És ez nem könnyű feladat, pláne nem tűhegynyi kis optikákon át apró szenzorokra érkező fény feldolgozásával.


[+]

Mindezek ellenére még mindig sok gyártó kommunikációjában hangsúlyos helyen van, hogy mekkora felbontású kamerákat szór a hátlapra. Most éppen 200 megapixelnél járunk, ami semmi más, csak egy szám, ami lehetne akár 500 is, érdemben nem befolyásolja az eredményt. Ez a legkevésbé lényeges mérőszáma egy kamerának, amit jól mutat, hogy pont az Apple sok éven át maradt 12 megapixelen, előlapi kamerák kapcsán most is ott tart (a Samsung is), mégis évről-évre jobb fotókat tudunk készíteni az aktuális csúcsmodellekkel. Vagyis itt bizony sokkal hangsúlyosabb egy kép elkészítéséhez használt többi összetevő.

Kapásból ilyen a szenzor. Ennek van egy felbontása (12, 16, 50, 108, 200 megapixel), de főleg van neki egy mérete, valamint vannak rajta rétegek, amik a beérkező fényinformációkat már az érzékelő előtt úgy módosítják, hogy könnyebb legyen a feldolgozás. Ahogyan mondani szokás: minél nagyobb, annál jobb, a csúcsmobilok kamerás szenzorai (főleg a főkamera mögött) jóval nagyobb méretűek, mint a középkategóriában használt megoldások. A következő szint a feldolgozás: ott van rengeteg képi információ, valamit kéne velük kezdeni azon túl, hogy generálunk belőlük egy JPG fájlt, ehhez pedig sziszifuszi szoftvermérnöki munkára van szükség, egyre ügyesebb és ügyesebb algoritmusok segítségével generálja le a végső képet a hardver - és ezen a ponton az is fontos, hogy az a hardver milyen. Minél modernebb chipset van egy telefonban, annál nagyobb számítási kapacitás áll rendelkezésre ahhoz, hogy összetett, adott esetben több szenzorból érkező eredményeket feldolgozó algoritmusok dolgozzanak a háttérben mostanra már sokszor a gépi tanulásra építkező tapasztalatokkal kiegészítve.


[+]

Ezzel gyakorlatilag meg is válaszoltuk a sokszor felmerülő kérdést: miért nincsenek a középkategóriás telefonokban olyan képességű kamerák, mint a csúcsmodellekben? Mert ez nem csak egy szenzor kérdése, ehhez algoritmus és hardver is kell. Nem lehet egy 200 megapixeles szenzort bedobni egy átlagos telefon hátlapjára, egyrészt megküzd vele a közepes hardver rendesen (ami a képfeldolgozási idő megnövekedésével jár, ebből lesz a shutter lag), másrészt nem képes annyira összetett algoritmusokat futtatni. Lehet ebbe mélyebben is belemenni (ISP-vel, NPU-val, jelenetoptimalizációval, HDR-rel), de itt most csak annyi a lényeg, hogy a mobilos fotózás legjobb eredményeit mindig az aktuális csúcsmodellek szállítják, ennek a kategóriának pedig a legtöbbet eladott terméke az iPhone, legnagyobb kihívója pedig lassan évtizedek óta a Samsung. (Illetve a Huawei, de ők értelemszerűen mostanra kevesebb hazai felhasználó fantáziáját tudják megmozgatni.) Persze vannak mások is ezen a piacon, akik tudnak hasonlóan ügyesek lenni (remek kamerát mutat mindig az aktuális Google Pixel, már tavaly is szuper volt a Honor Magic5 Pro, aminek mindjárt itt az utódja, extrém megoldásokat tud mutatni néha a Xiaomi olyan rétegmodellekkel, amik itthon nem is kaphatók és néha őrületesen jól érzi a dolgot az Oppo is, a Find X5 Pro is kiváló telefon volt), de a mainstream vonalon örökké az Apple és a Samsung versenyeznek.


[+]

És amíg a korábbi években a fotózás volt a fókuszban, a megváltozott médiafogyasztási szokások eredményeképpen egyre inkább előtérbe kerültek a videós képességek, amelyek megint más típusú megoldásokat igényelnek gyártói és fejlesztői oldalról. Itt sem az a cél, hogy mozifilmet forgasson a júzer (még akkor sem, ha a cégek sokszor ezzel villognak), hanem inkább az, hogy egy bármilyen helyzetben előkapott telefon jó minőségű videót rögzítsen különösebb beállítási babrálások nélkül. Vagyis a fotós aspektus mellé felnőtt a mozgóképes képességekkel kapcsolódó elvárások szintje is, a következőkben megpróbáljuk összehasonlítani a piac két legnépszerűbb csúcsmodelljét mindkét szempontból.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés