Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • KTTech

    veterán

    válasz Chris Kiki #5100 üzenetére

    Íme a displaycal telepítési leírása:

    Windows only: If your measurement device is not a ColorMunki Display, i1 Display Pro, Huey, ColorHug, specbos, spectraval or K-10, you need to install an Argyll-specific driver before continuing (the specbos, spectraval and K-10 may require the FTDI virtual COM port driver instead). Select “Instrument” › “Install ArgyllCMS instrument drivers...” from the “Tools” menu. See also “Instrument driver installation under Windows”.

    www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon

  • Chris Kiki

    senior tag

    válasz KTTech #5101 üzenetére

    Köszönöm, megtaláltam a menüt, így már látja az eszközt!

    Amiga 1200 - Blizzard 1230 MKIV 68030@50/68882@50 - 2MB Chip/128MB Fast - 4GB CF - Classic WB 3.1 - WHDLoad >>> and the Amiga lives forever

  • Dagidög

    senior tag

    i1Display Pro Plus colorimeter mellé érdemes vennem i1Studio spectrophotometert?
    Több kijelzőt is kalibrálgatok otthon, a tv-m pedig bizonyos jeleneteknél kalibrálás után feltűnően erős piros árnyalatokban úszik, ez utóbbit szeretném megoldani.

  • KTTech

    veterán

    válasz Dagidög #5103 üzenetére

    Nem éri meg, sőt bizonyos területen a jelenlegi kalibrálód felül is múlja azt (maximális fényerő, ami HDR kalibrálásnál nem árt...). A pontossági különbségeket szabad szemmel nem fogod észrevenni, inkább a mostani kalibrálásnál a tesztábrák számát kellene növelni (de ez csak arra az esetre érvényes, ha a műsorforrás maga is kalibrált, tehát a TV hardveresen, a forrás pedig tartalmazza a TV korrekciós profilját, tehát konkrétan egy PC).

    Azzal, hogy egy TV hogyan fogja interpolálni a beállított (és általában elég limitáltan állítható) értékeket nem sokat fogsz tudni kezdeni, kivétel, ha megveszed a speckó szoftvert, amivel közvetlenül bele tudsz írni a TV LUT-jába (és létezik hozzá ilyen).

    [ Szerkesztve ]

    www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon

  • Dagidög

    senior tag

    válasz KTTech #5104 üzenetére

    A forrás PC, displayCAL-t használok, a tesztábrák száma a maximális volt. A tv egy Samsung RU7102-es, lehet itt a gond, ahogy te is írod.

  • Joshi

    titán

    válasz Dagidög #5105 üzenetére

    PC-ről nézve mondjuk egy film vagy maga a böngésző tűnik rossznak? Vagy mire gondolsz?

  • Dagidög

    senior tag

    válasz Joshi #5106 üzenetére

    MPC-HC lejátszásnál jön elő, 3DLUT van betöltve. Programon kívül minden ok, ott másik kalibrációs profil van használatban.

  • gr.bence

    aktív tag

    Halihó.

    Windows 11-re ne frissítsetek...színkezelés elég viccesre sikerült....hol jók a színek hol nem mint a mesébe...gondoltam megosztom az idelátogatókkal...piiisz

  • KTTech

    veterán

    válasz gr.bence #5108 üzenetére

    Nálam nincs vele gond... minden úgy működik, mint Win10 alatt.

    www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon

  • fboldog

    senior tag

    Sziasztok,
    eddig rengeteg hasznos dolgot olvastam eddig itt tőletek.
    Szeretnék egy kis irányba állítást kérni egy kalibrálással kapcsolatban.

    Adott egy MSI Optix MAG274QRF-QD és egy Xrite i1Display Studio.
    A monitor firmware frissítése meghozta a normális üzemmód válaszási lehetőséget és mostmár lehet választani sRGB, Adobe RGB és P3 "szintér" között.

    Szerintetek milyen beállításokkal induljak neki az újra kalibrálásnak, ha DisplayCal-t fogok használni?

    Előre is köszönök bármilyen használható tanácsot. :R

    üdv.: Boldog Ferenc

  • general

    addikt

    Nem tudom, mi történik a DisplayCal-lal, de újabban a 99% AdobeRGB monitoromat (Asus ProArt 279Q) 95% sRGB + 62% AdobeRGB-re hozza ki, akármilyen korrekciót állítok be... :O Egy ideje tapasztalom már, hogy totál megbízhatatlan, másnál is vannak ilyen gondok esetleg? Windows 10 alatt próbáltam LUT módban is, mátrixszal is. Legfrissebb DisplayCal. AMD RX580 a vga, nem tudom, melyik meghajtóval, de néha ezzel tolom a Fortnite-ot és nincs gond. (csak ezért van még Win is... :D )

    Ellenben az Xrite saját szoftvere, az i1Profiler új verziója nagyon fasza eredményeket és színeket ad. (Mac, de még nem az M1 verzió, bár ez a sw már arra is kompatibilis)
    i'Display Pro-val kalibrálok.

  • _q

    addikt

    Display pro plus-ról tudtok valamit? Sehol sem kapható egy ideje.

    [ Szerkesztve ]

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz general #5111 üzenetére

    Nem raktad át olyan preset képmódba a monitort, amivel sRGB színteret emulál hardware-esen?

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Dagidög #5103 üzenetére

    Milyen TV? Az LG WOLED-eket (és valószínűleg a Samsung QLED-eket is, de olyat szerencsére nem nagyon szoktak venni monitornak olyanok, akik érzékenyek a színhelyességre) alternatív WP-re kell kalibrálni, ha azt akarod, hogy jobban hasonlítson a standard sRGB gamut-os LCD-kéhez a fehér. Standard D65-re kalibrálva mindig melegebb lesz a WOLED fehér, mint a WLCD fehér. (A wide gamut LCD-nél ez szintén így van, a WG foszforos háttérvilágításúak zöldek szoktak lenni a WLED LCD-khez képest.)

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • general

    addikt

    válasz janos666 #5114 üzenetére

    Nem, dehogy.

    Pár napja kalibráltam újra a monitort, mert feltettem a macOS Montereyt, szinte tökéletes lett az eredmény, delta 1 alatt minden. :C Egyedül az hiányzik, hogy ez a progi nem mondja meg a színtér volumenét.

  • _q

    addikt

    válasz Joshi #5113 üzenetére

    A holnapon azt írja out of production: [link] Az lehet hogy az új termék a "color checker diplay sima/pro/plus"?

