Hardver, szoftver, multimédia
A Snapdragon 888 volt 2021 legnépszerűbb androidos csúcslapkája, ami a remek teljesítményt elnézve nem meglepő, de bőven jöttek vele melegedési problémák is, így nem véletlenül mentek rá a gyártók a játékmobilok különösen komoly hőelvezetésére. A Snapdragon 888+ apró ráncfelvarrás, mert csak a Cortex-X1 magot skálázta magasabbra 3 GHz-ig, maradt a 2,42 GHz-es Cortex-A78 hármas és az 1,8 GHz-es Cortex-A55-ös négyes. Szintén upgrade nélkül maradt az Adreno 660 GPU vagy a 12 GB LPDDR5 RAM, illetve a villámgyors, 256 GB-os UFS 3.1-es tároló, amit az 5s Pro 18/512 GB-ra dúsít fel.
Teljesítmény-teszt (a táblázat szétnyitható) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Benchmark | Asus ROG Phone 5s X-mód | Asus ROG Phone 5 | Xiaomi Mi 11 | Apple iPhone 13 Pro Max | Samsung Galaxy S21+ | Huawei Mate 40 Pro perf. |
Rendszerchip | Snapdragon 888+ | Snapdragon 888 | Snapdragon 888 | Apple A15 Bionic | Exynos 2100 | Kirin 9000 |
Geekbench 5 (single/multi) | 1141 / 3353 pont | 1111 / 3662 pont | 1137 / 3713 pont | 1737 / 4734 pont | 1082 / 3581 pont | 1010 / 3741 pont |
GFXBench Car Chase onscreen | 59 fps | 57 fps | 34 fps | 60 fps | 52 fps | 48 fps |
GFXBench Car Chase offscreen | 71 fps | 71 fps | 71 fps | 101 fps | 66 fps | 68 fps |
GFXBench Man. onscreen | 118 fps | 136 fps | 94 fps | 60 fps | 119 fps | 90 fps |
GFXBench Man. offscreen | 168 fps | 169 fps | 172 fps | 222 fps | 178 fps | 169 fps |
AndroBench Sequential Read | 1740,02 MB/s | 1848,59 MB/s | 1539,28 MB/s | - | 1633,02 MB/s | 2007,27 MB/s |
AndroBench Sequential Write | 757,24 MB/s | 794,19 MB/s | 729,91 MB/s | - | 1021,78 MB/s | 1255,25 MB/s |
AndroBench Random Read | 279,59 MB/s | 291,96 MB/s | 246,41 MB/s | - | 308,45 MB/s | 388,62 MB/s |
AndroBench Random Write | 284,33 MB/s | 271,73 MB/s | 249,23 MB/s | - | 277,65 MB/s | 523,34 MB/s |
Nincsenek a benchmark pontokban meglepetések (ahogy abban sem, hogy azért az iPhone 13 az Apple A15 Bionic chippel szemtelenül odapakol), nyugodtan beszéljenek ezért az eredmények a X-teljesítménymódban. Azt viszont el kell mondani, hogy az Asphalt 9-et hosszú ideig, 144 Hz-es rendszerbeállítások mellett nyúzva gyorsan átlag felettire szökött a komplett hátlap hőmérséklete 21 fokos szobában – mi lehet akkor 30 fokban nyáron? Forró szerencsére a telefon soha nem lett, a PUBG hűvösebben futott (roppant hasznos AirTrigger funkciókkal), az Armoury Crate gyűjtőappban pedig egy érintéssel válthatunk másik teljesítménysémára. Az X-mód nyilván minden lóerőt kisajtol (no nem úgy, mint a South Parkban), a dinamikusat a mindennapokra szánták, a rendkívül tartósat a takarékos működéshez 60 Hz-es panellel, a speciális végül az, ahol a hőmérsékleti korlátoktól kezdve a CPU, a GPU és a RAM teljesítményén, valamint a háttérfolyamatokon és az adatkommunikáción át a játékvezérlőkig és a hátlapi LED-ig tényleg minden egyénire szabható.