    [ Szerkesztve ]

  • _q

    addikt

    válasz _q #5117 üzenetére

    Calibriti vette át a gyártást, együttműködve dolgoznak tovább így innentől a neve megváltozott, de elvileg ugyan az a hardver: [link]

  • Joshi

    titán

    válasz _q #5118 üzenetére

    A linkelt cikkből nekem az jön át, hogy az X-rite gyártja továbbra is a hardvert, de a forgalmazás/marketing/ügyfélszolgálatra a Calibrite céget bízta meg. A cikkből az is kiderül, hogy a Calibrite egy X-rite befektetőkből verbuválódott cég.
    "Calibrite was formed by a group of passionate investors who worked with X-Rite in the photo and video markets for more than 20 years."

    ui.: magyarul tömören röviden, az X-rite termékeket mától már Calibrite néven kell keresni, egyébként meg ugyan azt a terméket kapjuk talán más nevekkel. Meglátjuk.

    [ Szerkesztve ]

  • _q

    addikt

    válasz Joshi #5119 üzenetére

    Azt is írja, hogy a technológiát licence-eli, ami alatt én a gyártást is értem, nem csak eladást, ahhoz nem licence kell szerintem, de ehhez nem értek. Mindenesetre nem tudom mi értelme volt ennek azon kívül, hogy most drágábban fogják ugyan azt adni, mint eddig. De legalább megoldódott a rejtély.

  • Joshi

    titán

    válasz _q #5120 üzenetére

    "Powered by X-Rite
    Under the agreement, Calibrite will license core technologies from X-Rite. X-Rite will manufacture the devices for monitor and printer calibration and provide color materials from the Munsell Lab for ColorChecker targets. This is intended to ensure Calibrite customers will receive the same level of quality and innovation
    X-Rite photo customers have enjoyed for decades."

    Aláhúztam a lényeget, tehát továbbra is az X-rite gyárt.

    X-rite szemszögéből ez egy kényelmesebb verzió, mert így jobban tudnak koncentrálni a gyártásra. A cikk írja, hogy a fejlesztésben már ~20 éve részt vett a Calibrite emberei.

    [ Szerkesztve ]

  • _q

    addikt

    válasz Joshi #5121 üzenetére

    Több értelme lett volna, ha valami upgrade formában történt volna meg ez a felosztás. Azzal, hogy ugyan azt adják el átnevezve kicsit drágábban, ez a felhasználók semmibe vétele így szerintem.

    [ Szerkesztve ]

  • Joshi

    titán

    válasz _q #5122 üzenetére

    Ezek eddig is réteg termékek voltak, aki munkaeszközként veszi annak mind1 hogy mennyibe fog kerülni úgy is megveszi.

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz Joshi #5121 üzenetére

    Van némi belelátásom a dologba, az X-Rite inkább a print ipari eszközökre akar koncentrálni (meg övék a Pantone is), már nyűg volt nekik a fotó/videó üzletág fejlesztése és mielőtt falhoz csapták volna, még ereje teljében megszabadultak tőle. Nem a gyártásra nem volt kapacitás, hanem a fejlesztésre/marketingre. De ügyesen csinálták, a Calibrite egy teljesen önálló új cég, ami mögött ott van a Lumesca (ők végezték eddig is az X-Rite és Pantone európai disztribúcióját és marketingjét), meg fejlesztőket és managereket is adtak az új céghez. Szóval a szakértelem továbbra is ott van, gyártás továbbra is az X-Rite-nál történik (most már bérgyártóként). Csak az új márkanevet kell megszokni.

    Az i1 nevet megtartották, mert az i1 Pro vonalat nem adták át, annak a rendeltetése eredetileg is print ellenőrzés volt, csak mellesleg tudott monitort is kalibrálni (az i1 Display sorozat volt a célszerszám erre).

    Megjegyzem: A Calibrite eszközök fillérre pontosan annyiba kerülnek, mint az X-Rite elődök. :) Hogy miért lett drágább itthon, annak több köze van ahhoz, hogy rájöttek az árverseny nagy huszárai, hogy jó lenne nem 2 ezer forintot keresni egy 100 ezres műszeren. Így is MSRP listaár alatt mennek itthon az ismertebb helyeken.

  • Joshi

    titán

    válasz Stauffenberg #5124 üzenetére

    Köszönjük a részletes és kimerítő választ. :R Mivel én hobbi szinten űzöm a kalibrálást, ezért engem ilyen mélységekben nem nagyon mozgat meg a téma. Szerintem a Display Plus eszközömet soha nem fogom eladni, mert kötve hiszem, hogy az elkövetkezendő 15 évben a 2000nit karcsú lenne.

  • Dagidög

    senior tag

    válasz janos666 #5115 üzenetére

    Samsung UE65RU7102. Nem wide gamut, nem HDR.
    Csak tartalmat fogyasztok rajta, így az a célom, hogy minél közelebb legyen ahhoz, amit az alkotó megálmodott.
    A színhőmérséklettel elégedett vagyok. A probléma bizonyos árnyalatok pirosba húzása. Pl. félhomályos-sötét jeleneteknél, amikor embereket látni meleg fényű megvilágításban, olyankor zavaróan kap egy pirosas színezetet a narancs tónus. Régebbi filmeknél teljesen átlagos színvilágnál is pirosba húzza a bőrszíneket. Más esetekben nincs zavaró probléma.

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Dagidög #5126 üzenetére

    Van a menüjében CMS (színkezelés), és azokat a csúszkákat is használtad?
    TV-k közt van olyan, ami egyszerűen semmilyen beállítással nem lesz színhelyes. Olyan is, amin hibásan működnek a kalibrálási opciók (ha megmozgatod a csúszkákat a menüben, akkor úgymond "összeomlik" az egész színkezelés,) és rosszabb lesz beállítva mint, ha nem lenne kalibrálva (az összes színre nézve, nem csak azokra, amiket közvetlenül állítgatsz).

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • Dagidög

    senior tag

    válasz janos666 #5127 üzenetére

    Igen, a kalibrálás elején a fehéregyensúlyt a tv offset beállításaival állítottam be.
    A kép csak a madVR alá illesztett 3DLUT-tal produkálja a fentieket, más esetben nem.

    Más: gondolkodom rajta, hogy átállok egy olyan modellre, ami tud tisztességes HDR-t. Én sötét szobára kalibrált 80 cd/m2-hez vagyok szokva. Nem lesz a megszokotthoz képest túl világos a képélmény bizonyos jeleneteknél?

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Dagidög #5128 üzenetére

    HDR-nél 100 cd/m^2 a paper white, vagyis kb. annyira lesz világos egy szabványosan fényelt HDR anyag átlagos jelenetének legnagyobb része, mint ha 100-ra lenne kalibrálva az SDR. De a csúcsfények fel fognak menni akár 1000 fölé (attól függ, hogy milyen TV-t veszel), amik nyilván "vakítóak", ha belenézel, de ezek általában nem a képernyő közepén szoktak lenni. Összességében szerintem jó élmény HDR-ben filmet/sorozatot nézni. Szerintem jobb, mint SDR-ban. Én személy szerint az OLED-et preferálom (LG, Pana, Sony, mind jók).

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • Rp526

    aktív tag

    válasz Dagidög #5128 üzenetére

    Amennyiben nem OLED-et veszel figyelj a zónákra, hogy minél több legyen. Kevés zónás TV-nél brutálisan ront az élményen a HDR, ha meg feliratot is nézel akk éjszakai jelenetnél kb szürke képet kapsz. Nekem nagyon kevés sajna a zónám.. NETFLIX-en pl. a felirat folyamatosan kiégeti a szemem. Ezt am már több felé láttam fórumokon, hogy erre gondolhatnának az appban vmi beállítással, mert nagyon zavaró. Én kerülöm a HDR-t ahogy tudom, számomra egy minőségi FHD összességében jobb élményt nyújt. Viszont látom a HDR előnyeit, de hosszú távon nekem fárasztó nézni. Mindez term. az én véleményem.

  • Joshi

    titán

    válasz Rp526 #5130 üzenetére

    "Amennyiben nem OLED-et veszel figyelj a zónákra, hogy minél több legyen."
    Szerintem te a FALD LCD tévékre gondoltál. ;] OLED-nél minden pixel külön vezérelhető, magyarul HDR-re a legjobb még ha gyengébb is a csúcsfényerő.

    Ha HDR filmnél fehér a felirat, az minden HDR tévénél kiégeti a szemed. Megoldás a felirat színének megváltoztatása. Netflixnél is meg lehet változtatni a felirat méretét és ha a színét nem is, de árnyékolással szürkévé lehet tenni (csak webes felületről). Netflix ügyben itt érdeklődj.

    Bocs az offért. :B

    [ Szerkesztve ]

  • Joshi

    titán

    válasz Joshi #5131 üzenetére

    ""Amennyiben nem OLED-et veszel figyelj a zónákra, hogy minél több legyen."
    Szerintem te a FALD LCD tévékre gondoltál. ;] OLED-nél minden pixel külön vezérelhető, magyarul HDR-re a legjobb még ha gyengébb is a csúcsfényerő."

    Amennyiben nem OLED. Bocs benéztem. :B :R

    ui.: az előző hsz-t már nem tudtam szerkeszteni.

    [ Szerkesztve ]

  • c41r0^

    őstag

    Sziasztok!

    Laikus vagyok a témában, előre is elnézést.

    Adott egy MSI Optix-MAG274QRF-QD monitor, melyen DP 1.2a van, a monitor "10 bites" kijelzőjű (8bit + FRC) IPS AUO panellel rendelkezik.

    A monitor a DP 1.2a szűk keresztmetszete miatt a natív felbontásán (2560x1440) max. 120 Hz-en tud 10 bpc színmélységet, 165 Hz-en már csak 8 bpc-t, RGB vagy YCbCr444 kimeneti színformátum és teljes kimeneti dinamikatartomány mellett. Én RGB-n és 0-255 (teljes) módban használnám, tudomásom szerint ez a PC-s "szabvány".

    A VGA egy DUAL-GTX1060-O3G, DP 1.4 kimenettel, így ő nem szűk keresztmetszet.

    Több kérdésem lenne:

    1. - ha bekalibráltatom 120 cd/m2 és 6500K értékekre, azaz nappali szoba színhőmérséklet és fényviszonyokra emígyen:
    "A kalibrálást minden esetben ATI FirePro kártyával végezzük, ennek oka, hogy ezek a kártyák tudják DisplayPorton keresztül a csatornánkénti 10 bites pontosságot, ami a kalibrálási eredményünket nagyban javítja. Ezért lehetőség szerint minden monitort DisplayPorton keresztül kalibrálunk."
    akkor gondolom a kalibrálás max. 120 Hz-en, RGB/teljes, 10 bpc-vel történne, kapnék egy ICC/ICM profilfájlt és a monitoron az R/G/B fehéregyensúly szintet user üzemmódban beállítva (vagy a service menüben fehéregyensúlyt). Ilyenkor - feltételezem - az sRGB színtérre történik a kalibrálás általános felhasználáshoz (képszerkesztés nincs).

    És mit eredményezne az, ha az így kalibrált értékekkel (ICM/ICC a VGA LUT-ba töltve) én 165 Hz / 8 bpc-re állítanám a VGA-t DP-n? Olyankor mi történik a színmélység "bit chunk" miatt? A színek nem másznak el, csak az átmenetek lesznek rosszabbak a kevesebb színárnyalat miatt, jobban sávosodnak, és más kihatása nincs? Vagy érdemesebb akkor inkább a kalibrálást eleve 165 Hz / 8 bpc / RGB / 0-255 konstellációval elvégezni, ha már úgy is így fogom hazsnálni a monitort?

    2. - érdemes lehet inkább YCbCr444-en használni? Tudtommal ez csak a színkeverés technikai mikéntje, és ez inkább a TV-khez van optimalizálva, így nyilván TV-hez ezt érdemes használni. De egy PC monitor esetén - vagy konkrétan ennél a monitornál - vajon van-e kihatása a megjelenített képre, hogy RGB vagy YCbCr444 ? Illetve, kalibrálás során jelent-e ez bármit, preferáltabb-e egyik a másiknál?

    3. - ha van a monitor menüjében a Professional / Pro Mode menüpont alatt sRBG, Adobe RGB és Display P3 színtér mód (legújabb fw-ben már van, ez is van fent), akkor is inkább a "User" üzemmódban érdemes a Color Temperature / Customization alatt beállítani az R/G/B fehéregyensúly szinteket?

    Ezt azért kérdezem, mert ha szemre egy már bekalibrált monitorhoz akarnám belőni a képet (tudom, nem lenne tökéletes, de kiindulási pontnak jó lenne, hogy ne ezeket a túlszaturált színeket lássam...), honnan kéne elindulnom?