Hirdetés
Kapunk ráadásul CPU, GPU és rendszerhőmérséklet infót, adatot a tárhely és a RAM lekötöttségéről, egyéni beállításokat játékonként, címtippeket képfrissítés szerint rendezve, közösségi ajánlatokat és Stadia bejelentkezést. Egy dolog ugyanis, hogy minden létező mobiljáték tökéletesen gördülékenyen fut – a másik az, hogy ha már vannak extra gombok és kontroller támogatás, akkor miért ne játsszon az ember konzolos címekkel? Máris visszafogottabb a hardverhasználat, ha a Stadia vagy az Xbox Cloud Gaming szerverei dolgoznak a grafikán, a ROG Phone meg csak streameli a videót. És bár kontrollert vagy próba előfizetést nem kaptunk ezt képernyőn vagy tévére kivetítve kipróbálni, népes kommuna húzza alá, hogy több az Asus szériája a mobiljátékok királyánál. További apróságok a rendszerről, a felületről, az extrákról, a hűtésről itt.
A hátlapi kamerák és az egyik AirTrigger [+]
A multimédia alig változott, úgyhogy erről is röviden: maradt a fényes AMOLED panel, melynek a 4K 60 fps, a 8K 30 fps és a HDR10+ videók is nagyon jól állnak, megvan aztán a jack kimenet roppant dinamikus, tiszta és részletes hanggal, a 9280AC Pro ESS DAC-nak is köszönhetően. Végül remekül szól az előre sugárzó sztereó hangszóró kellemes térérzettel, elfogadható mélyekkel és tiszta közép és magas tartománnyal, nagyon jó hangerő és ott is minimális torzítás mellett. Egy szóval az 5s multimédiás szörnyeteg, és a kamerákat sem hanyagolja el.
Maradt a tavaszi modell szettje 24 megapixelből 6 megapixelre binnelt, tűéles és minőségi szelfikkel – csak a fixfókuszért és a 1080p-s videókorlátért kár. Hátul 1,73”-es Sony IMX686 szenzor tevékenykedik f/1,8-as rekesszel 64-ből 16 megapixelesre varázsolt automata képekkel. Mellé mezeibb, 13 megapixeles ultraszéles egység szegődött (f/2,4, fixfókusz), illetve zoomkamera helyett sajnos 5 megapixeles makrómodul (egy használható példa). Mindjárt itt egy DNG RAW-ból általam feldolgozott példa, aztán egy nappali 64 és 16 megapixeles, majd a 2x-es szenzorzoom és az ultraszéles kép, két-két esti példával zárva.
Bár most sincs értelme 64 megapixelen kattintani a quad-Bayer szűrő jellege miatt, elég sok extra részletet kapunk, hogy mondjuk 25 megapixelre skálázva is kellően részletes maradjon egy kép, jó dinamikával és rajzolattal a szélek felé. De bőven elég a 16 megapixel, és bár a példa nem tűéles, nincs túlélesítve, a konkurencia 12 megapixelére normalizálva pedig bármelyik rivális mellé odatehető. Megbízható a fókusz és az expozíció, a fehéregyensúly viszont hajlamos itt-ott letérni a jó útról, akár egyazon példát más-más órában lencsevégre kapva. A gyenge pont a 2x-es szenzorzoom, pedig lehet ezt jól is csinálni – célravezetőbb inkább a ROG Phone 5s 64-es példából vágni, mint a láthatóan digitális nagyítást használni. Így is, úgy is jobb lett volna mondjuk egy 3x-os zoommodul. Viszont az ultraszéles példa rendben: nappal kellően részletes, nem vészes a minőségveszteség a sarkoknál, hasonló a főkamerához a fehéregyensúly és elmegy a dinamika. Este már gyengébbek a képei, viszont teljesen jókat ment a főkamera, főleg éjjeli módban.
A legjobb videóminőség 8K 30 fps-sel, korrekt elektronikus képstabilizálással, csak nincs igazi részletelőny a 4K/30-hoz képest, amely egy csöppet kiegyensúlyozottabbnak tűnik lépdelés közben. A színek és a fókusz rendben, csak kontrasztból kapunk kicsit sokat, illetve komolyabbat vág a stabilizálás a látószögből. A sztereó hang végül a négy mikrofon ellenére tompább az ideálisnál.
Este, ha nem mozdulunk, éles képes kapunk egész kevés zajjal. Az elektronikus kiegyensúlyozás jellege miatt a fényforrások azonban itt is darabosak, és mozgás közben nem az igazi a részletesség. Az ultraszéles kamera végül korrekt és kiegyensúlyozott nappali 4K klipet készít valamivel szűkösebb dinamikával – csak azért kár, hogy menet közben nem lehet látószöget váltani. Nem esszenciális egy gaming telefon kamerateljesítménybe, mégis megnyugtató, hogy egy-egy fenntartással ugyan, de elég jó csomagot kapunk ilyen igényekhez is.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!