    4. - a monitor drivere tartalmaz egy gyári ICM/ICC színprofilt is. Ez nekem kicsit ellentmondásos, mert tudtommal ez minden monitornál egyedi. ICC profil: "az adott hardware eszköz színterére jellemző információkat egy eszköz független referencia modellhez hasonlítja, mint a CIE XYZ vagy CIE LAB". Szóval én ezt mire tudom használni, úgy értem beállítom a gyártó által prezentált ICM/ICC profilt OS alatt a kijelzőhöz (egyébként ekkor ha megnézem LUT managerrel, akkor a görbe elváltozik linearról, szóval működik a színprofil), utána hogy álljak neki a 3. pontban említett "szemre kalibrálásnak"?
    A gyártó által adott ICM profilt használva, melyik színtér profilt állítsam be a monitor menüjében a Professional / Pro Mode menüpont alatt? sRBG / Adobe RGB / Display P3 / User

    A sRBG / Adobe RGB / Display P3 módokban a monitor menüjében a contrast kiszürkül, nem állítható, de az "Image" menüpont alatt az R/G/B fehéregyensúly állítható marad. A User alatt pedig állítható lesz a kontraszt is. Szóval más a megjelenített kép "sRGB színtér+custom color R/G/B" beállítással, mint "User színtér+custom color R/G/B" beállítással, remélem, érthetően írom.

    Amúgy kb. 22-23 as brightness állásban lehet 120 cd/m2 fényereje, a kontraszt pedig default 70-en tűnik a jónak.
    Ebben a tesztben is 70-en hagyták a kontrasztot.
    Az viszont furcsa, hogy 12-esen mértek 100 cd/m2-t.

    Amúgy az ebben a tesztben publikált ICM profilt is letöltöttem, de betöltésnél nem történik semmi, linear marad a LUT manager szerint is, azt írja ki, hogy "No VCGT or mLUT tag found in profile". Nem értem, ez hogyan lehet. Az MSI driverhez adott színprofilt viszont betölti az OS és változik a színegyensúly, szemre is.

    Amihez első lépésben most "szemre kalibrálnék", az egy kalibrált Dell U2518D a kalibrálás során kapott ICM profilt alkalmazva, csatolom a riportot képként, valamint a fő értékek itt láthatóak, alább, sRGB színtérre / 120 cd/m2 / 6500K-ra lett kalibrálva anno, ahogy látom a riportból.

    Az értékek:
    Dell U2518D
    Preset / mode: COLORTEMP 6500K
    Brightness: 25
    Contrast: 75
    +kapott ICM fájl betöltve
    a Dell U2518D monitorom kalibrálási riportja

    Előre is köszi és sorry, hogy hosszú és sokat kérdezek!

  • c41r0^

    őstag

    válasz c41r0^ #5133 üzenetére

    Csatolom, hogy az MSI driverrel együtt járó ICM profilt betöltve, mit mutat a LUT Manager. A görbe módosul linearról, azaz a VGA LUT-jába sikerül tölteni, tehát applikálódik. És látható, hogy 8 bites kalibrálás eredménye ez a profil, amit ad az MSI. Van ennek értelme akkor ezt betöltve, szemre kalibrálni a másik, kalibrált DELL monitoromhoz (nyilván a DELL-hez a saját színprofilját töltöm be) viszonyítva?

    Azt azóta a fenti tesztből megfejtettem, hogy User módban érdemes belőni a fehéregyensúlyt, a "Professional / Pro Mode menüpont alatt az sRBG beállítás csak egy gyári preset, ami igen pontatlan amúgy is.

  • c41r0^

    őstag

    válasz fboldog #5110 üzenetére

    Te esetleg jutottál valamire a fentiekkel? Most látom, hogy ugyanolyan monitorról kérdeztél, mint ami nekem is van. Szerintem a "User" színtér móddal indulj el a RTINGS teszt alapján, ha SDR / sRGB a cél.

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz c41r0^ #5133 üzenetére

    Ha monitornak szeretnéd használni, akkor használd az sRGB módot.
    A Kontaszt-ot általában nem kell bántani. A fényerőt a fényerő csúszkával kell belőni.
    A szemre kalibrálás is működhet valamennyire az RGB csúszkákkal, de miért nem kalibráltatod műszeresen?
    Monitorhoz használj mindig RGB-t (az új TV-khez is), és ne aggódj a 10/8 bit miatt, nem valószínű, hogy elmászna bármi. Amúgy is valószínűleg mindig 8 bites képet nézel, csak 10 bit-et küld ki a VGA. Bár a Hz váltáskor a kijezőpanelben kapcsol ki az FRC, így a belső képfeldolgozás 10+ bit eredményét is csak 8 bit-el jeleníti meg, ezért igen, kicsit "sávosabb" lehet a gradiens tesztábra (és ezzel együtt ici-picit elmászhat a szín is, de ezt ne aggódd túl).

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • c41r0^

    őstag

    válasz janos666 #5136 üzenetére

    Köszi a választ!

    RGB mód:
    Igen, monitorhoz RGB mód, én is így tudtam, hogy nincs értelme átállítani YCbCr-re, ezzel nem is kell foglalkozni.

    8 bit vs 10 bit:
    És akkor hogyan kalibrálnák ezt az adott monitort, ha én nem kérdeznék semmire sem rá, mi a "standard"? DP-n @60 Hz, 10 bpc/RGB 0-255 ?
    Vagy ha mondom, hogy úgy is 165 Hz-en használom mindig natív felbontáson, és abban csak 8 bpc-t tud, akkor érdemes-e ilyen állásban (2560x1440/165Hz/8bpc/RGB 0-255) kalibráltatni? Igazából ez lett volna a kérdésem.

    MSI driverhez adott gyári színprofilra van valami ötleted, használjam / ne használjam, ezt a színprofilt használva lőjem be szemre az R/G/B-t?

    Rtings tesztben publikált ICM profilt használva, miért nem állítódik a LUT görbe ("No VCGT or mLUT tag found in profile") vajon? Más 3rd party ICM-et nem találtam neten a monitorhoz. Bár elvileg ez úgy is minden egyes monitornál egyedi, még ha egyazon színtér / fényerő / színhőmérsékletre van kalibrálva, igaz?

    színtér, sRGB mód:
    Az MSI monitoron az sRGB mód esetén (OSD menüben a Professional menü alatt) a kontraszt kiszürkül (ez normális, valószínűleg marad a default 70), nem állítható, egy másik tesztben találtak szerint (Tomshardware) pedig a 120 nit fényerőhöz 22-es brightness kell (szemre nekem 22-23 volt, tehát nem tévedtem nagyot), ez mind rendben van.

    A monitor OSD Image / Color Temperature menüben viszont az sRGB mód csak akkor "működik", ha a fehéregyensúly "Normal"-on van (a mód aktiválása után erre áll automatikusan), ha az R/G/B fehéregyensúlyt el akarom állítani a "Customization" menüpontban aktív sRGB mód mellett (egyébként Cool, Normal, Warm és Customization a négy elérhető lehetőség, nyilván a Customizationnél jön elő az R/G/B csatornánkénti állítási lehetősége), akkor úgymond "kilép" az sRGB módból a monitor, és a "User" preset módba vált egyből, megint wide gamut lesz, szemre látszik, mert egyből minden túlszaturált lesz. Ez igaz az összes elődefiniált színterű beállításra a Professional / Pro Mode alatt: sRGB, Adobe RGB, Display P3 (+Anti-Blue, Movie, Office, de ezek nem érdekelnek), azaz ha ezek valamelyikét aktiváljuk, akkor a Image / Color Temperature alatt "Normal"-ra állítódik a fehéregyensúly beállítás, de ha onnan elállítod, kilép az adott színtér- módból a monitor. Ha itt visszabököd Normal-ra, akkor pedig visszaáll az adott színtér módra, amit választottál. Szóval, nem igaz amit ebben tesztben írnak, hogy van sRGB színtér beállítási lehetőség + R/G/B állítás egyszerre, legalábbis a legújabb v016 fw-el biztosan nem (ez van fent nekem is), szerintük viszont lehetséges, de a saját tapasztalataim ennek ellentmondanak:

    "With the v016 firmware, you also have access to sRGB, DCI-P3 (Display P3) and Adobe RGB (User/Default) color presets, allowing you to enjoy different content the way the creators intended.
    The accuracy of these modes will vary across different units of monitors, but they efficiently clamp the gamut to get rid of over-saturation. You can adjust brightness and RGB channels in these modes, but not contrast settings."

    Szóval a monitorba épített sRGB mód (meg a többi "színtér-preset") eléggé korlátozottan használható emiatt, azaz ezzel nem tudom azt megtenni, hogy a monitor OSD menüjében beállított sRGB színtér clamp mellett még R/G/B-t fehéregyensúlyt is állítok plusszban. Viszont, találtam egy programot, amivel meg lehet csinálni, így meg tud történni az sRGB színtérre történő konverzió már a VGA kimenetnél. Ma ezt ki is próbálom.

    Itt a reddit post és a program.

    Ez elvileg átkonvertálja a szín paramétereket sRGB színtérre már VGA kimenetén, így a monitor már eleve az sRGB színtérre konvertált infókat kapja meg. Ez a funkció Radeon kártyáknál elérhető, nV-re kellett hegeszteni ezt a programot. Így ha már itt lekorlátozom sRGB-re, akkor tudok a monitoron User módban maradni és tovább finomítani az R/G/B fehéregyensúlyt az OSD menüből, azaz így nem lenne semmi kiszürkült/inaktív beállítás, amit a monitor amúgy tilt bizonyos preset állásokban! A contrast/brightness nyilván marad 70/22 a 120 nit-hez. Ez a progi olyan monitornál is használhatón nVidia kártyákhoz, amin nincs sRBG színtér beállítási lehetőség OSD-ből.

    Fogom kalibráltatni műszeresen, de addig is szeretném a lehető legjobbat kihozni belőle - a bekalibrált Dell U2518D monitorom után ugyanis szembántóan túlszaturált a képe a wide gamut miatt.

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz c41r0^ #5137 üzenetére

    Érdemes úgy kalibrálni, ahogy használni fogod. Valószínűleg úgy kalibrálnák, ahogy automatikusan beállítja magát a driver, vagy ahogy kéred.

    A gyári profilról ki kéne deríteni, hogy melyik gyári képmódhoz való. Valószínűleg a Standard-hoz, ami valószínűleg wide gamut, tehát a color management-es szoftvereken kívül pontatlanabban lennén a színek, mint a profil nélkül sRG módban (ahol a monitor kezeli a gamut-ot szoftverek nélkül).

    Az az ICM kalibrálás nélkül, csak profilozással készült. Tehát csak a color management-es szoftverek tudják haszosítani.

    Ha sRGB módban kalibrálod, akkor az 1DLUT (ami mindig rajta lesz a képen, nem csak color management-es szoftverekben) helyre teszi a fehéregyensúlyt (amit az RGB csúszkák csinálnak) és a gammát.

    Nem ismerem a programot, hogy mit csinál. De ehhez ismerni kell a natív színteret, hogy map-elhess natív és sRGB közt. Nem elég ismerni az sRGB-t, a monitor színterét is ismerni kell valahonnan, hogy a kettő közé mátrix-ot számolj, amit aztán rápakolhatsz a képre. Ez a program talán az EDID-ből olvassa ki a gyártói paramétereket, ami valószínűleg a Standard képmód tág színtere.

    Ezért mondtam, hogy használd sRGB-ben. De próbáld azt a szoftvert Standard-el.

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • c41r0^

    őstag

    válasz janos666 #5138 üzenetére

    Anno a Dell kalibrálásánál sem kérdeztek semmit, de nyilván azért nem, mert az natív felbontásban tudja a 10 bpc-t, és max. 60 Hz-es, tehát nincsen variálási lehetőség. Gondolom, hogy az sRGB/D65/120nit a standard, ha nincs egyéb kérés. És azt írják, hogy Radeon FirePro kártyával kalibrálnak, mert az 10 bpc kimenetet biztosít.

    Köszi, nagyjából tiszta, a progis sRGB clamp vs. OSD sRGB módot csekkolni tudom szemre majd, mert mellé tudom tenni az sRGB D65 120nit-re kalibrált 2518D monitorom.

    Az MSI OSD-s sRBG amúgy elég "fakó" a Dell-hez képest, ezért akarnám tovább bizgerálni.

    "Nem elég ismerni az sRGB-t, a monitor színterét is ismerni kell valahonnan, hogy a kettő közé mátrix-ot számolj, amit aztán rápakolhatsz a képre."

    A fórum alapján az EDID-ből olvassa ki alapból a primary értékeket, ha jól értem. Az info gombra kiírja, ő mit lát az EDID-ből.

    "Yes, those are the native primaries, and the tool calculates a matrix to transform colors from those to the sRGB primaries."

    Ezért is kértek a Reddit-es postban custom-fordított exe-t a saját RGB channel xy értékeikre.

    Meg olyanra is kértek, aminél már eleve a "clamp" be volt pipálódva, így nem tudták állítani. I made a build that ignores the sRGB flag and uses the reported primaries.

    meg van még olyan build belinkelve, ami a EDID-ből olvasás helyett Display P3 színtérhez számol: "You can try this build (replace the exe with this one) – instead of reading the data from the EDID, it pretends every monitor uses the Display P3 color space (= P3 primaries with a D65 white point)."

    YT vidi is van, most találtam.

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz c41r0^ #5139 üzenetére

    Ez a FirePro dolog hülyeség, felejts el, a sima Radeon-ból és Geforce-ból is kimehet 10/12 bit.
    A FirePro-n egy speciális mód van speciális szoftverekhez, hogy a 8 bites Windows asztalkezelőn "átüssön" egy 10 bites felület. PhotoShop-hoz, ilyesmihez jó.

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • c41r0^

    őstag

    válasz janos666 #5140 üzenetére

    "a sima Radeon-ból és Geforce-ból is kimehet 10/12 bit"
    Szerintem ezt a howto-t akkor írták, amikor még nem volt a konzumer VGA-kon ilyen módra lehetőség, csak benne maradt.

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz c41r0^ #5141 üzenetére

    Ez már jó sok éve így van.

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • fboldog

    senior tag

    válasz c41r0^ #5135 üzenetére

    Szia,
    Jelenleg az alábbi módon van "kaliblálva" a monitorom:
    1.06 FW, Adobe RGB (bár mehettem volna sRGB-ben is) és User mod.
    Display Port 120Hz-en használom, 6800XT hajtja.
    XRite i1 Display Studio-val és DisplayCAL-lal kalibráltam, az istennek nem találom az utolsó reportot, de rendben lévőnek tünt, a teszt mérete nem rémlik sajna.

    Anno néztem az RTinges profilt, de nekem nem volt az igazi. (és akkor még nem lehetett Display P3 modból elállítani a monitort... :()

    Közben olvasom a többi kommentet, nekem még nem tunt fel a rgb beállítási gond, de mintha lenne vmi furcsa bug. Ránézek és jelentkezem. :) (talán holnap lesz rá időm/energiám)

    üdv.: Boldog Ferenc

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz c41r0^ #5137 üzenetére

    (Kicsit hosszú lesz, mert rizsázni is fogok, hátha valaki később a keresőbe beírja ezt a monitor típust, nem nagyon vannak róla tesztek).

    Én a napokban vettem egy LG 27UP850 monitort és előtte sok tesztet átolvastam a gyári gamut clamp (sRGB, P3, stb) módokról többféle gyártó és típus esetén, hogy ezek sok esetben limitáltak és le is tiltják a beállítások többségét (ami valahol érthető), mindemellett nem garantált a pontosságuk, szóval annyira nem érdemes rájuk hagyatkozni színkritikus környezetben, van lehetőség az OS-ben is gamut clamp-re pont azzal az eszközzel amit linkeltél, de tegyük hozzá, hogy ha pontos sRGB megjelenítést akarsz, nem úszod meg így sem a műszeres kalibrálást/profilozást, de valóban ez lesz a te megoldásod.

    Én az OS szintű gamut clampet azért úsztam meg, mert a monitor tud hardveres kalibrálást (2 db slot-ra, ami nem sok, de több a semminél), szóval van egy elég jól kalibrált sRGB módom. Most egy natív gamut és egy sRGB kalibrálás van elmentve a monitorba (meg a hozzájuk tartozó ICM profilok Windowsban), de gondolkozom rajta, hogy legyen inkább 2 db sRGB (egy 120cd és egy 100cd), de nem véletlen, hogy egy dedikált grafikai monitornál miért indul 4 darab slot-ról a történet, ha már ilyet tud egy monitor, marha hasznos. De egyelőre nem tudom mire lehetne használni a natív színteret (95% DCI-P3), az sRGB tartalmak csak sRGB-ben jelennek meg színmenedzselt alkalmazásokban, ha videót készítek az is Rec.709 (~sRGB) és ha videót nézek, akkor nem olyan vicces mikor a Rec.709 anyagot egyszerűen csak széthúzza és túlszaturált lesz minden. Majd egyszer jó lesz valamire mikor a P3 színtér kicsit elterjedtebb lesz... :D Nem ártana amúgy, én támogatnám, hogy dobjuk az sRGB-t.

    Mindenesetre megmértem a gyári sRGB módot és az avg. dE ~2 nem tűnik soknak, sőt egészen elmegy egy nem grafikai monitornál, amit eredendően nem professzionális munkára szántak, hanem otthoni szórakozásra, de ha azt nézem, hogy a max. dE ~6 volt, már nem olyan rózsás. Már ugye ami a színkritikus felhasználást illeti, viszont csak simán használni egy átlag felhasználónak ez bőven elég. De nem panaszkodom, ez nem egy grafikai monitor, hogy patent előre kalibrálással jöjjön, de általam kalibrálva viszont avg. dE 0,6 és max. dE 1,5 (nincs előttem a report a validálásról, most máshol vagyok laptopról, de valami ilyesmit nyögött) és homogenitásban is <10% volt az eltérés a centerhez képest (és amikor megnyalta alulról a 10%-ot, az is csak két mező volt szürke mintán). Nem olyan rossz egy consumer, otthoni monitortól (egy Dell U2311H-t váltott, minden minőségi paraméterben előrelépés).

  • c41r0^

    őstag

    válasz fboldog #5143 üzenetére

    Szia!

    Köszi az infókat!
    Ha van kalibrált ICM profilod, azt elkérhetném? Egy próbát megérne nálam is.

    RTings-es profil: én semmi különbséget nem látok betöltve és nélküle, a LUT RGB görbe is egyenes azt színprofilként betöltve, gondolom ez csak a grafikai progiknál lenne látványos, de Win asztalon nincs semmi különbség, ahogy janos666 írta az RTings-es profilról:
    janos666: "Az az ICM kalibrálás nélkül, csak profilozással készült. Tehát csak a color management-es szoftverek tudják haszosítani."

    "Közben olvasom a többi kommentet, nekem még nem tunt fel a rgb beállítási gond" - szerintem azért nem tűnt fel, mert nem OSD sRGB-ben vagy, hanem OSD ARGB-ben, ott az wide gamutos színtér, így ha azt beállítod a "professional / pro mode / Adobe RGB" alatt és utána mész rá az image customization menübe a fehéregyensúlyra és állítod, akkor nem fog feltűnni, hogy elállítodott az Adobe RGB preset mód, mert wide gamutban maradtál. Illetve a menüben is az marad aktív amúgy (OSD sRGB-nél is), de a kép változik - szerintem - tehát ekkor is kilép a preset módból, ha nem a "Default" fehéregyensúly-t választod. Az sRGB preseten biztosan így van, azért tűnt nekem ez fel egyből, mert ott a wide gamut is megszűnik, szóval amint kiválasztod az OSD-s sRGB-t és elkezded állítani a custom fehéregyensúlyt, az első módosításra wide gamutos túlszaturált lesz a kép (asztalon Firefox ikonon egyből kiszúrtam...).

    Tapasztalatok a "novideo_sRGB" programmal kapcsolatban: működik, azaz szemre én nem láttam különbséget a monitor OSD-n beállított sRGB mód és a programban a clamp beállítása között. Viszont a sw-es clamppel így a monitor minden menüje aktív tud lenni és User üzemmódban tudok garázdálkodni, tegnap szemre a kalibrált Dell-hez be is lőttem a jó értékeket, és ezek alapján az MSI driverhez mellékelt ICM színprofil (ami fehéregyensúly görbét is módosít, LUT Managerrel látni) sRGB módhoz lehet, mert eléggé közel tudtam hozni a képet a kalibrált 2518D-hez, szín-egyezőség szempontjából olyan 95%-osnak mondanám, persze azért van enyhe színárnyalat eltérés. Az MSI-n most nem olyan telítettek a színek, pedig az R/G/B értékek magasan vannak, de pl. az R-et nem lehet 100-ra kitolni, mert akkor a vöröses árnyalat ráül a képre. A gyári színprofil nélkül is jók a színek, de bántó kicsit a szemnek, betöltve azt, "megnyugszik" a monitor képe, nem tudom jobban fogalmazni, kellemesebb lesz ránézni.

    Kicsit megijesztett a novideo_sRGB progi, mert az sRGB clamp-et bekapcsolva a monitorra, restart után a kép villódzott és csíkos volt, de még éppen lehetett látni rajta valamit, így kikapcsoltam a clampet, reboot, megjavult, újra bekapcsoltam, reboot, és azóta jó. A registrybe írhjat valamit amúgy, mert nem kell minden restart után bekapcsolni, megjegyzi az sRGB clamp-et. Nem értem, nV driverben miért nem rakják ki a GUI-ta ezt a lehetőséget amúgy...

    jelenleg így néz ki a szemre kalibrált állapot:

    driverrel jött MAG274QRF-QD.icm színprofillal
    preset mode: user
    professional / pro mode / User
    brightness 22 (kb. 120 nit)
    contrast 70 (gyári, kalibrálós tesztekben is mindenhol ennyi)
    R 93 / G 87 / B 98

    Viszont, a zöld, kék és úgy az egész kép eléggé fakó a Dell-hez képest, mintha a kontrasztarány is kisebb lenne (feljebb csatoltam, a Dell-en majdnem 1000:1 van kalibrálva, de ennek meg kb. 1100:1 - 1200:1-et kéne hoznia). Persze a pixelsűrűség is nagyobb azon, de ettől eltekintve átütőbb a Dell képe, egyelőre nem vagyok megelégedve az MSI-vel... ez egy fokkal már jobb az OSD-s sRGB módnál, de vannak gondjai. Pl. a panel szín-homogentitás, gondolom a kicsit egyenletlen megvilágítás miatt a szélek felé sötétednek a színárnyalatok, főleg a jobb felső sarok felé. De blacklight bleeding az nincs.

    Hát most "röviden" ennyi, még szórakozok majd vele.

  • c41r0^

    őstag

    válasz Stauffenberg #5144 üzenetére

    Szia!

    Köszi, hogy megosztottad a tapasztalatokat, 100%-ban egyetértek veled és az én tapasztalataim is ezt erősítik meg. Én is kicsit értetlenül állok az előtt, hogy a kijelző támogatja a wide gamut-ot, de "vissza kell fogni" sRGB-re a rajta "fogyasztott" tartalmak színtere miatt, különben szinte nézhetetlen. Nyilván van, akit nem zavar, gondolom azokat, akik a Samsungon TV-ken is a dinamikus színprofilt használják, 'if u know wut I mean' :DD

    Az enyém mégis csak egy "gaming" monitor, nyilván nem várok ilyen téren nagy villantást tőle, nekem csak asztalra (YT), és zeneszerkesztőre kell és néha koca CS:GO, de azért amenynire lehet, legyen színhelyes, mert sokat ülök előtte és megfájdul a szemem-fejem a túlszaturált színeitől, a Dell 2518D-re viszont öröm és "szemnyugvás" ránézni.

  • c41r0^

    őstag

    válasz fboldog #5143 üzenetére

    Plusz egy dolog, ami eszembe jutott még és a próbálgatások után lett gyanús:
    Minden tesztben írják, hogy nincs gamma állítási lehetőség.

    Szerintem valami van, ez a Gaming / Night Vision menüben elérhető (OFF, Normal, Strong, Strongest, A.I.). Minden tesztben OFF-on van hagyva és úgy lett kalibrálva, de meg is jegyzik, hogy ugyan rendkívül színhelyes a monitor, de a sötét részletek sötétebbek egy kicsit. A Normal viszont biztosan nem 2.2 gamma, hanem nagyobb, kb. 2.3 lehet és csak feljebb lehet ugye állítani, az OFF meg túl alacsony, az A.I. meg dinamikus háttérvilágítással machinál, ez hanyagolandó.

    Viszont! Az is lehet, hogy ez a funkció olyan, mint a TV-knél a HDMI feketeszint állítási lehetőség, azaz a 16-235 / 0-255 dinamikatartomány állítási lehetőség a monitor bemeneten, és utána gamma emelés. Lehet, hogy a monitor a DP bemenetén az sRGB módban nem 0-255-öt vár, mert most átállítottam a VGA-t "Korlátozott" kimeneti dinamikatartományra (2560x1440@165 Hz, RGB 32bit, 8 bpc) és láss csodát, ez a fátyolosság eltűnt a képről! De még ellenőriznem kell, hogy akkor ez most így a jó (amin meg lennék lepődve), vagy mi van...

    Vagy lehet, hogy ez mégis csak gamma, de az OFF az mondjuk 2.0, de a következő szint , a Normal az meg már 2.3, így az meg már túl "világos". Nem tudom, de tök jó, hogy ezeket így kell kitotózni...

    [ Szerkesztve ]

  • Stauffenberg

    nagyúr

    válasz c41r0^ #5146 üzenetére

    Az a baj, hogy a színmenedzsmenthez való iparági hozzáállás teljesen elbaszott vagy hiányos, nincsenek kidolgozva azok a szabványok, amiknek már 10+ éve alapnak kellene lennie minden eszköz és OS gyártó számára. Oldja meg a felhasználó magának.

    A P3 színtér elterjedését segíti a mobilipar, de mire megyünk vele, ha közben sRGB anyagokat nézünk rajta "széthúzva" (túlszaturálva), mert hiányos a színmenedzsment alkalmazása.

    Saját mobilom: OnePlus 8T, az iparág egyik legjobban kalibrált kijelzőjével. Natural színmódban kétféle színteret kezel: sRGB és P3, látszik is amúgy Instagramon, hogy tényleg működik. De ha Display-P3-ra állítom a képmódot, akkor megszűnik a színmenedzselés. Miért? Tettem fel a költői kérdést. Mert szarva vagyon rája. A Natural beállítás pedig az OS-t is visszahúzza sRGB-re, pedig egy mobilnak jól áll, hogy az ikonok, grafikai elemek, stb olyan szépen, kellemesen szaturáltak (nem mellesleg a napfényben olvashatóságot is nagyban könnyíti).

    Ez ilyen sajnos. Az sRGB még sokáig itt lesz velünk, miközben a HDR terjedése miatt _muszáj_ a szélesebb színtér felé is menni. Na ezeket egyre jobban látjuk konfliktusban egymással, mikor a rendszernek/szoftvernek fingja sincs mit kezdjen egy beágyazott profillal vagy eleve nem is veszi figyelembe.

  • c41r0^

    őstag

    Datacolor SpyderX Pro-t érdemes lehet beszerezni, ajánlott példány, ha van jó áron? Itt a fórumban elhangzott, hogy igen, azóta változott-e a dolog?

    Néztem YT videókat róla, a wizard azt kéri, hogy állítsuk be, hogy wide vagy standard LED háttérvilágítású a monitor, milyen színprofilra és fényviszonyokhoz kalibráljuk (esetemben sRGB, D65, 2.2 gamma, 120 cd/m2), és a monitor default állásában (reset) indítsuk a kalibrálást, kb. ennyi. Majd ő megmondja a környezeti fényviszonyokból és a jelenlegi brightnessből, hogy kompenzálni kell-e valamit, aztán folytatja a kalibrálást. Ez így nekem túl automatizáltnak tűnik ahhoz, hogy jó és pontos eredményt kapjunk. Nem beszélve arról, hogy ha már eleve nem a monitor default beállításokból indulunk, hanem egy kvázi "majdnem jó" beállításról, akkor a sw-nek sokkal kevesebbet kell kompenzálnia, és pontosabb is lesz a végeredmény, nem? Csak hogy ezt az egyszeri user honnan tudja, mi a "majdnem jó" beállítás, ha nincs lehetősége egy másik kalibrált monitorhoz viszonyítania, mint nekem? Élek a gyanúperrel, hogy a gyári default értékekkel nem hozható ki a legjobb végeredmény.

    Hol adódik akkor a lehetőség, hogy a monitor R/G/B csúszkáit is beállítva finomhangoljuk a beállításokat? A SpyderX Pro sw-ben wizardban ilyen lépés nincs. A profibb kalibráló eszközökkel megoldható csak ez (X-RITE I1 DISPLAY PRO, Datacolor SpyderX Elite)?

    Esetemben (sRGB, 6500K, 2.2 gamma, 120 cd/m2) így is lenne pár lehetőség, ezekkel az alábbi együttállásokkal, nyilván a gyári MSI ICC profilt nem tölteném be a kalibrálásnál.

    Ami fix, az a default 70-es contrast és a 120 nit-hez szükséges 21 vagy 22-es brightness. Nem hiszem el, hogy az alábbi módokban ugyan azt kapnám a kalibrálás végeredményeként:

    1. monitor reset defaultra - nVidia sRGB clamp OFF, brightness 22, contrast 70, Spyder sw-ben wide gamut-os monitor és sRGB/6500K/2.2 gamma/120 cd/m2 beállítások megadása

    2. monitoron sRGB emulate mód OSD-ből - nVidia sRGB clamp OFF, brightness 22, contrast állítás nincs mert tiltja az OSD, Spyder sw-ben normal gamut-os monitor és sRGB/6500K/2.2 gamma/120 cd/m2 beállítások megadása

    3. VGA sRGB emulate mód - monitoron User profil, Normal color temperature-el (ami kb. 6400K), nVidia sRGB clamp ON, brightness 22, contrast 70, Spyder sw-ben normal gamut-os monitor és sRGB/6500K/2.2 gamma/120 cd/m2 beállítások megadása

    4. VGA sRGB emulate mód szemre belőtt custom R/G/B-vel - monitoron User profil, a kalibrált monitorhoz szemre beállított R/G/B color temperature-el (R98/G90/B99) - amit az MSI gyári ICC profillal együtt sikerült kihoznom belőle, de az ICC betöltése nélkül is ez a legpontosabb közelítés, amit ki tudtam sajtolni belőle - nVidia sRGB clamp ON, brightness 22, contrast 70, Spyder sw-ben normal gamut-os monitor és sRGB/6500K/2.2 gamma/120 cd/m2 beállítások megadása - ez a bekalibrált monitorhoz képest szemre belőtt verzió adná szerintem a legpontosabb végeredményt a hw kalibrálás után

    4. egyéb iterációi custom R/G/B értékekkel - 50/50/50 (illetve, állítólag az MSI monitoroknál 62 vagy 64 az a szín-csatornánkénti fényerő, ami a többi monitornál a középső default 50, szóval emiatt 62/62/62 és 64/64/64/ is ... ) és 100/100/100 állásokon - itt ugye minél nagyobb a szín-csatornánkénti fényerő, annál nagyobb lesz a végső kontrasztarány is, viszont a három csatorna egymáshoz viszonyított aránya is fontos, szóval a három érték egyenlőnek megadása sem ideális szerintem...

    5. wide gamut mód custom R/G/B-vel - monitor User profil, a kalibrált monitorhoz szemre beállított R/G/B color temperature-el (R98/G90/B99), nVidia sRGB clamp OFF, brightness 22, contrast 70, Spyder sw-ben wide gamut-os monitor és sRGB/6500K/2.2 gamma/120 cd/m2 beállítások megadása

    5. egyéb iterációi, csak az R/G/B 50/50/50, 62/62/62, 64/64/64 és 100/100/100 állásokon és Normal-on is

    És akkor a wide gamut + OSD-s Display P3 + hw kalibráció lehetőséget nem is írtam...

    Na szóval ez egy jó pár lehetséges kombináció. De 12 kalibrált profilt el tud tárolni, így nem kivitelezhetetlen az összehasonlítás közöttük.

    A cél nyilván a legjobb sRGB színhűség mellett, nappali megvilágítású szoba esetén a kb. 1200:1 kontrasztarány elérése lenne, melyre a panel elvileg képes a tesztek alapján.
    Ti hogy állnátok neki?

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz c41r0^ #5149 üzenetére

    Én X-Rite műszert ajánlanék és DisplayCAL szoftvert. Vagy hívj valakit házhoz, akinek spektrophotometer-e is van, nem csak colorimeter-e, mert akkor pontosabb is lesz.

    Szerintem tedd be sRGB preset-be, és onnan bízd rá a szoftverre a LUT-os fehéregyensúlyt.

    Mi tud 12 profilt eltárolni?

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

Új hozzászólás Aktív témák